Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärrättekö miksi hermostun? (Anopista asiaa)

Vierailija
14.12.2017 |

Anoppi soitti eilen, oli lähdössä kaupoille ja kysyi mitä meidän lapset haluavat joululahjaksi. Oltiin asiasta puhuttu aiemminkin, mutta en koskaan oikein osaa sanoa mitään, koska lapsilla on oikeasti jo kaikkea. Itsekin joudun oikein pinnistelemään, että mitä voisin hankkia.

Sanoin anopille sitten, että Legoja tai Playmobileja vaikka, niitä kukaan muu tuskin hankkii, niin ovat turvallinen valinta. Paria tuntia myöhemmin tuli sitten viesti, että "mitä tarkkaan ottaen", anoppi siis halusi että kerron tarkasti minkä Lego-paketin ostaa.

Aamulla puhuttiin miehen kanssa tästä eikä hän ollenkaan ymmärtänyt, miksi koko keskustelu ärsytti minua. Ymmärtääkö mammat?

Kommentit (133)

Vierailija
101/133 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miehelle puhuin äidistään, koska tämä oli sitten soittanut pojalleen kun ei kamalalta miniältä saanut kunnon vastausta. Ei saanut vastausta pojaltaankaan. Ehkä meillä on liian hyvä elintaso tai sitten kunnolliset arvot, kun kaikista meistä tuntuu siltä ettei oikeasti tarvita mitään. Lahjan saa ostaa jos tekee mieli, mutta ei sitä kukaan tule kaipaamaan, eivät edes lapset koska eivät he tiedä mikä lahja keneltäkin tulee. 

Ap

Vierailija
102/133 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessa perheessä lapset kirjoittavat lahjatoivelistoja. Jos lelujen malli ja merkki ovat lapsille tärkeitä, ne on usein näissä listoissa kirjattu hyvinkin tarkkaan. Kannattaisko ap:n teettää tällainen lapsillaan ensi jouluksi? Tietty sillä ajatuksella, että kaikkea mitä listalle kirjoittaa, ei tule saamaan - kyse on toivelistasta.

Jaha, ilmeisesti ei. Unohdetaan koko juttu.

Kuten yllä sanoin, meilläkin on tehty pari listaa, mutta ei niissä todellakaan ole minkään merkkisiä tai mallisia leluja. Paitsi jotain tyyliin "suklaa-ateljee" tmv., jossa ei vaan ole mitään mieltä, koska meillä on samat kamppeet aitoina eikä tarvitse ostaa jotain järjetöntä pakettia, jossa on sisällä vain jättikokoisiin kääreisiin pakattua krääsää joka tukkii kaapit ennen kuin päätyy roskiin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/133 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en uskokaan aloituksen olevan totta niin rupes naurattamaan aivan hillittömästi! Kuvitelkaa nyt ap:n kaltainen olento joka on niin hapan että niillä varmaan joulukuusestakin varisee neulaset jo aattoehtoona. Ja kotikalja rupiaa käymään niin jotta porina käy kun ap kävelee toupin ohi. Ai apua, kauheen iloinen joulutunnelma sielä.

Vierailija
104/133 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka en uskokaan aloituksen olevan totta niin rupes naurattamaan aivan hillittömästi! Kuvitelkaa nyt ap:n kaltainen olento joka on niin hapan että niillä varmaan joulukuusestakin varisee neulaset jo aattoehtoona. Ja kotikalja rupiaa käymään niin jotta porina käy kun ap kävelee toupin ohi. Ai apua, kauheen iloinen joulutunnelma sielä.

No alkoi muakin naurattaa toi viestisi. On meillä varmaan hirveää. Harmi etten ole älynnyt tehdä kotikaljaa.

Mutta tosi tää on!

Ap

Vierailija
105/133 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vittu, on taas ap:lla ongelmat. 

Mitäs sitten kun tulee OIKEITA ongelmia vastaan?

Vierailija
106/133 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vittu, on taas ap:lla ongelmat. 

Mitäs sitten kun tulee OIKEITA ongelmia vastaan?

Sitten vedetään pipo syvemmälle ja mennään sisulla.

Ap

Vierailija
107/133 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta minähän vastasin anopille! Jos meidän lapset eivät ole tehneet listaa, jossa tarkasti kerrotaan mikä paketti pitää olla, niin miksi minä tietäisin anoppia paremmin mikä paketti hänen nenänsä edestä kannattaa valita? 

Meidän lasten lahjalistat oli siis tätä tyyliä:

ihania tusseja

ihania tarroja

ihania kumeja

ihana pyörä... jne.

Tai sitten hirveä lista jostain netin uumenista kehitettyjä muovihärpäköitä, joita meille ei todellakaan tulla ostamaan.

Ap

Kyllä sun nyt vähän paremmin pitäisi tietää mistä sun lapset tykkää. Musta tuntuu, että tiedän paremmin mistä mun veljenpojat tykkää kuin sinä mistä sun omat lapset sun tekstin perusteella. 

Vierailija
108/133 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta minähän vastasin anopille! Jos meidän lapset eivät ole tehneet listaa, jossa tarkasti kerrotaan mikä paketti pitää olla, niin miksi minä tietäisin anoppia paremmin mikä paketti hänen nenänsä edestä kannattaa valita? 

ihania tusseja

ihania tarroja

ihania kumeja

ihana pyörä... jne.

Tai sitten hirveä lista jostain netin uumenista kehitettyjä muovihärpäköitä, joita meille ei todellakaan tulla ostamaan.

Ap

Kyllä sun nyt vähän paremmin pitäisi tietää mistä sun lapset tykkää. Musta tuntuu, että tiedän paremmin mistä mun veljenpojat tykkää kuin sinä mistä sun omat lapset sun tekstin perusteella. 

Joo, ehkä en tunne lapsiani sitten. Tai ehkä se on sitten vaan niin outoa, ettei meillä ole mitään tietyn merkkisiä juttuja, joita kaipaavat. Joinakin jouluina anoppi on itse hankkinut lelukuvaston ja pyytänyt lapsia ruksaamaan sieltä kivoja juttuja, mutta yhtä hankalaa se on silti ollut ja minulta on pitänyt kysyä neuvoa. MITEN tarkkoja ohjeita te sitten annatte sukulaisille?

Oman kokemukseni mukaan siellä kaupassa on korkeintaan 5-10 sopivan hintaluokan kokoista Playmobil-tavaraa. Onko se oikeasti liian vaikeaa valita niistä?

Ap

Vierailija
109/133 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän anoppiasi. Siellä on niitä legopaketteja lukematon määrä ja hän ei halua arvuutella, mitä ostaisi. Ettei sitten ole kahta samanlaista legopakettia siellä kotona. Ja että on varmasti mieleinen. Vähän sama tilanne kun itse olen menossa ruokakauppaan ja kysyn, että mitä tuon kaupasta, onko toiveita. Vastaus on aina, että ruokaa. No en aina jaksaisi miettiä, mitä sieltä tuodaan, vaan joku muu voisi esittää toiveensa. Sitten meillä syödään aina samaa ruokaa. Anoppisi pitäisi olla ärsyyntynyt.

Vierailija
110/133 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän anoppiasi. Siellä on niitä legopaketteja lukematon määrä ja hän ei halua arvuutella, mitä ostaisi. Ettei sitten ole kahta samanlaista legopakettia siellä kotona. Ja että on varmasti mieleinen. Vähän sama tilanne kun itse olen menossa ruokakauppaan ja kysyn, että mitä tuon kaupasta, onko toiveita. Vastaus on aina, että ruokaa. No en aina jaksaisi miettiä, mitä sieltä tuodaan, vaan joku muu voisi esittää toiveensa. Sitten meillä syödään aina samaa ruokaa. Anoppisi pitäisi olla ärsyyntynyt.

Niin... No minä mietin ja hankin jouluruoat koko suvulle (anoppi mukaanlukien) ja samaten lahjat omalle perheelle sekä omille ja miehen sukulaisille. On se varmaan liikaa vaadittu että anoppi hoitaa meidän lasten lahjat ilman minua. Varsinkin kun minä kuitenkin annoin jotain osviittaa. Mitä jos olisin sanonut että lapset haluaa ehdottomasti Playmobil avaruusraketin, mutta niitä ei siellä kaupassa olisikaan ollut eikä seuraavassakaan? Onko se sitten helpompaa? Sopivia kauppoja ja sopivia lahjoja on lukemattomia määriä.

Ap

Vierailija
111/133 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihania tusseja

ihania tarroja

ihania kumeja

ihana pyörä... jne.

Ap

Joo, ehkä en tunne lapsiani sitten. Tai ehkä se on sitten vaan niin outoa, ettei meillä ole mitään tietyn merkkisiä juttuja, joita kaipaavat. Joinakin jouluina anoppi on itse hankkinut lelukuvaston ja pyytänyt lapsia ruksaamaan sieltä kivoja juttuja, mutta yhtä hankalaa se on silti ollut ja minulta on pitänyt kysyä neuvoa. MITEN tarkkoja ohjeita te sitten annatte sukulaisille?

Oman kokemukseni mukaan siellä kaupassa on korkeintaan 5-10 sopivan hintaluokan kokoista Playmobil-tavaraa. Onko se oikeasti liian vaikeaa valita niistä?

Ap

Ei sun välttämättä tarvi tarkkaa merkkiä ja mallia antaa, jos sellaista ei ole, mutta lapsen lempivärin/-hahmon/-kiinnostuksenaiheen jne. tietäminen auttaa kummasti valintaa, jos etsii vaikka niitä "ihania tarroja". Jos pojalle kelpaa kaikki legot, mutta anoppi on asian kanssa ihan hukassa niin auttaa varmaan tietää tykkääkö poika autoista, eläimistä, batmanista vai mistä. Vai meinaatko, että anoppi ei löydä legopakettia ohjeella "mikä tahansa missä on auto"?

Vierailija
112/133 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihania tusseja

ihania tarroja

ihania kumeja

ihana pyörä... jne.

Ap

Ap

Ei sun välttämättä tarvi tarkkaa merkkiä ja mallia antaa, jos sellaista ei ole, mutta lapsen lempivärin/-hahmon/-kiinnostuksenaiheen jne. tietäminen auttaa kummasti valintaa, jos etsii vaikka niitä "ihania tarroja". Jos pojalle kelpaa kaikki legot, mutta anoppi on asian kanssa ihan hukassa niin auttaa varmaan tietää tykkääkö poika autoista, eläimistä, batmanista vai mistä. Vai meinaatko, että anoppi ei löydä legopakettia ohjeella "mikä tahansa missä on auto"?

Niin, no tuon verran anoppini kyllä uskon lapsenlapsiaan tuntevan...

Ap

Vierailija
113/133 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihania tusseja

ihania tarroja

ihania kumeja

ihana pyörä... jne.

Ap

Ap

Ap

Sulla siis ärsytti vain se kysymys merkistä ja mallista, kun sillä ei ole mitään väliä? No joo, kyllä tämä on yllättävän pitkäksi ehtinyt ketju tästä aiheesta :D Kiristäiskö vaan joulustressi hermoja? On melko pieni ongelma tämä. Mutta hei, joulun jälkeen helpottaa. Ota välillä lämmintä glögiä ja istu hetkeksi rentoutumaan. Mukavaa joulun odotusta.

Vierailija
114/133 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kuitenkin niin on, että anoppi tarkoitti hyvää.

Legoja oli jo silloin valtava valikoima, kun omat lapseni olivat pieniä. Jos en osannut pointata tiettyä Legoa hänen ostettavakseen, niin sovittiin, että minä sitten hankin ja hän maksaa sen. Ei se ollut mulle mitenkään mieluinen tehtävä, mutta mitäpä et lastesi eteen tekisi.

Se kerta anopin suhteen jäi kyllä mieleen, kun soitti hermot kireällä (en tiedä syytä, mutta minuun se piti purkaa) että milloin haen lasten lahjat. Oltiin suunnilleen juuri ohitettu Itsenäisyyspäivä. Sanoin ettei niillä ole kiire ollenkaan. Hänellä oli tilava kaksio, johon kyllä mahtui lahjakassi.

Hän kuulemma halusi ne nyt juuri pois nurkistaan. Lopputulos oli se, että jouduin lyömään luurin korvaan.

Vai löikö anoppi, en ole ihan varma. Joka tapauksessa - hän otti taksin seuraavana päivänä (matkaa noin 20 km), toi lahjat ja pyysi minulta anteeksi.

Hankala tapaus hän oli, nyt jo edesmennyt, mutta osasi sentään anteeksipyynnön taidon!

Vierailija
115/133 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihania tusseja

ihania tarroja

ihania kumeja

ihana pyörä... jne.

Ap

Ap

Ap

Sulla siis ärsytti vain se kysymys merkistä ja mallista, kun sillä ei ole mitään väliä? No joo, kyllä tämä on yllättävän pitkäksi ehtinyt ketju tästä aiheesta :D Kiristäiskö vaan joulustressi hermoja? On melko pieni ongelma tämä. Mutta hei, joulun jälkeen helpottaa. Ota välillä lämmintä glögiä ja istu hetkeksi rentoutumaan. Mukavaa joulun odotusta.

Kyllä, näin on! Joka joulu ja syntymäpäivä sama homma kaikkien lasten, miehen ja itsenikin kanssa. Kyllä se lahjojen hankkiminen ON vaikeaa, siksi en mielelläni tee sitä hänen puolestaan, kun kaiken muun tämän joulun eteen jo teen. 

Jos olisin antanut jonkun tietyn lahjatoiveen, kohta olisi taas soinut puhelin että "onko se tämä" tai "ei täällä kaupassa ole sitä." 

Kun menen lasten kanssa lelukauppaan, siellä olo venyy aina tunnin mittaiseksi kun he eivät osaa päättää mitä haluaisivat.

Mistä te kaikki osaatte niin varmasti (siis lapset ja aikuiset) kertoa mitä haluatte? Mistä te tunnette ne tuotteet? Itse asun ihan kaupungissa ja vietän mielestäni ihan normaalia elämää, mutta ei mulla ole hajuakaan erilaisista Legoista sun muista kokoelmista. En harrasta shoppailua ja käyn aika harvoin ns. turhilla ostoksilla. Silloin kun leluosastolla käyn, näen kaikkea mitä voisin ja haluaisin ostaa, mutta ne halut menee sitten ohi kun pääsen sieltä kaupasta ulos. Samoin tuntuu lapsillekin käyvän. Elellään ihan mukavasti näilläkin kamoilla jo.

Ap 

Vierailija
116/133 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marttyyrin kruunu loistaa niin, että silmiä jo häikäsee....

Vierailija
117/133 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla ei taida olla kovinkaan mielenkiintoinen elämä, kun tuollainen asia ärsyttää.

Vierailija
118/133 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä vetäisi kilareita tästä asiasta, mutta kyllähän sellainen ärsyttää, kun mieheni siskot aina kysyy minulta, mitä esim. lastenvaatteita tarvitaan. Me ei muuten pidetä mitään yhteyttä, niin miksei voi kysyä veljeltään? En halua olla mikään perheen koordinaattori, jonka kautta kaikki pitää hyväksyttää.

Vierailija
119/133 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä tavaton! Vaihtoehtona on siis ollut epämääräinen joku Lego tai sitten täsmälleen yksi ja ainoa malli, jota anoppi ei sitten ehkä olisi löytänyt. Miten vaikeaksi tämän voi tehdä?

Sanot: Legot on aina kivoja, osta star wars tai batman aihetta, ei mitään isoa pakettia.

Tai

Lapsi on toivonut ihania tarroja, eläinaiheiset tai sydäntarrat. Mieluusti vielä glitteriä.

Ei tarvitse antaa vain yhtä tarkkaa mallia vaan epämääräisten Legot tai tarrat lisäksi muutama tarkentava sana. Silloin lahjan ostaja joutuu näkemään hiukan vaivaa ja lahja on myös yllätys. Siinä olen samaa mieltä, että asian olosi voinut kysyä myös mieheltäsi mutta muuten ihan turhasta ärsyyntynnyit.

Vierailija
120/133 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihania tusseja

ihania tarroja

ihania kumeja

ihana pyörä... jne.

Ap

Ap

Ap

:D ihan parasta. Anopin pitää tuntea sen verran hyvin lapsenlapsensa, että osaa ostaa oikeanlaisia legoja. Sen sijaan ap ei itse tunne lapsiaan niin hyvin, että osaisi anoppia opastaa. Ja on raivoissaan kun anoppi kehtaa kysyä, vaikka "pitäisihän sen tietää kysymättä" vaikka ap itse ei osaa keksiä lapsille mitään.

Voi anoppi parkaa. Tämä on ehkä ensimmäinen ketju, jossa se "hirviö"anoppi kerää sympatiapisteet 100-0.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä