Tiesitkö, että "työttömien aktivointimallista" äänestettiin jo?
Kohtuuttomana työttömien rankaisulakina pidetty hanke meni siis läpi.
Puolueista sitä kannattivat Kokoomus, Siniset, Keskusta ja suureksi osaksi Perussuomalaiset. RKP äänesti tyhjää.
Lakia vastustivat SDP, KD, Vasemmisto ja Vihreät.
Täältä löytyy kaikki dokumentoituna: https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/aanestys.aspx?aanestysnro=3&ist…
Näen itse asian siten, että käytännössä työttömyysturvaa lakia ajaneiden puolueiden taholta huononnettiin tuo hiukan alle 5%.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (120)
Ei kosketa minua, mutta olen surullinen kaikkien ahtaalle ajettujen sielujen puolesta. Tämän maan niin sanottu eliitti on antanut ymmärtää mitä mieltä ovat itseään alemmista.
Törkeää rikollista toimintaa josta eu:n tulisi sakottaa Suomea. Pitääkö alkaa hakemaan euroopan unionista apua, kun oma maa kohtelee työvoimaansa kuin orjia.
Olen raivoissani vaikka minua ei kosketa. Eivät hyväksy myöskään akavalaiset, ei todellakaan.
Todella ikävää, median hiljaisuus ehkä vielä ikävämpää. En luota tämän maan uutistenvälittäjiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kosketa minua, mutta olen surullinen kaikkien ahtaalle ajettujen sielujen puolesta. Tämän maan niin sanottu eliitti on antanut ymmärtää mitä mieltä ovat itseään alemmista.
Itsekin olen lähinnä surullinen, mutta samalla tiedostan jo vuosia kestäneen linjan, alkaa ollaaika turta olo kaikkeen tähän. Kovat arvot ja niiden mukainen linja niin ilmapiirissä kuin tiedostusvälineissä ja politiikassakin alkoivat jo joskus Halosen kauden päättymisen aikoihin, 2010-luvulla sitten tällaista :(
Tiesin ja täälläkin aiheesta on jo ollut lukuisia aloituksia. Paljon mölyä tyhjästä ja vasemmisto kerää ääniä seuraaviin vaaleihin. Viime vuonna melua aiheutti kolmen kuukauden väliset soitot työttömälle, tänä vuonna tämä. Käytännössä suomalaiset veronmaksajat ovat kyllästyneet järjestelmään, joka tukee passiivisuutta. Siitä on vain jo aika päästä ja työttömyysajan toimeentuloa vastaan on syytä tehdä jotain yhteiskunnan hyväksi sillä välin, kun etsii oman alansa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Törkeää rikollista toimintaa josta eu:n tulisi sakottaa Suomea. Pitääkö alkaa hakemaan euroopan unionista apua, kun oma maa kohtelee työvoimaansa kuin orjia.
Susoittelen muuten laittamaan aloituksessa olevan linkin talteen. Nostan hattua, jos ryhdyt oikeasti viemään asiaa eteenpäin EU:n tai lähes minkä tahansa tahon suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Tiesin ja täälläkin aiheesta on jo ollut lukuisia aloituksia. Paljon mölyä tyhjästä ja vasemmisto kerää ääniä seuraaviin vaaleihin. Viime vuonna melua aiheutti kolmen kuukauden väliset soitot työttömälle, tänä vuonna tämä. Käytännössä suomalaiset veronmaksajat ovat kyllästyneet järjestelmään, joka tukee passiivisuutta. Siitä on vain jo aika päästä ja työttömyysajan toimeentuloa vastaan on syytä tehdä jotain yhteiskunnan hyväksi sillä välin, kun etsii oman alansa töitä.
"suomalaiset veronmaksajat" Puhu vaan itsestäsi. Mun mielestä tuo on aivan perseestä vaikka en ole ollut työttömänä enää vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Silloin olisi pitänyt laittaa aktivointi koskemaan töiden hakemista ja muuta sitä edistävää toimintaa. Laissa ei ole ilmeisesti haluttu ajatella asiaa työttömän kannalta, onko työpaikkoja ja järkevää toimintaa, edistääkö töiden hakemista jne. Jokaisella on oma yksilöllinen tilanteensa ja nyt lähinnä tiputettiin tukea se 5%.
Yli 50 kansanedutajaa ei muuten osallistunut äänestykseen, ei siis ollut selkärankaa ottaa selkeää kantaa asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä oli paljon muutakin tällä kertaa kuin soittoja työttömälle. Nostaisitko itse "paljon melua tyhjästä", jos saisit vain minimin verran tuloja ja niistä vietäisiin 5% tai vaihtoehtoisesti sinulle annettaisiin käytännössä mahdottomia lisävelvoitteita?
Vierailija kirjoitti:
Juuri tällainen ajattelu on syynä siihen, ettei Suomi ole enää se sama hyvä maa. Minä ensin ja muut sitten, ennen sitä ajattelua paheksuttiin vaan ei enää. Samoin tuollainen itsensä korottaminen muiden yläpuolelle. Nekin, jotka paheksuvat eivät enää julkisesti jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletkö siis että työttömät eivät ole olleet koskaan veronmaksajia? Minä olen ollut miltei 20 vuotta töissä yliopistotutkinnon suorittamisen jälkeen, nyt vuoden työttömänä. Mieluusti ottaisin työtä vastaan mutta kun sellaista ei vain ole. Jokaista oman alani työpaikkaa haen ja myös muita. Kerro minkälaista aktiivisuutta minulta odotat? CV ja hakemukset on kunnossa, työnhakukursseja en tässä kohtaa tarvitse.
Tuo on aika pientä verrattuna niihin käytäntöihin joita demarit ja vihreät on luoneet työttömien kyykyttämiseksi vuosikymmenien aikana (työministereinä ollessaan).
Siihen sisältyy sekä kaikki nämä ilmaispakkoharjoittelut, nollasopimukset, monien kuukauden "koulutukset" jotka on käytännössä ilmaisduunia ja niihin valitaan porukkaa joka ei sitä koulutusta tarvitse, lisäksi tietty se ettei esim. demareita ole vuosikymmeniin kiinnostanut hallituksessa ollessaan työttömän asia pätkääkään. Ymmärtäähän sen koska demarit ajaa hallituksessa 100% ay-liikkeen asiaa (ei siis duunarin).
Nyt oppositiossa leikitään sitten ainakin puheilla että työtönkin pikkasen kiinnostaisi mutta tuskin ay-rinne hallitukseen päästessään tekee työttömien hyväksi yhtään mitään, ei tehnyt edelliselläkään kerralla.
Vihreistä ei tiedä mitä ne saavat päähänsä mutta jos aiempia päätöksiä katselee niin se tulee olemaan sekä täysin hyödytöntä että hemmetin kallista että aiheuttaa tarpeettomia hankaluuksia käytännön elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletkö siis että työttömät eivät ole olleet koskaan veronmaksajia? Minä olen ollut miltei 20 vuotta töissä yliopistotutkinnon suorittamisen jälkeen, nyt vuoden työttömänä. Mieluusti ottaisin työtä vastaan mutta kun sellaista ei vain ole. Jokaista oman alani työpaikkaa haen ja myös muita. Kerro minkälaista aktiivisuutta minulta odotat? CV ja hakemukset on kunnossa, työnhakukursseja en tässä kohtaa tarvitse.
Itseäni harmittavat juuri tuollaiset ihmiset, jotka nostavat mielessään itsensä siihen asemaan, että alkavat ajatella heillä olevan oikeus vaatia esim. työttömiltä kanssaihmisiltä jotain ylemmyydentuntoiseen sävyyn.
Kaikki me voisimme olla täällä mieluummin toistemme tukena kuin lyttääviä tuomareita, samalla viivalla olemme kuitenkin. Tätä toivoisin myös meiltä yhteiskuntana.
Sitten vaan kursseja ihmisille, niin saavat sen vaatimuksen täytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on aika pientä verrattuna niihin käytäntöihin joita demarit ja vihreät on luoneet työttömien kyykyttämiseksi vuosikymmenien aikana (työministereinä ollessaan).
Siihen sisältyy sekä kaikki nämä ilmaispakkoharjoittelut, nollasopimukset, monien kuukauden "koulutukset" jotka on käytännössä ilmaisduunia ja niihin valitaan porukkaa joka ei sitä koulutusta tarvitse, lisäksi tietty se ettei esim. demareita ole vuosikymmeniin kiinnostanut hallituksessa ollessaan työttömän asia pätkääkään. Ymmärtäähän sen koska demarit ajaa hallituksessa 100% ay-liikkeen asiaa (ei siis duunarin).
Nyt oppositiossa leikitään sitten ainakin puheilla että työtönkin pikkasen kiinnostaisi mutta tuskin ay-rinne hallitukseen päästessään tekee työttömien hyväksi yhtään mitään, ei tehnyt edelliselläkään kerralla.
Vihreistä ei tiedä mitä ne saavat päähänsä mutta jos aiempia päätöksiä katselee niin se tulee olemaan sekä täysin hyödytöntä että hemmetin kallista että aiheuttaa tarpeettomia hankaluuksia käytännön elämään.
Tässä ei ollut mistään tuollaisesta nyt kysymys vaan kokonaan eri asia, niin nähty mediassakin jo tuo keino alkaa syyttää oppositiota hallituksen tämänhetkisistä virheistä puhuttaessa. Vasemmistopuolueet oikeasti ajoivat jopa parannuksia perusturvaan viime hallituskaudella.
Itse olen työaikanani palstalla. Kyllä, mielestäni vien SIpilää pidemmän korren
Vierailija kirjoitti:
Sitten vaan kursseja ihmisille, niin saavat sen vaatimuksen täytettyä.
Mistä kaikille järkeviä kursseja niin nopeasti niin paljon ja usein? Siinä vasta kysymys.
Mitä tähän sanoisi, ainakaan mediassa ei näkynyt uutisia aiheesta? Hyvä kertoa edes täällä, vaikka asia onkin ikävä.