Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä englannin kielen sanoja ette kerta kaikkiaan osaa lausua oikein?

Vierailija
12.12.2017 |

Minulle tällainen keskeinen sana on literature, jonka brittiläiseen muotoon yhdistän kuuman perunan suussani: 'litshätshö'.

Kommentit (1189)

21/1189 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Squirrel. Mun kieli ei kertakaikkiaan taivu, onneksi tuota ei tarvitse usein.

Lausu se kylmän viileästi vaan amerikkalaisittain. Helpompi kuin brittiääntämys. Koska et varmaankaan ole kumpaakaan, sinulla on täysi vapaus valita kumman ääntämyksen mukaan menet.

Amerikkalaisittain: skuirl. Brittiläisittäin: skuörl. U on tuossa englannin tuplavee.

No miksi ihmeessä sitten kirjoitit u etkä w?

Vierailija
22/1189 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ongelmana niinkään yksittäisten sanojen ääntäminen vaan se, miten saada puheen rytmitys sujuvaksi ja intonaatio luontevaksi. Saatan painottaa pitkiä sanoja väärin. Pitäisi olla asunut lapsena englanninkielisessä maassa, jotta nuo sujuisivat täysin. Vaikka muutama suomalainen blogisti väittääkin osaavansa englantia "natiivitasoisesti", älkää uskoko. Tyrsk. 

Tuossa edellä oli paljon sellaista mikä on helppo allekirjoittaa. - Itselläni myös suomenkielenkin osalta. Mutta, mutta  englannini kieli on siinä mielessä vekkulikieli, että mahtaako olla edes yksiselvyyttä siitä, miten jokin sana tai oikeammin sanat lausutaan. Tunnetuimmat erot on, ehkä "brittienglannilla" ja "amerikan englannilla" Mutta näiden lisäksi löytyy vielä useita muita ns. oikeita tapoja lausua, joitainyksittäisiä sanoja. - Vielä kun ajattelee, että millaista mongerrusta suomenkieli ja millainen rakenne sillä on moneen muuhun puhuttuun tai kirjoitettuun kieleen, niin voi vain ihmetellä, että miten hyvä kielitaito Suomalaisilla keskimäärin on. Tai miten hyvin vielä väestömäärään suhteutettuna suomaiset ovat pärjänneet monella alalla.    

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/1189 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon ne aina suomalaisittain ja aina olen onnistunut sanomaan. Miksi pitäisi yrittää feikata olevansa natiivienkkulainen kun ei kerta ole?

Vierailija
24/1189 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä on liiankin kanssa. Sen kummemmin erittelemättä.

Vierailija
25/1189 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Horror! Miten se onkin niin vaikee

Vierailija
26/1189 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Water.

Vierailija
27/1189 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thorough, three. Rallienglannnilta lopulta kuulostaa suustani.

Vierailija
28/1189 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wife vääntyy mun suussa aina fiveksi. Yksinkertainen sana mutta silti niin ärsyttävä.

Vierailija
29/1189 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Through, operable, regular.

Ainakin nämä tulee joskus hassusti ulos suusta,

Vierailija
30/1189 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vulnerable. Vaikka olen lausuttanut natiivilla tuon sanan, Jotenkin kuitenkin tulee lausuttua siihen ällän, vaikka oikeammin se kuulostaa ärrältä.

ei se saa kuulostaa ärrältä, ei kaikki natiivitkaan sitä oikein äännä

Vierailija
31/1189 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa lausua melkein mitään oikein. Kyllä muutamia sanoja, mutta muuten tosi huono olen englannissa.

Vierailija
32/1189 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itinerary. Paljon matkustavalle painajainen.

Vierailija
33/1189 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murderer. Lausun sen tyyliin "möödödö". 😁

Vierailija
34/1189 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi myös hyvä yrittää kehittää itseään opiskelemansa kielen hyväksi kuuntelijaksi, eikä vain omien tarpeidensa ilmaisijaksi sillä.

Esim. äänikirjojen kuuntelu, laulunsanojen seuraaminen samalla tekstistä, runous, näytelmätekstit ja  kuunnelmat.

Kaikki nämä tarjoavat mainion tilaisuuden olla aktiivisesti itse  kielen 'parissa'.

Vierailija
35/1189 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stiikhaus

Vierailija
36/1189 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän brittitaustainen ope neuvoi lausumaan suggest ihan vaan "s'zest" kun käsiteltiin kokoussanastoa. Ilmeisesti aika monella on vaikeuksia ko. sanan ääntämisen kanssa. Omasta mielestä -tely -päätteiset sanat on ikäviä ääntämyksellisesti, esim. unfortunately, intimately.

Vierailija
37/1189 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Acceptable

Vierailija
38/1189 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jewellery, siis helkutti kun on vaikee, vältän viimeiseen asti ettei mun tartte sanoo sitä. Kuulostan aina joltain kituvalta linnulta :D

Vierailija
39/1189 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pearl Harbour

Vierailija
40/1189 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tongue  Ehdottomasti mulle liian hankala.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi