Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten olette perustelleet vanhemmillenne joulunvieton omassa kodissa?

Vierailija
13.12.2017 |

Taas on se aika kun loukkaannutaan siellä sun täällä kun ei joulua vietetäkään niin kuin oma äiti oli ajatellut. Miten te ootte perustelleet omaa valintaanne olla kotona joulu? Ja menikö viesti perille?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Haluan olla kotona."

Et ole tainnut itsenäistyä normaaliin aikaan (nuorena aikuiaena) ja siksi olet selitusloukussa. Tasaveroisten aikuisten kesken ei tarvitse selitellä mitään.

Vierailija
2/22 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat suunnitelmat voi ottaa puheeksi ajoissa jo marraskuussa tai viimeistään joulukuun alussa, ettei kukaan ehdi laatia omia mielikuvia siitä miten joulu tänä vuonna menee. Puhuminen on avain aika moneen asiaan ja oikea ajoitus. Ja jos joku loukkaantuu, se ei ole asian sanoja vika. Meillä on omat elämämme ja omat elämänvaiheemme. Joskus kaipaamme omaa rauhaa ja tilaa enemmän ja toininaan haluamme olla muiden seurassa enemmän. Nämä haluamiset eivät aina kohtaa ja niiden kanssa kaikkien on vain elettävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos että heti piti alkaa arvioimaan miten huono ihminen olen jos en osaa vain tylysti kertoa mitä haluan. Kysyin vain muiden kokemuksia ja mielelläni kuulen niitä lisää, sillä tiedän ettei homma kaikilla mene noin yksioikoisesti että ollaan kotona ja sopeudu siihen. Itse kyllä ajattelen muidenkin tunteita enkä halua loukata.

Vierailija
4/22 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanomalla että en tahdo viettää joulua, olen aaton yksin kotona.

Vierailija
5/22 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vietän joulun maakellarissa, ja olen hyvin huonosti puhuteltavissa silloin."

Edellinen lause kertonee jokaiselle tarpeeksi, on asiallinen ja kompakti viesti,

ei jätä sijaa spekuloinnille.

Vierailija
6/22 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajateltiin tänä vuonna olla ihan vaan kotona perheen kesken. Voitaisiin tulla joulupäivänä/tapanina syömään?

Vierailija
7/22 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

36 v. sitten naimisiin mentyäni ilmoitin, että meidän perhe tekee omat joulutraditionsa eikä niihin kuulu paikasta toiseen reissaaminen, mutta meillä on aina ovet auki, tervetuloa!

Ei siihen ollut kenelläkään nokan koputtamista.

Olemme saaneet nauttia ihanan rauhallisista jouluista muuten niin hektisen elämän vastapainoksi. Välillä keitä on ollut vain oma perhe (2 >5 henkilöä) välillä pöydän ääressä on ollut 14.

Jotain olemme tehneet oikein, koska aikuiset lapsemme tulevat joka joulu kotiin ja myös heidän avopuolisonsa viettävät joulun meillä. Koskaan en ketään ole pakottanut vaan päinvastoin sanonut, että oman ratkaisumme perusteella ymmärrän täysin, jos haluatte viettää joulun keskenänne tai vaikka mennä toisten appivanhempien luokse. Niinkauan kuin jaksan, laitan joulun joka tapauksessa viimeisen päälle vaikka meitä olisi vain kaksi sitä viettämässä,

Vierailija
8/22 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

36 v. sitten naimisiin mentyäni ilmoitin, että meidän perhe tekee omat joulutraditionsa eikä niihin kuulu paikasta toiseen reissaaminen, mutta meillä on aina ovet auki, tervetuloa!

Ei siihen ollut kenelläkään nokan koputtamista.

Olemme saaneet nauttia ihanan rauhallisista jouluista muuten niin hektisen elämän vastapainoksi. Välillä keitä on ollut vain oma perhe (2 >5 henkilöä) välillä pöydän ääressä on ollut 14.

Jotain olemme tehneet oikein, koska aikuiset lapsemme tulevat joka joulu kotiin ja myös heidän avopuolisonsa viettävät joulun meillä. Koskaan en ketään ole pakottanut vaan päinvastoin sanonut, että oman ratkaisumme perusteella ymmärrän täysin, jos haluatte viettää joulun keskenänne tai vaikka mennä toisten appivanhempien luokse. Niinkauan kuin jaksan, laitan joulun joka tapauksessa viimeisen päälle vaikka meitä olisi vain kaksi sitä viettämässä,

Sulla on mukava ja suvaitseva asenne, josta moni voisi ottaa mallia :) Sen verran korjaan että ei mun vanhemmat ole tehneet mitään "väärin" enkä sen vuoksi halua olla itsekseni joulua. Hekin ovat järjestäneet mukavia jouluja ja tehneet kaiken oikein, en vain itse tykkää viettää joulua samalla tavalla kuin he. En kaipaa jouluruokia, -musiikkia, -ohjelmia enkä yhdessäoloa. Tapaamme usein muutenkin, joten se ei ole syy kokoontua.

Vierailija
9/22 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole ollut tekemisissä äitini kanssa sen jälkeen kun täytin 18. Ei ole tarvinnut selitellä.

Vierailija
10/22 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin voisin hyvin kuvitella viihtyväni omissa oloissa joulun joskus mummona enkä niin että passattavaksi tulee lapset perheineen. En oo ikinä ymmärtänyt loukkaantumista siitä jos joku lapsista ilmoittaa viettävänsä joulun muualla. Ei kai se mikään ikuisvelvollisuus voi olla saapua joka ikinen joulu vanhempien pöytään moneksi päiväksi.

Vierailija
11/22 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon, että vietämme joulua kotona. Tervetuloa viettämään meille, jos haluaa. Ovat tulleet.

Vierailija
12/22 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä ole tarvinnut koskaan selitellä, joskus oli työvuoroja jouluna, sitten oli pienet lapset ja työvuoroja. Kaikki syyt ovat aina kelvanneet. 

Vierailija
13/22 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Me ollaan joulu omassa kodissa ja luodaan omat jouluperinteemme."

Näin sanoin noin 20 vuotta sitten, eikä asiasta ole sen koommin ollut epäselvyyttä. En vieraile joululoman aikana missään. Saan viettää lomaa vain pari viikkoa kesällä ja joulun aikaan reilun viikon, joten en tuhlaa vähäistä omaa/perheen aikaa sukuloimalla. Piste.

Vierailija
14/22 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä tarvitse perustella. Kai jokainen omilla aivoillaan ajatteleva tajuaa että kun on muuttanut pois vanhempien hoteista, on vapaa viettämään aikansa just miten parhaaksi näkee.

Vierailija
15/22 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kanssa siitä saakka viettänyt joulut yksin kun muutin pois kotoa 18-vuotiaana, nyttemmin kyllä oman perheen kanssa mutta yksin vietettyjä joulujakin on useampi, kerran baarissakin silloisen poikakaverin kanssa.

Vierailija
16/22 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Haluamme luoda omat jouluperinteemme. Tervetuloa meille.”

Vierailija
17/22 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas on se aika kun loukkaannutaan siellä sun täällä kun ei joulua vietetäkään niin kuin oma äiti oli ajatellut. Miten te ootte perustelleet omaa valintaanne olla kotona joulu? Ja menikö viesti perille?

En oikeastaan ole osannut hyvin perustellakaan, mutta kesäaikana olen useampia päiviä heidän kesäpaikallaan siellä on enemmän tilaa. Talviaikana ei oikein vaan tunnu mielekkäältä olla monia päiviä parin hengen rivitaloasunnossa.

Matkaakin vähän enemmän menee siinä aamuvarhaisesta heräämisestä alkuiltaan ennenkuin on perillä ja saanut matkatavarat pois käsistään, että yleensä pyrinkin menemään useammiksi päiviksi kerrallaan.

Täytyy yrittää joku kerta käväistä jouluna tai talvella yleensä, mutta silloin ei mun mielestä oo kyläilylle yhtä hyvät olosuhteet kuin kesäaikaan.

Vierailija
18/22 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Emme halua ajella jouluna ympäriinsä, vaan rauhoitumme kotona."

Vierailija
19/22 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin aikuisten lasten äitinä, ihan vapaasti saa sanoa kuinka vaan. Oikeastaan joskus olisi ihan kiva jos eivät tulisi, voitaisiin miesystävän kanssa viettää joulu kaksin mökillä tai mennä johonkin reissuun. Mutta nyt siis tähän asti olen viettänyt koko jouluntienoon aina aikuisten lasteni ja heidän avopuolisoidensa kanssa ja onhan se kivaa.

Älkää luulko, että se äiti mielensä aina pahoittaa, se voi olla siellä iskän kanssa että jesss, ei tuu ketään. Vaikka ehkä teille pahoittelee :)

Vierailija
20/22 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

36 v. sitten naimisiin mentyäni ilmoitin, että meidän perhe tekee omat joulutraditionsa eikä niihin kuulu paikasta toiseen reissaaminen,

Jotain olemme tehneet oikein, koska aikuiset lapsemme tulevat joka joulu kotiin ja myös heidän avopuolisonsa viettävät joulun meillä.

Jotenkin ristiriitaista. Itse et halunnut viettää joulua enää omien vanhempiesi kanssa, mutta lapsesi toimivat mielestäsi oikein. Eikö omat vanhempasi sitten ole tehneet oikein? Oletko sinä sitten huonommin kasvatettu, jos et omien vanhempiesi kanssa halua viettää joulua?