Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

2017 kokemuksia muuttovalmiista omakotitalosta?

Sara
13.12.2017 |

Netistä löytyy paljon keskustelua aiheesta,mutta vähemmän uusia. Eli olisi kiva kuulla lähiaikoina talon rakentaneiden kokemuksia. Erityisesti kiinnostaa Kastellin ja Jukkatalon talopaketit muuttovalmiina. Myös hirsi olisi vaihtoehto hyvän sisäilmansa puolesta. Löytyykö hirsitalon rakentaneiden kokemuksia? Toteutunut hinta per neliö? Lämmitysmuoto? Laatu? Sisäilman laatu?
Kiitos vastaajille jo etukäteen 😊

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko valmis talo tulee maksamaan? 2xtalopaketti?

Riiippuu tietty varustelutasosta mutta tuskin riittää.

Sanoisin että 3-3,5x. Joka tapauksessa puutalokin 2200€ - 2500€ /asuin-m2

Muuttovalmis paketti on kallis. Tuo 3.5 kerroin pätee talopakettiin, joka rakennutetaan kilpailuttamalla osaurakat.

Muuttovalmis Kastelli listahinta 158 000, puolitoistakerroksinen 87/101m2, toteutunut valmiin talon hinta perustusurakoineen, sähkötoineen, liittymineen maksoi yli 300 000. Makuuhuoneita 4.

Vierailija
22/34 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

K kirjoitti:

Me muutettiin kesällä 2017 muuttovalmiiseen Kastelli-taloon. Mitään moitittavaa kastellin osalta ei ole ollut :) Neliöitä noin sata (3 makuuhuonetta, olohuone-keittiö yhdistelmä, khh, sauna, suihku..). Riittää meidän 2 hengen perheelle varsin hyvin. Muuttovalmiina Kastellin lasku oli noin 150 000€. Tähän päälle tuli tietysti tontti, liittymiskulut, maatyöt ym. Sisäilma on raikas, niin on ainakin monet meillä vierailleet sanoneet.

Kastellia voin hyvillä mielin suositella. Tarjoukset pyydettiin myös Jukka-talolta ja Design-talolta.

Mikä oli lopullinen hinta? Maatyöt, ja liittymät yllättävän kalliita. Riittikö niihin 100 000?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

K kirjoitti:

Me muutettiin kesällä 2017 muuttovalmiiseen Kastelli-taloon. Mitään moitittavaa kastellin osalta ei ole ollut :) Neliöitä noin sata (3 makuuhuonetta, olohuone-keittiö yhdistelmä, khh, sauna, suihku..). Riittää meidän 2 hengen perheelle varsin hyvin. Muuttovalmiina Kastellin lasku oli noin 150 000€. Tähän päälle tuli tietysti tontti, liittymiskulut, maatyöt ym. Sisäilma on raikas, niin on ainakin monet meillä vierailleet sanoneet.

Kastellia voin hyvillä mielin suositella. Tarjoukset pyydettiin myös Jukka-talolta ja Design-talolta.

Mikä oli lopullinen hinta? Maatyöt, ja liittymät yllättävän kalliita. Riittikö niihin 100 000?

Riippuu perustustavasta. Kastellilta ei saa muita kuin maavaraisen betonilaatan. Eli jos täytyy esim. paaluttaa tai haluaa vaikka tuulettuvan alapohjan, niin nämä täytyy hankkia itse. Paketin hinnasta ei kyllä oteta kuin pari tonnia pois (jos siis tilaa ilman perustuksia). Meillä taisi paalutus ja tuulettuva alapohja tehdä 30 000 euroa lisää hintaa. Maatyöt oli jotain 20 000 (mutta tässä taas riippuu ihan hirveästi tontista eli että mitä täytyy tehdä). Liittymät on täysin kuntakohtaisia, mutta ei taida alle 10 000 selvitä missään.

Vierailija
24/34 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastelli - Järkyttävin tapa rakentaa koti kirjoitti:

Olen parhaillaan 'siistissä sisätyövaiheessa' Kastellin viittä vaille valmiissa kohteessa. En suosittele kenellekään. Asiakkaan kusetus alkaa jo heidän www-sivuilla.

Esimerkkejä mitä rakentajalle luvataan vs. todellisuus:

Myyntipuhe 1. Ulkoapäin yhtä valmis kuin Muuttovalmis.

- terassin joutuu tekemään itse runkotöitä myöten. Joudut siis myös ostamaan kaiken puutavaran siihen terassin katosta ja kantavia pilareita lukuunottamatta

- ulko-oven, sen pellityksen ja smyygit joutuu asentamaan itse

Myyntipuhe 2. Kastelli tekee puolestasi kaikki vaativat vaiheet niin halutessasi: rakentaa talon ulkoseinät ulkoapäin valmiiksi, tekee sähkö- ja LVI-asennukset, ja rakentaa talon sisäpuolelta lattian, katon ja seinät. Vain sisustaminen jää sinulle. Viittä Vaille Valmis onkin paras vaihtoehto sisustajalle edullisuutensa lisäksi.

- kylpyhuoneen ja saunan katon alaslaskun joutuu tekemään itse

- saunan seinien rungon (pystykoolaus, villoitus, höyrynsulku ja alumiinipaperin) joutuu asentamaan itse

- talon ulkopuoliset sähkötyöt joutuu tilamaan itse. Joudut itse ostamaan tonttikeskuksen ja maksamaan sen asentamisen. Lisäksi maksat kaikki ulkopuoliset kaapelit. Tässä kohteessa tonttikeskus asennettuna 1200 € ja kaapelit 600 €. Lisäksi joudut itse vetämään kaapelit talon ulkopuolelta talon sisälle sekä asentamaan talon ulkopuolisen maadoitusjohdon.

Työn laatu vaihtelee tosi paljon riippuen, mikä porukka tontilla häärää. Minulle sattui erinomainen timpuri talon rungon kasaamiseen. Myös LVI-työt sujuivat hienosti.

Sisäpuolen töissä onkin sitten sanottavaa. Väliseinien alajuoksun alta on jätetty lupakuvissa oleva kosteuseristekaista pois ja korvattu viivalla uretaania. Alajuoksu näyttää paljaalla silmällä lepäävän suoraan betonissa. Siellä täällä näkyi pieni uretaanipurske, joten siksi tiesin sitä käytetyn. Eristekaista lojui talon ulkopuolella muovipussissa käyttämättömänä.

Sisäseinien kipsilevypinta aaltoilee sisään ja ulos. Vatupassilla tarkasteltuna seinässä on rakoja siellä täällä useita millejä. Keittiön kaapit jäävät sen vuoksi alapinnasta 'leijumaan ilmaan, kun yläosa on tiiviisti seinässä kiinni. Sormenpäät mahtuu kaapin ja seinän väliin. Seinien tasoitetyö vaikeutui tämän vuoksi merkittävästi. Kastellin tavassa rakentaa elementti tulee tehtaalta höyrynsulkuun asti valmiina. Sen jälkeen timpurit laittavat siihen vaakakoolauksen ja -villoituksen sekä kipsilevyt.

Aion olla yhteydessä kuluttajasuoja-asiamieheen, koska mielestäni Kastellin myyntipuheet ovat kaukana todellisuudesta. Asiakas joutuu käyttämään huomattavan paljon aikaa ja rahaa niihin töihin, joiden luuli kuuluvan Viittä Vaille Valmiiseen -kohteeseen.

Kastelli - Järkyttävin tapa rakentaa koti

Jatkan tästä vielä, että sain Kastellin työpäälliköltä 'kädenojennuksen' ja he tekivät saunan/kylpyhuoneen katon alaslaskun. Näin heti, että nyt on matala kylppäri. Korkeus betonipinnasta koolaukseen 219 cm. Kun asennetaan vielä katon panelointi ja lattialaatoitus, päästään lukemaan 217 cm, mikä on 3 cm laittoman puolella. Alle 220 cm huonekorkeuksia ei saa tehdä. En vain pysty ymmärtämään, miksi Kastellin alihankkijat eivät pysty noudattamaan rakennedetaljeja. 

Vierailija
25/34 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hirsi hyvää sisäilmaa tee.

Vierailija
26/34 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan sama vääntö menossa ja meillä lisäksi Kastellin myyjän kirjallinen vahvistus, että tarjottu hinta pitää siälläön ulkoa päin täysin muuttovalmiin toimitussisällön, mutta sillä ei näytä olevan mitään merkitystä. Lisäksi runkotarkistuksen yhteydessä allekirjoitettua paperia väitetään luovutustarkastukseksi vaikka ei edes lattia silloin valettu, eristyksistä tai väliseinistä yms. puhumattakaan.

Viety asia kuluttajariitalautakuntaan, mutta nyt alkaa olla mitta täynnä, kun jatkuvasti tulee vastaan lisää ongelmia, joihin ei kuitenkaan saa lainkaan vastauksia ja nyt sitten mietitään vakavasti koko sopimuksen purkuvaatimusta vaikka käräjäteitse.

Olisi mielenkiintoista tietää ovatko kaikki Kastellia eri foorumeilla kehuneet (ei kyllä kovin monia sellaisia) samaan lahkoon kuuluvia "sisäpiiriläisiä" vai löyytykö joukosta muka muitakin ihan oikeasti?

Vierailija
27/34 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäseinien kipsilevypinta aaltoilee sisään ja ulos. Vatupassilla tarkasteltuna seinässä on rakoja siellä täällä useita millejä

Kastelli - Järkyttävin tapa rakentaa koti kirjoitti:

Olen parhaillaan 'siistissä sisätyövaiheessa' Kastellin viittä vaille valmiissa kohteessa. En suosittele kenellekään. Asiakkaan kusetus alkaa jo heidän www-sivuilla.

Esimerkkejä mitä rakentajalle luvataan vs. todellisuus:

Myyntipuhe 1. Ulkoapäin yhtä valmis kuin Muuttovalmis.

- terassin joutuu tekemään itse runkotöitä myöten. Joudut siis myös ostamaan kaiken puutavaran siihen terassin katosta ja kantavia pilareita lukuunottamatta

- ulko-oven, sen pellityksen ja smyygit joutuu asentamaan itse

Myyntipuhe 2. Kastelli tekee puolestasi kaikki vaativat vaiheet niin halutessasi: rakentaa talon ulkoseinät ulkoapäin valmiiksi, tekee sähkö- ja LVI-asennukset, ja rakentaa talon sisäpuolelta lattian, katon ja seinät. Vain sisustaminen jää sinulle. Viittä Vaille Valmis onkin paras vaihtoehto sisustajalle edullisuutensa lisäksi.

- kylpyhuoneen ja saunan katon alaslaskun joutuu tekemään itse

- saunan seinien rungon (pystykoolaus, villoitus, höyrynsulku ja alumiinipaperin) joutuu asentamaan itse

- talon ulkopuoliset sähkötyöt joutuu tilamaan itse. Joudut itse ostamaan tonttikeskuksen ja maksamaan sen asentamisen. Lisäksi maksat kaikki ulkopuoliset kaapelit. Tässä kohteessa tonttikeskus asennettuna 1200 € ja kaapelit 600 €. Lisäksi joudut itse vetämään kaapelit talon ulkopuolelta talon sisälle sekä asentamaan talon ulkopuolisen maadoitusjohdon.

Työn laatu vaihtelee tosi paljon riippuen, mikä porukka tontilla häärää. Minulle sattui erinomainen timpuri talon rungon kasaamiseen. Myös LVI-työt sujuivat hienosti.

Sisäpuolen töissä onkin sitten sanottavaa. Väliseinien alajuoksun alta on jätetty lupakuvissa oleva kosteuseristekaista pois ja korvattu viivalla uretaania. Alajuoksu näyttää paljaalla silmällä lepäävän suoraan betonissa. Siellä täällä näkyi pieni uretaanipurske, joten siksi tiesin sitä käytetyn. Eristekaista lojui talon ulkopuolella muovipussissa käyttämättömänä.

Sisäseinien kipsilevypinta aaltoilee sisään ja ulos. Vatupassilla tarkasteltuna seinässä on rakoja siellä täällä useita millejä. Keittiön kaapit jäävät sen vuoksi alapinnasta 'leijumaan ilmaan, kun yläosa on tiiviisti seinässä kiinni. Sormenpäät mahtuu kaapin ja seinän väliin. Seinien tasoitetyö vaikeutui tämän vuoksi merkittävästi. Kastellin tavassa rakentaa elementti tulee tehtaalta höyrynsulkuun asti valmiina. Sen jälkeen timpurit laittavat siihen vaakakoolauksen ja -villoituksen sekä kipsilevyt.

Aion olla yhteydessä kuluttajasuoja-asiamieheen, koska mielestäni Kastellin myyntipuheet ovat kaukana todellisuudesta. Asiakas joutuu käyttämään huomattavan paljon aikaa ja rahaa niihin töihin, joiden luuli kuuluvan Viittä Vaille Valmiiseen -kohteeseen.

Kastelli - Järkyttävin tapa rakentaa koti

Kommentti vahvennettuihin: nämä on mun mielestäni itsestään selvästi viittä vaille valmiiseen kuulumattomia - tuo tonttikeskus ei kuulu edes avaimet käteen taloihin! Aina maksetaan ja asennetaan itse tontille!

Kommentti kursiiveihin:  nämä on selkeitä virheitä ja reklamaation kohteita

7

Vierailija
28/34 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 valmistunut Jukkatalo.

Muuttovalmis.

Pysyi budjetissa ja aikataulussa.

Suosittelen tutustumaan valmistuneisiin kohteisiin jotka on muuttovalmiita,niin saa kuvan laadusta. Ja siitä riittääkö se itselle.

Valvoja kannattaa palkata ennen kuin tekee kaupan talotehtaan kanssa.

Suosittelen ostaa koko projektin(talo+maatyöt) kustannusarvio valvojalta,meillä pankki vaati sen.

Tarjous pitää käydä läpi huolellisesti ja lukea joka kohta,jos ei ymmärrä kysyy. Lämmitysmuoto, lattia materiaalit yms sähköpisteet,kaikki mitä vain tulee mieleen kannattaa sisällyttää tarjouspyyntöön ja miettiä etukäteen.

Etukäteen miettiminen säästää rahaa ja joudut päätökset tekemään myöhemmin kuitenkin.

Työmaata kannattaa valvoa ja valokuvata itse rakennusaikana.(valvoja tekee vain lakisääteiset)

Muuttovalmiissa kohteissa(jukkatalo) on ns työpäälikkö joka hoitaa työmaan asioita talotehtaan osalta. Se on hyvä asia.

Tavaran vastaanotto on ostajan vastuulla. Kuvan sähköpostiin/kännykkään lähettävä Riistakamera osoittautui hyväksi hankinnaksi.Tavarantoimittajat kun tuo vaihtelevasti tarvikkeita ja ei välttämättä ilmoita etukäteen mitään,niin näkee kamerasta jos jotain tavaraa tulee pihalle.

Uusi on uusi.

Ainakaan toistaiseksi ei harmita että osti/rakensi uuden.

Vierailija
29/34 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jukkatalon mukana tuli tonttikeskus ja syöttökaapelit muuttovalmiissa. Kaapeli pitää kaivauttaa maahan.

Vierailija
30/34 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue Ainoakoti kokemus

ainoakotini.blogspot.com

Vierailija
31/34 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen välttämään lestadiolaisten omistamia isompia ja pienempiä firmoja. Osviittaa antaa, jos pienemmässä yrityksessä on monta samalla sukunimellä varustettua tekijää. Yritetään mennä sieltä, missä aita on matalin ja sumuttaa asiakasta. Omat virheet ja työporukan virheet vyörytetään asiakkaalle tai niistä vaietaan. Sellaista ns. "reilua peliä" ei oikein ole.

Muistakaa palkata valvoja ja huolehtikaa että vakuutuksessanne on oikeusturvavakuutus olemassa. Jos riitoihin päädytään, niin vakuutuksesta riippuen korvaa oikeuskuluja noin 10 0000€.

Tarkat sopimukset ja kaikki sovittu ylös kirjallisena, dokumentoituna. Dokumentoi kaikki, tavaran saapuminen, pysytysvaiheet, valut ja valvo kaikkea. Valvojatkaan eivät ole erehtymättömiä.

Sisäilman laadun kannalta kivitalo tai hirsitalo on paras. Peruspuurakenne muovisella höyrynsululla on melko riskialtis rakenne ja ihan käytetyn villan kemikaalit tai höyrynsulun kemikaalit voivat tehdä sisäilmasta tunkkaisen. Lisäksi harvassa valmistalossa osataan suunnitella, toteuttaa ja/tai säätää koneellinen ilmaistointi oikein.

Vierailija
32/34 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitähän tuo lestadiolainen asenne tarkoittaa? Voi tarkoittaa paljon positiivista. Mutta silloin kun se on kielteistä, ja kyse talonrakennuksesta, mitä se silloin on?

.

Moraalin ei tarvitse yltää ei-lestadiolaisiin asti eli mitä meilläpäin sanottaisiin pieneksi huijaamiseksi on ihan ok jos ostaja ei kuulu tai ole kytköksissä porukoihin.

Vierailija
33/34 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisilta sain ylihintaisen, tuplahintaisen tarjouksen. Johtui siitä että olin yksin tilaava nainen. Monessa vaiheessa yrittivät urkkia, onko taloudessa isäntää. Kun päättelivät, ettei ole, esittivät ihan poskettoman hinnan, ja perustelivat ihan huuhaa perusteluilla. Eivät tienneet, että vaikka yh nainen olinkin, olen myös rakennusalalla.

Ei ikinä enää lestadiolaisfirmaa. Sovinisteja ja vedättäjiä.

Vierailija
34/34 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsi-Uudenmaan käräjäoikeuteen on tullut kesäkuussa 2024 vireille kanne, jossa ostaja vaatii vastaajaa DEN Finland Oy:tä purkamaan talokauppa lukuisten olennaisten rakennusvirheiden johdosta.