Hormonaalisen aknen hoito
Millä olette päässeet eroon hormonaalisesta aknesta? Pitääkö mennä ihotautilääkärille? Omani ei ole pahimmasta päästä, mutta ihoni ei ole ikinä ollut näin huonossa kunnossa kuin viimeisen 1,5kk aikana. Menkatkin tulivat noin 1,5vk myöhässä ja kestivät vain pari päivää.
Lääkkeitä tai pillereitä en halua syödä. Aion kokeilla sinkkiä, ruuansulatusnetsyymejä ja probiootteja, kunhan saan rahaa. :D Olen kuullut niiden auttavan.
Taustasta sen verran, että syön suht. terveellisesti: paljon kasviksia, lihaa niin vähän kuin mahdollista. Maitotuotteita en pahemmin käytä. Sokerin ja vehnän olen rajoittanut ihan minimiin... Itse asiassa ihoni ongelmat alkoivat, kun jätin nämä kaksi pois ruokavaliosta. Joku täällä ehdottikin, että ruokavalioni on vaikuttanut hormoneihin ja luulen, että niin on.
Mikään puhdistusaine ei tunnu auttavan ja se on myös yksi syy, miksi epäilen hormonaalista aknea. Finnit ovat myös kipeitä, jättävät punaisia jälkiä eivätkä meinaa lähteä pois. Erityisesti leuassa ja poskien alueella on ongelmaa.
Otan siis mielelläni vastaan vinkkejä. :)
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Minulla auttoi 3kk:n tetrasykliini-kuuri. :-) Kuurin aikana iho parani, sen loputtua huononi taas hetkellisesti, mutta nyt pysynyt hyvänä. Jätin myös basironit ja muut apteekin rajut puhdistustuotteet pois. Aiemmin käytin esim. vichyn akneiholle suunniteltua puhdistusgeeliä ja muita kuivattavia tuotteita, kunnes huomasin, että herkälle iholle sopivat luonnonkosmetiikkatuotteet ovat iholle paljon parempia. :-) Lisäksi sinkkiä ja maitotuotteet kokonaan pois.
Itse sain luonnonkosmetiikasta (Madara) suunympäryaihottuman ja sinkki lisäravinteena yhtä tyhjän kanssa.
Mulla ei auttanut hormonaaliseen akneen mikään ruokavalio, pesuaine, luontaistuptteet yms. Finnit olivat tod isoja ja kipeitä. Kesti monta päivää parantua. Lopulta tilanne meni niin pahaksi (lue: naama oli jo niin kipeä etten kestänyt enää) että kokeilin ihotautilääkärin suosittelemaa isotretinoin-kuuria. Se auttoi ja nyt kuurista on kulunut jo kolme vuotta eikä akne ole palannut.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on hormonaalinen akne mutta myös kuiva iho, hiukset eivät rasvoitu ja limakalvot herkät. Lisäksi minulla on taipumusta masennukseen. En siis uskalla roaccutania syödä, pelottaa sivuvaikutukset liikaa :/ Mieluummin olen vain rumaihoinen ja muuten terve.
Kirjoitin tuon pidemmän tekstin roccutanista aiemmin. Sivuvaikutukset tosiaan oli mulla aika minimaaliset, samoin muutamalla tutulla ketkä syöneet saman kuurin. Plus terve olen silti vaikka söinkin lääkettä yli puoli vuotta korkealla annostuksella. Verikokeet otettiin pari kertaa, mitään nousua ei ollut muuten kuin veren kolesterolipitoisuudessa, pysyi silti siis viiterajojen sisäpuolella :) annosta kyllä lasketaan tai kuuri lopetetaan kokonaan jos sulle tulee jotain hurjia sivuvaikutuksia
Kannattaa kokeilla sinkkiä vaikka ei ole kaikilla toiminut. Googlaa sinkki ja iho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vitamiinit, itse syön jatkuvasti, myös rautaa.
Kaikki rasvainen ruoka pahentaa, varsinkin suklaa.
Juo paljon vettä
Enemmäkseen teen kasvisruokaa.
Ihon puhdistus päivittäin, apteeteekista kannattaa ostaa tuotteet.
Hormoonit eivät ole auttaneet.
Antibiootit eivät tule kysymykseen, kun vatsani ei näiden syömistä kestä.
Syön D-, B12-, B6- JA C-vitamiinia. Vettä juon väh. 2l päivässä. Liha ei pahemmin kuulu ruokavaliooni. Puhdistan ihoani, kaikenlaisia eri tuotteita testattu. Antibiootteja en ole pahemmin elämässäni tarvinnut.
- ap
Paljonko B12-vitamiinia pillereissäsi on? Veikkaan, että 5000 % saantisuosituksesta, tai jotain yhtä järjetöntä. Luepas tämä:
http://www.pharmaceutical-journal.com/news-and-analysis/vitamin-b12-stu…
Toisin sanoen suosittelen etsimään B12-vitamiinin, jossa on matalat pitoisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vitamiinit, itse syön jatkuvasti, myös rautaa.
Kaikki rasvainen ruoka pahentaa, varsinkin suklaa.
Juo paljon vettä
Enemmäkseen teen kasvisruokaa.
Ihon puhdistus päivittäin, apteeteekista kannattaa ostaa tuotteet.
Hormoonit eivät ole auttaneet.
Antibiootit eivät tule kysymykseen, kun vatsani ei näiden syömistä kestä.
Syön D-, B12-, B6- JA C-vitamiinia. Vettä juon väh. 2l päivässä. Liha ei pahemmin kuulu ruokavaliooni. Puhdistan ihoani, kaikenlaisia eri tuotteita testattu. Antibiootteja en ole pahemmin elämässäni tarvinnut.
- ap
Paljonko B12-vitamiinia pillereissäsi on? Veikkaan, että 5000 % saantisuosituksesta, tai jotain yhtä järjetöntä. Luepas tämä:
http://www.pharmaceutical-journal.com/news-and-analysis/vitamin-b12-stu…
Toisin sanoen suosittelen etsimään B12-vitamiinin, jossa on matalat pitoisuudet.
Kyseessä Decem Pharman B12 (1mg). :D
- ap
Sama. :|