Jonnet ei muista -ketju: JOULU edition
Jonnet ei muista sellaisia monivärisiä jouluvaloja, joissa jokaiseen valoon laitettiin päälle läpinäkyvä, piikikäs muovipallo. (Eivätkä sitäkään, kuinka pirusti sattui astua tuollaisen muoviosan päälle!)
Kommentit (794)
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tuo enkelikello oli ihana pienenä nyt aikuisena mietin että mikä idea sillä on... eikai kukaan jätä sitä palamaan ja kilkattamaan kauaksi aikaa "yksikseen" kuten normaali kynttilöitä. Johan se kilkatus ajaisi ihmisen hulluksi jos yrittää rentoutua kynttilöiden loisteessa " :D
Meillä tuo enkelikello oli käytössä, mutta äiti ei jaksanut kuunnella sitä kilkatusta, niin otti enkelien alaosasta ne kapeat "tikut" pois. Ne siis oli ne, jotka kilisi samalla kun osui niihin kelloihin. Enkelit pyöri meillä kyllä, mutta äänettömästi :)
Silloin kun oli pakkasta ja lunta tehtiin jäälyhtyjä. Ämpäri täytettiin vedellä ja annettiin jäätyä yön yli. Seuraavana päivänä kumottiin maahan ja sisälle laitettiin kynttilä. Isän kanssa niitä aina teimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tuo enkelikello oli ihana pienenä nyt aikuisena mietin että mikä idea sillä on... eikai kukaan jätä sitä palamaan ja kilkattamaan kauaksi aikaa "yksikseen" kuten normaali kynttilöitä. Johan se kilkatus ajaisi ihmisen hulluksi jos yrittää rentoutua kynttilöiden loisteessa " :D
Meillä tuo enkelikello oli käytössä, mutta äiti ei jaksanut kuunnella sitä kilkatusta, niin otti enkelien alaosasta ne kapeat "tikut" pois. Ne siis oli ne, jotka kilisi samalla kun osui niihin kelloihin. Enkelit pyöri meillä kyllä, mutta äänettömästi :)
Siinä "enkelikellossa" oli vaihto-osat. Enkelit pystyi vaihtamaan hevosiksi.
Ennen joulupukilla oli pitkä karvaturkki päällä ja kädessään todella paksu puusauva.
Joulupukki uhkasi piestä tuhmat lapset.
Ei tietenkään tehnyt sitä.
Se kun jouluaattona ei saanut mennä kavereille vaan piti pysyä kotona perheen kanssa. Nykyisin tuntuu että jokainen perhe antaa lastensa mennä kavereille aattonakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, ne taisikin olla hevosia, eikä tonttuja! Muistin ihan että enkelten lisäksi vaihtoehtona olivat tontut, mutta ne taisivat tosiaan ollakin hevoset!
Vierailija kirjoitti:
Se kun jouluaattona ei saanut mennä kavereille vaan piti pysyä kotona perheen kanssa. Nykyisin tuntuu että jokainen perhe antaa lastensa mennä kavereille aattonakin.
Meillä kyläillä sai vasta tapanina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, ne taisikin olla hevosia, eikä tonttuja! Muistin ihan että enkelten lisäksi vaihtoehtona olivat tontut, mutta ne taisivat tosiaan ollakin hevoset!
Oli myös tonttu versioita. Ja toinen mitä muistan on se että niitä kynttilöitä tuohon härpäkkeeseen oli hankala löytää. Joka paikka myi sitä itse kynttiläsettiä mutta ei lisäkynttilöitä
Lipeäkalamummo muistelee myös, että jouluaattona oltiin todellakin vain kotona ja kun työväentalolla oli tanssit joulupäivänä kylän uskovaiset ennustivat nopeaa maailmanloppua.
Onpa hyvän mielen ketju tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kyläillä sai vasta tapanina.
Sama oli meillä sillon aikanaan. Muistan kun kaveri ilmestyi aattona päivällä oven taakse vuonna -97 kun oltiin muutettu uuteen kaupunkiin ja mun vanhemmat oli kertakaikkisen pöyristyneitä. Ei sillon tullut moinen kuuloonkaan. Nykyisin tuntuu olevan ihan normaalia että ovikello soi ja kavereille tullaan kylään aattona ja joulupäivänä
Vierailija kirjoitti:
Punaisesta kartongista tai "metallipaperista" leikattiin tonttufiguureita ikkunaan.
Se metallipaperi oli meillä kahvipussi, siis kahvi oli pakattu metallipussiin ja edelleen pahvilaatikkoon...
Mitkä nuo usko-toivo-rakkaus-valot ovat??
Nunnu-nallen seikkailu elokuvan muistan omasta lapsuudesta!
Onpa ollut muuten siisti ja hyvänmielenketju tämä :O :)
Kohta tulee joku, joka alkaa inttämään varmaan jostakin että ei ollu ysärillä enää sitä-ja-tota, paitsi jollaki köyhillä luusereilla, ja vähänks on akoilla tyhmät jutut, kun tämmösiä muistelette :D
Vierailija kirjoitti:
Mitkä nuo usko-toivo-rakkaus-valot ovat??
Suomenruotsalaisilla olen nähnyt- ovat ikkunavalot joissa ankkuri ja sydän ja..oliko se kolmas risti? Kasitietä kun ajelee joulun aikaan Kokkola-Turku- väliä ruotsinkielisellä seudulla joidenkin talojen seinissä tai katoilla on myös upeita värivalojuttuja vähän heidän juhannussalon malliin
Oljista tehdyt himmelit. Nykyisin suurin osa tekee pilleistä.
Koulussa kävi joulupukki ja jakoi herkkupussit kaikille joissa yleensä oli mandariini, rasia rusinoita ja muutama karkki. Myös joskus lahjaksi annettiin rusina ja pähkinä sekoituksia pilttipurkissa jonka kansi oli koristeltu palalla kangasta jota piti kuminauha paikallaan.
Oii, mä just viime viikonloppuna selostin mun teinille mun jouluvaloja. Ne oli just sellaiset piikkipallovalot, mutta mä olin itse tuunannut ne. Niissä joulukuusen värivaloissa ei ollu piikkipalloja, mut ikkunasarjoissa oli. Ostin kolme ikkunasarjaa, että sain piikkipallot joulukuusen valoihin, niin niistä tuli paljon tunnelmalliset kun ne piikkipallot kivasti sirotti sitä valoa. Ja tietenkin laitoin vilkkumisnopeuden kaikista hitaimmalle niin että se kuusi tuikki tunnelmallisesti <3
Mulla on piikkipallovalot. Laitan ne joka vuosi pikkujoulukuuseen.
Nytkin ne on palamassa.
Meidänkin taloyhtiössä usko-toivo-rakkaus-valot oli vain suomenruotsalaisilla naapureilla, tosin 10-20 vuotta tuota 70-luvun paperitähteä myöhemmin.