Masennushistoriasta kertominen työhöntulotarkistuksessa
No niin, eli uusi työpaikka on saatu ja työhöntulotarkistus on edessä.
Nyt kuitenkin mietityttää, koska ennen tarkistusta täytettäväksi tuli esitietokaavake jossa kysellään kaikista mahdollisista oireista ja menneistä ja nykyisistä sairauksista, ja kaavakkeen lopussa allekirjoitetaan että annetut tiedot ovat totta. Vastausvaihtoehdot ovat kyllä/ei.
Eli siis tosiaan minulla on kaksi hoitokautta takana, toinen kymmenen vuoden takaa, toinen noin vuoden takaa. Olen täysin toipunut ja lääkkeitä en syö enää ja voin paremmin kuin koskaan ennen.
Nyt kuitenkin iski aivan järkyttävä paniikki, että jos nyt laitan kaavakkeeseen että olen sairastanut masennusta lääkärin lausunto onkin että minua ei voi suositella. Koitin nyt Googletella asiaa, ja puolet tuntuvat sanovat että tietysti kerrot, ei estä mitään, toiset sanovat että et hitossa laita kaavakkeeseen tai menee paikka alta.
Onko kellään kokemusta vastaavasta? Laitanko kaavakkeeseen sairastaneeni masennusta vai en? Varmaan asiaa saisi kyllä sitten tarkastuksessa selitettyä, mutta en nyt tiiä mitä tehdä. Tämä on ihan unelmien työpaikka ja jos se menee nyt alta olen ihan hukassa.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa vaan, että jos en laita niin jos tarkastuksen tekevä lääkäri näkee esim. omakannasta nämä masennukseen liittyvät lausunnot jne. niin olen tuplasti lirissä. Haluaisin olla rehellinen, mutta en myöskään haluaisi menettää paikkaa tämän takia... Selkeästi kaikki tuntuvat olevan sitä mieltä etten kertoisi.
-AP
Mutta siis onko tilanne se, että tämä tarkastus on ennen työsopimuksen allekirjoittamista ja sen tulos jotenkin vaikuttaa siihen, saatko hakemasi paikan? Yleensähän työterveyden alkutarkastus on siinä vaiheessa, kun nimet ovat paperissa. Onko sinun pestisi jotenkin erityisen fyysinen eli työstä suoriutuminen edellyttää tietynlaista terveydentilaa...?
Nimet ovat jo paperissa ja olen viikko sitten aloittanut työssä. Työ ei ole fyysistä, vaan ihan perus toimistotyötä kirjanpitäjänä isossa firmassa. Työhön kuuluu 4 kuukauden koeaika, ja nyt pelottaa että jos lääkäriltä tuleekin lausunto että ei voida suositella sopimus peruttaisiin koeajalla tämän takia. Työterveyden hoitaa siis tosiaan Aava jos asialla on mitään merkitystä...
-AP
En kyllä usko, että kukaan lääkäri antaisi tuollaista lausuntoa sen perusteella, että henkilö on aiemmin sairastanut masennusta ja nyt joka tapauksessa parantunut siitä ja voi aivan normaalisti. Varsinkin kun kyseessä ihan normaali toimistotyö eikä mikään valtion turvallisuushomma tms. tiukempia speksejä edellyttävä työnkuva. Ylipäätään en ole ollut tietoinen, että työterveyslääkäriltä erityisesti kyseltäisiin jotain suositteluja koeajan jälkeen....? Mutta kuten tässä ketjussa on kommentoitu, niin ehkä kannattaa - ainakin oman mielenrauhasi takia - pelata varman päälle ja jättää kertomatta.
Tsemppiä uuteen työhön, hyvin se varmasti menee :)
T. kommentoimasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa vaan, että jos en laita niin jos tarkastuksen tekevä lääkäri näkee esim. omakannasta nämä masennukseen liittyvät lausunnot jne. niin olen tuplasti lirissä. Haluaisin olla rehellinen, mutta en myöskään haluaisi menettää paikkaa tämän takia... Selkeästi kaikki tuntuvat olevan sitä mieltä etten kertoisi.
-AP
Mutta siis onko tilanne se, että tämä tarkastus on ennen työsopimuksen allekirjoittamista ja sen tulos jotenkin vaikuttaa siihen, saatko hakemasi paikan? Yleensähän työterveyden alkutarkastus on siinä vaiheessa, kun nimet ovat paperissa. Onko sinun pestisi jotenkin erityisen fyysinen eli työstä suoriutuminen edellyttää tietynlaista terveydentilaa...?
Ainakin meilä terveystarkastus pitää olla suoritettu ennen työn aloitusta. Työssä on altistuksia, joten jos on jo valmiiksi esim. astma, niin töihin ei pääse.
Tuo onkin ihan ymmärrettävää ja fiksua, mutta ilmeisesti ap:n työ on. ns. normaalia toimistotyötä.
Vierailija kirjoitti:
sulla on niin lyhyt aika tuosta edellisestä "episodista" että varmaan pakko mainita ainakin jotain. Muuten voi tosiaan tulla ongelmia jos ja kun jäät asiasta kiinni. Kurja homma, tiedän kokemuksesta. Kerro joku lievennetty versio. Voi olla että lääkäri ei edes k739irjaa asiaa papereihin. Tämä riippuu niin paljon siitäkin millaista työtä haet.
Millaisesta tilanteesta sitten sinä olet jäänyt kiinni ja mitkä olivat seuraamukset asiasta?
Eräällä tutulla juuri meni työpaikka ohi suun, koska lääkäri antoi lausunnon jonka mukaan noin vuoden takaisen masennuksen takia ei sovellu työhön. Toki se oli yötyötä, että en tiedä oliko se iso vaikuttava asia.
Missään nimessä ei parane kertoa. Itselläni on asperger-diagnoosi ja olen ihan varma etten olisi saanut yhtäkään alani työpaikkaa jos olisin asiasta kertonut. Mutta työhöntulotarkastuksessa olen aina sekä henkisesti että fyysisesti totaalisen terve ;) Terveydentilani ei niille kuulu, osaan itse arvioida mihin pystyn ja mihin en.
Vierailija kirjoitti:
sulla on niin lyhyt aika tuosta edellisestä "episodista" että varmaan pakko mainita ainakin jotain. Muuten voi tosiaan tulla ongelmia jos ja kun jäät asiasta kiinni. Kurja homma, tiedän kokemuksesta. Kerro joku lievennetty versio. Voi olla että lääkäri ei edes k739irjaa asiaa papereihin. Tämä riippuu niin paljon siitäkin millaista työtä haet.
Ei tule koskaan mitään ongelmaa. Näitä ei työhönoton jälkeen ikinä tutkita mitenkään. Parasta on olla kertomatta yhtään mitään. t. työterveyshoidon terveydenhoitaja joka on nähnyt lukemattomia tapauksia joissa on laitettu ihminen esim. 10 vuotta sairastetun masennuksen tai työuupumuksen takia konttorityöhön sopimattomaksi, kun on ollut liian rehellinen ja kertonut...
Entä niissä tilanteissa, missä masennus ei ole vielä parantunut, ja on mahdollista joutua joskus sen takia sairaslomalle?
Olen käsittänyt, että voi tulla hankaluuksia, jos ei ole työhöntulotarkastuksessa kertonut meneillään olevia asioita. Mutta toisaalta, jos asiasta sanoo, ei saa työtä?
Olen työterveyslääkäri ja sitä mieltä, että ehdottomasti on kerrottava. Jos myöhemmin asia tulee ilmi, että olet pimittänyt sairaushistoriaasi, niin asiointi ja hoito työterveyshullossa ei kovin mukavasti ala.
Sinänsä kuulostaa siltä, että vointisi on hyvä eikä ole mitään syytä olla kirjoittamatta myönteistä sopivuuslausuntoa. Työnantajalle ei kulkeudu työterveyshuollosta muuta terveyttäsi koskevaa tietoa kuin itse toimittamasi sopivuuslausunto. Sinun sairaushistoriasi ei kuvaamasi kaltaisessa työssä ole este työhön sopivuudelle.
Työniloa!
T. ttl
Vierailija kirjoitti:
Olen työterveyslääkäri ja sitä mieltä, että ehdottomasti on kerrottava. Jos myöhemmin asia tulee ilmi, että olet pimittänyt sairaushistoriaasi, niin asiointi ja hoito työterveyshullossa ei kovin mukavasti ala.
Sinänsä kuulostaa siltä, että vointisi on hyvä eikä ole mitään syytä olla kirjoittamatta myönteistä sopivuuslausuntoa. Työnantajalle ei kulkeudu työterveyshuollosta muuta terveyttäsi koskevaa tietoa kuin itse toimittamasi sopivuuslausunto. Sinun sairaushistoriasi ei kuvaamasi kaltaisessa työssä ole este työhön sopivuudelle.
Työniloa!
T. ttl
Eli on olemassa tapauksia, joissa rehellisyys voi lopettaa työhommat lyhyeen, jos ttl näin katsoo? Eikö tunnu yhtään ongelmalliselta, että sopivuuden (tai käytännössä voinnin) määrittää lekuri eikä työntekijä itse? Eikö silloin tth:n murahtelut ole paljon pienempi paha kuin työpaikan menetys?
- ei ap mutta samassa veneessä
Vierailija kirjoitti:
Työniloa!
T. ttl
Mitä tarkoittaa tämä "ei kovin mukavasti ala"? Tarkoittaako se konkreettisia seurauksia vai sitä että lääkäri on vihainen potilaalle?
Jos ns valehtelee työhöntulotatarkastuksessa, voisiko olla myöhemmin syy purkaa työsuhde? Nämä tiedothan ei mene työnantajalle. Ite kertoisin ja painottaisin, että tilanne nyt hyvä. Itsellä ollut masennusjaksoja, nyt menee hyvin ja töissä, luottamustehtävissä jne. On tullut tätä pohdittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työniloa!
T. ttlEli on olemassa tapauksia, joissa rehellisyys voi lopettaa työhommat lyhyeen, jos ttl näin katsoo? Eikö tunnu yhtään ongelmalliselta, että sopivuuden (tai käytännössä voinnin) määrittää lekuri eikä työntekijä itse? Eikö silloin tth:n murahtelut ole paljon pienempi paha kuin työpaikan menetys?
- ei ap mutta samassa veneessä
Terveystarkastuksissa arvioidaan esim. sitä vaarantaako työ työntekijän terveyden ja toisaalta myös sitä vastaako työntekijän terveydentila työn asettamia vaatimuksia. Näin esim työssä, jossa vaikka joutuu kiipeämään telineillä ja työntekijä kärsii vaikkapa tasapainovaikeuksista, työhön sisältyy merkittävä tapaturmariski ko henkilöllä ja voi sanoa, että hän ei ole terveydentilan puolesta työhön sopiva. Tai lentäjä, joka kärsii hoitoresistentistä masennuksesta itsetuhoajatuksineen.
Myös esim siivooja, jolla leikattu selkä ja siihen liittyvä pysyvä hermovaurio alaraajassa katsotaan työhöntulotarkastuksessa terveydentilansa vuoksi työhönsä sopimattomaksi. Tai astmaatikko siivooja, jonka hoitotasapaino ei pysy pölyisessä työympäristössä hyvänä. Onhan noita esimerkkejä.
Kysyjän tapauksessa sairastetulla masennuksella ei ole nykyisen työkyvyn kanssa mitään tekemistä.
T. se ttl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työniloa!
T. ttlMitä tarkoittaa tämä "ei kovin mukavasti ala"? Tarkoittaako se konkreettisia seurauksia vai sitä että lääkäri on vihainen potilaalle?
Nykyään usein työterveyshuoltosopimus sisältää myös sairaanhoidon ja esim masennuksen uusiessa työntekijä hakeutuukin hoitoon työterveyshuoltoon. Muutaman kerran on omalla kohdalla käynyt niin, että työhöntulotarkastus on ollut aika vasta tehty ja siinä on työntekijä vakuuttanut allekirjoituksellaan olevansa perusterve ja puoli vuotta terveystarkastuksen jälkeen hakeutuukin hoitoon toistuvan masennuksen vuoksi. Voi olla masennuslääkkeetkin pysyvästi käytössä ja asia on salattu työhöntulotarkastuksessa.
Onhan se molemmille osapuolille aika ikävä tilanne ja luottamuksen rakentaminen hoitosuhteeksi haastavaa puuhaa. Valehdelleelle työntekijälle aika noloa ja nöyryyttävääkin...
Masennus on sairaus muiden joukossa ja siitä parannutaan kuten muistakin sairauksista. Turhaa peitellä, sanotaan, että valheella on lyhyet jäljet.
T. vieläkin se ttl
Hoitoalalla esim. ei työterveys suosittele tehtävään, jos on yövuoroja.
Yötyö/ vuorotyö on oikeasti raskaampaa kuin säännöllinen päivätyö ja koska masennukseen herkästi liittyy unen häiriöitä voi vuorotyö olla riski työntekijän terveydelle. Alkutarkastuksessa tai silloin kun kaikki mahdollinen hoito on jo kokeiltu ja takana vuoden sairausloma tulee tämmöinen sopimattomuuslausunto kyseeseen. Siis puhun tästä vuorotyöstä ja masennuksesta, en keskustelun aloittajan tapauksesta.
Ei niitä sopimattomuuslausuntoja kiusan vuoksi siellä työterveydessä rustailla:)
T.toinen työterveyslääkäri
Mitäs työterveyslääkärit on siitä mieltä, että on sairastanut psykoottisen vaikean masennuksen ja ollut lyhyen aikaa osastohoidossa mutta parantunut? Estääkö työnsaannin?
Riippuu mihin ammattiin olet hakemassa...Jos aiot lentokapteeniksi, junankuljettajaksi, bussikuskiksi, rekka-auton ajajaksi tai laivankapteeniksi, kyllä olisi parempi kertoa...