Hieman huolestuttaa, että joululomilla tulee liikaa juotua...
Kyllä se viininlipittämiseksi menee kuitenkin. Siinä on niin paljon noita joutilaita päiviä.
Vieraita käy ja lapset niin isoja että häipyvät heti tilaisuuden tullen omiin menoihinsa.
Siinäpä sitten availlaan ounkkupulloja.
Jos sataa tähän malliin vettä ja räntää, niin sit menee jo kännin puolelle. Haluaisin päästä ulkoilemaan edes vähän.
Onko muilla tämmöistä?
Kommentit (12)
Jos sataa räntää tai on kovin liukasta, päätät että menet vaikka kylpylään tai kuntosalille. Lue kirja, jos ei ole seuraa kotona. Mieti jo etukäteen, mitä muuta tekemistä sinulla on kuin juoda. Pystyt kyllä muuttamaan tilanteen kun vain päätät.
Miksi ihmeessä joku pakottaa AP:n juomaan? Vähän itsekuria ja aikuisuuden alkeita niin hyvin menee.
Otat tiukat rajat ja juot niiden mukaan. Minä olen asettanut itselleni rajat joka viikonlopuksi ja hyvin on mennyt:
Ennen klo 12:a en ota alkoholia kuin poikkeustapauksissa. Aanusaunan jälkeen menee toisinaan olut tai pari ja jos olen brunssilla voi mennä muutama lasi skumppaa.
Lounaalla en nauti aperitiiviä. Ruuan kanssa otan enintään kaksi lasia viiniä. Joskus myös yhden snapsin, jos on esimerkiksi silliä tai graavikalaa. Lounaalla ei lainkaan jälkiruokaviiniä. Kahvin kanssa enintään yksi konjakki.
Iltapäivällä nautin korkeintaan yhden drinkin, joulupyhien aikaan tietysti glögin.
Päivällisellä saatan ottaa aperitiiviksi gintonicin tai camparisoodan. Joskun harvoin menee kaksi lasia. Viiniä saan juoda kolme lasillista ja snapsin vastaavin varauksin kuin lounaallakin. Päivällisen jälkeen nautin lasillisen jälkiruokaviiniä, mutta en enempää kuin yhden. Konjakki kahvin kanssa kuuluu ateriaan, mutta harvemmin otan enempää kun yhden.
Illalla juon vain mietoja juomia - sherryä tai portviiviä - enkä koskaan neljää lasia enempää.
Näistä tiukoista rajoista en löysäile joulunakaan.
Kohtuus kaikessa kirjoitti:
Otat tiukat rajat ja juot niiden mukaan. Minä olen asettanut itselleni rajat joka viikonlopuksi ja hyvin on mennyt:
Ennen klo 12:a en ota alkoholia kuin poikkeustapauksissa. Aanusaunan jälkeen menee toisinaan olut tai pari ja jos olen brunssilla voi mennä muutama lasi skumppaa.
Lounaalla en nauti aperitiiviä. Ruuan kanssa otan enintään kaksi lasia viiniä. Joskus myös yhden snapsin, jos on esimerkiksi silliä tai graavikalaa. Lounaalla ei lainkaan jälkiruokaviiniä. Kahvin kanssa enintään yksi konjakki.
Iltapäivällä nautin korkeintaan yhden drinkin, joulupyhien aikaan tietysti glögin.
Päivällisellä saatan ottaa aperitiiviksi gintonicin tai camparisoodan. Joskun harvoin menee kaksi lasia. Viiniä saan juoda kolme lasillista ja snapsin vastaavin varauksin kuin lounaallakin. Päivällisen jälkeen nautin lasillisen jälkiruokaviiniä, mutta en enempää kuin yhden. Konjakki kahvin kanssa kuuluu ateriaan, mutta harvemmin otan enempää kun yhden.
Illalla juon vain mietoja juomia - sherryä tai portviiviä - enkä koskaan neljää lasia enempää.
Tässä on ideaa. Kun asettaa selkeät rajat, alkoholin kulutua pysyy hallinnassa.
Toivottavasti kuitenkin juot arkena hiukan vähemmän ”kohtuuden ystävä”. Tuo on aika paljon, jos sn juo joka päivä läpi vuoden.
Tiukalta kuulosta kyllä... :D
Kannattaa miettiä ulkoiluja ja muita tekemisiä etukäteen ja päättää, että ei juo mitään ainakaan ennen niitä. Urheilla ei kannata jos on juonut yhdenkin lasin. Keksi itsellesi kivoja juttuja mitä teet ilman alkoholia. Vieraiden kanssa ruokaillessa otat vain yhden lasin viiniä ja kaadat muille. Kun tarjoat glögiä, jätät omasi terästämättä. Yllätyt kun huomaat, miten hyvä olo sinulle tulee kun päätät keskittyä muuhun kuin juomiseen.
Mitäpä jos opettelet hallitsemaan sitä alkoholia, etkä anna sen hallita sinua?
Jos pelkäät vettä ja sohjoa, pimeyttä tms teet suunnitelmat, että silloin käyt illalla salilla tms, jonne sun pitää mennä autolla, et voi päivällä edes juopotellakaan!
Siis jos haluat, ettet käytä liikaa, tai väärin. Surullista, että ihminen ei itse pysty hallitsemaan juomisiaan, mutta sairaushan se onkin, mutta sen voi voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä ulkoiluja ja muita tekemisiä etukäteen ja päättää, että ei juo mitään ainakaan ennen niitä. Urheilla ei kannata jos on juonut yhdenkin lasin. Keksi itsellesi kivoja juttuja mitä teet ilman alkoholia. Vieraiden kanssa ruokaillessa otat vain yhden lasin viiniä ja kaadat muille. Kun tarjoat glögiä, jätät omasi terästämättä. Yllätyt kun huomaat, miten hyvä olo sinulle tulee kun päätät keskittyä muuhun kuin juomiseen.
En ole ap, mutta pelkään tissuttelevani koko vapaat!
Tiedän kokemuksesta miten ihanaa on herätä aamuun ilman kohmeloa, tunkkaista oloa, pään särkyä, väsymystä ym.
Jos vain malttaisin pysyä ihan pienissä määrissä viiniä, eikä yhtäkään konjakkia/snapsia, niin olisi niin voittaja olo seuraavana päivänä!
En tiedä miten onnistu se.
Alitajunta vaan laskee että miten monta vapaapäivää tässä vielä on, joka tarkoittaa siis peliaikaa juomisen ja varsinkin pitää jättää pari päivää toipumiseen.
Nipottaista tuollainen rajojen asettelu. Jos maistuu, niin maistuu.
Höpö höpö! Ihan ensin lakkaat käyttämästä noita ”tulee tehtyä” -rakenteita ja käytät subjektia kun puhut asiasta. Minä juon, minä avaan viinipullon, minä en ulkoile. Silloin näet kuka tekee päätökset ja voit myös muuttaa niitä. Asiat eivät vain mene niin vaan sinä itse teet niistä sellaisia kuin haluat. Jos et halua juoda liikaa niin sanot itsellesi että nyt riittää, minä lähden nyt lenkille!