Jonnet ei muista -ketju: JOULU edition
Jonnet ei muista sellaisia monivärisiä jouluvaloja, joissa jokaiseen valoon laitettiin päälle läpinäkyvä, piikikäs muovipallo. (Eivätkä sitäkään, kuinka pirusti sattui astua tuollaisen muoviosan päälle!)
Kommentit (794)
Vierailija kirjoitti:
Piikkivärivalot
https://www.huuto.net/kohteet/retro-vintage-jouluvalot/458826656
Ai nää! Joo :).
Vierailija kirjoitti:
Piikkivärivalot
https://www.huuto.net/kohteet/retro-vintage-jouluvalot/458826656
Mun miehellä oli oman yksiönsä alkovin seinällä tuollaset, kun eka kertaa oltiin sängyssä v-95 joulukuussa :) ❤
Jonnet ei muista että entisaikaan Jonnejen sijaan haukuttiin Lissuja.
Ennen tehtiin kaikki ruoat alusta loppuun itse. Piparitaikinat, sillit, laatikot.. Nykyään kaiken saa valmiina kaupasta.
Meillä kinkkukin paistettiin leivinuunissa, siitä tuli niin paljon parempaa ja mureampaa kuin uunissa paistetusta :(
Muistan nuo piikkikuoriset välit, jostain 80-90 luvuilta
Vanhoja 70-luvun koristeita: kiiltävässä paperissa olevat karkit joita ei syöty, vaan ripustettiin kuuseen, silkkipaperista aukeavat, muuten taitetut isot värikkäät kellot ja pallot (n. jalkapallon kokoiset), erilaiset kiiltävät nauhat, naavapartatontut kippo tai kynttilänjalka edessään, aarikan kynttilänjalat, lippunauhat, tontut pahvista ikkunoissa.
Tonttulakit olivat ohutta punaista kangasta ja reunassa kiersi ohut valkoinen karvasuikale. Tupsun sijaan lakin päässä oli yleensä kulkunen.
Vierailija kirjoitti:
Vanhoista joulukorteista tehtiin ompelemalla rasia tai piparkakkutalon mallinen talo. Muistaako kukaan muu näitä?
Me tehtii sellainen koulussa, luultavasti käsityön tunnilla. Olin silloin joko ekalla tai toisella luokalla. Ja vuosi on ollut 60-70-luvun taitteessa. Tehtiin siis sellainen "kori".
Vierailija kirjoitti:
Olen kolmekymppinen enkä muista piikkivärivalopalloa :(
Olen kohta 50 enkä tiedä mitä ne ovat :/
Meiltä taitaa löytyä kolme sarjaa piikkipallovärivaloja, tosin piikkipallot ovat tallessa vain yhdessä setissä. Minun ja miehen lapsuudesta on siis säilynyt kaksi sarjaa joihin aina ostan uusia lamppuja epätoivon vimmalla. Oma sarjani on noin 25v vanha :)
Muistan myös seiskytluvulta sellaisen muovisen, puhallettavan joulupukin, joka oli ihan kaamea. Adventtikynttilää poltettiin säntillisesti se sentti per päivä, mikä siihen oli merkitty.
Jouluna tuli aina joku hyvä elokuva telkkarista, ei ollut vielä videonauhureitakaan kaikilla ja telkkarissa vain 3 kanavaa. Muistan 80-luvulta yhden mahtavan: The Last Starfighter. Se on 1984 tehty, joten tuskin ihan samana vuonna näkyi Suomen telkkarissa. Mutta se oli tosi hyvä. Istuin keinutuolissa ja katsoin sitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä nuo usko-toivo-rakkaus-valot ovat??
Pietarsaaressa olin yhtenä opiskeluvuonna joulunaikaan töissä, ja siellä niitä näki paljon ikkunoissa.
nyt menee ehkä vähän off topiciksi, tuli mieleen tuosta kun joku mainitsi, että usein tuli hyvä leffa jouluna telkkarista! Joulu oli varmaan '96 tai '97, kun joko aattoiltana tai joulupäiväniltana tuli (mtv3:lta?) James Bond Goldfinger. Katsottiin sitä siskon ja veljen kanssa ja syötiin konvehteja. En tiedä miksi tuo on jäänyt niin hyvin ja onnellisena hetkenä mieleen :)
Mutta joo telkkaritarjontakin oli paljon tärkeämpi ja isompi juttu ennen, mitä nykyään. Nyt kaikki katsoo Netflixistä just sitä mitä haluaa, milloin haluaa ja miten paljon ahmien vain...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonnet ei muista sellaisia monivärisiä jouluvaloja, joissa jokaiseen valoon laitettiin päälle läpinäkyvä, piikikäs muovipallo. (Eivätkä sitäkään, kuinka pirusti sattui astua tuollaisen muoviosan päälle!)
Meillä oli nämä vielä viime jouluna, nyt ne ei enää toimineet 😢
Mulla on ne nytkin ikkunassa. Ostin ehkä 10-15 vuotta sitten jos oikein muistan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tämä tallella, harmi vaan, että yksi lamppu ei pala ja piikikäs pallo puuttuu parista lampusta. Olisin ripustanut sen ikkunaan. Meiltä löytyy myös 80-luvun joulutähti-valoketju, jonka punainen valo saattaa tuoda mieleen jonkun hauskan talon. Mutta se on nätti. Pitää katsoo, toimiiko se.
Vierailija kirjoitti:
Vanhoista joulukorteista tehtiin ompelemalla rasia tai piparkakkutalon mallinen talo. Muistaako kukaan muu näitä?
Joo! Ainakin mieleen palaa sellaisen kuva, ehkä en koskaan saanut sellaista valmiiksi koska en tiedä, mihin sitä olisi meillä käytetty.
Vahoilla joulukorteilla pelattiin myös "huiskua". Toinen otti nipun kortteja käteen ja heilutteli niitä toisten edessä, nämä sitten arvasivat korttien määrän. Saiko jo lähimmäksi päässyt ne kortit, sitä en enää muista. Kaverin mummulla oli kauheasti kortteje (nyt olisi minulla, 70-luvusta alkaen kaikki säästetty). Minulle jäi niistä pari tosi vanhaa, sellaista "päälleväritettyä"). Toisesta puuttuu postimerkki ja toiseen on meillä laskettu jotain laskuja.
Oranssi paperitähti! Faija kutsui sitä punatähdeksi ja mutsia vitutti. Tähti lensi lopulta roskiin vaikka oli ihan toimiva vielä. Tästä on ehkä viisi vuotta aikaa. Onneksi löysin Tokmannilta omaan kotiini vähän samannäköisen, vaikkakin tummemman punaisen.
Vierailija kirjoitti:
Joo! Ainakin mieleen palaa sellaisen kuva, ehkä en koskaan saanut sellaista valmiiksi koska en tiedä, mihin sitä olisi meillä käytetty.
Vahoilla joulukorteilla pelattiin myös "huiskua". Toinen otti nipun kortteja käteen ja heilutteli niitä toisten edessä, nämä sitten arvasivat korttien määrän. Saiko jo lähimmäksi päässyt ne kortit, sitä en enää muista. Kaverin mummulla oli kauheasti kortteje (nyt olisi minulla, 70-luvusta alkaen kaikki säästetty). Minulle jäi niistä pari tosi vanhaa, sellaista "päälleväritettyä"). Toisesta puuttuu postimerkki ja toiseen on meillä laskettu jotain laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muistan kans noi muovipiikkipallovalot. Joka joulu ikkunassa, yötä päivää päällä. Kun imuroi ja osui johtoon niin pallokoriste saattoi tipahtaa ja jalan allahan se oli. Muistan varsinkin sen tuskan hyvin elävästi. Mikä saakeli siinä, ettei se päällishässäkkä istunut napakasti lampun päällä, aina oli joku lattialla tai kadoksissa. Mun vanhemmat vallan repäisi ja osti toisetkin värivalot viereiseen ikkunaan. Näytti hilpeältä kun vanhat valot oli jo haalistuneet.
Mun mies haaveili niistä valoista, onneksi niitä ei löytynyt edes Kärkkäiseltä :DNo joku ostaja oli maksanut huuto.netissä 52 euroa =D
Noniiin jos se oli mun mies ja ne ilmestyy meidän ikkunaan niin...itkenkö vai nauranko :D
Miksi Jonnejen pitää täällä muistella mitään? Aihe vapaa ei ole Ylilauta.