Tylsin joulu"herkku"?
Oma ehdotukseni on joulutortut. Valkoista mautonta taikinaa ja luumuhilloa. Siis luumuhilloa! Ihan oikeasti.
Kommentit (384)
Lipeäkala ! Olen kerran maistanut ja sellaista Joulua ei tule että toista kertaa maistan. Lihapullatkin on vähän tylsä, niitähän syödään muutenkin viikoittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se taitaa olla riisipuuro. Siis mitä hevlettiä - juhlaruokana puuroa!?!
No voi hyvänen aika sentään, eihän sitä nyt pelkästään syödä juhlaruokana.
Petinteisiin Suomalaisiin joulupöytiin on iät ajat ainakin maalla kuulunut kinkkujen ja laatikoiden jälkiruoaksi riisipuuro ja erittäin makea rusinakiiseli
(-keitto) tai sekahedelmäsoppa.Meillä Savossa riisipuuro syötiin kyllä vasta seuraavana aamuna joulukirkon jälkeen.
Meillä se syödään aattoaamuna, ja arkielämässä joka sunnuntaiaamu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piparit yöks. Lihaton makaronilaatikko - en ole koskaan kuullutkaan saati että se olisi jouluruoka?!
Imelletty perunalaatikko yöks.
Aika perinteinen itäisessä Suomessa, ainakin Pohjois-Karjalassa päin.
Imelletty perunalaatikko ( ja muutkin laatikot) ja kinkkua - maailman parasta.
En kyllä muista, että koskaan missään yhteydessä olisin Pohjois-Karjalassa törmännyt lihattomaan makaronilaatikkoon joulupöydässä. Maksalaatikkokin on vieras joulupöydän "herkkuna".
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Joulun herkut ovat tylsiä, paitsi punaviini.
Toiveeni olisi, että tänä vuonna kinkun korvaisi kymmenkiloinen kebab.
Hyi joku punalitku.
Kyllä joulutortut maksamakkara täytteellä on nam
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinneruoat on joka paikassa yksinkertaisia (koska ennen ei ollut saatavilla tuoreita, eksoottisia hedelmiä tai mausteita). Amerikassa söimme jouluna mm paistettua okraa. Tykkäsin siitä kovasti, mutta köyhää ja yksinkertaistahan se on. Samoin paisti ja ruskea kastike, maissileipä. Heillä on myös omat versionsa tylsistä kuivakakuista, esim angel food cake, joka maistuu vain sokerille ja kananmunalle ja värjätään usein elintarvikevärillä juhlavammaksi.
Monesta vain kaikki vieraat perinteet tuntuu "hienommille", koska ne on, noh, vieraita.
Angel food cake ei ole kuivakakku vaan on sokerikakku (sama, kuin pohja täytekakulle. Se syödään usein tuoreiden marjojen, hedelmien ja kermavaahdon kanssa. Siitä vois myös tehdä triflen.
Ainakin Keskilännessä, missä itse olin muinoin vaihto-oppilaana, Angel food cake oli tehty ilman kananmunan keltuaisia, eli vielä täytekakkupohjaakin kevyempi. Tähän tapaan: https://sallysbakingaddiction.com/angel-food-cake/
Pidin kyllä aika tylsänä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen, perinteinen jouluruoka on kaloja lukuunottamatta tylsää. Reseptit ovat syntyneet aikana, jolloin säilömismahdollisuudet olivat aika rajoittuneita ja jolloin ei saatavilla ollut kovin suurta valikoimaa.
Kinkku suolattiin syksyn teurastuksen jälkeen, perunat, lanttu, porkkana kasvimaalta. Herkkuina piparkakut ..
Jos jouluruoka olisi oikeasti hyvää, eikö sitä jotenkin muunneltuna olisi tarjolla ympäri vuoden? Graavikaloja on, samoin savustettua kalaa. Miksi niitä herkullisia laatikoita ei ole kesällä kaupassa? Siksi, koska niistä ei pidetä.
Tietääkseni ainakin porkkanalaatikkoa on tarjolla muulloinkin kuin jouluna. Ainakin yhden kaverini miesystävä tykkää sitä syödä ja sanoo laadun heikkenevän joulusesongin ajaksi. Kolmannen käden tietoa tosin tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinneruoat on joka paikassa yksinkertaisia (koska ennen ei ollut saatavilla tuoreita, eksoottisia hedelmiä tai mausteita). Amerikassa söimme jouluna mm paistettua okraa. Tykkäsin siitä kovasti, mutta köyhää ja yksinkertaistahan se on. Samoin paisti ja ruskea kastike, maissileipä. Heillä on myös omat versionsa tylsistä kuivakakuista, esim angel food cake, joka maistuu vain sokerille ja kananmunalle ja värjätään usein elintarvikevärillä juhlavammaksi.
Monesta vain kaikki vieraat perinteet tuntuu "hienommille", koska ne on, noh, vieraita.
Angel food cake ei ole kuivakakku vaan on sokerikakku (sama, kuin pohja täytekakulle. Se syödään usein tuoreiden marjojen, hedelmien ja kermavaahdon kanssa. Siitä vois myös tehdä triflen.
Ainakin Keskilännessä, missä itse olin muinoin vaihto-oppilaana, Angel food cake oli tehty ilman kananmunan keltuaisia, eli vielä täytekakkupohjaakin kevyempi. Tähän tapaan: https://sallysbakingaddiction.com/angel-food-cake/
Pidin kyllä aika tylsänä.
Jep, sama bible belt alueella. Ehkä termistö on mulle vierasta, eikä kyseessä ole "kuivakakku" leivontatermeinä, mutta tarjoiltiin joka tapauksessa renkaan muotoisena kuivana kakkuna. Meillä mitään hedelmiä ollut, mutta joskus jotain kreemiä ja kookosta. Tai sitten levynä ja päällä sokerikuorrute ja elintarvikevärillä tehtyjä koristeita, jolloin se syötiin vaniljajäätelön kanssa. Joka tapauksessa, ei mikään erikoinen herkku
Kinkku on ihan turha. Sillä ei ole sitä merkitystä kuin ennen eikä se ilmeisesti ole enää laadultakaan sellaista kuin vuosikymmeniä sitten.
Laatikoista en ole koskaan perustanut niistäkään. Mistään makaronilaatikoista tai maksalaatikoista en ole jouluruokana kuullut ennen kuin täällä Vauva-palstalla.
Rosollin voi heittää roskiin ja tarjota vaikka uunissa paahdettuja punajuuria ja tehdä raikkaan vihersalaatin.
Perunat ja lohi sekä siika ja mäti smetanalla toimii. Riisipuuroa ei tarjota joulupöydässä vaan päivällä ennen haudoille menoa (keitän sen kookosmaitoon, tulee namia).
Piparkakut tarjotaan hyvän sinihomejuuston kera. Joulutortut ovat herkullisia, en ymmärrä mikä ongelma toisilla on luumuista. Kaikki luumujutut toimivat jouluruoan jälkeen, koska edistävät ruoansulatusta.
Mulle käy vihreät kuulat, Wiener Nougat, kuivatut hedelmät ja pähkinät. Taatelikakku sun muut on ihania myös. Glögiä, niiden kanssa, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kaikki suomalaiset ja venäläislähtöiset (rosollit ym) ruuat joulupöydässä hyviä.
Ei mitään valittamista mistään.
Mutta.... ruotsalaisten jouluruuat on hirveitä! Kinkku on vaaleanpunainen ja läskilöllyvä eikä hyvä harmaasuolattu kiinteä kuten täällä. Pöytään heitetään nauravia nakkeja ja lihapullia, niiden kylkeen janssonin kiusausta, sillipurkkeja joiden sisältö uitettu makeissa tomaattisoseissa, kuorimattomat katkaravut joiden syöminen sotkuista, sekä graavilohta ällömakeine siirappisine sinappikastikkeineen. Makeaakin makeampaa siirappista joululimppua!
Minusta ruotsalainen kinkku on huomattavasti suomalaista parempaa, mehevä ja maukas. Suomalainen kinkku sen sijaan on harmaata, tikkuista, ja ihan jäätävän kuivaa. Eihän sitä meinaa saada edes kurkusta alas.
EX tuli haarat levällään kuokkimaan joulupöytään ja kyseli vegaanisista joulukinkusta ja karjalan paistista.
Mä en tykkää oikein mistään jouluruoista. Olen yleensä käynyt vanhemmillani jouluna näin sinkkuna, kun äiti tykkää järkätä isompaakin sukujoulua ja siellä näkee veljen lapsetkin. Mutta joulupöydästä yleensä syön vain vähän rosollia, silliä ja ehkä jotain lohta jos on. Sianlihaa en syö, laatikoista en pidä koska niissä on imelää makua mitä en voi sietää lämpimässä ruoassa, purkki- tai pakasteherneet ei maistu. Jopa leipä on jouluisin niillä yleensä imelää limppua joten en sitäkään syö.
Makeista jutuista torttu menee ehkä kerran tai pari, vaikkei erityisen hyvää olekaan. Piparit on tylsiä, vihreät kuulat, Budapest karkit ja muut jokajouluiset on pahoja. Kuivakakkua äiti aina myös tekee mutta en pidä niistä koska ne on kuivia.
Illalla ne usein onneksi laittaa iltapalaksi juustotarjottimen hedelmillä ja kekseillä, ja se maistuu kyllä viinin kera hyvin.
No, kyllä se on se iankaikkinen maksalaatikko. On kuulunut vuosisatoja ihan ympäri maata jouluruokiin. EN vain tajua, eihän sitä syödä milloinkaan...korkeintaan raakana työeväänä kun helppo haarukoida kuumentelematta..
Ne perinteiset luumusose-joulutortut, rosolli ja laatikot. No en kyllä noita syökään eikä meidän jouluruokiin edes kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tykkää oikein mistään jouluruoista. Olen yleensä käynyt vanhemmillani jouluna näin sinkkuna, kun äiti tykkää järkätä isompaakin sukujoulua ja siellä näkee veljen lapsetkin. Mutta joulupöydästä yleensä syön vain vähän rosollia, silliä ja ehkä jotain lohta jos on. Sianlihaa en syö, laatikoista en pidä koska niissä on imelää makua mitä en voi sietää lämpimässä ruoassa, purkki- tai pakasteherneet ei maistu. Jopa leipä on jouluisin niillä yleensä imelää limppua joten en sitäkään syö.
Makeista jutuista torttu menee ehkä kerran tai pari, vaikkei erityisen hyvää olekaan. Piparit on tylsiä, vihreät kuulat, Budapest karkit ja muut jokajouluiset on pahoja. Kuivakakkua äiti aina myös tekee mutta en pidä niistä koska ne on kuivia.
Illalla ne usein onneksi laittaa iltapalaksi juustotarjottimen hedelmillä ja kekseillä, ja se maistuu kyllä viinin kera hyvin.
Anteeks, mutta oot ihan hirmu ronkeli :D
Ei nuo jouluruoat minustakaan pääosin ole ykkösherkkuja, mutta aika vähän on mitään mitä en voisi syödä. Läskiä ei pysty, anjovis on aika kamalaa, mutta kaikkea muuta voi kohteliaisuuttaan ainakin syödä.
Juustotarjotin on tietty ihana aina. Marmeladeista ja konvehdeista en perusta minäkään. Joulun aikaan klementiinit on ehkä parasta, tosin tänä vuonna satsumat on ainakin olleet niin surkeita, että pelkään klementiinien jatkavan samaa laskevaa tasoa. Onko muut huomanneet samaa?
Kalkkuna on kyllä paras liha mutta suomessa kallista eikä sitä saa joka kaupasta. Laatikot kannattaa tehdä itse. Monet kaupan laatikot liian makeita.
Vierailija kirjoitti:
Ed rosollin rakastaja lisää: myös punajuuret siis "maustamattomina" itse laitettuina. Ja sopivasti kypsennettyinä kaikki ainekset, liika purutuntuma ei (mielestäni) sovi rosolliin.
Missä päin Suomea muuten käytetäänkään rosollista nimitystä sallatti :)?
Vierailija kirjoitti:
Ed rosollin rakastaja lisää: myös punajuuret siis "maustamattomina" itse laitettuina. Ja sopivasti kypsennettyinä kaikki ainekset, liika purutuntuma ei (mielestäni) sovi rosolliin.
Missä päin Suomea muuten käytetäänkään rosollista nimitystä sallatti :)?
Sallatti on vanha länsisuomalainen pitoruoka, on siis rosolli. Useat perinteiset jouluruuat ovat näitä pitoruokia.
Tylsiä jouluruokia ei ole pakko laittaa tai syödä, jokainen laittaa sitä, mistä pitää.
Mielestäni, itse asiassa, koko perinteinen joulupöytä on yhtä "tylsää herkkua". Siis ruokia, mitä kerran vuodessa tekee mieli, mutta sitten jo 27.12 ei halua taas vuoteen haistaakaan.
Poislukien ehkä jotkut kalajutut, jos niitä joulupöytäänså valikoi.
Meillä anoppilassa erittäin perinteinen joulupöytä, siitä "kerran vuodessa" kokemukseksi minulle riittää: kinkku ja sen kastike, laatikot, myös maksa ja makaronilaatikko, herne/porkkana sekoitus, lasimestarin silli, aladobi, italiansalaatti, waldorfinsalaatti, rosolli+pinkki kastike,
Riisipuuro, sekahedelmäsoppa, luumurahka, panettone, joulutortut ja piparit, sahramipullat nyt ainakin.