Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Masennushistoriasta kertominen työhöntulotarkistuksessa

Vierailija
08.12.2017 |

No niin, eli uusi työpaikka on saatu ja työhöntulotarkistus on edessä.
Nyt kuitenkin mietityttää, koska ennen tarkistusta täytettäväksi tuli esitietokaavake jossa kysellään kaikista mahdollisista oireista ja menneistä ja nykyisistä sairauksista, ja kaavakkeen lopussa allekirjoitetaan että annetut tiedot ovat totta. Vastausvaihtoehdot ovat kyllä/ei.

Eli siis tosiaan minulla on kaksi hoitokautta takana, toinen kymmenen vuoden takaa, toinen noin vuoden takaa. Olen täysin toipunut ja lääkkeitä en syö enää ja voin paremmin kuin koskaan ennen.

Nyt kuitenkin iski aivan järkyttävä paniikki, että jos nyt laitan kaavakkeeseen että olen sairastanut masennusta lääkärin lausunto onkin että minua ei voi suositella. Koitin nyt Googletella asiaa, ja puolet tuntuvat sanovat että tietysti kerrot, ei estä mitään, toiset sanovat että et hitossa laita kaavakkeeseen tai menee paikka alta.

Onko kellään kokemusta vastaavasta? Laitanko kaavakkeeseen sairastaneeni masennusta vai en? Varmaan asiaa saisi kyllä sitten tarkastuksessa selitettyä, mutta en nyt tiiä mitä tehdä. Tämä on ihan unelmien työpaikka ja jos se menee nyt alta olen ihan hukassa.

Kommentit (115)

Vierailija
61/115 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, HALOO!!   :)

En lukenut viestiketjua loppuun. Kenties tähän jo joku kommentoinut.

Sinun täytyy antaa lupa ja hyväksyä,  että kuka tahansa lääkäri/ hoitohenkilö pääsisi lukemaan tietojasi omakannasta.

ÄLÄ SIIS ANNA LUPAA!!

Eikä sinun todellakaan tarvitse kertoa joskus ennen muinoin olleista mielenongelmista.  Suurimmalla osalla suomalaisista on joskus ollut masennusta tai vastaavaa.

Jos voit nyt hyvin niin ei kuulu tulevalle työnantajalle entiset sairaudet.

Diabeteksesta tai vastaavasta on tietenkin syytä mainita.

Tsemppiä Ap!!

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa vaan, että jos en laita niin jos tarkastuksen tekevä lääkäri näkee esim. omakannasta nämä masennukseen liittyvät lausunnot jne. niin olen tuplasti lirissä. Haluaisin olla rehellinen, mutta en myöskään haluaisi menettää paikkaa tämän takia... Selkeästi kaikki tuntuvat olevan sitä mieltä etten kertoisi.

-AP

Vierailija
62/115 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa vaan, että jos en laita niin jos tarkastuksen tekevä lääkäri näkee esim. omakannasta nämä masennukseen liittyvät lausunnot jne. niin olen tuplasti lirissä. Haluaisin olla rehellinen, mutta en myöskään haluaisi menettää paikkaa tämän takia... Selkeästi kaikki tuntuvat olevan sitä mieltä etten kertoisi.

-AP

eikö suomessa ole enää minkäänlaista tietoturvaa tai yksityisyyden suojaa? Saako tosiaan sieltä omakannasta joku työterveyslääkäri katsoa potilashistoriaa tuosta vaan? Kuulostaa tosi ahdistavalta :(

Itse en ole masennushistoriasta koskaan mitään työpaikalla puhunut, en sillon kun paikan sain enkä silloin harvoin kun olen sairaslomaa tarvinnut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/115 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

OMAKANTAAN pitää henkilön   ITSE ANTAA LUPA.

Jokainen tekee päätöksensä itse antaako sen luvan vai ei.

Vierailija
64/115 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää omassa Omatietokannassasi hyväksyä kohta, että tietosi ovat kaikkien  luettavissa.

Isoveli valvoo.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-AP

eikö suomessa ole enää minkäänlaista tietoturvaa tai yksityisyyden suojaa? Saako tosiaan sieltä omakannasta joku työterveyslääkäri katsoa potilashistoriaa tuosta vaan? Kuulostaa tosi ahdistavalta :(

Itse en ole masennushistoriasta koskaan mitään työpaikalla puhunut, en sillon kun paikan sain enkä silloin harvoin kun olen sairaslomaa tarvinnut.

Vierailija
65/115 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työhöntulotarkastus tehdään sen vuoksi, että työnantajalla on velvollisuus varmistua siitä, että työntekijä pystyy suoriutumaan tehtävistään. Kyse ei siis ole mistään terveystietojen vakoilusta, vaan siitä että pidetään työntekijöiden hyvinvoinnista huolta.

Tarkastuksen tekee terveydenhuollon ammattilainen ja hän ei voi missään tilanteessa luovuttaa salassa pidettäviä tietoja työnantajalle. Työnantajalle menevät tiedot on rajattu hyvin tarkasti lääkärintodistuksiin tai tässä tapauksessa tarkastuksesta annettavaan lausuntoon. Käytännössä työhöntulotarkastuksesta lääkäri antaa lausunnon, jossa hän totetaa henkilön olevan terveytensä puolesta soveltuva ko. työhön. Toimistotöissä kielteisen lausunnon aiheuttaa lähinnä hoitamaton vakava mielenterveysongelma tai esim. paha reuma tai muu sairaus joka estää istumisen ja liikkumisen. Fyysisesti vaativissa töissä myös muut vaivat voivat olla tällaisia.

Eli jos jätät kertomatta lääkärille merkittävistä omista vaivoistasi, niin sinun on vaikea saada työterveydestä apua jatkossa. Eli jos vaikka sinulle tulee masennusoireita ja hakeudut niiden vuoksi työterveyteen, niin silloin hoitosi aloitetaan alusta.

Ikävä kyllä ammattilaisten salassapitoon ei aina voi luottaa. Entisellä työpaikallani johtajalle selvisi, että tietyn ammattinimekkeen työntekijä tarvitsee säännöllisesti psykiatrian käyntejä, ja hän sitten koetti arvailla kuka tämä työntekijä on.  Joko työterveydestä oli tämä hänelle/jollekin työpaikassa kerrottu tai sitten sieltä oli laskutettu hoito ammattinimikkeittäin. Eli ei kannata työterveydessä kertoa ja jos tarvitsee tuon tyyppistä hoitoa, kannattaa hakea se työterveyden ulkopuolelta. Vaikka ilmapiiri mielenterveyden häiriöitä kohtaan on muuttunut suvaitsevaisemmaksi osin ja tietoisuus niiden yleisyydestä ja hoitomahdollisuuksista on kasvanut yhteiskunnassa, tulospaineissa työpaikalla voi käydä menneenkin hoitohistorian vuoksi ikävästi. 

Vierailija
66/115 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeekö kuka vain lääkäri, vaikka työterveyslääkäri, omakannasta henkilön reseptit ja kuinka pitkältä ajalta? Jos ei ole antanut lupaa potilastietoihin pääsemiseksi omakannassa kelle tahansa hoitohenkilökuntaan kuuluvalle, näkeekö työterveyslääkäri silti reseptit?

Vierailija
67/115 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työterveyslääkäri ja sitä mieltä, että ehdottomasti on kerrottava. Jos myöhemmin asia tulee ilmi, että olet pimittänyt sairaushistoriaasi, niin asiointi ja hoito työterveyshullossa ei kovin mukavasti ala.

Sinänsä kuulostaa siltä, että vointisi on hyvä eikä ole mitään syytä olla kirjoittamatta myönteistä sopivuuslausuntoa. Työnantajalle ei kulkeudu työterveyshuollosta muuta terveyttäsi koskevaa tietoa kuin itse toimittamasi sopivuuslausunto. Sinun sairaushistoriasi ei kuvaamasi kaltaisessa työssä ole este työhön sopivuudelle.

Työniloa!

T. ttl

Minun työhöntuloterveystarkatuksesta työhönsopivuuslausunto meni suoraan työnantajalle enkä saanut sitä itse. En tiedä mitä siinä luki. Olen sitä mieltä, että ei kannata kertoa. 

Vierailija
68/115 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki näkyy jos olet antanut siihen luvan Omakannassasi.

Jos et ole antanut lupaa omakannassasi niin ei näy.

Vierailija kirjoitti:

Näkeekö kuka vain lääkäri, vaikka työterveyslääkäri, omakannasta henkilön reseptit ja kuinka pitkältä ajalta? Jos ei ole antanut lupaa potilastietoihin pääsemiseksi omakannassa kelle tahansa hoitohenkilökuntaan kuuluvalle, näkeekö työterveyslääkäri silti reseptit?

Vierailija
69/115 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaako luvan antaminen/antamattomuus Omakannassa myös reseptien näkymiseen?

Vierailija
70/115 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työhöntulotarkastus tehdään sen vuoksi, että työnantajalla on velvollisuus varmistua siitä, että työntekijä pystyy suoriutumaan tehtävistään. Kyse ei siis ole mistään terveystietojen vakoilusta, vaan siitä että pidetään työntekijöiden hyvinvoinnista huolta.

Tarkastuksen tekee terveydenhuollon ammattilainen ja hän ei voi missään tilanteessa luovuttaa salassa pidettäviä tietoja työnantajalle. Työnantajalle menevät tiedot on rajattu hyvin tarkasti lääkärintodistuksiin tai tässä tapauksessa tarkastuksesta annettavaan lausuntoon. Käytännössä työhöntulotarkastuksesta lääkäri antaa lausunnon, jossa hän totetaa henkilön olevan terveytensä puolesta soveltuva ko. työhön. Toimistotöissä kielteisen lausunnon aiheuttaa lähinnä hoitamaton vakava mielenterveysongelma tai esim. paha reuma tai muu sairaus joka estää istumisen ja liikkumisen. Fyysisesti vaativissa töissä myös muut vaivat voivat olla tällaisia.

Eli jos jätät kertomatta lääkärille merkittävistä omista vaivoistasi, niin sinun on vaikea saada työterveydestä apua jatkossa. Eli jos vaikka sinulle tulee masennusoireita ja hakeudut niiden vuoksi työterveyteen, niin silloin hoitosi aloitetaan alusta.

Ikävä kyllä ammattilaisten salassapitoon ei aina voi luottaa. Entisellä työpaikallani johtajalle selvisi, että tietyn ammattinimekkeen työntekijä tarvitsee säännöllisesti psykiatrian käyntejä, ja hän sitten koetti arvailla kuka tämä työntekijä on.  Joko työterveydestä oli tämä hänelle/jollekin työpaikassa kerrottu tai sitten sieltä oli laskutettu hoito ammattinimikkeittäin. Eli ei kannata työterveydessä kertoa ja jos tarvitsee tuon tyyppistä hoitoa, kannattaa hakea se työterveyden ulkopuolelta. Vaikka ilmapiiri mielenterveyden häiriöitä kohtaan on muuttunut suvaitsevaisemmaksi osin ja tietoisuus niiden yleisyydestä ja hoitomahdollisuuksista on kasvanut yhteiskunnassa, tulospaineissa työpaikalla voi käydä menneenkin hoitohistorian vuoksi ikävästi. 

Todennäköisesti "moka" on tapahtunut laskutuksessa. Laskussa lukenut psykiatrian erikoislääkärin palkkio tms. Samoin olen ymmärtänyt, jos työterveydessä käy otattamassa esim.  raskaustestin, lukee myös työnantajalle toimitettavasssa laskussa raskaustesti. Eli vaikka vaitiololvelvollisuutta ei olisi rikottu, tulee tieto lääkärissäkäynneistä vähintäänkin laskun tai sairaslomatodistuksen myötä. Ja sairaslomatodistukseen yleensä kirjataan diagnoosi! Vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta voi joutua pahimmassa tapauksessa vankilaan, joten en usko, että lekuri on mennyt kertomaan käynnistä.

Vierailija
71/115 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näkyy.

Kaikki näkyy.  Jos olet antanut luvan omakantaan niin ihan kaikki näkyy.  Omakannassasi tietojasi pääsevät lukemaan kaikki sinua hoitavat lääkärit/ yksityiset lääkärikeskukset/ terveyskeskukset/ sairaalat  jne.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaako luvan antaminen/antamattomuus Omakannassa myös reseptien näkymiseen?

Vierailija
72/115 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakannassa voi käydä merkkaamassa salaiseksi esim. yksittäiset psykiatriakäynnit ja siihen liittyvät reseptit ja epikriisit. Silloin eivät muut lekurit niitä näe. Toki, jotta voisit ostaa kyseistä lääkettä apteekista, ei resepti saa olla "salatussa tilassa" muuten farmaseutti ei sitä näe eikä pysty toimittamaan.

Vierailija
73/115 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemus on se, että Omakannassa kyllä käydään ja sinne kirjataan tietoja vaikka ei olisi annettu suostumusta. Eli ainoa tapa salata historia on merkitä tiedot salaiseksi.

Vierailija
74/115 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhöntulotarkastus ei vaikuta millään muotoa siihen saatko paikan vai et. Kuvitteletteko että henkilön sairauden vuoksi tosiaan saisi jonku irtisanoa? Kyse on siitä että halutaan ennaltaehkäistä ongelmia ja varmasti myös siitä että jos masennut taas ei yrityksen vakuutus sitä välttämättä kata. Työhöntulotarkastusta ei tehdä rekrytointivaiheessa vaan silloin kun työ on aloitettu.

Kerrot totta kai rehellisesti asiat. Miltä se näyttää jos myöhemmin käy ilmi että olet salaillut ja peitellyt asiaa? Aika paljon paremmalta kuin todellisuus.

Vierailija
75/115 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

OMAKANTAAN PITÄÄ ANTAA SUOSTUMUS!

Toki sinne voi kuka tahansa kirjata mitä vain mutta kukaan ei niitä pääse lukemaan.

Itse en haluaisi, että tietojani tallennetaan näin isoon rekisteriin.

Vierailija
76/115 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
77/115 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako hoitaja/lääkäri ilman lupaa katsoa reseptitietoja?

Vierailija
78/115 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerroin työterveyslääkärille masennuksestani, vaati toimittamaan kaikki lääkärinlausunnot asiaa koskien. Niitä oli n. 2-3v. ajalta, hän ei päässyt näkemään niitä mistään kannasta. Masennus oli hoidossa ilman relapseja ja olin hyvässä seurannassa. Lääkäri oli tosi epämiellyttävä ja viimeinen ihminen kenelle olisin halunnut sairaushistoriani halunnut jakaa. Hammasta purren toimitin kaikki paperit koska tiesin ettei niissä ole mitään mikä estäisi palkkaamiseni. Ei estänytkään. Lääkäri sai lueskella että jos tapahtuu paljon ikäviä asioita elämässä jotkut masentuu. Kyllä vitutti enkä kyllä vapaaehtoisesti enää masennustaustastani työterveyslääkärille kertoisi. En koe sen vaikuttavan nykyiseen työkykyyni.

Vierailija
79/115 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
80/115 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up