Mitä jouluruokia raskaana voi oikein syödä?
Tietenkin lanttulaatikkoa ja perunalaatikkoa, mutta mitä muuta? Rakasta kylmäsavulohta, graavilohta, sillejä, mätejä, riimiporoa ym ym raakaa, joka on nyt sitten kielletty. Kinkusta en ole tykännyt koskaan, mutta jos se on ainoa mitä laatikoiden lisäksi saa syödä, niin pakko kai yrittää sitäkin maistaa. Meillä vaan on perinteenä ensin olla kylmä kalapöytä, jossa siis tietenkin maksapateeta ja sellaista myös, mutta kiellettyä sekin. Mitä voisin keksiä itselleni siihen? Suvussa ei muilla ole lapsia, joten mitään "lasten jouluruokia" kuten lihapullia ei tarjolla koskaan ole.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohiterriini, lihahyytelöt, tapas-tyyppinen lautanen. Sillit ovat kypsennettyä kalaa, miksi niitä ei voisi syödä?
Blinien kanssa smetanaa , suolakurkkua ja hunajaa. Kuinka avuton ap oikein on ? Menossa valmiiseen pöytään vaatimaan palvelua?
En ole avuton, olen ollut aina se, joka ne jouluruoat tekee ja muut tulee valmiiseen pöytään.
Sillistä minulle on sanottu, että siinä on listeriariski.
Myös hunaja on kielletty botulismin vuoksi.
Ap.
Ei hunaja ole kielletty! Mitä ohjeita oikein olet saanut??:D
Hunaja on kielletty alle 1-vuotiailta lapsilta, mutta ei raskaana olevilta. Vilkaise ap tuo yllä linkattu Eviran sivu. Eivät nämä ruokasuositukset mihinkään ole muuttuneet 10-vuodessa, ihan sama lista kuin silloin esikoista odottaessani, eikä oikeasti edes kovin rajoittava, paitsi juuri noiden määrättyjen kalatuotteiden ja juustojen osalta.
Ovat sen verran muuttuneet että ennen lakritsi ei ollut kokonaan kielletty, vähän sai syödä. Nykyään ei suositella syömään yhtään.
Edelleenkö kielto on verenpaineen takia vai onko joku muukin syy?
Mulle suositeltiin lakritsia, salmiakkia ja suolavettä koska verenpaine oli liian alhainen.
Niiden pehmeiden juustojen kylkeen voi ostaa niitä kovia juustoja, jos et oo koskaan syöny niitä, niin nyt kannattaa. Löytyy varmasti mieluisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohiterriini, lihahyytelöt, tapas-tyyppinen lautanen. Sillit ovat kypsennettyä kalaa, miksi niitä ei voisi syödä?
Blinien kanssa smetanaa , suolakurkkua ja hunajaa. Kuinka avuton ap oikein on ? Menossa valmiiseen pöytään vaatimaan palvelua?
En ole avuton, olen ollut aina se, joka ne jouluruoat tekee ja muut tulee valmiiseen pöytään.
Sillistä minulle on sanottu, että siinä on listeriariski.
Myös hunaja on kielletty botulismin vuoksi.
Ap.
Ei hunaja ole kielletty! Mitä ohjeita oikein olet saanut??:D
Hunaja on kielletty alle 1-vuotiailta lapsilta, mutta ei raskaana olevilta. Vilkaise ap tuo yllä linkattu Eviran sivu. Eivät nämä ruokasuositukset mihinkään ole muuttuneet 10-vuodessa, ihan sama lista kuin silloin esikoista odottaessani, eikä oikeasti edes kovin rajoittava, paitsi juuri noiden määrättyjen kalatuotteiden ja juustojen osalta.
Ovat sen verran muuttuneet että ennen lakritsi ei ollut kokonaan kielletty, vähän sai syödä. Nykyään ei suositella syömään yhtään.
Edelleenkö kielto on verenpaineen takia vai onko joku muukin syy?
Mulle suositeltiin lakritsia, salmiakkia ja suolavettä koska verenpaine oli liian alhainen.
Ei liity verenpaineeseen. Uusissa tutkimuksissa on todetut, että laku ja salmiakki estää istukan suojamekanismin toimimisen (eli sen seurauksena istukka alkaa läpäistä äidin stressihormoneja, ja sikiö altistuu niille ja tästä seuraa sikiölle kaikenlaista kehitysongelmaa).
Alan haistaa tässä trollipeikon mutta vastaan nyt silti. Mikä pakko sun on laittaa joulupöytään nuo kaikki mitä et voi itse syödä? Pehmeät juustot voi korvata kovilla juustoilla, maksapateeta voi syödä yhtenä päivänä vuodessa, graavinkin voi itse tehdä tuoreesta (ei vakuumissa) tai pakastetusta kalasta. Ja ne sillit on ihan ok. Jos laittaisit lisäksi jotain tapas-tyyppistä kylmää syötävää? Laatikoiden ja rosollin seuraksi sitten joku kypsä liha tai kala josta pidät.
Vierailija kirjoitti:
Alan haistaa tässä trollipeikon mutta vastaan nyt silti. Mikä pakko sun on laittaa joulupöytään nuo kaikki mitä et voi itse syödä? Pehmeät juustot voi korvata kovilla juustoilla, maksapateeta voi syödä yhtenä päivänä vuodessa, graavinkin voi itse tehdä tuoreesta (ei vakuumissa) tai pakastetusta kalasta. Ja ne sillit on ihan ok. Jos laittaisit lisäksi jotain tapas-tyyppistä kylmää syötävää? Laatikoiden ja rosollin seuraksi sitten joku kypsä liha tai kala josta pidät.
En ole trollipeikko. Ei kukaan minua tietenkään pakota laittamaan noita muita juttuja pöytään, mutta tiedän, että ne on myös mieheni herkkuruokia, ja haluan että hän saa nauttia joulusta, lisäksi joulupöytäämme tulee pari muuta ihmistä, jotka ehdottomasti haluavat myös nuo raa'at kalat ja mädit jne ja ne pehmeät juustot. Mieheni haaveilee niistä jo joulukuun alussa, ja niin minäkin, se jouluruoka on meidän koko vuoden paras ja suunnittelluin juhla-ateria. Ne kovat juustot pehmeiden lisäksi on hyvä idea. Ja ne tapakset. Meillä ei niin harrasteta noita lämpimiä ruokia jouluna, lähinnä vain sitä kylmää kalapöytää, jossa on siis riimiporoa ym toki myös. Ap.
Te jotka ihmettelette, miksei silli saa syödä: maustesilli on raakaa kalaa, aivan kuten graavilohi ja sushikin. Eli ei saa syödä.
Mitä ihmettä täällä vauhkotaan ettei raskaana ollessaan saa syödä graavilohta?
Sitä saa syödä kuten sushiakin kunhan kala on aivan tuoretta ja juuri paketoitua mutta niiden syönti raskausaikana ei ole kiellettyä.
Onneksi olen lapseni jo saanut sillä nykyään tuntuu ettå raskaus on nimenomaan sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä söin viime jouluna raskaana ollessa ihan kaikkea, paitsi kypsentämätöntä kalaa. Juustoja joka lähtöön jne. Voi ap kun teet elämästäsi itse hankalaa.
Sinä olit valmis riskeeraamaan lapsesi hengen, kaikki eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Sitä saa syödä kuten sushiakin kunhan kala on aivan tuoretta ja juuri paketoitua mutta niiden syönti raskausaikana ei ole kiellettyä.
Onneksi olen lapseni jo saanut sillä nykyään tuntuu ettå raskaus on nimenomaan sairaus.
Graavikalat ja kylmäsavulohet on yleensä vakuumipakattuja, ja niissä on listeriariski. Toki jos saa tuoreen lohen suunnilleen suoraan kalastusaluksesta ja sen graavaa samana päivänä ja syö samana iltana, niin lienee turvallista, mutta kuinka monelle ihmiselle tämä on jouluna mahdollista? Sinne kauppaankin on usein pakko mennä pari päivää ennen joulua ostamaan ne kalat.
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaa lohta kaupan kalatiskistä, niin usein se on ollut vakuumipakattua ja sitten vain otettu ulos vakuumista myyntitiskiä varten..
Ymmärrän hyvin ap:tä, munkin mielestä mäti, graavisiika ja kylmäsavulohi ovat paljon parempia kuin lanttulaatikko ja kinkku.
Ilmeisesti kuitenkit pidät ruoanlaitosta, joten voit kokeilla hiukan haastavampiakin juttuja. Tee vaikka tuulihattuja ja niihin täytteeksi metsäsienisalaattia. Tai kokeile savusilakasta tehtyä tahnaa makean saaristolaisleivän päällä. Punajuurisipsjä ja timjamilla maustettua kotijuustoa. Tiedä vaikka löytyisi uusi suosikki seuraaviinkin jouluihin.
Tee juustotarjotin kovista juustoista herkullisten hillojen kanssa
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin ap:tä, munkin mielestä mäti, graavisiika ja kylmäsavulohi ovat paljon parempia kuin lanttulaatikko ja kinkku.
Ilmeisesti kuitenkit pidät ruoanlaitosta, joten voit kokeilla hiukan haastavampiakin juttuja. Tee vaikka tuulihattuja ja niihin täytteeksi metsäsienisalaattia. Tai kokeile savusilakasta tehtyä tahnaa makean saaristolaisleivän päällä. Punajuurisipsjä ja timjamilla maustettua kotijuustoa. Tiedä vaikka löytyisi uusi suosikki seuraaviinkin jouluihin.
Savukalatahna ja saaristolaisleipä kuulostaa hyviltä, ja tuulihatut sienisalaatilla myös. Kiitos sinulle hyvistä ideoista! Pidän tosiaan kyllä ruoanlaitosta, ja voin tehdä haastaviakin ruokia, mutta yleensä tykkään vain tuollaisista kylmistä jutuista, en niinkään pastoista ja laatikoista ja lihapadoista. Ap.
Kokemuksesta voin kertoa, että mikä vähänkään epäilyttää tai mietityttää, niin kannattaa olla syömättä. Nimittäin jos keskenmeno tulee, niin sitä on todella vaikea antaa itselleen anteeksi, pitkään, pitkään aikaan. Sitä vain miettii, että itsekö sen nyt sitten aiheutti.
Ap, minäkin olen raskaana. Ja nautin jouluruoasta yleensä. Mutta se tietyistä jouluherkuista luopuminen ei ole yhtään mitään verrattuna siihen, että kohdussa kasvaa elävä lapsi. Joulu tulee joka vuosi. Tämä tietty lapsi on kohdussasi vain yhden ainoan kerran.
Vierailija kirjoitti:
Tee juustotarjotin kovista juustoista herkullisten hillojen kanssa
Tämäkin on hyvä idea, näin voisin tehdä! Viikunahilloa ja kirsikkahilloa, ehkä lakkahilloa. Ap.
Näistä ehdotuksista rakentaisin joulupöytäni: Alkupalaksi:kovia juustoja, pähkinöitä, porkkalaa, tapaksia, kasviskaviaaria blinien kylkeen (ihan ok makuista. Pääruuaksi: lämminsavolohta, loimulohta, laatikoita ja vaikka savustettua siikaa
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta voin kertoa, että mikä vähänkään epäilyttää tai mietityttää, niin kannattaa olla syömättä. Nimittäin jos keskenmeno tulee, niin sitä on todella vaikea antaa itselleen anteeksi, pitkään, pitkään aikaan. Sitä vain miettii, että itsekö sen nyt sitten aiheutti.
Ap, minäkin olen raskaana. Ja nautin jouluruoasta yleensä. Mutta se tietyistä jouluherkuista luopuminen ei ole yhtään mitään verrattuna siihen, että kohdussa kasvaa elävä lapsi. Joulu tulee joka vuosi. Tämä tietty lapsi on kohdussasi vain yhden ainoan kerran.
Ajattelen samoin kuin sinä. Voin jopa perua koko joulun sen lapsen takia, ja kestää niiden parin meidän joulupöytään tulevan ihmisen vihan sen takia:) . Mutta yritän keksiä tässä muuta ratkaisua, eli uudenlaisten, ei kiellettyjen, kylmään kalapöytään sopivien jouluherkkujen reseptejä. Ap.
Ihmiset kehittää ihme ongelmia itselleen. Mikset keitä riisipuuroa?
Aloittaja: loimunieriää saat kalatiskiltä ainakin erikseen tilattuna, muutenkin joulukalat kannattaa tilata erikseen, jotta saat varmasti kaiken, tämän toki tiedätkin kun olet kokenut joulukalojen tarjoaja.
Poroa voi syödä myös kypsennettynä, tee itsellesi jotain kypsää ruokaa porosta, hirvestä tai vaikka riekosta?
Monet juustot on tehty pästoroimattomasta maidosta (mm tuhkaraitajuusto ja parmesan) tai ovat pehmeitä, näissä listeriariski on olemassa. Listeria on yksi ainoita raskauden ajan tärkeitä suosituksia, joissa siis jo yksi kerta voi olla tappava. Hyvin huonoa tuuria se tietenkin vaatii.
Esimerkiksi salmiakki on kokonaan vältettävä, mutta oikeasti hyvin satunnaisesti vähäisessä määrin syötynä ei ole vaarallista. Samoin maksaruuat. Jouluna voit hyvin syödä maksaa. Se on vain yksi päivä raskautesi aikana.
Itse syön tänä jouluna (raskaana): kinkkua, laatikoita, valion keisarinna juustoa, juustoportin (?) viinitarhurin juustoa sekä brandy-pähkinäjuustoa, viikunoita/hilloa, kypsennettyä lohta (kalatiskiltä juuri loimutettuna), hirvikäristystä, vegaanista tuorejuustoa (näissä on ihan hyvän makuisiakin maustettuja, esim yrtti), amerikkalaista justokakkua (eli paistettua).
Sillin tilalle voi kokeilla tällästä sillin tilalle:
http://vegaaninenversio.blogspot.com/2011/06/vegaaninen-eli-hyvanhajuin…
Ja graavilohen tilalle:
https://chocochili.net/2016/12/porkkanalohi/