Jonnet ei muista -ketju: JOULU edition
Jonnet ei muista sellaisia monivärisiä jouluvaloja, joissa jokaiseen valoon laitettiin päälle läpinäkyvä, piikikäs muovipallo. (Eivätkä sitäkään, kuinka pirusti sattui astua tuollaisen muoviosan päälle!)
Kommentit (794)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kolmekymppinen enkä muista piikkivärivalopalloa :(
Olen kohta 50 enkä tiedä mitä ne ovat :/
https://d38a5rkle4vfil.cloudfront.net/image/big/72/7231120714.jpg
Ennen taidettiin pitää suomenlippuja kuusessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa perheissä oli oranssi paperinen tähti ikkunassa aikana ennen noita piikkimuovivärivaloja.
Sieltä mistä minä olen kotoisin oli metallinen joulutähti. Kenelläkään ei ollut paperista.
Mihinkä aikaan? 80-luvun lopulla muistan että meillä oli oranssi paperitähti ja toinen sellainen puinen (ja ne värivalot joissa oli se piikikäs muoviosa). Metalliset tähdet tuli sitten joskus 90-luvun alussa/puolivälissä. Ne semmoiset missä oli niitä reikiä, meillä oli kullanvärinen.
Vierailija kirjoitti:
Itseaskartelutuja tonttuja ikkunoissa, ovissa, seinillä jne. Muitakin paljon itsetehtyjä koristeita. Sellainen "soiva" kynttiläjuttu missä oli enkeleitä pyörimässä.
Enkelikello! Tämä oli meillä joskus kun olin 14-15, eli 1969 ja siinä oli aina vähän säätämistä, että ne enkelit oikeasti pyörivät. Nyt näin pojan kihlatulla sellaisen, missä kissat olivat enkelien paikalla pyörimässä ;)
Koulussa ostettiin aina lahjat ja pistettiin säkkiin. Jokainen sai yhden lahjan. Nykyään tämäkin on varmaan kielletty?
Vierailija kirjoitti:
Nyt ilmoittautuu tosikalkkis; muistan kun vaarin kanssa liotettiin lipeäkala itse -kauppa-auto toi tilauksesta kuivatut turskat jotka olivat kuin halkoja! Ensin koivuntuhkalipeäliuoksessa,sitten puhtaassa vedessä joka vaihdettiin joka päivä.Säilytettiin lumessa,kas ei ollut sähköjä!
Tähtitaivaan alla hanki narisi kun asteltiin navettakeittiöön vaihtamaan vettä.Maku oli upea,nykyiseen hajoavaan pussimössöön en koske.RIP vaari😚
Mutta se lipeäkalan haju! Se oli karmea...en muista, että olisin sitä koskaan maistanut. Meilä ei kovin usein taidettu sitä tarjota, jostain syystä :)
Vierailija kirjoitti:
Nyt ilmoittautuu tosikalkkis; muistan kun vaarin kanssa liotettiin lipeäkala itse -kauppa-auto toi tilauksesta kuivatut turskat jotka olivat kuin halkoja! Ensin koivuntuhkalipeäliuoksessa,sitten puhtaassa vedessä joka vaihdettiin joka päivä.Säilytettiin lumessa,kas ei ollut sähköjä!
Tähtitaivaan alla hanki narisi kun asteltiin navettakeittiöön vaihtamaan vettä.Maku oli upea,nykyiseen hajoavaan pussimössöön en koske.RIP vaari😚
Mutta se lipeäkalan haju! Se oli karmea...en muista, että olisin sitä koskaan maistanut. Meilä ei kovin usein taidettu sitä tarjota, jostain syystä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa perheissä oli oranssi paperinen tähti ikkunassa aikana ennen noita piikkimuovivärivaloja.
Sieltä mistä minä olen kotoisin oli metallinen joulutähti. Kenelläkään ei ollut paperista.
Mihinkä aikaan? 80-luvun lopulla muistan että meillä oli oranssi paperitähti ja toinen sellainen puinen (ja ne värivalot joissa oli se piikikäs muoviosa). Metalliset tähdet tuli sitten joskus 90-luvun alussa/puolivälissä. Ne semmoiset missä oli niitä reikiä, meillä oli kullanvärinen.
80 luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kun jouluaattona ei saanut mennä kavereille vaan piti pysyä kotona perheen kanssa. Nykyisin tuntuu että jokainen perhe antaa lastensa mennä kavereille aattonakin.
Meillä kyläillä sai vasta tapanina.
Sama oli meillä sillon aikanaan. Muistan kun kaveri ilmestyi aattona päivällä oven taakse vuonna -97 kun oltiin muutettu uuteen kaupunkiin ja mun vanhemmat oli kertakaikkisen pöyristyneitä. Ei sillon tullut moinen kuuloonkaan. Nykyisin tuntuu olevan ihan normaalia että ovikello soi ja kavereille tullaan kylään aattona ja joulupäivänä
Kaksi pojan kaveria ilmaantui meille jouluaattona, sen jälkeen kun oli jo syöty. Olivat tasan ensimmäiset "vieraat" jotka jouluaattona ovat meillä kyläilleet. En usko, että lapsuudenkodissanikaan tätä harrastettiin. Pojat olivat jotain 14-15 v ja vuosi varmaan 1995. Ihmettelin kyllä pojalleni, että miten he ovat jouluaattona liikenteessä. Mutta en toki ulos heittänyt, pojan huoneessa olivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kun jouluaattona ei saanut mennä kavereille vaan piti pysyä kotona perheen kanssa. Nykyisin tuntuu että jokainen perhe antaa lastensa mennä kavereille aattonakin.
Meillä kyläillä sai vasta tapanina.
Sama oli meillä sillon aikanaan. Muistan kun kaveri ilmestyi aattona päivällä oven taakse vuonna -97 kun oltiin muutettu uuteen kaupunkiin ja mun vanhemmat oli kertakaikkisen pöyristyneitä. Ei sillon tullut moinen kuuloonkaan. Nykyisin tuntuu olevan ihan normaalia että ovikello soi ja kavereille tullaan kylään aattona ja joulupäivänä
Kaksi pojan kaveria ilmaantui meille jouluaattona, sen jälkeen kun oli jo syöty. Olivat tasan ensimmäiset "vieraat" jotka jouluaattona ovat meillä kyläilleet. En usko, että lapsuudenkodissanikaan tätä harrastettiin. Pojat olivat jotain 14-15 v ja vuosi varmaan 1995. Ihmettelin kyllä pojalleni, että miten he ovat jouluaattona liikenteessä. Mutta en toki ulos heittänyt, pojan huoneessa olivat.
Koska ne ekat valoletkut tuli? Muistanko väärin, että olisi ollut ysäriä? Ne oli jotain käsittämättömän hienoa silloin, oli räikeät värit ja vilkkuvat versiot. Meillä oli sellainen uimahallinsininen, kylmän vaaleaa sinertävää valoa hohkaava pitkä letku. Laitettiin se parvekkeelle lattialle ja koko parveke kylpi vaaleansinisessä valossa <3
Tästä syystä katson aina lämpimästi niitä bordellinpunaisia pihapensaaseen mutkalle heitettyjä letkuja!
Vierailija kirjoitti:
Televisiosta ei tullut uutisia jouluaattoiltana eikä joulupäivänä. Tämä perinne taidettiin rikkoa vasta 1989, kun Ceausescut teloitettiin ja siitä oli joku ylimääräinen uutislähetys. Ainakin muistan, miten epämiellyttävältä tuntui kun jouluna näytettiin televisiosta tuollaista.
Muistan myös nämä kamala kuvat. Konttasin juuri lattialla rätti kädessä ja aloin itkeä pillittämään. Osittain kyllä myös tuon hirmupariskunnankin kohtaloa, tuntui kai jouluna aika kamalalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kolmekymppinen enkä muista piikkivärivalopalloa :(
Olen kohta 50 enkä tiedä mitä ne ovat :/
Minä yli 60 ja minulla ne tuossa on, pitää katsoa, jos ne vaikka toimisikin.
Vanhat sähköiset kuusenkynttilät vein juuri SER-keräykseen. Oli säilytetty kylmässä niin en uskaltanut niitä enää kokeilla. Enkä viitsi itselleni kuustakaan hommata. Ennen haluttiin kumpikin koristella kuusta, poikakin innoissaan. Viimeinen kuusi-joulu taisi olla kun hän oli 13, eikä koristelu enää napannut.
Vierailija kirjoitti:
Kartongista tehdyt punaiset tontut ikkunoissa imukupeilla vai olivatko ne teipeillä kiinni? Jotain kuitenkin kiinnitettiin myös imukupeilla ikkunaan :)
Meillä on noita imukuppeja ja niihin kuuluvia tonttuja vielä tallessa. Tosin kissavainaamme tykkäsi, ettei ikkunoissa tarvita mokomia tonttuja, ja taisi kiinnostaa ne imukupit. Kissa kun irrotti kaikki sellaisen korkkisen ilmoitustaulun nastatkin (ne ei olleet ihan nastoja siis), en tiedä miksi? Hyppi niin kauan, kunnes kaikki oli irti.
Kissan jäljiltä osa niistä tontuissa olevista aukoista on revennyt.
Villalangasta tehtiin tyttö- ja poikatonttuja kuuseen koristeiksi :)
Joulujuhla koulussa, aina joku tanssiesitys, jossa sukkahousuissa ja tonttupuvuissa hypeltiin kehää, tai joulunäytelmä jeesusnukella ja enkeleillä, kuoro, ehkä yksinlaulua, puhe ja joku opettaja soittamassa pianoa. Sitten todistukset käteen ja kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Koska ne ekat valoletkut tuli? Muistanko väärin, että olisi ollut ysäriä? Ne oli jotain käsittämättömän hienoa silloin, oli räikeät värit ja vilkkuvat versiot. Meillä oli sellainen uimahallinsininen, kylmän vaaleaa sinertävää valoa hohkaava pitkä letku. Laitettiin se parvekkeelle lattialle ja koko parveke kylpi vaaleansinisessä valossa <3
Tästä syystä katson aina lämpimästi niitä bordellinpunaisia pihapensaaseen mutkalle heitettyjä letkuja!
Vastapäisessä kerrostalossa oli myös monena jouluna parvekkeella juuri sininen valoletku! Korkea talo, niin se pisti kyllä aina silmään. Nyt taitaa olla mennyt rikki, voi harmi :) Pojan kaverin kotona oli parvekkeella värilliset vilkkuvat valot, joita yhdessä kyllä ihmettelimme.
Enkelikello! Tämä oli meillä joskus kun olin 14-15, eli 1969 ja siinä oli aina vähän säätämistä, että ne enkelit oikeasti pyörivät. Nyt näin pojan kihlatulla sellaisen, missä kissat olivat enkelien paikalla pyörimässä ;)