Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonaalisen aknen hoito

Vierailija
10.12.2017 |

Millä olette päässeet eroon hormonaalisesta aknesta? Pitääkö mennä ihotautilääkärille? Omani ei ole pahimmasta päästä, mutta ihoni ei ole ikinä ollut näin huonossa kunnossa kuin viimeisen 1,5kk aikana. Menkatkin tulivat noin 1,5vk myöhässä ja kestivät vain pari päivää.

Lääkkeitä tai pillereitä en halua syödä. Aion kokeilla sinkkiä, ruuansulatusnetsyymejä ja probiootteja, kunhan saan rahaa. :D Olen kuullut niiden auttavan.

Taustasta sen verran, että syön suht. terveellisesti: paljon kasviksia, lihaa niin vähän kuin mahdollista. Maitotuotteita en pahemmin käytä. Sokerin ja vehnän olen rajoittanut ihan minimiin... Itse asiassa ihoni ongelmat alkoivat, kun jätin nämä kaksi pois ruokavaliosta. Joku täällä ehdottikin, että ruokavalioni on vaikuttanut hormoneihin ja luulen, että niin on.

Mikään puhdistusaine ei tunnu auttavan ja se on myös yksi syy, miksi epäilen hormonaalista aknea. Finnit ovat myös kipeitä, jättävät punaisia jälkiä eivätkä meinaa lähteä pois. Erityisesti leuassa ja poskien alueella on ongelmaa.

Otan siis mielelläni vastaan vinkkejä. :)

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi akne 17-vuotiaana. Kävin ihotautilääkärillä ja söin 3 kk antibioottikuurin. Meni sillä. Aloitin e-pillerit 18-vuotiaana ja iho pysyi tosi hyvänä 26-vuotiaaksi, kunnes lopetin pillerit. Tulin raskaaksi kaksi vuotta myöhemmin ja iho parani taas täydellisesti. Molempien lasten jälkeen en enää aloittanut mitään hormonaalista ehkäisyä, kun se ei oikein sopinut mulle muuten. Nyt olen 45-vuotias ja syönyt kaksi kuuria tässä 15 vuoden aikana. Kärsin edelleen joka kk muutamista kipeistä, ihonalaisista finneistä mutta ei mitenkään pahasti. Tämä auttaa vähän http://www.biodelly.fi/tarvikkeet/310-konjac-bambuhiili-kasvosieni-rasvoittuvalle-iholle.html yhdessä kookosöljyn kanssa ihonpuhdistuksen yhteydessä iltaisin. Sinuna menisin ihotautilääkärille.

Ihoni ei pidä Konjac-sienistä, tuntuu vain ärtyvän siitä hankauksesta. :|

Paljonko ihotautilääkäri sitten maksaa? En myöskään haluaisi sellaista, joka uskoo vain lääkkeiden voimaan.

- ap

Tetrasykliini ei ole niin kova lääkeaine kuin roaccutanissa on ja kestää vain 3 kk. Nyt olis hyvä aika syödä se, kun on talvi. Aurinkoiseen aikaan iho palaa kuurin aikana helpommin. Jotenkin uskoisin, että voisit saada sen ihan tavalliseltakin lääkäriltä terveysasemalta. Ihotautilääkärin yksityiskäynti on varmaan jotain sadan euron luokkaa, vähän alle.

Eihän se antibiootti tehoa kuin sen kuurin ajan. Toki nuorella ihmisellä saattaa akne siinä välissä ehtiä parantumaankin tuurilla, muttei se antibiootista johdu.

Höpö höpö. Kyllä se vaikuttaa pitkään. Ihan samalla tavalla kuin antibiootti vie keuhkokuumeen aiheuttajan pois, niin se auttaa myös aknen tulehdustilaan. Toki se saattaa uusiutua, kuten keuhkokuumekin mutta ainakin mulla se piti ihon hyvänä muutaman vuoden.

Vierailija
22/47 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. :) Lisää??

- ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Basironia siis? - ap

Joo, Basironia. Saattaa poltella ihoa ja saada ihon punoittamaan jos laitat aluksi liikaa, joten kannattaa laittaa vain kerran päivässä, mielellään iltaisin. Sitten myöhemmin iho tottuu siihen ja voi laittaa kahdestikin päivässä.

Vierailija
24/47 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Basironia siis? - ap

Joo, Basironia. Saattaa poltella ihoa ja saada ihon punoittamaan jos laitat aluksi liikaa, joten kannattaa laittaa vain kerran päivässä, mielellään iltaisin. Sitten myöhemmin iho tottuu siihen ja voi laittaa kahdestikin päivässä.

Okei. Onko sinulla millainen ihotyyppi, kuivattaako ihoa pahasti ja poistaako mahdollisesti valko- sekä mustapäitäkin?

- ap

Vierailija
25/47 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi akne 17-vuotiaana. Kävin ihotautilääkärillä ja söin 3 kk antibioottikuurin. Meni sillä. Aloitin e-pillerit 18-vuotiaana ja iho pysyi tosi hyvänä 26-vuotiaaksi, kunnes lopetin pillerit. Tulin raskaaksi kaksi vuotta myöhemmin ja iho parani taas täydellisesti. Molempien lasten jälkeen en enää aloittanut mitään hormonaalista ehkäisyä, kun se ei oikein sopinut mulle muuten. Nyt olen 45-vuotias ja syönyt kaksi kuuria tässä 15 vuoden aikana. Kärsin edelleen joka kk muutamista kipeistä, ihonalaisista finneistä mutta ei mitenkään pahasti. Tämä auttaa vähän http://www.biodelly.fi/tarvikkeet/310-konjac-bambuhiili-kasvosieni-rasvoittuvalle-iholle.html yhdessä kookosöljyn kanssa ihonpuhdistuksen yhteydessä iltaisin. Sinuna menisin ihotautilääkärille.

Ihoni ei pidä Konjac-sienistä, tuntuu vain ärtyvän siitä hankauksesta. :|

Paljonko ihotautilääkäri sitten maksaa? En myöskään haluaisi sellaista, joka uskoo vain lääkkeiden voimaan.

- ap

Tetrasykliini ei ole niin kova lääkeaine kuin roaccutanissa on ja kestää vain 3 kk. Nyt olis hyvä aika syödä se, kun on talvi. Aurinkoiseen aikaan iho palaa kuurin aikana helpommin. Jotenkin uskoisin, että voisit saada sen ihan tavalliseltakin lääkäriltä terveysasemalta. Ihotautilääkärin yksityiskäynti on varmaan jotain sadan euron luokkaa, vähän alle.

Eihän se antibiootti tehoa kuin sen kuurin ajan. Toki nuorella ihmisellä saattaa akne siinä välissä ehtiä parantumaankin tuurilla, muttei se antibiootista johdu.

Höpö höpö. Kyllä se vaikuttaa pitkään. Ihan samalla tavalla kuin antibiootti vie keuhkokuumeen aiheuttajan pois, niin se auttaa myös aknen tulehdustilaan. Toki se saattaa uusiutua, kuten keuhkokuumekin mutta ainakin mulla se piti ihon hyvänä muutaman vuoden.

Antibiootti ei vie aknen "aiheuttajaa" pois, koska P. acnes ei sun iholtasi katoa yhtään minnekään tuon kuurin aikana. Lisäksi jotkin antibiootit, jotka eivät edes tapa P. acnesia laisinkaan, auttavat silti akneen, joka kovasti viittaa siihen, että antibiooteilla on jokin aivan muu vaikutus, kuin ihon bakteeriston nirhaaminen.

Esimerkiksi itse syön tällä hetkellä antibioottia akneen, mutta annostus on niin pieni, ettei se edes tapa pöpöjä edes suolistossa, saati sitten iholla asti. Teho tulee aivan muusta kuin antibioottivaikutuksesta.

Vierailija
26/47 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää!!

Vierailija
27/47 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri ja valkoiset viljatuotteet pois. Suklaa on paha. Joillakin on auttanut maidon jättäminen pois. Hapanmaitotuotteita voi käyttää, piimää, rahkaa jne...

Vierailija
28/47 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vitamiinit, itse syön jatkuvasti, myös rautaa.

Kaikki rasvainen ruoka pahentaa, varsinkin suklaa.

Juo paljon vettä

Enemmäkseen teen kasvisruokaa.

Ihon puhdistus päivittäin, apteeteekista kannattaa ostaa tuotteet.

Hormoonit eivät ole auttaneet.

Antibiootit eivät tule kysymykseen, kun vatsani ei näiden syömistä kestä.

Vierailija
29/47 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokeri ja valkoiset viljatuotteet pois. Suklaa on paha. Joillakin on auttanut maidon jättäminen pois. Hapanmaitotuotteita voi käyttää, piimää, rahkaa jne...

Niin kuin aloitusviestissä lukee - ongelmat alkoivat sokerin ja vehnän pois jättämisen jälkeen. Herkkujakaan en siis syö, enkä pahemmin maitotuotteitakaan.

- ap

Vierailija
30/47 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vitamiinit, itse syön jatkuvasti, myös rautaa.

Kaikki rasvainen ruoka pahentaa, varsinkin suklaa.

Juo paljon vettä

Enemmäkseen teen kasvisruokaa.

Ihon puhdistus päivittäin, apteeteekista kannattaa ostaa tuotteet.

Hormoonit eivät ole auttaneet.

Antibiootit eivät tule kysymykseen, kun vatsani ei näiden syömistä kestä.

Syön D-, B12-, B6- JA C-vitamiinia. Vettä juon väh. 2l päivässä. Liha ei pahemmin kuulu ruokavaliooni. Puhdistan ihoani, kaikenlaisia eri tuotteita testattu. Antibiootteja en ole pahemmin elämässäni tarvinnut.

- ap

Vierailija
31/47 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
32/47 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Basironia! Se vain kuivattaa lisää ja aiheuttaa näin lisäongelmia. Käytä vain silloin tällöin ja yksittäisiin näppyihin, ei koko kasvoille. (Jos on pakko laittaa.)

Roakaan ei kaikilla tehoa hormonaaliseen akneen, vaikka muihin akneihin onkin tosi tehokas hoitokeino.

Mulla auttoi lopulta vain oikeanlaisen ihonhoitorutiinin löytäminen, sellaisilla tuotteilla joissa oikeasti on vaikuttavia aineita, kunnon kosteutus, happokuorinta,komedogeenisten ihotuotteiden välttely, antioksidantit, hyvä uni ja reilu vedenjuonti, liikunta ja pahimpien ruoka-aineiden välttely (sokeri, huonot rasvat, alkoholi.)

Ei se näin parane mitenkään lopullisesti, vaan ihon kunto heikkenee jos taas alkaa perseillä ja laiminlyö puhdistusta, mutta tämä on itselleni parempi vaihtoehto kuin maksalle raskaat ja pahimmassa tapauksessa ikuisia sivuoireita jättävät lääkitykset.

Mä en itse ajattelen että akne on enemmänkin kehon negatiivisen reagoinnin aiheuttama ilmentymä kuin sairaus. Vähän huonosti ehkä ilmaistu, mutta siksi ei siihen ehkä olekaan täsmälääkettä kuten muihin sairauksiin.

Vierailija
33/47 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiede-lehti tiesi kertoa, että hiilarit pahentaa aknea

Vierailija
34/47 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi 3kk:n tetrasykliini-kuuri. :-) Kuurin aikana iho parani, sen loputtua huononi taas hetkellisesti, mutta nyt pysynyt hyvänä. Jätin myös basironit ja muut apteekin rajut puhdistustuotteet pois. Aiemmin käytin esim. vichyn akneiholle suunniteltua puhdistusgeeliä ja muita kuivattavia tuotteita, kunnes huomasin, että herkälle iholle sopivat luonnonkosmetiikkatuotteet ovat iholle paljon parempia. :-) Lisäksi sinkkiä ja maitotuotteet kokonaan pois. 

Vierailija
35/47 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiede-lehti tiesi kertoa, että hiilarit pahentaa aknea

Hiilareita olen rajoittanut.

- ap

Vierailija
36/47 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla basiron ei toiminut ollenkaan finneihin. Käytin ohjeen mukaan kolme viikkoa ilman mitään vaikutusta, kunnes joku aamu heräsin naama punaisilla hilseilevillä laikuilla. Meni viikko, että ihottuma parani kunnolla. Jotenkin herkistyin, enkä enää aio käyttää koska haitat 6 hyöty 0.

Vierailija
37/47 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Basironia! Se vain kuivattaa lisää ja aiheuttaa näin lisäongelmia. Käytä vain silloin tällöin ja yksittäisiin näppyihin, ei koko kasvoille. (Jos on pakko laittaa.)

Roakaan ei kaikilla tehoa hormonaaliseen akneen, vaikka muihin akneihin onkin tosi tehokas hoitokeino.

Mulla auttoi lopulta vain oikeanlaisen ihonhoitorutiinin löytäminen, sellaisilla tuotteilla joissa oikeasti on vaikuttavia aineita, kunnon kosteutus, happokuorinta,komedogeenisten ihotuotteiden välttely, antioksidantit, hyvä uni ja reilu vedenjuonti, liikunta ja pahimpien ruoka-aineiden välttely (sokeri, huonot rasvat, alkoholi.)

Ei se näin parane mitenkään lopullisesti, vaan ihon kunto heikkenee jos taas alkaa perseillä ja laiminlyö puhdistusta, mutta tämä on itselleni parempi vaihtoehto kuin maksalle raskaat ja pahimmassa tapauksessa ikuisia sivuoireita jättävät lääkitykset.

Mä en itse ajattelen että akne on enemmänkin kehon negatiivisen reagoinnin aiheuttama ilmentymä kuin sairaus. Vähän huonosti ehkä ilmaistu, mutta siksi ei siihen ehkä olekaan täsmälääkettä kuten muihin sairauksiin.

''

Juu mieluummin kokeilen lisäravinteita ja sitten Basironia. Mielipiteet siitä jakautuvat aikalailla kahtia: toisilla kuivattanut liikaa, toisilla vienyt aknen pois.

- ap

Vierailija
38/47 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla basiron ei toiminut ollenkaan finneihin. Käytin ohjeen mukaan kolme viikkoa ilman mitään vaikutusta, kunnes joku aamu heräsin naama punaisilla hilseilevillä laikuilla. Meni viikko, että ihottuma parani kunnolla. Jotenkin herkistyin, enkä enää aio käyttää koska haitat 6 hyöty 0.

Vierailija
39/47 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin viestiketjua ja haluaisin nostaa oman kokemukseni esille:

Mulla puhkesi 17-vuotiaana akne, naama,selkä ja päänahka olivat täynnä punaisia,kipeitä ja arpia jättäviä finnejä. Kun yksi finni lähti, oli seuraava jo tulossa ja sekä hiukset että naama aina päivän päätteeksi todella rasvaisia, näytin siltä kuin en olisi viikkoon käynyt suihkussa.

Yritin neljä vuotta kaikkia mahdollisia ihon parantamiseksi: lukuisat tetrasykliinit,skinorenit ja clindoxylit tuli kokeiltua sekä laidasta laitaan erilaisia akneiholle tarkoitettuja tuotteita + ruokavaliomuutksia. Lopen kyllästyneenä ja itsetunto nollassa menin eräälle kehutulle ihotautilääkärille (nuo aikaisemmat määrätyt kuurit olivat ihotautilääkärin sekä työterveyslääkärin määräämiä). Tämä lääkäri sanoi heti että aloitetaan Roaccutan, kaksi 20mg kapselia päivittäin. Taisin syödä 7 kuukautta niitä.

Muutos oli jo ensimmäisen kuukauden jälkeen ihan mieletön ja iho parani vain viikko viikolta, en osannut ikinä kuvitella sen vaikuttavan näin hyvin, olin jo luopunut toivosta lukuisten antibioottien jälkeen. Ja nyt edelleen kaksi vuotta myöhemmin mun iho on todella tasainen ja rasvoittumaton, kuukautisten ainana tulee vielä pari finniä naamaan.

Niistä sivuvaikutuksista: söin suht kovalla annoksella koko ajan ja ainoat sivuvaikutukset olivat huulten jäätävä kuivuminen ja hiuksia ei tarvinnut pestä kuin kerran viikossa (eivät rasvoittuneet kuurin aikana käytännössä ollenkaan) . Suosittelen kyllä erittäin lämpimästi jos vaan suinkin tuntuu siltä, ettei mikään muu enää auta. Ihotautilääkäri silloin myös totesi, että ”oikeeseen” akneen ei vaikuta mitkään ruokavaliot tai muutkaan kikat, se on sairaus jonka voi hoitaa :)

Vierailija
40/47 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on hormonaalinen akne mutta myös kuiva iho, hiukset eivät rasvoitu ja limakalvot herkät. Lisäksi minulla on taipumusta masennukseen. En siis uskalla roaccutania syödä, pelottaa sivuvaikutukset liikaa :/ Mieluummin olen vain rumaihoinen ja muuten terve.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä