Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jouluruokia raskaana voi oikein syödä?

Vierailija
10.12.2017 |

Tietenkin lanttulaatikkoa ja perunalaatikkoa, mutta mitä muuta? Rakasta kylmäsavulohta, graavilohta, sillejä, mätejä, riimiporoa ym ym raakaa, joka on nyt sitten kielletty. Kinkusta en ole tykännyt koskaan, mutta jos se on ainoa mitä laatikoiden lisäksi saa syödä, niin pakko kai yrittää sitäkin maistaa. Meillä vaan on perinteenä ensin olla kylmä kalapöytä, jossa siis tietenkin maksapateeta ja sellaista myös, mutta kiellettyä sekin. Mitä voisin keksiä itselleni siihen? Suvussa ei muilla ole lapsia, joten mitään "lasten jouluruokia" kuten lihapullia ei tarjolla koskaan ole.

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni olen jostain joskus lukenut että graavikalaa voi syödä jos kala on pakastettu ennen graavausta.

Vierailija
22/96 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamakkara ei ole kiellettyä, Aura-juusto on sallittua (n 20 vuotta tutkimusta, eikä koskaan listeriaa), ainakin minä sain neuvolasta valion juustolistan, jossa oli pitkä rivi sallittuja juustoja. Muutamaa kypsää kalaa vaihtoehdoksi, vaikka itsekin rakastan esim. graavilohta niin yksi joulu ilman ei ole mahdotonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karjalanpaistia.

En ole koskaan kuullut, että se olisi jouluruoka. Ei ole minun suvussa eikä kenenkään eksän eikä nykyisen miehen suvuissa. Meillä on sitä usein ihan arkiruokana. Hyvää se kyllä on. Ap.

Itse en ole koskaan kuullut että mädit, maksapateet (mitä se edes on?) tai juustot olisi jotain jouluruokia. Siksi en varmaan ap:n kysymystäkään ymmärtänyt. Kalaakin meillä on jouluna vain yhdessä muodossa: lämpimästi savustettuna.

Maksapatee on jauhettua maksaa ja mausteita ja sitten uunitettu miedossa lämmössä sellaiseksi tahnamaiseksi kakuksi. Maksa on nyt vaan kiellettyä. Meillä jouluruoat on lähinnä pelkkiä kylmiä kaloja (graavilohi, kylmäsavulohi, graavisiika, viittä erilaista silliä, kahta lajia mätiä, erilaisia äyriäisiä jne) ja sitten juustoja. Ap.

Ei kai maksa kokonaan ole kiellettyä? Sen rajoittaminenhan (ainakin vielä muutama vuosi sitten) perustuu liialliseen a-vitamiiniin, mutta et sinä yliannostusta saa, jos syöt siivun jouluaattona.

Pehmeät juustot ja vakuumipakatut kalat ovat eri asia, koska niissä voi olla taudinaiheuttajia kuten listeria, joten pienikin määrä on riski.

Olen aina pitänyt pehmeistä juustoista, mutta raskaana ollessani päätin ottaa sen joulun siltä kantilta, että perehdyn vaihteeksi kypsien juustojen valikoimaan ja nekin ostin vielä sellaisia, jotka oli pastöroidusta maidosta. Juomaksi ostin 100% rypälemehua.

Vierailija
24/96 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö silliä ja maksapateeta muka saa syödä? Kyllä vielä silloin sai kun minä raskaana olin, vauva syntyi viime kesänä.

Vierailija
25/96 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maksa mitään kiellettyä ole! Sitä ei vaan saa syödä suuria määriä.

Vierailija
26/96 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin raskaana viinimaassa ja ainoa ruokasuositus oli että viini kannattaa jättää lasilliseen päivässä. En ole kuullut että kyseisessä maassa olisi hurja lapsikuolleisuus... 

Persilja ja maksa suurissa määrin voivat ilmeisesti olla vaarallisia. Montako listeriatapausta Suomessa on vuosittain? Kannattaako juustot sulkea pois ruokavaliosta tuon takia? 

Vierailija
27/96 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lohiterriini, lihahyytelöt,  tapas-tyyppinen lautanen. Sillit ovat kypsennettyä kalaa, miksi niitä ei voisi syödä?

Blinien kanssa smetanaa , suolakurkkua ja hunajaa. Kuinka avuton ap oikein on ? Menossa valmiiseen pöytään vaatimaan palvelua?

En ole avuton, olen ollut aina se, joka ne jouluruoat tekee ja muut tulee valmiiseen pöytään. 

Sillistä minulle on sanottu, että siinä on listeriariski.

Myös hunaja on kielletty botulismin vuoksi.

Ap.

Vierailija
28/96 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karjalanpaistia.

En ole koskaan kuullut, että se olisi jouluruoka. Ei ole minun suvussa eikä kenenkään eksän eikä nykyisen miehen suvuissa. Meillä on sitä usein ihan arkiruokana. Hyvää se kyllä on. Ap.

Itse en ole koskaan kuullut että mädit, maksapateet (mitä se edes on?) tai juustot olisi jotain jouluruokia. Siksi en varmaan ap:n kysymystäkään ymmärtänyt. Kalaakin meillä on jouluna vain yhdessä muodossa: lämpimästi savustettuna.

Maksapatee on jauhettua maksaa ja mausteita ja sitten uunitettu miedossa lämmössä sellaiseksi tahnamaiseksi kakuksi. Maksa on nyt vaan kiellettyä. Meillä jouluruoat on lähinnä pelkkiä kylmiä kaloja (graavilohi, kylmäsavulohi, graavisiika, viittä erilaista silliä, kahta lajia mätiä, erilaisia äyriäisiä jne) ja sitten juustoja. Ap.

Ei kai maksa kokonaan ole kiellettyä? Sen rajoittaminenhan (ainakin vielä muutama vuosi sitten) perustuu liialliseen a-vitamiiniin, mutta et sinä yliannostusta saa, jos syöt siivun jouluaattona.

Pehmeät juustot ja vakuumipakatut kalat ovat eri asia, koska niissä voi olla taudinaiheuttajia kuten listeria, joten pienikin määrä on riski.

Olen aina pitänyt pehmeistä juustoista, mutta raskaana ollessani päätin ottaa sen joulun siltä kantilta, että perehdyn vaihteeksi kypsien juustojen valikoimaan ja nekin ostin vielä sellaisia, jotka oli pastöroidusta maidosta. Juomaksi ostin 100% rypälemehua.

Minulle sanottiin neuvolassa, että vielä pari vuotta sitten oli sallittua syödä joskus vähän maksaa, mutta nykyään ajatellaan, että ei edes yhtä annosta maksalaatikkoa. Ap.

Vierailija
29/96 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä söin viime jouluna raskaana ollessa ihan kaikkea, paitsi kypsentämätöntä kalaa. Juustoja joka lähtöön jne. Voi ap kun teet elämästäsi itse hankalaa.

Vierailija
30/96 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksamakkara ei ole kiellettyä, Aura-juusto on sallittua (n 20 vuotta tutkimusta, eikä koskaan listeriaa), ainakin minä sain neuvolasta valion juustolistan, jossa oli pitkä rivi sallittuja juustoja. Muutamaa kypsää kalaa vaihtoehdoksi, vaikka itsekin rakastan esim. graavilohta niin yksi joulu ilman ei ole mahdotonta.

Aurajuustossa on ollut listeriaa 80-luvun lopulla (okei siitä on yli 20 vuotta), muistan kun äitini oli raskaana ja hermoili tuota uutista, kun oli tietty juuri samoihn aikoihin mennyt syömään sitä. (Ei onneksi saanut tartuntaa.) Eli on mahdollista, mutta epätodennäköistä. Itse söisin vain juuri avatusta paketista, en jääkaapissa monta päivää avattuna ollutta: Pehmeät juustot ovat hyvä kasvualusta listerialle, joten on hyvin mahdollista onnistua kasvattamaan sitä paketin avaamisen jälkeen.

Vierailija
31/96 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Maksamakkaraa ja -pasteijaa voi syödä enintään 200 g viikossa ja enintään 100 g yhdellä aterialla."

Näin sanotaan nykyisissä virallisissa suosituksissa raskaana oleville.

Vierailija
32/96 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme hysteerikko tuo ap.  Kuitenkin lapselle sitten aikanaan syöttää kaikkea mahdollista sontaa :)

Vierailija
33/96 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on helpoin tapa, jos ei joulussa ole mitään sellaista tärkeää minkä vuoksi sitä viettää, että tosiaan peruu koko jutun. Syö sitten mitä haluaa.

Joulu on minulle itse asiassa hyvin tärkeä, mutta lähinnä siinä on se juttu juuri ne ruoat. Emme harrasta isoja sukujuhlia, emme lahjoja, emme koristeita. Yleensä käytän monta viikkoa sen joulupöydän suunnitteluun ja valmisteluun. Nyt joudun muille kuitenkin laittamaan ne raa'at kalat ja mädit ja muut, ja itselle siis jotain muuta, tulee tuplatyö. Ap.

Vierailija
34/96 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme hysteerikko tuo ap.  Kuitenkin lapselle sitten aikanaan syöttää kaikkea mahdollista sontaa :)

Miksi syöttäisin lapselle sontaa? Ap.

Vierailija
35/96 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lohiterriini, lihahyytelöt,  tapas-tyyppinen lautanen. Sillit ovat kypsennettyä kalaa, miksi niitä ei voisi syödä?

Blinien kanssa smetanaa , suolakurkkua ja hunajaa. Kuinka avuton ap oikein on ? Menossa valmiiseen pöytään vaatimaan palvelua?

En ole avuton, olen ollut aina se, joka ne jouluruoat tekee ja muut tulee valmiiseen pöytään. 

Ap.

Ei hunaja ole kielletty! Mitä ohjeita oikein olet saanut??:D

Vierailija
36/96 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karjalanpaistia.

Kannattaa koittaa keksii kaikkee muuta mukavaa mitä muuten ei kauheesti tulis syötyy arkena. Sanoit ettet kinkusta niin välitä, niin paista vaikka kunnon pihvi siihen tilalle. Lohta uunista ja äyriäisiä voi syödä aikalailla huoletta kypsänä ja mahdollisimman tuoreena. Simpukoita en oo kauheesti uskaltanu syödä nytten raskaana, mutta esim ravut on suurta herkkua. Juustojakin voi aika huoletta suomessa syödä kun melkeinpä kaikki on pastöroitua.

Ite olin sen alkuraskauden vähän tarkempi ja tiukempi ruokavalion suhteen kun kaikki tärkeä kehittyi, mutta toisella kolmanneksella alko lepsuminen :D

Vietät nyt vaan kivaa joulua ja syötte vaikka pitsaa, kerran se vaan on ja ens vuonna on jo palkinto siitä sylissä (;

Nro 3.

Vierailija
37/96 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt juustoja voi syödä. Lisäksi lämminsavulohta ja savusiikaa. Loimutettua nieriää..

Loimunieriä on hyvä idea. Mistä sitä voisi saada ostettua? Ap.

Vierailija
38/96 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan takia sun nyt ei joulupöydässä tarvitse sitä maksapateeta jättää syömättä, jos nyt et meinaa kiloa sitä vetää.

Oamista raskauksistani on yli 10 vuotta, silloin listeria oli tapetilla ja muistaakseni noi pateet oli ei suositeltavien -listalla listeriariskin vuoksi.

Mutta jos tätä riskiä ei ole, niin kokeile muitakin pateita. Meillä erilaiset joulupateet (esim. poro-puolukkapatee) kuuluuvat olennaisena joulupöytään.

Noi listaukset menee vaan älyttömämmäksi ja läyttömämmäksi. Vesijohtovedestäkin on löydetty listeriaa.

Vierailija
39/96 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Sillissä listeriariski? Eipä ole. Itse teet elämästäsi vaikeaa.

Vierailija
40/96 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karjalanpaistia.

Minulle sanottiin neuvolassa, että vielä pari vuotta sitten oli sallittua syödä joskus vähän maksaa, mutta nykyään ajatellaan, että ei edes yhtä annosta maksalaatikkoa. Ap.

Sitten neuvolassa eivät ole perillä suosituksista. Täällä elintarviketurvallisuusviraston lista elintarvikerajoituksista. (Huom. suodata listasta sarakkeesta "keitä koskee" vain "raskaana olevat", koska samassa listassa on kaikki mahdolliset suosituksen imeväisistä vanhuksiin.)

https://www.evira.fi/elintarvikkeet/tietoa-elintarvikkeista/elintarvike…

Maksasta virallinen ohjeistus tässä:

"Maksaruokia (jauhemaksa- ja maksapihvi, maksakastike, maksalaatikko) vältetään koko raskauden ajan. Maksamakkaraa ja -pasteijaa voi syödä enintään 200 g viikossa ja enintään 100 g yhdellä aterialla. Jos maksamakkaran tai -pasteijan käyttö on päivittäistä, sitä tulisi käyttää enintään 30 g (= 2 rkl = 2 viipalet- ta) vuorokaudessa."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä