Mitä englannin kielen sanoja ette kerta kaikkiaan osaa lausua oikein?
Minulle tällainen keskeinen sana on literature, jonka brittiläiseen muotoon yhdistän kuuman perunan suussani: 'litshätshö'.
Kommentit (1189)
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ongelmana niinkään yksittäisten sanojen ääntäminen vaan se, miten saada puheen rytmitys sujuvaksi ja intonaatio luontevaksi. Saatan painottaa pitkiä sanoja väärin. Pitäisi olla asunut lapsena englanninkielisessä maassa, jotta nuo sujuisivat täysin. Vaikka muutama suomalainen blogisti väittääkin osaavansa englantia "natiivitasoisesti", älkää uskoko. Tyrsk.
Tuossa edellä oli paljon sellaista mikä on helppo allekirjoittaa. - Itselläni myös suomenkielenkin osalta. Mutta, mutta englannini kieli on siinä mielessä vekkulikieli, että mahtaako olla edes yksiselvyyttä siitä, miten jokin sana tai oikeammin sanat lausutaan. Tunnetuimmat erot on, ehkä "brittienglannilla" ja "amerikan englannilla" Mutta näiden lisäksi löytyy vielä useita muita ns. oikeita tapoja lausua, joitainyksittäisiä sanoja. - Vielä kun ajattelee, että millaista mongerrusta suomenkieli ja millainen rakenne sillä on moneen muuhun puhuttuun tai kirjoitettuun kieleen, niin voi vain ihmetellä, että miten hyvä kielitaito Suomalaisilla keskimäärin on. Tai miten hyvin vielä väestömäärään suhteutettuna suomaiset ovat pärjänneet monella alalla.
Sanon ne aina suomalaisittain ja aina olen onnistunut sanomaan. Miksi pitäisi yrittää feikata olevansa natiivienkkulainen kun ei kerta ole?
Niitä on liiankin kanssa. Sen kummemmin erittelemättä.
Horror! Miten se onkin niin vaikee
Thorough, three. Rallienglannnilta lopulta kuulostaa suustani.
Wife vääntyy mun suussa aina fiveksi. Yksinkertainen sana mutta silti niin ärsyttävä.
Through, operable, regular.
Ainakin nämä tulee joskus hassusti ulos suusta,
Vierailija kirjoitti:
Vulnerable. Vaikka olen lausuttanut natiivilla tuon sanan, Jotenkin kuitenkin tulee lausuttua siihen ällän, vaikka oikeammin se kuulostaa ärrältä.
ei se saa kuulostaa ärrältä, ei kaikki natiivitkaan sitä oikein äännä
En osaa lausua melkein mitään oikein. Kyllä muutamia sanoja, mutta muuten tosi huono olen englannissa.
Itinerary. Paljon matkustavalle painajainen.
Murderer. Lausun sen tyyliin "möödödö". 😁
Olisi myös hyvä yrittää kehittää itseään opiskelemansa kielen hyväksi kuuntelijaksi, eikä vain omien tarpeidensa ilmaisijaksi sillä.
Esim. äänikirjojen kuuntelu, laulunsanojen seuraaminen samalla tekstistä, runous, näytelmätekstit ja kuunnelmat.
Kaikki nämä tarjoavat mainion tilaisuuden olla aktiivisesti itse kielen 'parissa'.
Meidän brittitaustainen ope neuvoi lausumaan suggest ihan vaan "s'zest" kun käsiteltiin kokoussanastoa. Ilmeisesti aika monella on vaikeuksia ko. sanan ääntämisen kanssa. Omasta mielestä -tely -päätteiset sanat on ikäviä ääntämyksellisesti, esim. unfortunately, intimately.
Jewellery, siis helkutti kun on vaikee, vältän viimeiseen asti ettei mun tartte sanoo sitä. Kuulostan aina joltain kituvalta linnulta :D
tongue Ehdottomasti mulle liian hankala.
No miksi ihmeessä sitten kirjoitit u etkä w?