Tylsin joulu"herkku"?
Oma ehdotukseni on joulutortut. Valkoista mautonta taikinaa ja luumuhilloa. Siis luumuhilloa! Ihan oikeasti.
Kommentit (384)
Piparkakut, yööök.
Imelletty perunalaatikko toinen yööök.
Rosolli ja sillisalaatti on eri asiat.
Kun lukee näitä kommentteja, tulee tunne, että perinteisen joulupöydän antimet ovat kokemassa isoa muutosta. Mikäpä siinä, kaikki muuttuu ajan kuluessa. Väkisin ei ole mieltä pitää mitään.
Alkoholi.
Jos ihan ruokaruoka, niin kaikki kala.
Paras herkku jouluna
-laatikot
-perunat
-herneet
saaristolaislimppu ja voi
-riisipuuro ja rusinasoppa
-vihreät kuulat ja suklaakonvehdit
-kuohuviini
Maksalaatikko jouluna, mitä syödään muulloinkin arkiruokana.
Vierailija kirjoitti:
Itse sanoisin että se perus keitetty peruna on melko tylsähkö jouluruoka.
Omasta mielestä peruna ja vielä keitetty peruna on niin arkiruoka kuin arkiruoka vain voi olla.
Mistäköhän tuo on aikoinaan lähtenyt että tuota kesän pottu+silli (toki jotkut syövät pottu+voi kombinaationa,) kombinaatiota on alettu syömään myös jouluna pöydässä?
Eipä silti, jokainen saa syödä sitä mistä tykkää tai olla syömättä.
Vaikea kuvitella silliä ilman perunaa.
Jaa, olen ilmeisesti niitä harvoja jotka pitää jouluruuista koska en ketjua selatessa huomannut kuin pari inhokki jouluherkkua: joulutorttu ja juhlapöytä -konvehtirasia (lipeäkalasta ei ole kokemusta). Tuota Juhlapöydän kansansuosiota en ole koskaan ymmärtänyt, tosin pisteitä se saa siitä että, toisin kuin Fazerin rasiat, niin juhlapöytä ei ole muuttunut vuosien varrella juuri mihinkään. Siinä näyttää olevan edelleen se sama sekoitus mitä silloin kun olin lapsi. Kun taas Fazer on muuttanut konvehtirasioiden sisältöjö niin ettei niistä mikään nykyään ole mieleeni. Edelleen katkerana muistelen Fazerin Presents rasiaa kymmenen vuoden takaa . Nykyään pitäisi ostaa viidet eri konvehtirasiat jos haluaisin saada samat sekoituksen mitä Presents -ratsiassa oli. Varsinkin sitä mantelikinuskia ei löydy enää juuri mistään 😭
Mun mielestä oikeastaan kaikki suomalaiset jouluherkut on aika tylsiä ja mauttomia. Pipareita ja glögiä voin ottaa mutta muut skippaan suosiolla ja syön jouluna mieluummin jotain hyvää.
Makupaletti on muuttunut aikuisena, enkä enää välitä syödä mitään makeaa, joten ne konvehdit jäävät kauppaan enkä enää tee itse torttuja enkä pipareita.
Tylsin jouluherkku on mielestäni riisipuuro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä musta vihree kuula on ajatuksena jo todella ällöttävä. Ja siitä yritetään tehdä trendiherkkua. En haluaisi ikinä ääneen myöntää, mutta en kyllä tajua pipareita ollenkaan. Ne on tylsän makusia ja hirvee homma tehdä.
Pipareissa hirvee homma? :D No huh... Mutta samoilla linjoilla virheiden kuulien suhteen. Hyi helvetti, yrjö lentää kun edes ajattelen. Kaikki marmeladit ylipäätään.
Ei ne piparit ihan käden käänteessä synny. Itselläni on suvun ohje, johon kiehautetaan mausteet sekä siirappi. Taikina ei ole helpointa kaulittavaa, koska on todella pehmeää, mutta maku korvaa sen. Taikinaa ei pysty kaulimaan kuin kerran ja pöydälle jääneet palat täytyy kovettaa uudelleen jääkaapissa. Taikina jää pöytään kiinni (pöydälle ripotellusta jauhosta huolimatta), joten täytyy olla pitkä metallilasta, jolla taikinalevyn alta pyyhkäisee ennen muottien painamista. Nämä piparit kyllä tekevät kauppansa kahvipöydässä!
Kaupan pipareita tai taikinaa en suostuisi syömään (olen kyllä maistanut). Kaupan taikinaa on helppo työstää, meilläkin pienille lapsille ostettiin sitä leivottavaksi. Niistä pipareista tuli kuusenkoristeita!
Minäkin teen piparit omalla reseptillä.
Herne. Herneen vedän välillä nenään.
Tylsin jouluruoka keskustelun aiheena nyt, kun Euroopassa soditaan, nälänhätää/puutetta on ympäri maailmaa! Elinkustannukset nousevat kaikkialla, joillakin ihmisillä ei riitä rahat peruselämiseen. Kauppojen hävikkiruokaa ei riitä ruokajonoihin jaettavaksi. Pienituloiset ostavat hävikkiruuan 50 %:n alennuksella säästääkseen ruokamenoissa. Kaupat "kynivät" asiakkaaansa, katteet kasvavat, kauppiailla on nyt ainainen joulu, pääsiäinen, vappu, juhannus; joku muu juhlapäivä, jolloin suomalaiset käytttävät enemmän rahaa ruokaan/juomaan. On todella loukkaavaa retostella ruoka-asioilla tällaisena aikana.
Paistan aina porkkana- ja lanttulaatikot aattona suoraan joulupöytään, ja samalla uunissa valmistuu kokonaiset uuniperunat.
Vierailija kirjoitti:
Lihaton makaroonilaatikko. En oikeastaan edes ymmärrä miksi se kuuluisi joulupöytään?? Lapsuudessani ei koskaan ollut,mutta miehen perheen mielestä se kuuluu ehdottomasti joulupöytään.
Hämäläinen perinneruoka, jota tarjoillaan juhlissa ja jouluisin.
Kinkku. ylisuolattu köntti lihaa josta tulee ähky. Ennemmin paahtopaisti, naudan sisäfilee, joita ei osteta 12kg ja tarkoitus ole syödä sinapin kanssa puolta kiloa kerralla ja tuntea itseään niin vatun suomalaiseksi.
No joulun ideanahan on aina ollut että silloin laitetaan parasta pöytään, siis sellaista jota on saatavilla joulun aikaan ja johon rahat riittää. Ei ne laatikot ja kinkut ole mikään vuosisatainen perinne tai se ainoa oikea ruoka, joten ihan mikä ruoka tahansa josta todella pitää ja jota harvoin raskii ostaa voisi olla jouluruokaa. Itse tykkään kyllä lanttulaatikosta ja rosollista, joten ihan hyvin voi sellaiset olla pöydässä tänäkin jouluna. Ja miksei maksalaatikkokin vaikka sitä muutenkin syön. Kinkunkin ottaisin jos löydän tarpeeksi pienen niin ettei sitä tarvitse montaa päivää syödä. Todennäköisesti laitetaan kuitenkin kalkkunaleike tai vaikka kokonainen kana.