Nykyisten nuorten aikuisten sukupolvi ei halua lapsia. Onko tässä kyse pelosta vai rohkeudesta?
Joidenkin mielestä nuoret aikuiset pelkäävät lapsiperhe-elämää, epämukavuutta, vaivannäköä ja kaikenlaisia epärealistisia kauhukuvia.
Toisten mielestä nuoret aikuiset ovat aikaisempia ikäluokkia rohkeampia tekemään elämästä itsensä näköistä.
Mitä mieltä sinä olet?
Kommentit (1869)
Oon vähän alle kolmekymppinen mies ja en halua lapsia. En ole koskaan halunnutkaan. Ei mitään erityistä syytä, ei vaan kiinnosta enkä tykkää olla lapsien seurassa.
On lapsen etu syntyä toivottuna. On hyvä että nykyään mietitään myös taloudellista tilannetta ja jaksamista lapsen kanssa.
Olen 26-vuotias nainen ja vauvakuume on jo kova, mutta järki sanoo että ensin täytyy valmistua ja saada vakituinen työpaikka. Tällä hetkellä vielä vuosi opintoja jäljellä. Minulla on jo useampi ammatillinen tutkinto suoritettuna, mutta ne eivät ole työllistäneet tai tuntuneet sittenkään omalta alalta. Haluan lapsia, mutta tuntuu että nykyään syyllistetään lapsia hankkineita ympäristön kuormittamisesta, sillä maailma on jo ylikansoittunut.
Sanoisin, että useimpien kohdalla syynä on pelko, vaikka sitä ei haluttaisi myöntää. Pelätään erinäköisiä asioita, synnytystä, urakehityksen hyytymistä, työpaikan menettämistä, oman kropan tuhoutumista, talousvaikeuksia, parisuhteen kariutumista yms.
Sain itse juuri ensimmäisen lapseni. Kaikista peloistani huolimatta uskalsin hankkia lapsen. Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen päätökseeni. Selvisin synntyksestä hengissä ja sain ihanan lapsen. Työnantajakin suhtautui asiaan myönteisesti. Ja lapsi on syventänyt parisuhdetta ja lapsen hoitaminen on palkitsevaa ja tuntuu merkityksellisimmältä asialta ikinä tähän asti koetuista asioista. Onnen kokemus tulee tutkitusti siitä, että pystyy auttamaan muita, esim. omia lapsia elämässään.
Ennen vanhaan kyse oli pelosta. Tämä johtui yhteiskunnan paineesta. Eli odotus ja vaatimus oli, että löydät itsellesi puolison ja perustat perheen. Jos et siinä onnistunut, sinua katsottiin kieroon. Silloin täytyi olla rohkea, jos aikoi elää odotuksista poiketen singlenä/lapsettomana.
Suomalainen yhteiskunta on muuttunut. Nyt hyväksytään sinkut ja lapsettomat parit, pikkuhiljaa homoseksuaalitkin. Ei ole samanlaista pakkoa perustaa perhettä. Ei tarvitse hävetä vanhempien/suvun edessä, jos on tehnyt normista poikkeavia valintoja. Kyse ei ole siis pelosta, eikä oikein rohkeudestakaan. Kyse on siitä, että ihminen saa tehdä omat valintansa ilman, että tuomitaan. Saa siis tehdä omat valintansa ja olla onnellinen. Ihan luvan kanssa.
Pohjimmiltaan ihminen taitaa olla hyvinkin itsekäs ja itsekeskeinen olio. Ainakin itse olen ja kehtaan sen tunnustaa. Panostan elämässäni asioihin, jotka tekevät minut onnelliseksi. Vapaus on minulle tärkein asia. Siksipä viihdyn sinkkuna ja lapsettomana vallan mainiosti. Minulla on säännöllinen työ, mutta vapaa-ajalla saan tehdä mitä itse haluan. Tai olla vallan tekemättä. Kompromissejakaan ei tarvitse tehdä. Olen oman elämäni herra. Kiitos teille, hyvät kanssaihmiset (lapsekkaat tai lapsettomat), kun hyväksytte minut ja lukuisat muut kaltaiseni. Kateellinen ei kannata olla, jokainen tekee omat valintansa.
Se, että suomessa kantisten keskuudessa syntyvyys on romahtanut, ei varmasti ole yhtä tiettyä syytä, vaan uskon että se on monen asian summa. Monilla nuorilla usko hyvään tulevaisuuteen on aika heikko, johtuen suomen ja euroopan epävakaasta tilanteesta. Koko euroopan talous on kuralla ja koko rahajärjestelmä natisee liitoksistaan. Töitä ei ole, ja ne mitä on tarjolla, on pelkkää pätkää, ja palkkataso ylipäätään duunarilla on surkea. Verot ja maksut tapissa, ostovoima syöty keskiluokalta. Kun mietitään perheen perustamista, täytyy miettiä myös sitä, että on hommattava isompi asunto, ovat hirvittävän kalliita, hommattava isompi auto, ovat hirvittävän kalliita ym. Suomesta on tullut äärettömän kallis maa, ja kurittaa nimen omaan nuoria. Itselläni on 2 teini-ikäistä lasta. Kieltämättä huolestuttaa, miten pärjäävät tulevaisuudessa, saavatko töitä ym. Olen yli 40 vuotias mies jo, mutta jos olisin nyt 20 - 30 vuotias, en todellakaan tekisi lapsia.
Tunnen muutamia 20-30 vuotiaita, ja he keskittyvät mielummin videopelien pelaamiseen ja tubevideoiden tekemiseen, kuin perheenperustamishommiin.
Mulla on hyvät housut ja olkaimet. Ei ole ollut housut nilkoissa, ois pitänyt olla se Amerikan presidentti toimissa, eikös siltä tahtonut tippua housut? 😉
Jaa-a, aloituskysymykseen kantaa ottaen, enpä tiedä. Varmaan monen asian summa tai hetkessä elämistä.
Jonkun sukupolven pitäisi aikanaan töitäkin tehdä, että me 80- tai 90-luvulla syntyneet pääsisimme joskus 2050-luvulla eläkkeellä 🤔
No, mä en halua lapsia sen takia, kun en oo kovinkaan rikas, oon lyhyt ja en ole kovinkaan komea. En tiiä onko kyse pelosta vai rohkeudesta, mut ei näillä seteillä kannata haaveilla jälkikasvusta.
-M23
Vierailija kirjoitti:
No, mä en halua lapsia sen takia, kun en oo kovinkaan rikas, oon lyhyt ja en ole kovinkaan komea. En tiiä onko kyse pelosta vai rohkeudesta, mut ei näillä seteillä kannata haaveilla jälkikasvusta.
-M23
Oikee asenne
Mä oon tehnyt lapsia, mutta kun miettii tulevaisuutta, niin eihän tätä loppuun saakka harkituksi päätökseksi voi mitenkään kehua... Meillä kolmekymppisillä on järjetön maksutaakka. Meidän täytyy maksaa nykyeläkeläisten elämä. Meidän lapsemme eivät tule selviämään opinnoistaan ilman rahallista tukea. Eli joko annat lapsesi velkaantua tolkuttomasti tai maksat heidän opintonsa. (muuten lapsen velkaantuminen ei niin ahdistaisi, mutta yhä harvempi saa töitä tulevaisuudessa) Lisäksi meidän täytyy säästää omaa eläkettämme varten tai toivoa, että kuolema korjaa heti eläköitymisen jälkeen. (todennäköisesti ikäpolvemme laillistaa pian hyvin löyhäehtoisen eutanasian, koska muuten omaa ikääntymistä ei kestä ajatella)
Eli yhden sukupolven pitäisi maksaa kolmen sukupolven kulut. Eihän siinä mitään, jos olisi töitä. Yhä harvemmalla on töitä, joilla elää ja joiden jatkumiseen voi luottaa.
Lapset eivät tuo lisäarvoa elämääni, niin en näe syytä hankkia lapsia. Sitä paitsi meitä on liikaa täällä maapallolla muutenkin.
Mutta miten rahoitetaan tulevaisuudessa kaikki se, mikä nykyään otetaan verovaroista ? Jos ei enää ole riittävästi veronmaksajia ? Silti pitäisi rahaa saada, työttömyyskorvauksiin, sossun maksuihin yms. Raha ei kasva puissa !!!
En hanki lapsia koska kaikki ihmiskuntaa koskevat uhat (pois lukien asteroidit, supertulivuorten purkaukset yms) johtuvat viime kädessä siitä että maailmassa on jo nyt liikaa ihmisiä. Tilanne vain pahenee kokoajan kun esimerkiksi Nigerian kaltaisissa maissa synnyttävien naisten ikäryhmät kasvaa rajusti kokoajan. Siihen vielä ilmastonmuutoksen avustuksella aavikoitumista peliin niin seuraavaan 50 vuoden sisällä Eurooppaan on tulossa vähintään kymmeniä miljoonia ilmastopakolaisia pelkästään afrikasta. Sitä ei sitten osata käsitellä ja kaikenmaailman mellakat ja sodat muuttuu uudeksi arjeksi. Samaan aikaan Kiinan ja Intian. 2 500 000 000 ihmisen elintaso nousee ja sitä kautta päästöt räjähtää. Merenpinta nousee ja maailman rannikko kaupungit jäävät merenpinnan alle. Siitä sitten 2 000 000 000 miljoonaa pakolaista lisää.
En ole enää nuori, mutta joskus 30v vielä olisin voinut lapsia hankkia, ei ollut kuitenkaan sellaista puolisoa. Nyt olen sinkku ja ikää sen verran ettei enää tule lapsia varmasti hankittua, kiinnostus asiaan on hiipunut.
M36
Vierailija kirjoitti:
Kyse on lapsellisesta itsekkyydestä.
Sehän on myös itsekästä tehdä lapsia koska itse haluaa? Vai tekeekö joku muusta syystä?
Ihmisten tilanne alkaa näyttää melko toivottamalta... taitaisi olla aika sallia eutanasia kaikille halukkaille.
Ei kummastakaan. Ihmiset seuraavat sydäntään, eivätkä muiden odotuksia. Kuinkahan moni oikeasti hankkii lapsia vain, koska niin kuuluu tehdä jonkun mielestä?
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten rahoitetaan tulevaisuudessa kaikki se, mikä nykyään otetaan verovaroista ? Jos ei enää ole riittävästi veronmaksajia ? Silti pitäisi rahaa saada, työttömyyskorvauksiin, sossun maksuihin yms. Raha ei kasva puissa !!!
Robotiikka ja automatiikka verolle. Veroparatiisit pannaan. Rahan uusjako: muillekin kuin osakkeenomistajille. Yksinkertaista, rakas Watson.
Minusta "onko syynä pelko vai rohkeus?" on väärä kysymys, kuten vastauksista huomataan.
Myös premissi on väärä: on paljon nuoria aikuisia, jotka haluavat lapsia.
Myöskään se, että haluaa lapsia, ei aina tarkoita, että valitsee perheen perustamisen. Ihminen voi haluta monia asioita ilman, että lähtee tavoittelemaan niitä kaikkia.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/