Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jonnet ei muista -ketju: JOULU edition

Vierailija
14.12.2017 |

Jonnet ei muista sellaisia monivärisiä jouluvaloja, joissa jokaiseen valoon laitettiin päälle läpinäkyvä, piikikäs muovipallo. (Eivätkä sitäkään, kuinka pirusti sattui astua tuollaisen muoviosan päälle!)

Kommentit (794)

Vierailija
81/794 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulun joulujuhlassa laulettiin Hoosiannaa ja Enkeli taivaan. En kuulu kirkkoon ja olen enemmänkin agnostikko, mutta silti nuo virret jotenkin kuuluu mun mielestä suomalaiseen jouluperinteeseen. Ja toki saa olla eri mieltä :) (myös Suvivirttä kaipaan kevätjuhliin)

Joulupuurossa oli manteli. Tämä nyt on ymmärrettävistä syistä jätetty pois mutta silti :)

Meillä manteli oli koulussa puurolautasen pohjaan liimattu tarra. Sillä sai keittiöstä pienen yllärin, oiskohan ollut tikkari tai rasia rusinoita. Muistaakseni oli jo ekalla tämä, kun menin kouluun vuonna 2000.

Vierailija
82/794 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonnet ei muista sellaisia monivärisiä jouluvaloja, joissa jokaiseen valoon laitettiin päälle läpinäkyvä, piikikäs muovipallo. (Eivätkä sitäkään, kuinka pirusti sattui astua tuollaisen muoviosan päälle!)

Meillä oli nämä vielä viime jouluna, nyt ne ei enää toimineet 😢

Meillä toimivat vieläkin. Ovat jo taas ikkunassa :) Piikikkäät muovipallot vaan eivät kaikki ole enää tallessa, joten osa valoista on ilman, mutta ei haittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/794 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kolmekymppinen enkä muista piikkivärivalopalloa :(

Minä olen nelikymppinen enkä osaa yhtään edes kuvitella mitä aloittaja tarkoitti.

Mä olen viisikymppinen enkä ole ikinä nähnytkään sellaisia

Vierailija
84/794 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmasti muista, että oliko ne värivalot joita himoitsin lapsena 80-luvulla tollaset piikkipallot, mutta musta ne oli. Näin yhdellä tuttavaperheellä sellaiset, mutta äiti ei suostunut sellaisia ostamaan. Ja tämä perhe muutti ennen 90-lukua pois meidän kylältä, eli ei olllut mahdollista, että olisin ne heillä 90-luvulla bongannut. Mäkin olin ihan varma, että aikuisena ostan just tollaset värivalot itselle, mutta onpa jäänyt ostamatta. Yksivärisillä vaaleilla mennään.

Ja ne joulukalenterit ennen suklaakalentereja.. Ne oli niin kauniita, niissä oli kimalletta ja tosi yksityiskohtaiset kuvat. Jaksaako nykyajan lapset edes innostua tollasesta liikkumattomasta kuvasta, vai pitääkö olla joku superkarkki, lego tai muu tavara? Sitä joulukalenterin avaamista innolla kuitenkin odotettiin. 

Ihmiset hamstras joulunpyhille ruokaa ihan kunnolla, koska kauppaan ei päässyt. Jotenkin kaipaan sitä sellasta, että oli pakko olla joulunpyhät vähän omissa oloissaan, perheen ja sukulaisten kanssa. Kavereita nähtiin ehkä 27. päivä aikaisintaan. 

Vierailija
85/794 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa perheissä oli oranssi paperinen tähti ikkunassa aikana ennen noita piikkimuovivärivaloja.

Meillä ei ollut kumpaakaan, enkä muista mummoloissakaan olleen. Parhaalla kaverilla oli noita piikkivaloja, muttei paperitähtiä heilläkään.

T. 40 v

Meillä oli sekä mummoloissa että serkuilla että naapureilla. Pk-seudulta kotoisin 45 v.

Heh, pk-seudulta minäkin, tosin mummolat kaukana :) Onkohan pk-seudulla ollut siis alueellisia eroja noissa ikkunakoristeissa? Toinen ero omassa tuttavapiirissä: melkein kaikilla ruotsinkielisillä tutuilla on ne usko-toivo-rakkaus-valot, suomenkielisistä taas tosi harvalla.

Olen asunut lapsena ruotsinkielisellä Uudellamaalla ja nuo usko-toivo-rakkaus- valot olivat kauneinta mitä tiesin! Meillä ei niitä ollut, olen haaveillut niistä, mutta en ole saanut hankituksi. Mistähän tuollaiset saisi?

Vierailija
86/794 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monessa perheessä lapset katsovat aattona koko aamun piirrettyjä telkkarista, niin kuin ainakin meillä ja kavereilla tehtiin 90-luvulla, vai onko kaikki nykyipanat pädeillään ja puhelimillaan sen ajan kun pukkia odotellaan?

katsovat varmaan flightradarista missä kohtaa taivaankantta pukki poroineen on menossa

Vierailija
87/794 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Televisiosta ei tullut uutisia jouluaattoiltana eikä joulupäivänä. Tämä perinne taidettiin rikkoa vasta 1989, kun Ceausescut teloitettiin ja siitä oli joku ylimääräinen uutislähetys. Ainakin muistan, miten epämiellyttävältä tuntui kun jouluna näytettiin televisiosta tuollaista.

Vierailija
88/794 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko teillä sellaista esim seinälle ripustettavaa pitkää joulupukkia, jossa oli taskuja joulukorteille? Hirvittävän ruma :D

Vierailija
89/794 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni haaveiden joulukalenteriksi on jäänyt 90-luvun alkupuolelta iso muumikalenteri. Luukuista tuli muumihahmoja tarroina, joita sai liimata kalenterissa olevaan muumilaakson kuvaan. Tätä kalenteria olen edelleen joka vuosi koittanut kaupoista katsoa, jos olisi sattunut tulemaan uudelleen tuotantoon. 

Myös smurffitarrakalentereiden paksut tarrat olivat ihania!

Vierailija
90/794 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monessa perheessä lapset katsovat aattona koko aamun piirrettyjä telkkarista, niin kuin ainakin meillä ja kavereilla tehtiin 90-luvulla, vai onko kaikki nykyipanat pädeillään ja puhelimillaan sen ajan kun pukkia odotellaan?

katsovat varmaan flightradarista missä kohtaa taivaankantta pukki poroineen on menossa

Finnair voisi profiloitua joulupukin omaksi lentoyhtiöksi, avuliaat tontut lentelevät ympäri maailmaa.

Vierailija
91/794 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kartongista tehdyt punaiset tontut ikkunoissa imukupeilla vai olivatko ne teipeillä kiinni? Jotain kuitenkin kiinnitettiin myös imukupeilla ikkunaan :)

Vierailija
92/794 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa perheissä oli oranssi paperinen tähti ikkunassa aikana ennen noita piikkimuovivärivaloja.

Meillä ei ollut kumpaakaan, enkä muista mummoloissakaan olleen. Parhaalla kaverilla oli noita piikkivaloja, muttei paperitähtiä heilläkään.

T. 40 v

Meillä oli sekä mummoloissa että serkuilla että naapureilla. Pk-seudulta kotoisin 45 v.

Heh, pk-seudulta minäkin, tosin mummolat kaukana :) Onkohan pk-seudulla ollut siis alueellisia eroja noissa ikkunakoristeissa? Toinen ero omassa tuttavapiirissä: melkein kaikilla ruotsinkielisillä tutuilla on ne usko-toivo-rakkaus-valot, suomenkielisistä taas tosi harvalla.

Olen asunut lapsena ruotsinkielisellä Uudellamaalla ja nuo usko-toivo-rakkaus- valot olivat kauneinta mitä tiesin! Meillä ei niitä ollut, olen haaveillut niistä, mutta en ole saanut hankituksi. Mistähän tuollaiset saisi?

http://kimtuote.fi/index.php?route=common/home

Ole hyvä :) 

Vierailija
93/794 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kartongista tehdyt punaiset tontut ikkunoissa imukupeilla vai olivatko ne teipeillä kiinni? Jotain kuitenkin kiinnitettiin myös imukupeilla ikkunaan :)

Meillä ne oli yleensä sinitarralla, joskus teipilläkin.

Vierailija
94/794 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haettiin puolukanvarpuja metsästä ja koristeltiin kynttiläasetelmia.

Vierailija
95/794 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluaattona vietettiin aika yhdessä, kukaan ei kadonnut someen

Vierailija
96/794 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piparkakakkuja piiloteltiin, etteivät ne menneet parempiin suihin ennen aikojaan. Nyt sokeria on niin paljon tarjolla, ettei pipareissa ole mitään erikoista.

Vierailija
97/794 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehän tehdään noita juttuja vieläkin. Noi piikkivalot heitin tänä jouluna roskiin kestivät vain 35 vuotta...

Kyllä meidän jouluun kuuluu puolukanvarvut, havut rappusten edessä, jäälyhdyt, punaiset kartonkitontut, enkelikellot, hahmokynttilät, oranssi paperitähti, folion kaltaisesta paperista tehdyt tähdet, himmeli.

Minäkin kaipaan niitä kunnon joulukalentereita. Voi miten pienenä ihastelinkaan r-kioskilla niitä, oli disney ja vaikka mitä kalentereita. Joissakin oli naruja joita vetämällä jokin osa liikkui. Ne oli hienoja ja yllätykset oli aina laadukkaita. R- kioskilla myytiin niitä pieniä paketteja joita ostettiin kun annettiin vaikka kaverille lahja. Ne maksoi 5 tai 10 mk ja ne oli valmiiksi paketoitu eikä voinut tietää mitä niiden sisällä oli. Joulujuhlassa saatiin aina eväspussiin pakattu lahja, sisällä oli omena, pipari ja karkkia.

Joka joulu oli melkeinpä kulta-punainen. Kaikki vaihtoi jouluverhot ikkunaan. Kukka-asetelmat oli kohtuuhintaisia ja sellaisia vietiin kyläpaikkaan mennessä.

Koulu järjesti kunnon joulujuhlan johon oppilaat teki hienoja esityksiä, koulun kuoro lauloi joululauluja.

Ihmisillä oli pöydällä tai seinällä juuttikankaasta tehty kangas joka oli koristeltu huopapaloilla, monesti kuva kynttilästä tai jokin muu jouluaihe.

Jouluna leivottiin paljon. Joulupullaa ja pipareita. Joka kodissa tuoksui niin hyvälle. Lapset koristeli piparit hienosti ja osa pääsi kuuseen roikkumaan. Joulutortut tehtiin sarviksi, hillo oli siellä kolmion sisällä, suu poltettiin näihin aina. Mummot piti piirakkatalkoita, pakastimeen piti saada omatekemät piirakat.

Oi niitä muistoja :)

Äitini oli jouluihminen ja meillä oli varmasti kaikkea mikä vähänkin jouluun liittyi. Paljon näistä on tallessa minulla, vanhoja koristeita ja varsinkin muistoja.

Vierailija
98/794 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella lapsella vain yksi joulukalenteri.

Vierailija
99/794 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit teki joulusiivouksen ja kaikki lapset iästä viis hätistettiin ulos. Sisälle ei ollut asiaa ennen kun oli siistiä. Tämä jostain syystä tapahtui joka kodissa samaa aikaa. Sitten vihdoin kun päästiin kotiin kotona tuoksui glögi ja piparit ja pesuaineet. Ikkunoissa oli jouluverhot ja pöydillä joululiinat jne.

Nykyisin tulisi lasu perään ja aika harva vaihtaa kauden mukaan enää verhoja.

Vierailija
100/794 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainoksissa Joulukirkko perheineen ja Katri Helenan "tule Joulu kultainen" mainos sekä Väiski esitteli sitten joulukinkkua kattauksineen.Myös oli vielä enkeleitä sekä seimi vielä mainonnassa.Nykyään nuo sitten lasketaan jo ehdottoman kielletyiksi ja Joulupöydissäkin sitten oltu jo vuosia suunnilleen oloasuissa?