Mielikuvat "Prismaperheestä" laskee lapsentekohaluja? Mikä keskiluokkaisessa ydinperheessä on niin kamalaa?
"Taajamassa sijaitseva iso omakotitalo, pihassa seisovat Volvo ja kultainennoutaja, samanlaisiin tuulipukuihin pukeutunut nelihenkinen ”prismaperhe”, joka suhaa automarketissa metsästämässä alennusjauhelihaa.
Tällaisia mielikuvia nuoret aikuiset liittävät lapsiperheisiin – ja muun muassa tällaiset mielikuvat heikentävät heidän perheellistymishalujaan, kertoo tuore Väestöliiton perhebarometri."
Kommentit (478)
Vierailija kirjoitti:
Niin, suurin osa meistä on tullut prismaperheestä, jossa oli 2-3 lasta, itse rakennettu talo, farmariauto ja koira. Ja se lapsuus oli hyvä, täynnä rakkautta ja meistä tuli kunnon kansalaisia. Mutta samanlaisiksi emme halua?
En minä ainakaan, koska en halua lapsia. Taas mennään keskustelussa perse edellä puuhun.
Kamalaa ja kamalaa...No, en minä ainakaan halua luopua edes harrastuksistani, vaikka olen tosiaan ihan tavisharrastelija, en ollenkaan huippu/tavoitteellinen.
Ja kun naisia aina parjataan niin kuinka moni 20-40-vuotias mieskään on kiinnostunut lopettamaan futiksen/lumilautailun/salilla käymisen/juoksun/golfin/tenniksen ja vaihtamaan tämän päivittäiseen vaunutteluun lähipuistossa? Lauantai-illan leffan/illanistujaisten/keikan/matsin/pelisession/saunomisen tilalle legolinnan rakentaminen ja purku, siivousta ja iltasatua? Töistä pois kotitöitä tekemään vähintään vuodeksi? Oman Spotify-listan vaihtaminen hevisaurukseen ja fröbelin palikoihin? Lomalla Valioliigan matsin tai Malediivien sijaan autoreissu Puuhamaahan ha Muumimaailmaan? Kavereitten synttäreiden ja tupareiden sijaan viikonlopuksi anoppilaan perunamaata kääntämään ja nurmikkoa leikkaamaan ja leikittämään lapsen serkkuja? Kavereiden häihin autolla vaippalaukku kainalossa ja kotiinlähtö viimeistään klo 19? Kesäpäivänä rannan ja terassin sijaan ohjelmassa hiekkalaatikolla istuminen, keinulle vauhdin antaminen ja oksennuksen siivoaminen auton takapenkiltä? Töistä ei lepäämään/harrastuksiin vaan kaasu pohjassa päiväkodille ja kokkaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten tulisi jälleen ottaa oppisi esim ranskalaisista tms. Siellä kyllä onnistuu perhe ja matkailu ja mukava elämä. Suomalainen mamma kuristaa itsensä kurahousuihin, vaikka koko kurahousuja ei edes tarvita!
Niin. Koska siellä kannustetaan siihen. Samoin pitämään alusta asti huolta itsestään ja omasta hyvinvoinnista. Eivätkä toiset äidit ristiinnaulitse sinua siitä.
En ole koskaan tarvinnut mielikuvia tai stereotypioita kauhistelun aiheeksi. Riittää, kun käyn jollain kaverillani tai sukulaisellani, joilla on lapsia. Hoiva- ja suvunjatkamisviettini on yksinkertaisesti pienempi kuin vapaudenkaipuuni.
No pelkkä Prisma tai tuulipuvut tuskin ovat se suurin ongelma. Uskoisin, että aika monella on karuja kokemuksia perhe-elämän raskaudesta ja riitaisuudestakin, esim. omasta lapsuudenperheestä tai perheytyneistä kavereista. Nykyihmiset eivät välttämättä halua lähteä tällaiseen uuvuttavaan kuvioon, jossa velvoitteita riittää ja hyvät hetket ovat vähissä..
Voi olla yleisesti noin. Itsellä on lapsuuden perheestä erittäin hyvät muistot, keskiluokkainen koti jossa ei ollut uusimpia vempaimia, mutta riittävästi tarpeellista ja saatiin harrastaa mitä haluttiin. Vanhemmat halusivat turvata hyvän tulevaisuuden ja olen siitä edelleen kiitollinen. Itsellä suurin haave saada myös 2-3 lasta ja antaa heille hyvät eväät. Muistelen lämmöllä perhe-elämän kliseitä, kuten koti-iltoja lauantai-illan viihdeohjelmien ääressä, mökkireissuja ja sisarusten kanssa nahistelua. Onhan tämä instagram-elämäkin ihan hauskaa, mutta ei anna samalla tavalla merkityksellisyyttä. Tässä on jo nuoruutta eletty, mielellään siirtyisi jo seuraavaan vaiheeseen. n25
Pin kirjoitti:
Kaikista pahinta olis, jos kävis Prismassa...
Nih, hienot immeisethän asioi vaan Stockan herkussa!!!
Varmaan myös ne odotukset mitä perheisiin luodaan. Ja millaisella raivolla varsinkin äitiyteen suhtaudutaan.
Olisikin tuollaista, omakotitalo, auto, koira. Minulle tuo olisi unelmaa. Olen kasvanut kunnan vuokrakolhoosissa, äiti ja isä työttömiä, isä ryyppäsi rahat. Äiti on tunnekylmä hiirulainen joka ei ikinä puolustanut minua.
Siinä syyt miksi en hanki lapsia, minusta ei olisi äidiksi.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan myös ne odotukset mitä perheisiin luodaan. Ja millaisella raivolla varsinkin äitiyteen suhtaudutaan.
Puhun vain omasta puolestani, mutta minuun eivät muiden odotukset ole vaikuttaneet. Syy lapsettomaksi jättäytymiseen on yksinkertaisesti se, että koen lapsiperhe-elämän liian kahlitsevaksi ja velvoittavaksi. Ja puuduttavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokkainen lapsiperhe-elämä kuulostaa tylsältä, jos sitä vertaa keskiluokkaiseen kahden keskituloisen aikuisen elämään. Luovut brunsseista, illanistujaisista kaveripariskunnilla, pitkistä viikonlopuista Keski-Euroopassa ja intensiivisestä harrastamisesta. Tilalle saat noroviruksen ja parvorokon, ruuhkaisen Prisman, loputtoman riittämättömyyden tunteen ja sen, ettei ole aikaa ja/tai varaa tehdä enää niitä asioita, jotka aiemmin tuottivat iloa, kun aika menee päiväkodin joulujuhlaan/kurahousujen ostamiseen/lapsen nukuttamiseen 1,5 h joka ilta ja raha niihin kurahousuihin/terveysvakuutukseen/päivähoitoon.
Plääh.Itse olen saanut paljon onnea, rakkautta ja iloa kolmesta lapsestani.Elämä ei pyöri oman navan ympärillä turhanpäiväisyyksiä analysoidessa ja saa paljon aikaan asioita.Olisi aivan kammottava aukko elämässä lapsettomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokkainen lapsiperhe-elämä kuulostaa tylsältä, jos sitä vertaa keskiluokkaiseen kahden keskituloisen aikuisen elämään. Luovut brunsseista, illanistujaisista kaveripariskunnilla, pitkistä viikonlopuista Keski-Euroopassa ja intensiivisestä harrastamisesta. Tilalle saat noroviruksen ja parvorokon, ruuhkaisen Prisman, loputtoman riittämättömyyden tunteen ja sen, ettei ole aikaa ja/tai varaa tehdä enää niitä asioita, jotka aiemmin tuottivat iloa, kun aika menee päiväkodin joulujuhlaan/kurahousujen ostamiseen/lapsen nukuttamiseen 1,5 h joka ilta ja raha niihin kurahousuihin/terveysvakuutukseen/päivähoitoon.
Plääh.Itse olen saanut paljon onnea, rakkautta ja iloa kolmesta lapsestani.Elämä ei pyöri oman navan ympärillä turhanpäiväisyyksiä analysoidessa ja saa paljon aikaan asioita.Olisi aivan kammottava aukko elämässä lapsettomana.
Niin moni on. Mutta tämän hetken gallupien mukaan se onni ei kiinnosta nuoria aikuisia.
toi esimerkki kuulostaa puistattavan itsekeskeiseltä ja epäekologiselta elämäntyyliltä.
Syyt miksi lasten hankinta on vaikeaa tai epähaluttua:
-kouluttautumisessa kestää kauan
-tulevaisuudessa jos et kirjota E tai L papereita turha edes haaveilla yliopistoon pääsystä varsinkin aloille joista työllistyisi
-työllistyminen vaikeaa
-jos ei kouluttaudu, saa paskaa palkkaa, rahat eivät riitä elättämiseen
-vanhemmalta vaaditaan täydellisyyttä
-yhteiskunta määrittää ja painostaa liikaa yksilöä
Oma tilanne esimerkkinä: Jos pääsen keväänä kouluun niin olen 28 v kun valmistun, vakituinen työpaikka pitää olla, avioliitto, säästöjä jne. Ja omaa elämäää ei edes ole kerennyt elää kun on pyörinyt oravanpyörässä!
Nyt ikää 23 ja itsemurha pyörii kun ei jaksa elää niinku "pitäisi"... tekis mieli ottaa hatkat ja lähteä ulkomaille tekemään jotain maanläheisempää..
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa ja kamalaa...No, en minä ainakaan halua luopua edes harrastuksistani, vaikka olen tosiaan ihan tavisharrastelija, en ollenkaan huippu/tavoitteellinen.
Ja kun naisia aina parjataan niin kuinka moni 20-40-vuotias mieskään on kiinnostunut lopettamaan futiksen/lumilautailun/salilla käymisen/juoksun/golfin/tenniksen ja vaihtamaan tämän päivittäiseen vaunutteluun lähipuistossa? Lauantai-illan leffan/illanistujaisten/keikan/matsin/pelisession/saunomisen tilalle legolinnan rakentaminen ja purku, siivousta ja iltasatua? Töistä pois kotitöitä tekemään vähintään vuodeksi? Oman Spotify-listan vaihtaminen hevisaurukseen ja fröbelin palikoihin? Lomalla Valioliigan matsin tai Malediivien sijaan autoreissu Puuhamaahan ha Muumimaailmaan? Kavereitten synttäreiden ja tupareiden sijaan viikonlopuksi anoppilaan perunamaata kääntämään ja nurmikkoa leikkaamaan ja leikittämään lapsen serkkuja? Kavereiden häihin autolla vaippalaukku kainalossa ja kotiinlähtö viimeistään klo 19? Kesäpäivänä rannan ja terassin sijaan ohjelmassa hiekkalaatikolla istuminen, keinulle vauhdin antaminen ja oksennuksen siivoaminen auton takapenkiltä? Töistä ei lepäämään/harrastuksiin vaan kaasu pohjassa päiväkodille ja kokkaamaan?
Se on just tuollaista, jos teet siitä sellaista. :D
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten tulisi jälleen ottaa oppisi esim ranskalaisista tms. Siellä kyllä onnistuu perhe ja matkailu ja mukava elämä. Suomalainen mamma kuristaa itsensä kurahousuihin, vaikka koko kurahousuja ei edes tarvita!
Kysypä vaikka tälläkin palstalla vinkkejä lapsien kanssa matkustamiseen. Vinkit ovat jotain pysy kotona, älä pilaa muiden lentoa huutavilla kakaroilla tai mene omalla autolla. Se siitä kannustavasta ilmapiiristä. Kun yleinen asenne on, että lapset ovat kaikkialla muualla häiriöksi paitsi kotonaan, niin ei se paljoa kannusta nykyajan harrastavia, meneviä, matkustavia nuoria perhe-elämään.
Itse jätän perheen tekemättä koska patriarkaalisuus ja se että naisia syrjitään edelleen perheissä. Sori, mutta liitto ei ole tasaveroinen jos perheen yhteinen nimi valitaan aina miehen edun mukaan perinteellä jonka tarkoitus on siirtää nainen miehen holhoukseen ja alaisuuteen.
On meitä jotka eivät halua alistua ja olla alempia omalla reviirillämme jossa teemme miestä enemmän työtä. Naiset ovat aina kannattaneet omaa syrjintäänsä, joten älkää nyt vain yrittäkö selittää miten itse haluatte ja siksi se on hyvä valinta.
Perheet edelleen halveksivat naisia ja pitävät naisia miestä arvottomampana. En oikein ymmärrä miten naiset voivat koulutettuinakin olla näin omanarvontunnottomia. Kuulostatte ihan kehitysmaan naisilta puoltaessanne paskaa asemaanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysypä vaikka tälläkin palstalla vinkkejä lapsien kanssa matkustamiseen. Vinkit ovat jotain pysy kotona, älä pilaa muiden lentoa huutavilla kakaroilla tai mene omalla autolla. Se siitä kannustavasta ilmapiiristä. Kun yleinen asenne on, että lapset ovat kaikkialla muualla häiriöksi paitsi kotonaan, niin ei se paljoa kannusta nykyajan harrastavia, meneviä, matkustavia nuoria perhe-elämään.
No joo, totta. Ranskassa kyllä myös vaaditaan lapsilta käyttämistä joka paikassa ja myöskin toiset aikuiset huomauttavat vanhemmille jos lapsen annetaan riekkua.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla yleisesti noin. Itsellä on lapsuuden perheestä erittäin hyvät muistot, keskiluokkainen koti jossa ei ollut uusimpia vempaimia, mutta riittävästi tarpeellista ja saatiin harrastaa mitä haluttiin. Vanhemmat halusivat turvata hyvän tulevaisuuden ja olen siitä edelleen kiitollinen. Itsellä suurin haave saada myös 2-3 lasta ja antaa heille hyvät eväät. Muistelen lämmöllä perhe-elämän kliseitä, kuten koti-iltoja lauantai-illan viihdeohjelmien ääressä, mökkireissuja ja sisarusten kanssa nahistelua. Onhan tämä instagram-elämäkin ihan hauskaa, mutta ei anna samalla tavalla merkityksellisyyttä. Tässä on jo nuoruutta eletty, mielellään siirtyisi jo seuraavaan vaiheeseen. n25
Joo, itsellä tulee perhe-elämän kliseistä mieleen se kun katsoin telkkaria perjantaisin/lauantaisin ja anelin ettei isä lähtisi kännäämään, koska sitten pitää herätä aamuyöstä kun se tulee kotiin raivoamaan ja rikkomaan tavaroita ja toisinaan uhkailemaam kaikkien tappamisella. Veljen kanssa nahistelimme myös, hakkasimme toisemme mustelmille ja isän kehotti meitä tappamaan toisemme. Mökkireissut ja muutkin reissut kuunteli kun isä raivoaa autossa, välillä tekee äkkijarrutuksen maantiellä ja häipyy kävelylle eikä tiedä milloin tulee takaisin (raivoamaan). Sunnuntaisin (joskus vasta maanantaisin) oli ihan kivaa kun isä oli krapulassa ja oli hiljainen ja säyseä, paitsi tietysti ruokapöydässä piti taas raivota kun se oli ainoa päivä jolloin kukaan söi yhtäaikaa.
Oi lapsuuden onnea, mistähän löytäisin isäni kaltaisen miehen jatkamaan ihania lapsuudenperinteitä!
Muuttavaa naiset Norjaan. Norjalaiset miehet osallistuvat perhe-elämään ihan täysillä, eikä se ole täällä mitenkään miehisyyteen negatiivisesti vaikuttava asia. Miehiltä odotetaan panostusta siinä missä naisiltakin. Täällä ei todellakaan ole miehen ryyppyreissut viikonloppuisin ok - viikonloppuisin ulkoilmaan luonnossa perheen kesken. Suomalainen tasa-arvo on valovuosia jäljessä norjalaisesta. Ihan hävettää.