Jonnet ei muista -ketju: JOULU edition
Jonnet ei muista sellaisia monivärisiä jouluvaloja, joissa jokaiseen valoon laitettiin päälle läpinäkyvä, piikikäs muovipallo. (Eivätkä sitäkään, kuinka pirusti sattui astua tuollaisen muoviosan päälle!)
Kommentit (794)
Punaisesta kartongista leikellyt tonttusiluetit, joita liimattiin ikkunoihin. Näitä ei ollut kaupoissa, vaan tehtiin itse ja mallit kopioitiin naapurilta.
Koulussa liimailtiin värillisistä paperisuikaleista ketjuja joulukuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Itseaskartelutuja tonttuja ikkunoissa, ovissa, seinillä jne. Muitakin paljon itsetehtyjä koristeita. Sellainen "soiva" kynttiläjuttu missä oli enkeleitä pyörimässä.
Joo, enkelikello. Se oli hieno - kun kynttilät sytytti, enkelit alkoivat pyöriä ja osuivat niihin kelloihin niin, että aina kilahti. Oiskohan äidillä vielä tallessa jossain :D?
Vierailija kirjoitti:
Nyt ilmoittautuu tosikalkkis; muistan kun vaarin kanssa liotettiin lipeäkala itse -kauppa-auto toi tilauksesta kuivatut turskat jotka olivat kuin halkoja! Ensin koivuntuhkalipeäliuoksessa,sitten puhtaassa vedessä joka vaihdettiin joka päivä.Säilytettiin lumessa,kas ei ollut sähköjä!
Tähtitaivaan alla hanki narisi kun asteltiin navettakeittiöön vaihtamaan vettä.Maku oli upea,nykyiseen Muistelen ädin sanoneen, että jääkaappi ei ole tarpeeksi kylmä lipeäkalalle. Pakastin taas oli liian kylmä. Siksi piti säilyttää hangessa, vaikka oli sähköt.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ilmoittautuu tosikalkkis; muistan kun vaarin kanssa liotettiin lipeäkala itse -kauppa-auto toi tilauksesta kuivatut turskat jotka olivat kuin halkoja! Ensin koivuntuhkalipeäliuoksessa,sitten puhtaassa vedessä joka vaihdettiin joka päivä.Säilytettiin lumessa,kas ei ollut sähköjä!
Tähtitaivaan alla hanki narisi kun asteltiin navettakeittiöön vaihtamaan vettä.Maku oli upea,nykyiseen hajoavaan pussimössöön en koske.RIP vaari😚
Kylläpäs nyt epäonnistui tämän lainaaminen tuossa edellä. Tosiaan, sähköjenkin aikaan 70-luvulla lipeäkalaa vieläkin piti hangessa säilyttää, koska se oli oikean lämpöinen paikka.
Punaisesta kartongista tai "metallipaperista" leikattiin tonttufiguureita ikkunaan.
Oon syntynyt vasta 1995, mutta muistan toi jouluvalot! Ne oli joka yö päällä ja harmiksi ne meni muutamia vuosia sitten rikki. Ovissa oli tonttuja ja voi paperista meilläkin tehtiin ikkunaan tähtiä. Joulukuusi oli olohuoneessa ja pöydällä oli enkelikello. Muistan edelleen maustekakun tuoksun ja sen tunnelman. Tv:stä tuli kuumalinja, lumiukko ja joulupukki ja noitarumpu. Tonttu Toljanteri oli joulukalenterina kova juttu!
Koulun joulujuhlassa laulettiin Hoosiannaa ja Enkeli taivaan. En kuulu kirkkoon ja olen enemmänkin agnostikko, mutta silti nuo virret jotenkin kuuluu mun mielestä suomalaiseen jouluperinteeseen. Ja toki saa olla eri mieltä :) (myös Suvivirttä kaipaan kevätjuhliin)
Joulupuurossa oli manteli. Tämä nyt on ymmärrettävistä syistä jätetty pois mutta silti :)
Vaikka tuo enkelikello oli ihana pienenä nyt aikuisena mietin että mikä idea sillä on... eikai kukaan jätä sitä palamaan ja kilkattamaan kauaksi aikaa "yksikseen" kuten normaali kynttilöitä. Johan se kilkatus ajaisi ihmisen hulluksi jos yrittää rentoutua kynttilöiden loisteessa " :D
Vierailija kirjoitti:
Piikkivärivalot
https://www.huuto.net/kohteet/retro-vintage-jouluvalot/458826656
Hypistelin näitä jus männä viikolla yhden rouvan taloudessa enkä todellakaan tiennyt, että ovat jo menneen talven lumia.
Taatan joulusaarna jota kuunneltiin radiosta -50 ja 60 luvullakin. Näitä löytyy vielä ylen arkistosta
Mustasta kartongista leikatut kuvat joiden aukkojen päälle liimattiin silkkipaperia ja laitettiin ikkunaan
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa perheissä oli oranssi paperinen tähti ikkunassa aikana ennen noita piikkimuovivärivaloja.
Meillä ei ollut kumpaakaan, enkä muista mummoloissakaan olleen. Parhaalla kaverilla oli noita piikkivaloja, muttei paperitähtiä heilläkään.
T. 40 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa perheissä oli oranssi paperinen tähti ikkunassa aikana ennen noita piikkimuovivärivaloja.
Meillä ei ollut kumpaakaan, enkä muista mummoloissakaan olleen. Parhaalla kaverilla oli noita piikkivaloja, muttei paperitähtiä heilläkään.
T. 40 v
Meillä oli sekä mummoloissa että serkuilla että naapureilla. Pk-seudulta kotoisin 45 v.
Vierailija kirjoitti:
Tv:stä tuli kuumalinja, lumiukko ja joulupukki ja noitarumpu.
Muistan hyvin monta aattoa istuneeni puhelin kourassa yrittäen päästä läpi kuumaan linjaan. Aina tuuttasi varattua, ei muuta kuin uudelleen vääntämään numerokiekkoa (myöhemmin näppäilemään nappuloita kun saatiin uudempi puhelin). Onnekkaita olivat ne lapset jotka pääsivät läpi lähettämään terveisiä ja laulamaan pukin kanssa!
Mä muistan kans noi muovipiikkipallovalot. Joka joulu ikkunassa, yötä päivää päällä. Kun imuroi ja osui johtoon niin pallokoriste saattoi tipahtaa ja jalan allahan se oli. Muistan varsinkin sen tuskan hyvin elävästi. Mikä saakeli siinä, ettei se päällishässäkkä istunut napakasti lampun päällä, aina oli joku lattialla tai kadoksissa. Mun vanhemmat vallan repäisi ja osti toisetkin värivalot viereiseen ikkunaan. Näytti hilpeältä kun vanhat valot oli jo haalistuneet.
Mun mies haaveili niistä valoista, onneksi niitä ei löytynyt edes Kärkkäiseltä :D
Vierailija kirjoitti:
Mä muistan kans noi muovipiikkipallovalot. Joka joulu ikkunassa, yötä päivää päällä. Kun imuroi ja osui johtoon niin pallokoriste saattoi tipahtaa ja jalan allahan se oli. Muistan varsinkin sen tuskan hyvin elävästi. Mikä saakeli siinä, ettei se päällishässäkkä istunut napakasti lampun päällä, aina oli joku lattialla tai kadoksissa. Mun vanhemmat vallan repäisi ja osti toisetkin värivalot viereiseen ikkunaan. Näytti hilpeältä kun vanhat valot oli jo haalistuneet.
Mun mies haaveili niistä valoista, onneksi niitä ei löytynyt edes Kärkkäiseltä :D
No joku ostaja oli maksanut huuto.netissä 52 euroa =D
Vanhempien ja mummojen kanssa käytiin aina laulamassa kauneimpia joululauluja kirkossa, vaikka ei olut mitenkään uskonnollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tv:stä tuli kuumalinja, lumiukko ja joulupukki ja noitarumpu.
Muistan hyvin monta aattoa istuneeni puhelin kourassa yrittäen päästä läpi kuumaan linjaan. Aina tuuttasi varattua, ei muuta kuin uudelleen vääntämään numerokiekkoa (myöhemmin näppäilemään nappuloita kun saatiin uudempi puhelin). Onnekkaita olivat ne lapset jotka pääsivät läpi lähettämään terveisiä ja laulamaan pukin kanssa!
Minä olin outo lapsi kun en tykännyt kyseisestä ohjelmasta ja tunsin vaan myötähäpeää niille jotka sinne soitti. Mutta lumiukko piti katsoa joka joulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. 40 v
Meillä oli sekä mummoloissa että serkuilla että naapureilla. Pk-seudulta kotoisin 45 v.
Heh, pk-seudulta minäkin, tosin mummolat kaukana :) Onkohan pk-seudulla ollut siis alueellisia eroja noissa ikkunakoristeissa? Toinen ero omassa tuttavapiirissä: melkein kaikilla ruotsinkielisillä tutuilla on ne usko-toivo-rakkaus-valot, suomenkielisistä taas tosi harvalla.
T. se 40 v
Joo, enkelikello! Enkelifiguurien tilalle sai vaihdettua myös tontut, muistaakseni!