Tylsin joulu"herkku"?
Oma ehdotukseni on joulutortut. Valkoista mautonta taikinaa ja luumuhilloa. Siis luumuhilloa! Ihan oikeasti.
Kommentit (384)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaton makaroonilaatikko. En oikeastaan edes ymmärrä miksi se kuuluisi joulupöytään?? Lapsuudessani ei koskaan ollut,mutta miehen perheen mielestä se kuuluu ehdottomasti joulupöytään.
Minä maistoin aikuisena kerran sitä. Miehen mummulla se oli joulupöydässä. Oli erittäin hyvää kinkunkastikkeen kanssa. Vastaa ihan brittien Yorkshire puddingia.
Tuskin makaronilaatikko vastaa kuitenkaan suolaista pannukakkutaikinaa?
Ei jouluruokiin ehdi tylsistyä. Niitähän syödään yleensä vain pari kolme kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä pakottaa käyttämään luumuhilloa?
Appelsiini-, sitruuna-, aprikoosimarmeladi tai omenahillokin käy joulutorttuihin.Ei silti, ilmankin voisi elää.
Kirsikkahillosta tehty on myös hyvää. Juju on siinä että ne on syötävä tuoreina, heti kun suu ei pala. Vanhat tortut no ....[/quote
Kirsikkahillo ja mustamakkara on hyvää, mutta onko se enää joulutortun vastine?
No jos hillon voi vaihtaa, niin kai sit tortunkin.
Luumu auttaa ruuansulatuksessa jouluruuan jälkeen, siksi luumu on täytteenä.
Joulutorttu täälläkin. Mauton rasvainen lehtitaikina ja luumuhillo, hyi.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tykkää oikein mistään jouluruoista. Olen yleensä käynyt vanhemmillani jouluna näin sinkkuna, kun äiti tykkää järkätä isompaakin sukujoulua ja siellä näkee veljen lapsetkin. Mutta joulupöydästä yleensä syön vain vähän rosollia, silliä ja ehkä jotain lohta jos on. Sianlihaa en syö, laatikoista en pidä koska niissä on imelää makua mitä en voi sietää lämpimässä ruoassa, purkki- tai pakasteherneet ei maistu. Jopa leipä on jouluisin niillä yleensä imelää limppua joten en sitäkään syö.
Makeista jutuista torttu menee ehkä kerran tai pari, vaikkei erityisen hyvää olekaan. Piparit on tylsiä, vihreät kuulat, Budapest karkit ja muut jokajouluiset on pahoja. Kuivakakkua äiti aina myös tekee mutta en pidä niistä koska ne on kuivia.
Illalla ne usein onneksi laittaa iltapalaksi juustotarjottimen hedelmillä ja kekseillä, ja se maistuu kyllä viinin kera hyvin.
Taidat itse olla vähän tylsä
Vierailija kirjoitti:
Joulutorttu täälläkin. Mauton rasvainen lehtitaikina ja luumuhillo, hyi.
Entä jos tekisit ensi kerralla voitaikinaan? Ja maustaisit luumuhillon amarettolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä musta vihree kuula on ajatuksena jo todella ällöttävä. Ja siitä yritetään tehdä trendiherkkua. En haluaisi ikinä ääneen myöntää, mutta en kyllä tajua pipareita ollenkaan. Ne on tylsän makusia ja hirvee homma tehdä.
Piparithan ovat uusavuttomillekin mahdollinen joululeivonnainen. Kaupasta vain taikina, kuvioiksi ja uuniin. Mikä hirveä homma niissä on?
No jos haluaa sellaisia pipareita, että niitä haluaa syödäkin. Ne valmistaikinat on aika kaukana oikeista pipareista. Ja pitäähän ne kaikki koristellakin.
Meidän perhe rakastaa lähes kaikkia jouluruokia. Mikään ei niistä ole tylsää, mutta rosolli ja silli ei oikein uppoa. Meillä ei ollenkaan tajuta sitä, kun niin moni sanoo jo joulupäivänä, että kyllästyttää nämä jouluruoat niin, että tapaninpäivänä pitää jo saada pitsaa tai hampurilaisia. Miten voi kyllästyä jouluruokiin, mitä syödään kerran vuodessa muutamana päivänä. Ja sitten jotain pitsaa vedetään joka viikko ympäri vuoden.
Kaikki pula-ajan laatikot. Maksalaatikko on varsinkin kunnon koiranruokaa. Ja ruotsalaisten tyyli laittamaan samaan joulupöytään lihapullat ja grillatut hummerit & mädit.
Taatelikakku. Sekin menettelee kahvin kanssa mut ei maistu oikein millekään. Maustekakusta tykkään. Ja kaupan piparit on ihan plääh mutta kun tekee itse niin ovat hyviä!
Vierailija kirjoitti:
Taatelikakku. Sekin menettelee kahvin kanssa mut ei maistu oikein millekään. Maustekakusta tykkään. Ja kaupan piparit on ihan plääh mutta kun tekee itse niin ovat hyviä!
Taatelikakkua pitää saada joka joulu <3
Lipeäkala! en muista olenko koskaan maistanut,mutta ei kuulosta herkulliselta :) eikä kuulu meidän alueemme perinneruokiin.....Omaan joulumenuuhun kuuluu joulutortut,kakut,piparit,laatikot,kinkku,piirakat,rosolli,suklaa mmm <3
Kun on joulu, kun on joulu paistappa Toinenkin silakka , sanoi isäntä emännälleen aikanaan kun on ollu pula ruu' asta.
Niin varmasti silakka .
Vierailija kirjoitti:
Rosolli. Sillillä tai ilman.
Olemme aina tehneet rosollin itse (liki 50 vuotta), se on hyvää ja kaikki pitävät siitä. Viime vuonna ajattelin, että voi sen ostaa valmiinakin. Ostin kokeeksi puoli kiloa: siinä oli paaaljon punajuurta, perunaa isohkoina paloina, hiukan porkkanaa, kolme (3) palaa suolakurkkua/maustekurkkua eikä muuta. Ei, sipulia, ei omenaa, ei silliä. Eikä se maistunut miltään. Joten jouluksi teimme ja teemme vastakin rosollin itse.
Vierailija kirjoitti:
Rosolli. Sillillä tai ilman.
Osa ei osaa höyryttää rosollin juureksia. Osa ei osta hapankurkkuja rosolliin vaan laittaa maustekurkkuja. Osa ei ymmärrä, että omenakuutiot pitää kylvettää heti sitruunamehussa. Osa ei tee rosollin kaveriksi punajuurikermaan, joka maustetaan hapankurkkujen liemellä. Rosollin siis voi tehdä hyvin ja huonosti. Vedessä keittämällä saa taatusti vetistä. Painekattila kypsentää juurekset hyvin. Näin sellaisen myytävän viidellä eurolla ja siinä olivat kaikki osat tallessa.
Meillä oli juuri muistotilaisuudessa osana saaristolaispöytää rosollia (pitopalvelu käytti tätä nimeä Turun seudulla, vaikka itsekin lapsena puhuin sallatista) ja olipa hyvää :). Moni ei näemmä siitä välitä, mutta meille oli selvää, että valitaan tuohon rosolli eikä mitään kanasalaattia tms.