Tiesitkö, että "työttömien aktivointimallista" äänestettiin jo?
Kohtuuttomana työttömien rankaisulakina pidetty hanke meni siis läpi.
Puolueista sitä kannattivat Kokoomus, Siniset, Keskusta ja suureksi osaksi Perussuomalaiset. RKP äänesti tyhjää.
Lakia vastustivat SDP, KD, Vasemmisto ja Vihreät.
Täältä löytyy kaikki dokumentoituna: https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/aanestys.aspx?aanestysnro=3&ist…
Näen itse asian siten, että käytännössä työttömyysturvaa lakia ajaneiden puolueiden taholta huononnettiin tuo hiukan alle 5%.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Minä en osaa pitää tätä 4,65% leikkausta ihan maailmanloppuna, koska ei siitä ole kovinkaan kauan kun puolison tulot estivät työmarkkinatuen saamisen kokonaan. Olen kiitollinen siitä, että voin saada edes jotain työttömyyskorvausta miehen tuloista huolimatta. Säilyy edes jonkinlainen ihmisarvo. Ja saadaan edes jotain takaisin niistä miehen maksamista veroista.
Oi voi.. Eihän sitä nyt kerralla 100% leikata, vaan hiljalleen hilataan huonompaan suuntaan. Ensin 3kk välein suoritettavat kuulustelut. Nyt tämä, seuraavaksi 12paikan hakeminen/3kk raportointeineen ja siihen liittyvät sanktiot, sen jälkeen ties mitä. Ei kyse ole mistään yksittäisestä toimenpiteestä, vaan suunnasta jota toteutetaan nakertamalla ja nakertamalla!
Vierailija kirjoitti:
Minä en osaa pitää tätä 4,65% leikkausta ihan maailmanloppuna, koska ei siitä ole kovinkaan kauan kun puolison tulot estivät työmarkkinatuen saamisen kokonaan. Olen kiitollinen siitä, että voin saada edes jotain työttömyyskorvausta miehen tuloista huolimatta. Säilyy edes jonkinlainen ihmisarvo. Ja saadaan edes jotain takaisin niistä miehen maksamista veroista.
Kiva juttu, että oikein ihmisarvo säilyy. Toista se on niillä jotka oikeasti olisivat tuonkin rahan tarvinneet. Ei se ihme ole, että verorahat loppuu kun puoliso nostaa toisen puolison maksamat verot tukina takaisin. Kyllä tuet minun mielestäni kuuluisivat vain ja ainoastaan niille jotka elääkseen sen tarvii eikä hyvin toimeentulevien shoppailu rahaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voinko lopettaa 9e/pvä puuhasteluni ja saada sanktioksi vain tuon -4.65%? Tulisi halvemmaksi kun matkoihin menee niin rutosti rahaa.
Niinpä!
Tuskinpa. Tuohan tulee vain lisäksi lomautetuille, osa-aikaisille jne. Vähän kuin semmoinen bonus. 9e/pväläiset varmasti osoittavat aktiivisuutensa myös muun puuhastelun lisäksi, tai karenssi paukahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysykää kuka tämän lain ideoi?
Lindströmin paska
Eikö Lindström ole sairauslomalla? Hän tosin kannattaa sitä käsittääkseni, että aktiivisuudesta ei rangaista työtöntä vaan päinvastoin. En tiedä, onko kuinka suuri rooli tässä.
Ehei. Siellä on parhaillaan suuna ja päänä kyselytunnilla ja kannattaa mallia täyttä päätä. Aiemmin oli puhunut muuta, mutta se oli silloin se.
Kannattaa silti muistaa, että muut hallituspuolueet määräävät tahdin. Vaikka näyttäisi muulta, tämä on vähintään yhtä tärkeää muistaa jatkossa äänestäessäkin. Sinisten poliittinen ura lienee käytännössä ohi joka tapauksessa ja heitä voi nyt helposti käyttää ikävien asioiden äänitorvena ja syntipukkinakin.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa tuo Lindström itsekin tietää, että metsään meni mutta ylpeys ei anna periksi myöntää. Eihän tuo osannut oikeastaan vastata mitään mihinkään kunhan vaan höy
rysi. Harmi kun lähetysaika loppui juuri kun kysyttiin lisä kyykytyksistä esim 12 työhakemusta ja niiden todistaminen..
Kaikki keskustelut löytyvät eduskunnan sivuilta kirjattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin persujen edustajan Sami Savion US kirjoituksen aiheesta. Kovin vaikutti äijä tätä vastustavan, mutta silti oli äänestänyt puolesta. Melkoista takinkääntöä havaittavissa.
Ihan tyypillistä kansanedustajan puuhaa: puhutaan toista ja äänestetään toisin. Taitaa tämäkin äänestäjä siirtyä nukkuvien puolueeseen, vaikka aina oon käyny äänestämässä. En edes oo työtön, mutta surettaa kyllä tämä nykymeno, missä ei ollenkaan välitetä huonompiosaisista.
Älä nyt ihmeessä siirry nukkuvien puolueeseen persujen petollisuuden takia. Äänestäisit mieluummin puoluetta, joka ajaa eniten heikoimmassa asemassa olevien asioita. On sekin parempi kuin ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voinko lopettaa 9e/pvä puuhasteluni ja saada sanktioksi vain tuon -4.65%? Tulisi halvemmaksi kun matkoihin menee niin rutosti rahaa.
Siksi juuri aloituksessa lukeekin, että tukia käytännössä huononnettiin se about 5%. Työstä ja aktiivisuudesta kuitenkin tulee kuluja työttömälle ainakin tuo 5% helposti.
Jos lähden julkisilla töihin kyyti maksaa edestakaisin 6,60 ja siihen ruokailu päälle. Tämä x 5 olisi vähintään 50e plus päiväraha työssäolo päivälta eli 32x5 160e yhteensä 210e ja 240euroa miinus verot pitäis tienata, jäisi siinä bruttona 30 euroa plussalle,nettona tulisi takkiin.
Mutta hei ajatushan on tärkein, eihän kukaan rahan takia töissä käy.
Aika vaisua on aiheesta uutisointi. Kalliiksihan tämä tulee kun ennen ilman toimeentulotukea sinnitelleet hakevat sitä ja vajaakuntoiset pyrkivät eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin persujen edustajan Sami Savion US kirjoituksen aiheesta. Kovin vaikutti äijä tätä vastustavan, mutta silti oli äänestänyt puolesta. Melkoista takinkääntöä havaittavissa.
Ihan tyypillistä kansanedustajan puuhaa: puhutaan toista ja äänestetään toisin. Taitaa tämäkin äänestäjä siirtyä nukkuvien puolueeseen, vaikka aina oon käyny äänestämässä. En edes oo työtön, mutta surettaa kyllä tämä nykymeno, missä ei ollenkaan välitetä huonompiosaisista.
Älä nyt ihmeessä siirry nukkuvien puolueeseen persujen petollisuuden takia. Äänestäisit mieluummin puoluetta, joka ajaa eniten heikoimmassa asemassa olevien asioita. On sekin parempi kuin ei mitään.
Voisitko kertoa, mikä puolue ajaa valtaantultuaan heikompien asemaa? Vastaus ei ole kokoomuksen puisto-osasto vihreät, paperittomien oikeuksia ajava vasemmisto, työttömiä ennenkin kyykyttänyt sdp eikä yhdenasian hihhulit kristilliset. Näitä kaikkia, paitsi viimeistä, oon jo kerran äänestänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lindströmin paska
Eikö Lindström ole sairauslomalla? Hän tosin kannattaa sitä käsittääkseni, että aktiivisuudesta ei rangaista työtöntä vaan päinvastoin. En tiedä, onko kuinka suuri rooli tässä.
Ehei. Siellä on parhaillaan suuna ja päänä kyselytunnilla ja kannattaa mallia täyttä päätä. Aiemmin oli puhunut muuta, mutta se oli silloin se.
Kannattaa silti muistaa, että muut hallituspuolueet määräävät tahdin. Vaikka näyttäisi muulta, tämä on vähintään yhtä tärkeää muistaa jatkossa äänestäessäkin. Sinisten poliittinen ura lienee käytännössä ohi joka tapauksessa ja heitä voi nyt helposti käyttää ikävien asioiden äänitorvena ja syntipukkinakin.
Voi tietysti, jos antavat niin tehdä. Samaa apupuoluetouhua se oli jo ennen kesäteatteriakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lindströmin paska
Ideahan on suoraan Tanskasta, ei sitä täällä Suomessa ole keksitty.
Hallitus edes yrittää tehdä jotain kannusteloukkujen purkamiseksi. Tuntemani työttömät eivät uskalla ottaa lyhyitä töitä oman erikoisalansa ulkopuolelta, etteivät menetä oikeutta olla työttömänä. Se ei ole työttämien vika eikä valinta vaan järjestelmän, ja sitä korjataan luomalla kannustimia. Kellään ei ole ikuista oikeutta maata olla joutilaana vain siksi, että kouluttautui väärälle alalle tai ammatti vanhentui, vaikka av-mammat niin uskovat.
Vierailija kirjoitti:
Kiva juttu, että oikein ihmisarvo säilyy. Toista se on niillä jotka oikeasti olisivat tuonkin rahan tarvinneet. Ei se ihme ole, että verorahat loppuu kun puoliso nostaa toisen puolison maksamat verot tukina takaisin. Kyllä tuet minun mielestäni kuuluisivat vain ja ainoastaan niille jotka elääkseen sen tarvii eikä hyvin toimeentulevien shoppailu rahaksi.
Saan maksettua niillä oman osuuteni asumiskuluista ja tehtyä vuosittaiset eläkesäästöt. Mies maksaa ruokani, vaatteeni, lapsen ruuat ja vaatteet, auton kulut, vakuutukset, lapsen koulumaksut, sähkön, jne jne.
Saamani työttömyyspäiväraha on pieni kädenojennus miehelle, joka edelleen kantaa suurimman taakan perheemme elatuksesta. Tuo pieni hyvitys auttaa miestä jaksamaan, ettei heitä minua kadulle ja kokonaan yhteiskunnan elätettäväksi. Yhteiskunta saisi olla tyytyväinen, että pääsee näin halvalla!
Ja niistä miehen maksamista veroista palautuu minulle tukina vajaa kolmasosa. 2/3 jää vielä muiden verosyöttiläisen tuhlattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan maksettua niillä oman osuuteni asumiskuluista ja tehtyä vuosittaiset eläkesäästöt. Mies maksaa ruokani, vaatteeni, lapsen ruuat ja vaatteet, auton kulut, vakuutukset, lapsen koulumaksut, sähkön, jne jne.
Saamani työttömyyspäiväraha on pieni kädenojennus miehelle, joka edelleen kantaa suurimman taakan perheemme elatuksesta. Tuo pieni hyvitys auttaa miestä jaksamaan, ettei heitä minua kadulle ja kokonaan yhteiskunnan elätettäväksi. Yhteiskunta saisi olla tyytyväinen, että pääsee näin halvalla!
Ja niistä miehen maksamista veroista palautuu minulle tukina vajaa kolmasosa. 2/3 jää vielä muiden verosyöttiläisen tuhlattavaksi.
Ah mikä asenne, MINÄ olen ansainnut yhteiskunnan tuet eläke säästämiseen mutta muut tuensiirtojen saajat ovat syöttiläisiä. Eläkesäästämiseen, voi helvetti!
Te ja teidän lapset tuhlaatte huomattavasti enemmän vero varoja kuin mitä se miehesi niitä veroja ehtii elämänsä aikana tienata.
Toivotaan, että kaikille työttömille järjestyy kelvollinen työpaikka ennen huhtikuuta 2018, että keneltäkään ei tarvitse leikata jo ennestäänkiin riittämättömistä tuista. Tämän hallitus on mielestäni velvollinen järjestämään päätettyään moisesta järjettömyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä matalan kynnyksen, pakko työpaikat on turhia. Pitäisi sen sijaan järjästää, matalan kynnyksen koulutuspaikkoja. On paljon työpaikkoja, jotka ei vaadi insinöörin koulutusta. Riittäisi muutaman kuukauden, ammattiin perehdyttäminen. Ja koulutukset suunnattaisiin aloille, joilla on tarve. Monet työnantajat jo tekevät tätä, kun muuten ei työvoimaa ole. Nyt pitäisi valtion ottaa, homma haltuun, eikä nysvätä joutavaa paskaa. Tollaset pakkotyötä, ilman palkkaa ei takuulla ole kenenkään etu. On jumalattomasti ammatteja, joihin täysijärkinen suomenkielen taitoinen pystyy. Ilman vuosien kouluja. Kun vaan luovutaan turhasta pilkun nussinnasta ja koulutuskeskeisyydestä. Aikonaankin rakennuksille tuli oppipoikia, jotka opetettiin ammattiin. Saivat pienempää palkkaa, kunnes hommat onnistui ominpäin. Mestari valvoi, ettei sutta synny. Samat mestari/oppipoika jutut oli monissa ammateissa. Nyt et kelpaa paskahuusia siivoamaan, jos ei ole takana ammattikoulu ja kymmenen eri siivoushärvelin käyttöön oikeuttavaa korttia.
Ihana kirjoitus!
Asiat pystyttäisiin halutessaan hoitamaan järkevästi ja todella yksinkertaisesti, mutta ilmeisesti joku taho jossakin haluaa, että ylikoulutetaan ihmisiä ja laitetaan tekemään kaikkea muka tärkeää näennäistoimintaa, vaikka kaikki tajuavat, että se on vain turhaa p*skaa. Mediakin voisi halutessaan kirjoittaa uutiset kunnolla, mutta ei, kun paljon kivempaa lietsoa eripuraa ympäriinsä.
Ei tämä eläminen ole oikeasti kovin monimutkaista, mutta sellainen maailma meille halutaan nähtävästi joidenkin toimesta. Olisi kiva jaksaa yrittää olla mukana yhteiskuntaa rakentamassa, mutta kun huomaa, että moni pelaa vain ja ainoastaan omaan pussiin, niin aika vaikea on löytää motivaatioata siihen:(
Vierailija kirjoitti:
Hallitus edes yrittää tehdä jotain kannusteloukkujen purkamiseksi. Tuntemani työttömät eivät uskalla ottaa lyhyitä töitä oman erikoisalansa ulkopuolelta, etteivät menetä oikeutta olla työttömänä. Se ei ole työttämien vika eikä valinta vaan järjestelmän, ja sitä korjataan luomalla kannustimia. Kellään ei ole ikuista oikeutta maata olla joutilaana vain siksi, että kouluttautui väärälle alalle tai ammatti vanhentui, vaikka av-mammat niin uskovat.
"Luomalla kannustimia", varsinainen humoristi! Tämä tosin voi olla hallituksen käsitys porkkanasta ja kepin vuoro on myöhemmin.
Uutisten hiljaisuus kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Talutusnuorassa kuljetaan...
Vierailija kirjoitti:
Uutisten hiljaisuus kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Talutusnuorassa kuljetaan...
Eiköhän ne tiedotusvälineet tiedota ihan hallitusohjelman mukaan, kun asia tulee ajankohtaiseksi. Niin kuin on sovittu.
Siksi juuri aloituksessa lukeekin, että tukia käytännössä huononnettiin se about 5%. Työstä ja aktiivisuudesta kuitenkin tulee kuluja työttömälle ainakin tuo 5% helposti.