Masennushistoriasta kertominen työhöntulotarkistuksessa
No niin, eli uusi työpaikka on saatu ja työhöntulotarkistus on edessä.
Nyt kuitenkin mietityttää, koska ennen tarkistusta täytettäväksi tuli esitietokaavake jossa kysellään kaikista mahdollisista oireista ja menneistä ja nykyisistä sairauksista, ja kaavakkeen lopussa allekirjoitetaan että annetut tiedot ovat totta. Vastausvaihtoehdot ovat kyllä/ei.
Eli siis tosiaan minulla on kaksi hoitokautta takana, toinen kymmenen vuoden takaa, toinen noin vuoden takaa. Olen täysin toipunut ja lääkkeitä en syö enää ja voin paremmin kuin koskaan ennen.
Nyt kuitenkin iski aivan järkyttävä paniikki, että jos nyt laitan kaavakkeeseen että olen sairastanut masennusta lääkärin lausunto onkin että minua ei voi suositella. Koitin nyt Googletella asiaa, ja puolet tuntuvat sanovat että tietysti kerrot, ei estä mitään, toiset sanovat että et hitossa laita kaavakkeeseen tai menee paikka alta.
Onko kellään kokemusta vastaavasta? Laitanko kaavakkeeseen sairastaneeni masennusta vai en? Varmaan asiaa saisi kyllä sitten tarkastuksessa selitettyä, mutta en nyt tiiä mitä tehdä. Tämä on ihan unelmien työpaikka ja jos se menee nyt alta olen ihan hukassa.
Kommentit (115)
"Työhöntulotarkastus", siis millä amisaloilla oikein on tämmöisiä?
Työhöntulosta en tiedä, mutta aika välinpitämätön oli suhtautuminen ainakin itsellä työpaikan terverystarkistuksessa, vaikka on kaikenlaista mt-hämyilyä ollut ja avoimesti kerroinkin mikä ahdistaa. "Haluatko että tehdään jotain asian suhteen?" ja siihen se sitten jäi kun totesin että taitaa olla hoitamaton paikka.
No et tietenkaan kerro. Mita tallaiset kuuluu tyoantajalle?
Älä laita. Siitä voi seurata jotain ikävää joskus – mutta toisaalta ei sinun ole pakko koskaan kertoa terveyshistoriaasi työnantajalle tai työterveydelle.
Jos kerrot, rehellisyydestä tuskin palkitaan. Työpaikka voi jäädä saamatta. Itse olen joskus noita rehellisyyden nimissä laittanut, mutta ikäviä seurauksia on tullut.
Älä laita. Siitä voi seurata jotain ikävää joskus – mutta toisaalta ei sinun ole pakko koskaan kertoa terveyshistoriaasi työnantajalle tai työterveydelle.
Jos kerrot, rehellisyydestä tuskin palkitaan. Työpaikka voi jäädä saamatta. Itse olen joskus noita rehellisyyden nimissä laittanut, mutta ikäviä seurauksia on tullut.
En laittais, laita omakannasta sun sairaushistoria salaiseksi niin ne ei saa kaivettua mitään omaakaan kautta. Jos asia ei vaikuta tai liity työhön niin miksi se pitäis kertoa?
Älä laita mitään. Itse laitoin ja jäin ilman firman maksamaa kattavaa sairauskuluvakuutusta. Tieto kiinnosti enemmän vakuutusyhtiötä kuin työnantajaa.
En tosiaan kertoisi. kilpirauhaslääkitys vakavin minkä ääneen sanon.
Vierailija kirjoitti:
Esim. minulla nykyisessä työssäni ja jokaisessa työpaikassa ennen sitä. t. yli 100t vuodessa tienaava maisteri.
Periaatteessa kyllä terveydenhoitoammattilaisilla on vaitiolovelvollisuus, eli he eivät saa kertoa sinun henkilökohtaisia terveystietojasi eteenpäin työnantajallesi, mutta ehkä kuitenkin jättäisin kertomatta tai ainakin kertoisin asiasta vain kevennetyn version.
Pelottaa vaan, että jos en laita niin jos tarkastuksen tekevä lääkäri näkee esim. omakannasta nämä masennukseen liittyvät lausunnot jne. niin olen tuplasti lirissä. Haluaisin olla rehellinen, mutta en myöskään haluaisi menettää paikkaa tämän takia... Selkeästi kaikki tuntuvat olevan sitä mieltä etten kertoisi.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Ainakin isommissa firmoissa firman johtoportaan tason rekrytoinneissa ihan normikäytäntö. Siinähän on myös kyse siitä, että kun on käyty läpi kallis rekrytointiprosessi ja saatu taloon arvokasta tietotaitoa, niin tästä "sijoituksesta" halutaan myös pitää huolta -> täten asiaan kuuluu myös heti alkuun terveystarkastus firman työterveyshuollon piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa vaan, että jos en laita niin jos tarkastuksen tekevä lääkäri näkee esim. omakannasta nämä masennukseen liittyvät lausunnot jne. niin olen tuplasti lirissä. Haluaisin olla rehellinen, mutta en myöskään haluaisi menettää paikkaa tämän takia... Selkeästi kaikki tuntuvat olevan sitä mieltä etten kertoisi.
-AP
Mutta siis onko tilanne se, että tämä tarkastus on ennen työsopimuksen allekirjoittamista ja sen tulos jotenkin vaikuttaa siihen, saatko hakemasi paikan? Yleensähän työterveyden alkutarkastus on siinä vaiheessa, kun nimet ovat paperissa. Onko sinun pestisi jotenkin erityisen fyysinen eli työstä suoriutuminen edellyttää tietynlaista terveydentilaa...?
Ei siitä ole mikään pakko kertoa. Toisaalta eihän siitä tietoa kuitenkaan työnantajalle mene. Masennus on aika yleistä ja tuskin sen takia jää työpaikka saamatta. Mutta jos yhtään mietityttää, niin älä kerro. Se on yksityisasiasi. Itse taisin mainita paniikkihäiriöstä ym. ja lääkityksestä ja ei se mitään vaikuttanut. Minulla oli kyllä eri tilanne, koska olin ollut jo 3 vuotta töissä täällä ja käyttänyt työterveyden palveluja ennestään, kun tuli työhöntulotarkastus.
sulla on niin lyhyt aika tuosta edellisestä "episodista" että varmaan pakko mainita ainakin jotain. Muuten voi tosiaan tulla ongelmia jos ja kun jäät asiasta kiinni. Kurja homma, tiedän kokemuksesta. Kerro joku lievennetty versio. Voi olla että lääkäri ei edes k739irjaa asiaa papereihin. Tämä riippuu niin paljon siitäkin millaista työtä haet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Mutta siis onko tilanne se, että tämä tarkastus on ennen työsopimuksen allekirjoittamista ja sen tulos jotenkin vaikuttaa siihen, saatko hakemasi paikan? Yleensähän työterveyden alkutarkastus on siinä vaiheessa, kun nimet ovat paperissa. Onko sinun pestisi jotenkin erityisen fyysinen eli työstä suoriutuminen edellyttää tietynlaista terveydentilaa...?
Nimet ovat jo paperissa ja olen viikko sitten aloittanut työssä. Työ ei ole fyysistä, vaan ihan perus toimistotyötä kirjanpitäjänä isossa firmassa. Työhön kuuluu 4 kuukauden koeaika, ja nyt pelottaa että jos lääkäriltä tuleekin lausunto että ei voida suositella sopimus peruttaisiin koeajalla tämän takia. Työterveyden hoitaa siis tosiaan Aava jos asialla on mitään merkitystä...
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Ainakin meilä terveystarkastus pitää olla suoritettu ennen työn aloitusta. Työssä on altistuksia, joten jos on jo valmiiksi esim. astma, niin töihin ei pääse.
Hullu saa olla muttei tyhmä.. et tietenkään mainitse asiasta. Omakantaan estot etteivät näy tth:ssa.
Älä laita. Pelaat näin varman päälle. Miksi ottaa turhia riskejä?