Keskivertonaisen mitat Suomessa: 163 senttimetriä ja 73 kiloa
https://www.is.fi/terveys/art-2000005487251.html
Miltäs kuullostaa?Paino aika korkea. 20kg pois.
Kommentit (247)
Mulle on aivan sama mitä tällaiset tutkimukset sanovat - itselleni olisi lähes mahdotonta painaa esim. 50 tai 55 kiloa, mitä aina kaikkitietävästi 160+ naiselle painoksi suositellaan.
En ole ala-asteen jälkeen painanut noin vähän, vaikka (tai siis koska) urheilen ja syön terveellisesti. 65-kiloisen mulla on suuret rinnat, pyöreä peppu ja jenkkakahvaton vyötärö. Miksi näännyttäisin itsestäni pois 15 kiloa ja näyttäisin sairaalta? Teistä #yli50kgonläski -vauhkoilijoista kukaan ei sanoisi minua ylipainoiseksi tai edes arvaisi painoani...
Vierailija kirjoitti:
Taas unohdetaan, että miehet olivat vertailussa vielä lihavampia :D
Painoindeksi on huono miesten ja naisten vertailuun. Vaikka se ei sinun agendaasi sovikaan, niin et kai voi olla niin älyllisesti epärehellinen, ettet sitä myönnä?
Mieti nyt vaikka kahta 175-senttistä ja ruumiinrakenteeltaan normaalia ihmistä, miestä ja naista. Sanoisitko, että molemmilla ihannepaino on sama?
Tai että 185/86 mies on aina ylipainoinen, mutta 165/68 nainen ei ole? Näin sanoo BMI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas unohdetaan, että miehet olivat vertailussa vielä lihavampia :D
Painoindeksi on huono miesten ja naisten vertailuun. Vaikka se ei sinun agendaasi sovikaan, niin et kai voi olla niin älyllisesti epärehellinen, ettet sitä myönnä?
Mieti nyt vaikka kahta 175-senttistä ja ruumiinrakenteeltaan normaalia ihmistä, miestä ja naista. Sanoisitko, että molemmilla ihannepaino on sama?
Tai että 185/86 mies on aina ylipainoinen, mutta 165/68 nainen ei ole? Näin sanoo BMI.
Eikä kyse ole pelkästään niistä ylipainoisista tai sen rajalla olevista, vaan naisten keskiarvoa painaa alas ne todella laihat naiset. Alipainon rajahan on naisille miehiä alempi lääketieteessä juurikin siksi, että tämä koko painoindeksitaulukko ei yksilötasolla oikein toimi miesten ja naisten kesken. Väestötasolla taas sillä ei niin väliä ole, kun ei ole tarkoituskaan verrata naisia ja miehiä keskenään, vaan miehiä aiempaan painoonsa ja naisia aiempaan naisten painoon. On hyvä, jos tämä naisten miehiä rahtusen alempi BMI voimaannuttaa naisia, mutta se on huonompi homma, jos naisille muodostuu siitä sellainen mielikuva, että heillä olisi vielä varaa lihota, koska ovat "miehiä laihempia".
Vierailija kirjoitti:
Mulle on aivan sama mitä tällaiset tutkimukset sanovat - itselleni olisi lähes mahdotonta painaa esim. 50 tai 55 kiloa, mitä aina kaikkitietävästi 160+ naiselle painoksi suositellaan.
En ole ala-asteen jälkeen painanut noin vähän, vaikka (tai siis koska) urheilen ja syön terveellisesti. 65-kiloisen mulla on suuret rinnat, pyöreä peppu ja jenkkakahvaton vyötärö. Miksi näännyttäisin itsestäni pois 15 kiloa ja näyttäisin sairaalta? Teistä #yli50kgonläski -vauhkoilijoista kukaan ei sanoisi minua ylipainoiseksi tai edes arvaisi painoani...
Älä välitä noista. Ite olen 176/71kg mies. En liho syömällä. Nais-ihanne ollut aina se noin "160-165cm / 60-75kg"
Klassinen naisen muoto ..eikä näitä Hollywoodin bimboja joilla on vartalo kuin miehellä.
Itse olen 174 cm nainen ja painan nyt enemmän kuin koskaan ennen eli 71 kg. Myönnän, että minulla on kyllä ylimääräistä, vaikka on nyt mitään hirveän läskiltä näytä. En myöskään ole mikään siro vaan välillä jopa ärsyttävän roteva muihin verrattuna. Hartian leveyskin ihan hirveä : ) En silti halua tälläkään asialla mitenkään painoani selitellä ja myönnän, että haikailen niihin 63 kilon lukemiin takaisin. Tämä 70 kg ylitys on ollut selkeästi jo liikaa. En voi silti ajatella itseäni myöskään missään 50 kilon mitoissa. Ehkä jonkun mielestä olen jo hirveä läski : )
Ei voi olla keskivertonainen noin lyhyt. Sehän tarkoitttaa, että on paljon naisia, jotka ovat vieläkin lyhyempiä. Ja harvoin kuitenkaan näkee alle 150-senttistä, mutta yli 170-senttisiä on paljon.
Jos oikeasti puolet naisista ja 2/3 miehistä on ylipainoisia niin eipä ole ihme jos busseissa, ratikoissa ja junissa on ahdasta eikä mahdu istumaan kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla keskivertonainen noin lyhyt. Sehän tarkoitttaa, että on paljon naisia, jotka ovat vieläkin lyhyempiä. Ja harvoin kuitenkaan näkee alle 150-senttistä, mutta yli 170-senttisiä on paljon.
Muista nyt kuitenkin, että tässä on kyse 25-74-vuotiaista. Ne pitkät nuoret naiset eivät ole mukana, mutta puolitoistametriset mummot ovat. Edellisessä Finriski 2012 -tutkimuksessa yli 170 cm pitkiä naisia oli vain alle 20 %, joten ei niitä nyt niin kauheasti ollut.
Valitettavasti keskiverto suomalaisella on liikaa läskiä, sukupuoleen katsomatta.
Jos keskivertomiehen keskipituus on 178 senttiä ja keskipaino 78 kiloa, miksi sitten naisen paino ei mene samallla logiikalla? Eli keskivertonaisen keskipituus on 164 senttiä ja keskipaino olisi sitten 64 kiloa?
Vierailija kirjoitti:
Naisista ylipainoisia on 1/2, miehistä 2/3. Nuorten miesten ylipaino lisääntyy uhkaavimmin.
Nykyäänhän välillä näkee noita nuoria miehiä joilla on lantion seutu kuin naisilla, eli perse on hartioita leveämpi. M35 (173/66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on todella ylipainoisia jos on nuo mitat! Aika hirveää jos naisten keskipaino on jo noin pahasti yli.
Itse olen 163 ja tällähetkellä 65 kiloisena jo selkeästi pullukka. Tuollainen 60-62kg olisi mulle ihanteellinen.
Omat tyttäret ovat 168/52 ja 176/73 eli jm keskiverto painoltaan mutta 13 cm pidempi:)
Tää on just tätä keski-ikäisten naisten vaakaväninää. Voi iik, painan 65, vaikka 62 olisi mulle ihanteellinen! Iik olen pullukka!
Ihan vaan tiedoksi, että kukaan ei edes huomaa sitä kolmea kiloasi sinne tai tänne.
Itse en edes omista vaakaa. Pyrin vain syömään terveellisesti ja liikkumaan riittävästi. Samat vaatteet ovat sopineet koko aikuisiän eli yli 20 vuotta.
Kyllä muuten huomaa. Ainakin mulle heti mainitaan siitä miten hoikka olen kun paino putoaa alle 63kg. Lisäksi itse tietty tunnen sen inhottavana hyllymisenä, syön vielä lääkettä jolla on taipumus nostaa painoa. No, mulla ei nostanut mutta teki pallomahan:(
Olen tottunut olemaan hoikka/normaalipainoinen - 38v saakka painoin n 55 kg ja viimeiset 20v tuon n 63 kg. Vanhimmat käytössä olevat vaatteet yli 25v vanhoja, nyt tekee tiukkaa.
No tuoltahan täällä näyttää. Tosin kylläkin niin, että osa on vain vähän ylipainoisia, mutta näyttää että osa on aivan järkyttävän lihavia. Näin viisikymppisenä ymmärtää paremmin sen, että massaa ehtii kerätä tähän ikään jo vähän enemmän ja lisäksi painoa on aina vain hankalampi pitää ennallaan, mutta ihmettä jo parikymppisenä kymmenien kilojen ylipainon kerännyt on oikein syönyt? Ja kuinka älyttömän paljon? Olen 170 cm ja nuorena painoin aina alle 60 kg, nyt 65 ja koko ajan pitää tarkkailla mitä syö ja miten paljon ja liikuntaa lisätä vuosi vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Ikä mukaan myös!
Olen about tuon mittainen. Nuorena alle 50 kiloo, nyt 50-vuotiaana paino tuon keskiverron mukainen.
Meinaat siis, että iän myötä väistämättä lihoo? Ei pidä paikkaansa. Itse olen tuon mittainen ja painan 55 kiloa. Ikää 50 vuotta. Mutta painaisin tuon 73 kiloa, jos eläisin ja söisin toisella tavalla.
Olen 11 senttiä keskivertoa pidempi, mutta silti 8 kg keskipainoa kevyempi. Ja minulla on vieläpä suhteellisesti paljon lihasta. Tuollainen keskivertonainen on kyllä todella löysässä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä noista. Ite olen 176/71kg mies. En liho syömällä. Nais-ihanne ollut aina se noin "160-165cm / 60-75kg"Klassinen naisen muoto ..eikä näitä Hollywoodin bimboja joilla on vartalo kuin miehellä.
Sama. Olen vielä 176/68kg mies. Koko ikäni urheillut ja geeneissä tämäjn saanut. Olen hoikka mutta en täysi kynäniska eli on vähän V-mallia kropassa ja hartiat. Jaa, no mitä mä tätä sulle puolustelen. :D joku kumminkin kohta huutaa kynistä.
Pidän naisista joilla on muotoja, ihan reilusti. Joku 175/60 luihu ei todellakaan kiinnosta, en ole ajokoira enkä luiden tai gasellien perässä juokse. ;-)
Sinänsä tiedän, että ylipaino ei ole tervettä mutta naisella voi olla lähemmäs BMI30 eikä ole epäterve jos on massaa reisissä, pyllyssä ja tisseissä.
Vierailija kirjoitti:
Jos keskivertomiehen keskipituus on 178 senttiä ja keskipaino 78 kiloa, miksi sitten naisen paino ei mene samallla logiikalla? Eli keskivertonaisen keskipituus on 164 senttiä ja keskipaino olisi sitten 64 kiloa?
Sorry vain sen keskivertomies painaa 86 kiloa, eli eipä ole paljon auki satasesta.
Vierailija kirjoitti:
Siksi että ihminen ei ole mikään nukke, jonka voi mittakJaavassa tehdä täsmälleen samanlaiseksi pituudesta huolimatta. Kaikilla on painava pää, ja yleensä pitkillä on nimenomaan pidemmät sääret ja kädet, joissa ei painoa paljon ole.
Ja naisilla on luonnostaan suurempi rasvaprosentti kuin miehillä (tissit, lantio jne).
No jaa. Maailman mittakaavassa pisimmän 10 % joukossa kuitenkin.