Masennushistoriasta kertominen työhöntulotarkistuksessa
No niin, eli uusi työpaikka on saatu ja työhöntulotarkistus on edessä.
Nyt kuitenkin mietityttää, koska ennen tarkistusta täytettäväksi tuli esitietokaavake jossa kysellään kaikista mahdollisista oireista ja menneistä ja nykyisistä sairauksista, ja kaavakkeen lopussa allekirjoitetaan että annetut tiedot ovat totta. Vastausvaihtoehdot ovat kyllä/ei.
Eli siis tosiaan minulla on kaksi hoitokautta takana, toinen kymmenen vuoden takaa, toinen noin vuoden takaa. Olen täysin toipunut ja lääkkeitä en syö enää ja voin paremmin kuin koskaan ennen.
Nyt kuitenkin iski aivan järkyttävä paniikki, että jos nyt laitan kaavakkeeseen että olen sairastanut masennusta lääkärin lausunto onkin että minua ei voi suositella. Koitin nyt Googletella asiaa, ja puolet tuntuvat sanovat että tietysti kerrot, ei estä mitään, toiset sanovat että et hitossa laita kaavakkeeseen tai menee paikka alta.
Onko kellään kokemusta vastaavasta? Laitanko kaavakkeeseen sairastaneeni masennusta vai en? Varmaan asiaa saisi kyllä sitten tarkastuksessa selitettyä, mutta en nyt tiiä mitä tehdä. Tämä on ihan unelmien työpaikka ja jos se menee nyt alta olen ihan hukassa.
Kommentit (115)
Sosiaali -ja terveysalan ihmisenä en ainakaan puhuisi mitään.
Tiedän esimerkin, jossa ko. ihminen pelattiin siististi ulos, kun "salassapito hieman pomojen golfreissulla falskasi..."
Työhöntulotarkastus tehdään sen vuoksi, että työnantajalla on velvollisuus varmistua siitä, että työntekijä pystyy suoriutumaan tehtävistään. Kyse ei siis ole mistään terveystietojen vakoilusta, vaan siitä että pidetään työntekijöiden hyvinvoinnista huolta.
Tarkastuksen tekee terveydenhuollon ammattilainen ja hän ei voi missään tilanteessa luovuttaa salassa pidettäviä tietoja työnantajalle. Työnantajalle menevät tiedot on rajattu hyvin tarkasti lääkärintodistuksiin tai tässä tapauksessa tarkastuksesta annettavaan lausuntoon. Käytännössä työhöntulotarkastuksesta lääkäri antaa lausunnon, jossa hän totetaa henkilön olevan terveytensä puolesta soveltuva ko. työhön. Toimistotöissä kielteisen lausunnon aiheuttaa lähinnä hoitamaton vakava mielenterveysongelma tai esim. paha reuma tai muu sairaus joka estää istumisen ja liikkumisen. Fyysisesti vaativissa töissä myös muut vaivat voivat olla tällaisia.
Eli jos jätät kertomatta lääkärille merkittävistä omista vaivoistasi, niin sinun on vaikea saada työterveydestä apua jatkossa. Eli jos vaikka sinulle tulee masennusoireita ja hakeudut niiden vuoksi työterveyteen, niin silloin hoitosi aloitetaan alusta.
Itse pohdin keväällä samaa ongelmaa, minulla on ahdistuneisuushäiriö-diagnoosi ja siihen liittyviä paniikkikohtauksia jne. Kerroin niistä kuitenkin minut tarkastaneelle lääkärille, sillä mm. lääkitystä kysyttäessä mainitsin Opamoxit. Mainittakoon, että työskentelen terveydenhoitoalan hallinnossa.
Juttelimme sitten lääkärin kanssa jonkun verran siitä, millaiset asiat työhöntulotarkastuksessa voisivat estää työhön suosittelun. Vastaus: ei melkein mikään. Edes aktiivinen psykoosi (jos lääkitys aloitettu) ei kuulemma estäisi positiivisen lausunnon antamista, sillä mielenterveysongelmia ei saa käyttää työsyrjinnän perusteena. Tämä tosin voi riippua alasta - jos olisin vaikkapa neurokirurgi, tuskin saisin leikata psykoosissa.
Lopputuloksena tietoihini merkittiin, että minun pitää välttää stressiä ja sain työterveyslääkäriltä suosituksia työkuorman hallintaan ja levon turvaamiseen sekä kehotuksen hakeutua sairaslomalle jos stressikuormitus pahentaa ahdistukseen liittyviä oireita.
Luulisin että masennushistoriasi ei siis ole mikään ongelma, ellet ole hakemassa lentäjäksi tai jollekin alalle jolla mt-ongelmat estävät työn hoidon tai työllistymisen.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän esimerkin, jossa ko. ihminen pelattiin siististi ulos, kun "salassapito hieman pomojen golfreissulla falskasi..."
Aika vakava väite. Teillä siis työterveyden pomo juoruaa yksiköiden esimiehille salassa pidettäviä tietoja asiakkaistaan. Ensinnäkään työterveyden esimiehen ei pitäisi päästä käsiksi yksittäisten asikkaiden tietoihin. Ja toiseksi hänen ei pitäisi kertoa niistä.
Tämä tarina haisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työterveyslääkäri ja sitä mieltä, että ehdottomasti on kerrottava. Jos myöhemmin asia tulee ilmi, että olet pimittänyt sairaushistoriaasi, niin asiointi ja hoito työterveyshullossa ei kovin mukavasti ala.
Sinänsä kuulostaa siltä, että vointisi on hyvä eikä ole mitään syytä olla kirjoittamatta myönteistä sopivuuslausuntoa. Työnantajalle ei kulkeudu työterveyshuollosta muuta terveyttäsi koskevaa tietoa kuin itse toimittamasi sopivuuslausunto. Sinun sairaushistoriasi ei kuvaamasi kaltaisessa työssä ole este työhön sopivuudelle.
Työniloa!
T. ttlMitä tarkoittaa tämä "ei kovin mukavasti ala"? Tarkoittaako se konkreettisia seurauksia vai sitä että lääkäri on vihainen potilaalle?
Nykyään usein työterveyshuoltosopimus sisältää myös sairaanhoidon ja esim masennuksen uusiessa työntekijä hakeutuukin hoitoon työterveyshuoltoon. Muutaman kerran on omalla kohdalla käynyt niin, että työhöntulotarkastus on ollut aika vasta tehty ja siinä on työntekijä vakuuttanut allekirjoituksellaan olevansa perusterve ja puoli vuotta terveystarkastuksen jälkeen hakeutuukin hoitoon toistuvan masennuksen vuoksi. Voi olla masennuslääkkeetkin pysyvästi käytössä ja asia on salattu työhöntulotarkastuksessa.
Onhan se molemmille osapuolille aika ikävä tilanne ja luottamuksen rakentaminen hoitosuhteeksi haastavaa puuhaa. Valehdelleelle työntekijälle aika noloa ja nöyryyttävääkin...Masennus on sairaus muiden joukossa ja siitä parannutaan kuten muistakin sairauksista. Turhaa peitellä, sanotaan, että valheella on lyhyet jäljet.
T. vieläkin se ttl
Älä sure, ei työterveyslääkäriin kukan muutenkaan luota. Ja voit lohduttautua myös sillä, että se sairaa on taatusti harjoitellut nöyryytetyksi tulemista ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työterveyslääkäri ja sitä mieltä, että ehdottomasti on kerrottava. Jos myöhemmin asia tulee ilmi, että olet pimittänyt sairaushistoriaasi, niin asiointi ja hoito työterveyshullossa ei kovin mukavasti ala.
Sinänsä kuulostaa siltä, että vointisi on hyvä eikä ole mitään syytä olla kirjoittamatta myönteistä sopivuuslausuntoa. Työnantajalle ei kulkeudu työterveyshuollosta muuta terveyttäsi koskevaa tietoa kuin itse toimittamasi sopivuuslausunto. Sinun sairaushistoriasi ei kuvaamasi kaltaisessa työssä ole este työhön sopivuudelle.
Työniloa!
T. ttlMitä tarkoittaa tämä "ei kovin mukavasti ala"? Tarkoittaako se konkreettisia seurauksia vai sitä että lääkäri on vihainen potilaalle?
Kuka piittaa onko lääkäri vihainen, työpaikat on niin kiven alla että ihan varmasti valehtelen jos tarvetta on. Jos se lääkäri levittää terveystietoja työnantajalle, on aika pian sakot saanut lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vakava väite. Teillä siis työterveyden pomo juoruaa yksiköiden esimiehille salassa pidettäviä tietoja asiakkaistaan. Ensinnäkään työterveyden esimiehen ei pitäisi päästä käsiksi yksittäisten asikkaiden tietoihin. Ja toiseksi hänen ei pitäisi kertoa niistä.
Tämä tarina haisee.
Esimiehelle on tarvittaessa kerrottava esim. sairausloman syy...
Vierailija kirjoitti:
Siis jos olisit sos. ja terv. alalla...
Mitä tarkoittaa "masennuksen hoito aloitetaan alusta"? Sitäkö että kun laittaa diagnoosit takaisin näkyviksi, niin siltikö kokeillaan uudelleen jo kertaalleen sopimattomiksi kokeiltuja lääkkeitä? Toivottavasti et oikeasti ole elävien ihmisten lääkäri.
Ja tiedät, että ellei henkilö ole niin pahasti vaaraksi itselleen ja muille että joutuu tahdosta riippumattomaan hoitoon, hänellä ei ole mitään velvollisuutta "aloittaa masennuksen hoitoa alusta", mitä se ikinä onkaan.
Mitä nöyryyttävää on siinä, että joutunut valehtelemaan terveydestään päästäkseen töihin? Surullista se on, mutta ei mitenkään noloa potilaalle. Noloa olisi jäädä kiinni siitä että aiheetta saikuttaa tai yrittää päästä eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tarina haisee.
Esimiehelle on tarvittaessa kerrottava esim. sairausloman syy...
Entä jos ei jääkään saikulle? Tai osaa valittaa selkäkipua tai vastaavaa. Tai käy eri lääkärillä, eikä todellakaan anna lupaa katsoa tietoja muualta.
Onpa edes yrittänyt elättää itsensä, sen sijaan että olisi muiden elätettävänä.
Otsikko kertookin jo olennaisen:
Tarkastus. Vai Tarkistus?
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla edes golfkamu, vaan usein ammateissa toimivat samat suvut ja sisarukset tuppaa keskustelemaan potilastapauksistaan keskenään.
Alasta riippuen mt-sairaat laitetaan seuraaville puhdistuskierroksille YT-näytelmiin. Tämän mahdollistaa myös se, että työsuojelusta vastaava ihminen on yleensä firman johtoryhmässä ja ajaa yrityksen etuja. Samoin työsuojeluviranomainen ajaa työnantajien etuja, työterveyslääkäreiden tuella.
Joskus käy niinkin, että pääluottamusmies hyväksyy YT-listalle poispotkittaviksi työterveyslääkäriltä tulevat tiedot niistä, joilla on eniten sairauksia. Motiivia en oikein hahmota, mutta tiedän tapauksia.
En tiedä, tuleeko vastaus myöhässä, mutta pakko kuitenkin näin työterveyshoitajan ominaisuudessa kommentoida.
Työntekijän terveystietoja ei ikinä välitetä työnantajalle ilman työntekijän suostumusta. Sehän olisi laitontakin. Työhöntulotarkastuksen pääasiallinen tarkoitus on kartoittaa työntekijän terveydentilaa siinä määrin, että voidaan havaita sellaiset riskitekijät, joista voisi kyseisessä työtehtävässä olla haittaa työntekijän terveydelle. Altisteisessa työssä työhöntulotarkastuksessa saadaan selville myös lähtötilanne, johon voidaan tulevaisuudessa verrata sen hetkistä tilannetta. Näin ollen voidaan päätellä työn vaikutuksia terveyteen. Tämä myös tärkeää ammattitautiepäilyissä.
Joskus työnantaja haluaa vain tarjota työntekijälle mahdollisuuden tällaiseen terveystarkastukseen ns. työpaikkaetuna, tai haluaa tukea työntekijöiden hyvinvointia. On myös työpaikkoja, joissa työhöntulotarkastus vaaditaan ennen työsopimuksen allekirjoittamista. Itselläni hieman ristiriitaiset fiilikset näiden hyödyllisyydestä esim. perus toimistotyössä, jossa kuormitustekijät ovat lähinnä henkisellä puolella.
Ja vielä todettakoon, että tähän mennessä ei ole tullut vastaan tilannetta tai syytä, ettei työhönsopivuuslausuntoa olisi voinut kirjoittaa. Ja masennus ei todellakaan ole sellainen syy. Masennus on nykyään niin yleistä, että jos sen perusteella työntekijä katsottaisiin työhön sopimattomaksi, niin kävisivät työntekijät vähiin.
Mihin ammatteihin mielenterveys historia on esteenä?
Itse en kertonut työhöntulotarkastuksessa että olen sairastanut masennusta ja mulla on paniikkihäiriötaustaa. Täytin juuri tuon lapun ja en laittanut siihen mitään em. historiasta.
Sain paikan, koeaika kului loppuun ja kävikin niin, että masennus alkoi oireilla uudelleen.
Koska tarvitsin apua, hain sitä työterveydestä ja sitä sain. Ei kukaan kysellyt lomakkeista kun uskalsin kertoa sairaushistoriani. Esimiehenikin tietää kun kerroin itse.
T.sh
Itse olen kyllä kertonut yhdestä masennusjaksostani työhöntulotarkastuksessa. Olin siinä vaiheessa toipunut masennuksesta täysin, enkä käyttänyt mitään lääkkeitä. Ja kun yleisterveys oli hyvässä jamassa suositteli lääkäri minua tehtävään (kyseessä esimiestehtävä asiakaspalvelussa). Aikaisemman masennushistorian voisin kuvitella olevan esteenä lähinnä lentäjillä, bussikuskeilla tai työssä, joka on hyvin stressaavaa ja henkisesti rasittavaa.
Kyllä mä kerroin.. toki vähän "kaunistelin" asiaa. Kai se nykytila enemmän vaikuttaa kuin mitä joskus ollut. Paikan sain ja ei vaikuttanut mihinkään.
Mä ainakin kerroin rehellisesti masennuksesta ja edelliseddä työssä loppuun palamisesta. Kerroin myös etten ole lääkitystä tarvinnut vuosiin ja voin hyvin.
Asiasta ei puhuttu sen enempää ja sain työpaikan. Työnantaja näkee vain työterveyden suosituksen, ei mitään diagnooseja tai muuta henkilökohtaista.