Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Masennushistoriasta kertominen työhöntulotarkistuksessa

Vierailija
08.12.2017 |

No niin, eli uusi työpaikka on saatu ja työhöntulotarkistus on edessä.
Nyt kuitenkin mietityttää, koska ennen tarkistusta täytettäväksi tuli esitietokaavake jossa kysellään kaikista mahdollisista oireista ja menneistä ja nykyisistä sairauksista, ja kaavakkeen lopussa allekirjoitetaan että annetut tiedot ovat totta. Vastausvaihtoehdot ovat kyllä/ei.

Eli siis tosiaan minulla on kaksi hoitokautta takana, toinen kymmenen vuoden takaa, toinen noin vuoden takaa. Olen täysin toipunut ja lääkkeitä en syö enää ja voin paremmin kuin koskaan ennen.

Nyt kuitenkin iski aivan järkyttävä paniikki, että jos nyt laitan kaavakkeeseen että olen sairastanut masennusta lääkärin lausunto onkin että minua ei voi suositella. Koitin nyt Googletella asiaa, ja puolet tuntuvat sanovat että tietysti kerrot, ei estä mitään, toiset sanovat että et hitossa laita kaavakkeeseen tai menee paikka alta.

Onko kellään kokemusta vastaavasta? Laitanko kaavakkeeseen sairastaneeni masennusta vai en? Varmaan asiaa saisi kyllä sitten tarkastuksessa selitettyä, mutta en nyt tiiä mitä tehdä. Tämä on ihan unelmien työpaikka ja jos se menee nyt alta olen ihan hukassa.

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin terveydenhuollossa quseen kun olin rehellinen menneen elämän alkoholinkäytöstä. Opettelin kertaheitolla pois rehellisyydestä. Opettele sinäkin, Suomi ei ole enää rehellinen yhteiskunta. 

Vierailija
102/115 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä laita. Pelaat näin varman päälle. Miksi ottaa turhia riskejä?

Tässä on juuri se syy miksi maa on konkurssin partaalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kerran kertonut. Se oli virhe. En saanut työntekijälle tarkoitettuja vakuutuksia, sairauslomiani kytättiin, jokainen nuhatodistus alkoi sanoilla "potilaalla mielenterveystaustaa".

En ole sen jälkeen kertonut. Mielestäni valehtelu asiassa on ihan OK, jos terveystietojen perusteella on tarkoitus syrjiä. Jos masennus uusiutuu, niin ei minua ainakaan hävettäisi myöntää että salasin työhontulotarkastuksessa asian, koska työterveyteen ei ollut siinä vaiheessa vielä rakentunut luottamussuhdetta. Ei haittaa, vaikka lääkäri toruisi.

Täällä työterveyden henkilökunta kehottaa olemaan rehellinen. Rehellisyyttä kokeilleet kehottavat salaamaan asian. Kumpaa kannattaa uskoa?

Jos työnantaja tarjoaa työntekijöilleen jotain lisää lakisääteisten työterveyspalvelujen lisäksi koskevat ne kaikkia työntekijöitä eikä niitä voida joltakin toiselta evätä. Eli tai

Täyttä valetta. Jos olet flunssan vuoksi mennyt työterveyteen ja saanut siksi sairauslomaa ei siinä todellakaan ole mainintaa mistään muusta. 

Vierailija
104/115 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta ja joudun syömään rauhoittavia. Kannattaakohan tästä asiasta kertoa? Olen aina pärjännyt mainiosti alani harjoitteluissa ja saanut kiitettävät arvioinnit. Pärjään erittäin hyvin alani toimistotöissä.

Vierailija
105/115 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulutko liittoon? Liitosta saat ilmaista lakiapua ja voit kysyä apua tähän tilanteeseen.

Mitä apua tähän haluat liitosta? Kysyt onko ok valehdella omista terveystiedoistaan vai? Luulisi jokaisen itse tietävän että valheella on seurauksensa ja antaakin sitten hyvän kuvan sinne työterveyteen sillä asiat kyllä varmasti myöhemmin selviävät.

Ei masennuksessa ja sen hoidattamisessa ole mitään väärää. En ymmärrä miksi pitää salailla kun siellä ollaan auttamassa jos jotain vaivaa on. Oma lääkäri ainakin kyselee että miten on mennyt vaikka kävisin ihan muissa asioissa kuin henkisten ongelmien takia. Ihminen kun on kokonaisuus ja fyysinen ja henkinen puoli on yhteydessä. Ja jos on sitten sairauslomalla vaikkapa sen masennuksen takia niin kyllähän se työnantajalle diagnoosista selviää eikä se ole mikään työsuhteen päättämisen syy ellei se työkyky ole sitten mennyt hyvinkin pitkäaikaisesti.   

Vierailija
106/115 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa vaan, että jos en laita niin jos tarkastuksen tekevä lääkäri näkee esim. omakannasta nämä masennukseen liittyvät lausunnot jne. niin olen tuplasti lirissä. Haluaisin olla rehellinen, mutta en myöskään haluaisi menettää paikkaa tämän takia... Selkeästi kaikki tuntuvat olevan sitä mieltä etten kertoisi.

-AP

Mutta siis onko tilanne se, että tämä tarkastus on ennen työsopimuksen allekirjoittamista ja sen tulos jotenkin vaikuttaa siihen, saatko hakemasi paikan? Yleensähän työterveyden alkutarkastus on siinä vaiheessa, kun nimet ovat paperissa. Onko sinun pestisi jotenkin erityisen fyysinen eli työstä suoriutuminen edellyttää tietynlaista terveydentilaa...?

Nimet ovat jo paperissa ja olen viikko sitten aloittanut työssä. Työ ei ole fyysistä, vaan ihan perus toimistotyötä kirjanpitäjänä isossa firmassa. Työhön kuuluu 4 kuukauden koeaika, ja nyt pelottaa että jos lääkäriltä tuleekin lausunto että ei voida suositella sopimus peruttaisiin koeajalla tämän takia. Työterveyden hoitaa siis tosiaan Aava jos asialla on mitään merkitystä...

-AP

Ei työterveydellä ole lupa antaa mitään tietoja työnantajalle eikä varsinkaan sopparia peruta koeajalla sun terveyshistorian vuoksi. Koeaikapurkuun on ihan muut perusteet oltava.

Vierailija
107/115 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa kyllä terveydenhoitoammattilaisilla on vaitiolovelvollisuus, eli he eivät saa kertoa sinun henkilökohtaisia terveystietojasi eteenpäin työnantajallesi, mutta ehkä kuitenkin jättäisin kertomatta tai ainakin kertoisin asiasta vain kevennetyn version.

Vaitiolovelvollisuus vuotaa kuin seula. Tietoja urkkii nekin, joille ne ei työn puolesta kuulu. Työterveys on kilpailutettu ja tekee kuten maksaja eli työnantajafirma sanoo.

Vierailija
108/115 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeajalla työsuhteen purkuun on tietenkin muut perusteet ja ne kaivetaan vaikka kivenkolosta, jos paljastuu sairaushistoria, jota ei haluta.

Virallinen totuus ja oikea totuus on kaksi eri asiaa.

Liian sinisilmäinen ei kannata olla.

Vierailija
109/115 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En laittais, laita omakannasta sun sairaushistoria salaiseksi niin ne ei saa kaivettua mitään omaakaan kautta. Jos asia ei vaikuta tai liity työhön niin miksi se pitäis kertoa?

Reseptikeskuksesta näkee mitä lääkkeitä on määrätty, joten ei auta vaikka piilottaisi käyntitiedot näkyvistä. 

Vierailija
110/115 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulutko liittoon? Liitosta saat ilmaista lakiapua ja voit kysyä apua tähän tilanteeseen.

Mitä apua tähän haluat liitosta? Kysyt onko ok valehdella omista terveystiedoistaan vai? Luulisi jokaisen itse tietävän että valheella on seurauksensa ja antaakin sitten hyvän kuvan sinne työterveyteen sillä asiat kyllä varmasti myöhemmin selviävät.

Ei masennuksessa ja sen hoidattamisessa ole mitään väärää. En ymmärrä miksi pitää salailla kun siellä ollaan auttamassa jos jotain vaivaa on. Oma lääkäri ainakin kyselee että miten on mennyt vaikka kävisin ihan muissa asioissa kuin henkisten ongelmien takia. Ihminen kun on kokonaisuus ja fyysinen ja henkinen puoli on yhteydessä. Ja jos on sitten sairauslomalla vaikkapa sen masennuksen takia niin kyllähän se työnantajalle diagnoosista selviää eikä se ole mikään työsuhteen päättämisen syy ellei se työkyky ole sitten menn

Paljon sairastavat joutuvat työpaikoilla tarkkailuun. Lähtö tulee yleensä seuraavissa muutosneuvotteluissa, viralliset syyt tietysti keksitään. Tai sitten vaan savustetaan ulos.

Vierailija
111/115 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kertoisin rehellisesti. Valehtelu voi tulla myöhemmin esiin, jos vaikka sairastut uudelleen ja tarvitset sairauslomaa. 

Vierailija
112/115 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan mielenterveysongelmista kärsineen on vaikea saada apua tavallisiin fyysisiin sairauksiin. Terveydenhuoltohenkilökunta on asenteellista. Potilaan oireet tulkitaan helposti mielenterveydestä johtuviksi ja vakavakin sairaus jää tutkimatta.

Vierailija
113/115 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoite on tietenkin, ettei mielenterveysongelma olisi leimaava. Tähän tavoitteeseen ei olla päästy vielä edes terveydenhuollossa. Työtä piisaa.

Vierailija
114/115 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan mielenterveysongelmista kärsineen on vaikea saada apua tavallisiin fyysisiin sairauksiin. Terveydenhuoltohenkilökunta on asenteellista. Potilaan oireet tulkitaan helposti mielenterveydestä johtuviksi ja vakavakin sairaus jää tutkimatta.

Omakohtainen kokemus on ihan toista. Aina on hoidettu se vaiva minkä takia olen lääkäriin hakeutunut. Ei olla kertaakaan oltu sitä mieltä että fyysinen vaiva johtuisi päänupista. Rehellinen kun olen ollut enkä ole mitään salaillut kun ei siihen mitään tarvetta ole. 

Vierailija
115/115 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduin terveydenhuollossa quseen kun olin rehellinen menneen elämän alkoholinkäytöstä. Opettelin kertaheitolla pois rehellisyydestä. Opettele sinäkin, Suomi ei ole enää rehellinen yhteiskunta. 

Suomalaisten rehellisyys onkin pelkkä myytti. Sen kertoo jo tämäkin keskustelu kun suurin osa on sitä mieltä että älä kerro, eli valehtele terveydentilastasi.