Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2017 kokemuksia muuttovalmiista omakotitalosta?

Sara
13.12.2017 |

Netistä löytyy paljon keskustelua aiheesta,mutta vähemmän uusia. Eli olisi kiva kuulla lähiaikoina talon rakentaneiden kokemuksia. Erityisesti kiinnostaa Kastellin ja Jukkatalon talopaketit muuttovalmiina. Myös hirsi olisi vaihtoehto hyvän sisäilmansa puolesta. Löytyykö hirsitalon rakentaneiden kokemuksia? Toteutunut hinta per neliö? Lämmitysmuoto? Laatu? Sisäilman laatu?
Kiitos vastaajille jo etukäteen 😊

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murkut syö hirsitalon. ;)

Vierailija
2/34 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaihtoehto, koska tehdään säältä suojassa, kustannukset tiedossa jo perustusten jälkeen, perheellisellä ei aikaa tai resursseja rakentaa. Ainoa syy olla rakentamatta muuttovalmis on se, että haluaa kivitalon eikä muovitettua puutaloa. Mitä epäilyksiä itselläsi on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttovalmis tosiaan olisi helpoin pienten lasten kanssa. Sisäilma-asiat mietityttää...Onko uudessa kastellissa tai jukkatalossa hyvä sisäilma? Työpaikalla jo altistun huonolle ilmalle. Hintakin merkkaa, mutta ei kai uusi hirsitalo ole juuri kalliimpi kuin muutakaan talot.

Vierailija
4/34 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia kaivataan :)

Vierailija
5/34 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
6/34 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
7/34 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan.

2 taloa itse rakentaneena (elementtitalo pystytysvalmiina ja kivitalo) olemme suunnittelemassa 3. rakennuttamista. Enää ei jaksa/ehdi olemaan niin täysipainoisesti raksahommissa kuin aikaisemmin.

Itse haluaisin kivitalon (jotenkin vain raikas ja huoleton, ehkä psykologinen juttu mulle) mutta miehelle riittäisi puutalo.

Valmistalo ilman keittiötä ja lattiapintoja, ne haluan tehdä täysin itse. Ja jos valikoimien harmaat/valkoiset/ruskeat laatat ei natsaa niin laatoitukset myös omilla laatoilla.

Vierailija
8/34 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttovalmis toimii, kunhan hommaa oikeasti projektiin sitoutuvan ja asiantuntevan vastaavan. Toki myöskin toimittajalla on merkitystä. Sievitalo, Kastelli ja Jukkatalo esim. ovat pitkänlinjan suuria toimijoita, joiden prossessit ovat hioutuneet ja yllätyksiä tulee harvoin.

Toisaalta projektiin sisältyy useita työvaiheita joista ei kaikki mene 10 pisteen arvoisesti koskaan läpi.

Meidän projektissa meni niin, että tärkeimmän, eli pystytysvaiheen teki tunnollinen tiimi, joka teki oikeasti huolellista työtä ja sai siitä kokoajan kiitosta myös vastaavalta.

Sisäseinissä taas on jonkin verran heittoja ja pieniä virheitä on jouduttu paikkaamaan listoituksella jne.

Vaihe joka meillä epäonnistui huolella, oli listoitus ja viimeistely. Se tehtiin kauhealla kiireellä otsalampun valossa yötämyöten. Toki se tehtiin monilta osin uudelleen ja saattiin siistiksi.

Lopputulos kuitenkin aivan hyvä, eikä reklamoitavaa ole juurikaan ollut.

Lestadiolaista asennetta ei kuitenkaan pääse pakoon näissä projekteissa. Se on vahva ja on otettava huomioon, mikäli ongelmia tulee näköpiiriin, siis jos et kuulu lahkoon.

Vierailija
9/34 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko valmis talo tulee maksamaan? 2xtalopaketti?

Vierailija
10/34 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttovalmis toimii, kunhan hommaa oikeasti projektiin sitoutuvan ja asiantuntevan vastaavan. Toki myöskin toimittajalla on merkitystä. Sievitalo, Kastelli ja Jukkatalo esim. ovat pitkänlinjan suuria toimijoita, joiden prossessit ovat hioutuneet ja yllätyksiä tulee harvoin.

Toisaalta projektiin sisältyy useita työvaiheita joista ei kaikki mene 10 pisteen arvoisesti koskaan läpi.

Meidän projektissa meni niin, että tärkeimmän, eli pystytysvaiheen teki tunnollinen tiimi, joka teki oikeasti huolellista työtä ja sai siitä kokoajan kiitosta myös vastaavalta.

Sisäseinissä taas on jonkin verran heittoja ja pieniä virheitä on jouduttu paikkaamaan listoituksella jne.

Vaihe joka meillä epäonnistui huolella, oli listoitus ja viimeistely. Se tehtiin kauhealla kiireellä otsalampun valossa yötämyöten. Toki se tehtiin monilta osin uudelleen ja saattiin siistiksi.

Lopputulos kuitenkin aivan hyvä, eikä reklamoitavaa ole juurikaan ollut.

Lestadiolaista asennetta ei kuitenkaan pääse pakoon näissä projekteissa. Se on vahva ja on otettava huomioon, mikäli ongelmia tulee näköpiiriin, siis jos et kuulu lahkoon.

Se lestadiolaisuus on tosi vahvana kaikissa.

Ensimmäinen talomme oli Jukkatalo ja koska meillä oli vain runko+ katto pystytys kaikki meni ok.

Miten muuten nykyään, saako pidettyä 10% kauppahinnasta maksamatta sen 1. vuoden vuositarkastukseen saakka? Virheiden reklamointi kun on niin vaikeaa, helpompaa olisi neuvotella korjauksista ja korvauksista jos se raha olisi omassa plakkarissa.

7

Vierailija
11/34 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riiippuu tietty varustelutasosta mutta tuskin riittää.

Sanoisin että 3-3,5x. Joka tapauksessa puutalokin 2200€ - 2500€ /asuin-m2

Vierailija
12/34 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitähän tuo lestadiolainen asenne tarkoittaa? Voi tarkoittaa paljon positiivista. Mutta silloin kun se on kielteistä, ja kyse talonrakennuksesta, mitä se silloin on?

T

p.s. Meilläpäin ei paljon asu lestadiolaisia, niin tunnen heitä aika vähän. Ja he, jotka tunnen, ovat mukavia ihmisiä, mutta olemmekin tuttavuussuhteessa, en ole hankkimassa heiltä taloa.

Vierailija
13/34 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutettiin kesällä 2017 muuttovalmiiseen Kastelli-taloon. Mitään moitittavaa kastellin osalta ei ole ollut :) Neliöitä noin sata (3 makuuhuonetta, olohuone-keittiö yhdistelmä, khh, sauna, suihku..). Riittää meidän 2 hengen perheelle varsin hyvin. Muuttovalmiina Kastellin lasku oli noin 150 000€. Tähän päälle tuli tietysti tontti, liittymiskulut, maatyöt ym. Sisäilma on raikas, niin on ainakin monet meillä vierailleet sanoneet.

Kastellia voin hyvillä mielin suositella. Tarjoukset pyydettiin myös Jukka-talolta ja Design-talolta.

Vierailija
14/34 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla että sinulla hyvä kokemus Kastellista:) Meillä aivan päinvastainen.. oikein mikään ei ole sujunut aikataulussa ja yhteistyö meidän kanssa on ollut olematonta / surkeaa..

Kaikki työvaiheet ovat viivästyneet.. pisimmillään 7 vkoa ja ihme selityksiä on kuultu..

Meillä 5 vaille - toimitus, liekö vaikuttanut asiaan? On onni että tehtiin / tehdään vielä vähän, kaikki sisätyöt laatoituksia ja seinien levytyksiä lukuunottamatta itse.. niin takkuista kaikki työvaiheet on olleet..

Vierailija
15/34 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen parhaillaan 'siistissä sisätyövaiheessa' Kastellin viittä vaille valmiissa kohteessa. En suosittele kenellekään. Asiakkaan kusetus alkaa jo heidän www-sivuilla.

Esimerkkejä mitä rakentajalle luvataan vs. todellisuus:

Myyntipuhe 1. Ulkoapäin yhtä valmis kuin Muuttovalmis.

- terassin joutuu tekemään itse runkotöitä myöten. Joudut siis myös ostamaan kaiken puutavaran siihen terassin katosta ja kantavia pilareita lukuunottamatta

- ulko-oven, sen pellityksen ja smyygit joutuu asentamaan itse

Myyntipuhe 2. Kastelli tekee puolestasi kaikki vaativat vaiheet niin halutessasi: rakentaa talon ulkoseinät ulkoapäin valmiiksi, tekee sähkö- ja LVI-asennukset, ja rakentaa talon sisäpuolelta lattian, katon ja seinät. Vain sisustaminen jää sinulle. Viittä Vaille Valmis onkin paras vaihtoehto sisustajalle edullisuutensa lisäksi.

- kylpyhuoneen ja saunan katon alaslaskun joutuu tekemään itse

- saunan seinien rungon (pystykoolaus, villoitus, höyrynsulku ja alumiinipaperin) joutuu asentamaan itse

- talon ulkopuoliset sähkötyöt joutuu tilamaan itse. Joudut itse ostamaan tonttikeskuksen ja maksamaan sen asentamisen. Lisäksi maksat kaikki ulkopuoliset kaapelit. Tässä kohteessa tonttikeskus asennettuna 1200 € ja kaapelit 600 €. Lisäksi joudut itse vetämään kaapelit talon ulkopuolelta talon sisälle sekä asentamaan talon ulkopuolisen maadoitusjohdon.

Työn laatu vaihtelee tosi paljon riippuen, mikä porukka tontilla häärää. Minulle sattui erinomainen timpuri talon rungon kasaamiseen. Myös LVI-työt sujuivat hienosti.

Sisäpuolen töissä onkin sitten sanottavaa. Väliseinien alajuoksun alta on jätetty lupakuvissa oleva kosteuseristekaista pois ja korvattu viivalla uretaania. Alajuoksu näyttää paljaalla silmällä lepäävän suoraan betonissa. Siellä täällä näkyi pieni uretaanipurske, joten siksi tiesin sitä käytetyn. Eristekaista lojui talon ulkopuolella muovipussissa käyttämättömänä.

Sisäseinien kipsilevypinta aaltoilee sisään ja ulos. Vatupassilla tarkasteltuna seinässä on rakoja siellä täällä useita millejä. Keittiön kaapit jäävät sen vuoksi alapinnasta 'leijumaan ilmaan, kun yläosa on tiiviisti seinässä kiinni. Sormenpäät mahtuu kaapin ja seinän väliin. Seinien tasoitetyö vaikeutui tämän vuoksi merkittävästi. Kastellin tavassa rakentaa elementti tulee tehtaalta höyrynsulkuun asti valmiina. Sen jälkeen timpurit laittavat siihen vaakakoolauksen ja -villoituksen sekä kipsilevyt.

Aion olla yhteydessä kuluttajasuoja-asiamieheen, koska mielestäni Kastellin myyntipuheet ovat kaukana todellisuudesta. Asiakas joutuu käyttämään huomattavan paljon aikaa ja rahaa niihin töihin, joiden luuli kuuluvan Viittä Vaille Valmiiseen -kohteeseen.

Kastelli - Järkyttävin tapa rakentaa koti

Vierailija
16/34 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin vaikka ålvsbytalo kuin hirsitalo.

Kyllähän kaikissia nykyaikaisissa taloissa, ehkä jopa ålvareissa, on raikas ilma koneellisen ilmanvaihdon myötäa. Ålvareissa tosin on vain pilppi poistoon ja reikä seinässä korvaavalle ilmalle.

Vierailija
17/34 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkö ne kokemukset sitten oli?

Vierailija
18/34 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten kun etsittiin avoimet käteen talopakettia, niin Kastelli oli pitkään mukana vaihtoehtona. Alkoi lopulta ärsyttää se ihan järkyttävä asiakkaan vedätys. Nettisivuilla oli kuvia valmiista talosta, jossa oli kiva keittiö. Sitten kun katsoi sitä pohjapiirustustusta huomasi, ettei se vakiokeittiö ole mitään sinnepäinkään. Pahimmillaan vakiona oli pelkkä taso seinien välillä (ei siis mitään alakaappeja, laatikoista puhumattakaan), että sellainen unelmien Puustellikeittiö. Kaikissa makkareissa vakiona yksi 50 cm leveä kaappi. Kaikki vakiona tarjotut materiaalit ihan kauheita ym. Eli ihan kaikesta olisi saanut maksaa lisää. No, näiden päivittämiseen olisi mennyt ehkä 30 keur eli ei nyt mitään mahdottoman paljon, mutta ärsytti vain se, ettei mainoslauseet olleet missään linjassa todellisuuden kanssa. Valittiin lopulta K-Raudan Ainoakoti (itse talo siis Designtalo, materiaalit K-Raudasta) ja ihan tyytyväisiä ollaan. Tosin rakennusvaiheessa piti olla itse valvomassa ja heti vaatimassa korjauksia, kun virheen huomasi (ja niitä tuli ihan reilusti). Budjetti piti hyvin (oltiin myös varattu rahaa tasoparannuksiin, mutta ei niihin kovin montaa tonnia mennyt, kun ihan niissä vakiomalleissa oli kivoja vaihtoehtoja).

Vierailija
19/34 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoisin hirsirakentamista. Meillä on mökillä kaksi uudehkoa hirsirakennusta. Toinen on tehty hirrestä, jossa on hirren sisällä luonnonmateriaaleista tehty eriste. Toinen on perinteinen pyöröhirsirakennus. Tuossa pyöröhirsirakennuksessa on todella hyvä sisäilma. Tekisin sellaisen ihan perinteisen hirsitalon.

Toinen vaihtoehto olisi tehdä talo samalla tekniikalla kuin rintamamiestalot on tehty. Isoisäni itse tehdystä puutavarasta rakennettu rintamamiestalo kuuluu yhä suvulleni. Se on yhä samanlainen kuin 1940-luvun lopulla. Ei ole eristetty uusilla materiaaleilla, ei tuotu vesijohtoa jne. Yksi hirsi on vaihdettu ja piippu muurattu uusiksi. Siellä on myös hyvä sisäilma.

Vierailija
20/34 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä peruspaketti ( Kastelli) oli 109 000. Kaikkineen ( +piha, autotalli yms) n 260 000. 100 neliötä

Mutta tästä nyt on 7 vuotta.

Meilläkin on hankittu esim.keittiö itse, samoin pintamateriaaleja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä