Hei me supisuomalaiset, mitä olette ihmetelleet ulkomailla käydessänne, mitä asiaa tai ilmiötä meillä ei ole täällä yleisesti?
Kommentit (386)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi luin tämän ketjun. Minulla on juuri tuollainen pieni kynnysmatto kerrostaloasuntoni ulko-oven molemmin puolin tuomassa viihtyisyyttä. En ole tajunnut sen olevan sääntöjen vastaista ja tulipaloriskikin vielä :( Täytyykin mennä heti poistaamaan... Saako muuten ovessa roikkua ovikoriste vai liittyykö siihenkin tulipaloriski? Sorry OT.
Ovikoristeet ovat ok. Se matto on myös siivoojien takia kielletty eli useampi syy siihen.
Minäkään en tiennyt tätä, ilmankos sellaisia mattoja ei ole näkynyt Suomessa! Asun Espanjassa ja täällä sellaiset on lähestulkoon kaikilla. Kukaan ei ole paloturvallisuudesta huolissaan ja siivooja, joka käy siivoamassa tässä rakennuksessa rappukäytävän joka keskiviikko, rullaa ja nostaa matot pystyasentoon ja jättää ne siihen asentoon odottamaan kotiintulijoita.
Nyt kun ovista puhutaan, niin ne muuten aukeavat täällä sisäänpäin. Suomessa tai esim. ikeassa käydessä tuntee olonsa hieman tyhmäksi kun ovia tulee vedettyä auki väärään suuntaan 😅.
Niillä matoilla ja paloturvallisuudella ei ole mitään tekemistä keskenään. Jonkun asunnon palaessa rappukäytävä täyttyy savulla eikä sinne ole menemistä. Voihan tietysti saivarrella että pyromaani sytyttää maton mutta ovet ovat Suomessa paksua puuta eivätkä pala puhki tunnissa. Jos tulipalo saa palaa niin pitkään että ovi palaa puhki ja liekit pääsevät käytävään ei noilla matoilla ole enää mitään merkitystä palon leviämisessä. Samanalaista saivartelua ja ihmisten normaalielämän vaikeuttamista on kielto säilyttää lastenvaunuja rappukäytävässä.
Nuo parinkymmenen kilon painoiset vaunut eivät hidasta rappujen alatasanteella palokuntaa tippaakaan. Ja jos ne pyromaani polttaa seurauksena on vain pintavahinkoja. Mistä vakuutus yhtiöille maksetaan jos normaali arkea vaikeutetaan kieltämällä vaunujen säilytys rappukäytävässä jonkun erittäin harvinaisen käytännössä teoreettisen riskin vuoksi. Todennäköisempää kuin että vaunut poltetaan on että ne varastetaan.
Tämä jokaisen mitä mielikuvituksellisimman riskin kanssa saivartelua vaikeuttaa kohtuuttomasti elämää ja esim. rakennusmääräyksissä nostaa asumiskuluja aivan tyhjän vuoksi. Tämä ei ole merkki mistään muusta kuin että Suomessa on julkisissaviroissa aivan liikaa näitä sääntelyn kehittäjia ja valvojia. Vakuutusyhtiöiden röyhkeydelle pitää myös asuttee rajat sillä kohta varmaan vaaditaan että asunnoissa saa olla vain kivestä tehtyjä kalusteita.
Pelastuslaitos on vahvasti eri mieltä kanssasi lastenvaunujen säilytyksestä rappukäytävässä:
http://www.pelastustoimi.fi/turvatietoa/ehkaise-palon-syttyminen/tulipa…
Samoin minä kerrostalon ylimmässä kerroksessa asuvana. Aikamoista itsekkyyttä vaarantaa muiden asukkaiden henki ja terveys vain siksi ettei viitsi viedä vaunuja asuntoonsa tai lastenvaunuhuoneeseen, joita ainakin uusissa taloissa on.
Vierailija kirjoitti:
Hollantilaisten leivänpäällysteet. Hollannissa lounas on lähes poikkeuksetta leipää. Lämpimiä ateroita ei juurikaan syödä.
-Värjätystä sokerista tehdyt anispalloset
-Anispallot murskattuna tomusokerimaiseksi jauhoksi
-Suklaalevitteet miljoonine variaatioineen (tumma, valkoinen, pähkinä, jne)
-Pikkuruiset piparkakut
-Paperin ohuet suklaalevyt
-Makeat kookoksesta tehdyt ohuet levyt
-Suklaa "strösselit", eri kokoja ja seassa joskus teemahahmoja valkosuklaasta
-Pienet suklaalastut, eri makuja
-Erilaiset makeat levitteet: piparkakunmakuinen, toffeenmakuinen...
-Sokeriset rakeet, eri makuja kuten hedelmä
Hagelslag!
Hanavettä voi hyvin juoda monissa maissa Suomen ulkopuolella. Mun nyrkkisääntönä on jos paikalliset juo niin se on juomakelpoista (poislukien ehkä Intia). Jos he keittävät sen niin minäkin keitän.
Medellínin hanavesi tulee vuoriston jäätiköiltä ja maistuu paljon paremmalta kuin vesi mitä Suomessa juon. Värikin on ihan eri. Yhtä hyvää vettä olen juonut vain Pohjois-Norjassa.
Even if there was a hand, it was the hand of God -Diego Maradona
Vierailija kirjoitti:
Semmonen paskaviemärin haju joka leijuu yhtäkkiä nenään. Ihan sama missä maassa on käppäillyt niin aina on jossain kohtaa lehahtanut. Suomessa en ole haistanut.
Se kannattaa huomata, että ulkomailla paskakin haisee huomattavan erilaiselta, koska haju riippuu vahvasti ruokavaliosta.
Kyllä sitä Suomessakin on saanut haistaa, ainakin vedenpuhdistamoiden läheisyydessä. Tosin nykyään ne taitavat useimmiten jo olla sisätiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itä-Afrikassa työvoima on niin halpaa, että palvelua saa ihan käsittämättömän paljon. Ruokakaupassa saattaa joku latoa ostokseni hihnalle, yksi noutaa minulle vielä jonkin tuotteen, jota en löytänyt, kassa skannaa tuotteet ja rahastaa, pakkaaja pakkaa kassit ja joku auttaa kantamaan ne autoon.
Suomessa jengi on innoissaan itsepalvelukassoista! Kierrän kaukaa moiset. Muutenkin Suomessa saa jo itse tehdä (usein netissä) lähes kaiken, minkä ennen teki joku siihen palkattu ihminen. Vihaan tätä itsepalvelukulttuuria.
Mua taas ärsyttää, kun ihmiset valittaa Suomessa palvelun puutteesta. Ne itsepalvelukassat on olemassa siksi, että ne on halvempia pitää yllä. Ite asioin mieluummin sellaisella nopeasti kuin jonotan sille ainoalle auki olevalle normikassalle, kun kauppiaalla ei ollut varaa palkata enempää työntekijöitä istumaan siellä normikassan takana.
Jos osaat kertoa, kuinka tuon korkean palveluasteen toteuttaminen on näin vähilukuisessa korkean verotuksen maassa mahdollista, niin ole hyvä vain ja kerro. Mutta kun osataan vain valittaa palvelun puutteesta, eikä ratkaisua sen juurisyihin ole.
Tämä on pohjoismaa, jossa ihmiset asuvat pakkasen keskellä oikeissa taloissa ja asiat maksavat oikeaa rahaa. Täällä ei teetetä turhia töitä lähes ilmaiseksi, koska sillä ei kukaan tässä maassa elä. Ja toisaalta kulaan yrittäjä ei ole niin hölmö, että palkkaa työvoimaa huvikseen. Yrittäjä tekee bisnestä, ei hyväntekeväisyyttä.
Voithan itse mennä töihin ruokakauppaan 50 sentin tuntipalkalla. Varmaan suhteessa saman verran ne afrikkalaiset asiakaspalvelijat tienaavat työstään. Ne samat ihmiset eivät asioi siellä ruokakaupassa, koska heillä ei ole varaa. Ainiin, mutta kun halusit vaan itse olla se rikas palveltava ja unohdit, että jonkun pitää tosiaan tehdäkin ne orjatyöt. Ja että yrittäjän pitäisi maksaa vielä palkkaakin näille, mutta harmi kun Suomen lainsäädäntö ei noin pieniä palkkoja salli. Ja vaikka sallisi, niin hyvinvointivaltion periaatteisiin ei oikein sovi työn teettäminen orjapalkalla, jolla ei elä.
Muuta Afrikkaan, siellä saat sitä palvelua. Tai ole hyvä ja esitä ratkaisusi tähän työ/palkkaus/elinkustannukset -ongelmaan, jonka vaatimuksesi korkeasta palvelutasosta tällaisessa vähilukuisessa mutta kehittyneessä maassa aiheuttaa. Mutta älä vertaa Suomalaisen palvelun määrää johonkin kehitysmaahan, ellet samalla vertaa terveydenhuollon, koulutuksen, sivistyksen, ilmaston ja yleisen elintason tilaa.
Aikamoinen purkaus. Asun Afrikassa. Ja kyllä, olen palveltavana, koska niin täällä toimitaan. Muuten elämä on täynnä kehitysmaan haasteita ja ärsyttävyyksiä, mutta tuntuu ihan hyvältä, että edes jotkut asiat sujuvat helpommin.
En nyt ihan tiedä, mitä minun pitäisi asiassa tehdä, jotta olisit tyytyväinen. Varmaan kantaa ne ostokset itse autoon ja haukkua kaupan omistaja?
Suomessa ei olisi tarkoituksenmukaistakaan, että jokaisessa K-marketin hyllyvälissä nuokkuisi työntekijä riistopalkalla kuten täällä. Mutta ei se meno Suomessakaan nyt ihan nykyisen veroista ole ennen ollut! Esimerkiksi ABC-asemat olisivat hieno konsepti, jos koko pytinkiä ei pyörittäisi kolme työntekijää, jotka juoksevat kassalta toiselle, hyllyttäen ja purilaisia paistaen siinä matkalla.
Joskus Suomessakin on kahvilassa tarjoiltu pöytiin. Eikä niitä astioita ole itse tarvinnut korjata pöydästä. Matkat on varattu matkatoimistosta. Kelassa on voinut asioida oikean ihmisen avustuksella, eikä kaivella tietoa nettisivujen syövereistä. Maa ja toimintakulttuuri on muuttunut hirvittävästi. Myönnän, että esim. verkkopankki on aika jees. Mutta monessa muussa asiassa ottaa päähän sekä asiakasta että asiakaspalvelijaa. Mutta bisnes on toki bisnestä...
Ja se vielä, että eikö tässä ketjussa juuri ollut tarkoitus vertailla ja kertoa, mikä on ulkomailla yllättänyt, mitä Suomessa ei ole? Ilmeisesti kehitysmaan kohdalla näin ei sitten saanutkaan tehdä...
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole Intiassa käynyt koskaan, mutta aikuinen lapseni on matkustanut kyseiseen valtioon jo monta kertaa, ja yllätyin todella suuresti, että Intiassa on vielä nykyaikana käytössä vessoissa lattialla oleva reikä, johon tarpeet tehdään seisaaltaan tai kykkimällä. Vieressä saattaa olla kuitenkin wc-pönttökin, mutta että reikä lattiassa, ei hyvää päivää!!!
Näin myös Turkissa ja Irakissa. No, varmaan suurimmassa osassa Aasiaa.. Tosi epähygieenistä mun mielestä kun eritteitä roiskuu ja raskaana ollessa oli tosi vaikeaa ison mahan kanssa kyykkiä..
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka ei pidä eläimistä esim. koirista, olisiko itsetutkistelun paikka. Minusta oli kiva, että Saksassa asuessani siellä juurikin koirat olivat tervetulleita ravintolaan kuten kauppoinkin.
Tutkiskelin itseäni. Ei, en edelleenkään pidä koirista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole Intiassa käynyt koskaan, mutta aikuinen lapseni on matkustanut kyseiseen valtioon jo monta kertaa, ja yllätyin todella suuresti, että Intiassa on vielä nykyaikana käytössä vessoissa lattialla oleva reikä, johon tarpeet tehdään seisaaltaan tai kykkimällä. Vieressä saattaa olla kuitenkin wc-pönttökin, mutta että reikä lattiassa, ei hyvää päivää!!!
Kiinassa ja Japanissa aivan yleisi'. Jos on tarjolla pönttövessa ja reikävessa, kiinalainen valitsee reikävessan. Myös japanilainen ystäväni selitti, että yleisissä vessoissa se koetaan hygieenisempänä vaihtoehtona.
Jos on ainoastaan pönttövessoja tarjolla (kuten esim. Ikeassa), kiinalainen kiipeää siihen renkaan päälle seisomaan ja kyykkää siitä tarpeensa. Ja siivo sen mukainen. Ja haju.
Näin myös Marokossa. Ja Romaniassa. Ja aika monessa muussakin paikassa.
Nyt saatan ehkä ymmärtää, miksi yleisissä vessoissa näkee joskus ulosteroiskeita pitkin seiniä. Miten se on mahdollista? Varmaan sillä rinkan päällä kyykkimisellä vatsa löysänä?
Meillä tultiin kerrostalossa sanomaan, jos oli jollakin ovimatto käytävän puolella, että se pitää poistaa. Paloturvallisuussyyt. Tai että lastenvaunuja ei säilytetä oman ulko-oven edessä. Pyromaaniriski.
Useammassakin maassa se pelihallien järkyttävä määrä ja koko. Ihmiset zombiena työntävät rahaa koneisiin. Valot vain vilkkuvat ja välkkyvät musiikin pauhatessa.
Vierailija kirjoitti:
Suomeen kaipaan ruokailukulttuuria, tapaksia, pöytiintarjoilua.
Sekä vähän meteliä arkeen (tuntemattomille voi ja kannattaa jutella, bussissa on omituista kun vieruskaverille ei jutella) ja maalaisjärkeä sääntöjen ja rajoitusten suhteen (jos joku kävelee punaisilla, parkkeeraa väärin tai polttaa tupakan bussin vessassa ei se ole maailmanloppu)
Eniten kaipaan kuitenkin suomalaisille kykyä elää hetkessä. Jos tapaaminen on sovittu klo jotakin, suomalainen odottaa kengät jalassa hermostuneena tunti ennen tapaamisaikaa. Tätä en käsitä.Suomesta kaipaan nopeita kassoja, suht siistejä vessoja, toimivia putkistoja ja jätehuoltoa.
Esittämäsi toiveet ovat juuri niitä, mitä suomalaiset suurilta osin eivät kaipaa Suomeen.
On ärsyttävää sopia ulkomaalaisten kavereiden kanssa tapaamisista. Niiden jotka tulevat eri aikakäsityksen kulttuureista. Kello seitsemän illalla onkin joskus lähempänä puoltayötä. Silloin nukutaan. Työpäivä ja aikainen herätys. Osa nosita syökin vasta kahdentoista aikaan tai yhdeltä yöllä. Suomessa on keskimäärin kylmempää . Ei tarvitse odottaa lämpötilan laskemista siedettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Asun Irlannissa ja näiden yksi suuri herkku Tayto crisp sandwhich. Eli valkoisen paahtoleivän (paahtamaton) laitetaan Tayto-perunalastuja. Ihmiset rakastaa näitä! Yksi ex-poikakaveri kokeili sitä kerran ruispalojen kanssa joita olin tuonut suomesta :D Itse en maistanut, yöks
Englannissa olen joskus syönyt chip buttyja, eli ranskalaisia perunoita voileivän välissä.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka ei pidä eläimistä esim. koirista, olisiko itsetutkistelun paikka. Minusta oli kiva, että Saksassa asuessani siellä juurikin koirat olivat tervetulleita ravintolaan kuten kauppoinkin.
Mitä hel...ttiä?! Miksi minun pitäisi pitää eläimistä? Inhoan eläimiä, mutta en tietenkään vahingoita niitä jne. Jätän ne vaan rauhaan. Minuacei todellakaan kiinnosta, mitä kenenkin rekku tai katti on tehnyt tsi syönyt jne. Pidän ihmisistä. Jotenkin tuntuu, että eläintenomistajille eläinten oikeudet menevät ihmisten oikeuksien ohi. Vai vielä eläimiä ravintolaan?! Huh, huh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinassa ja Japanissa aivan yleisi'. Jos on tarjolla pönttövessa ja reikävessa, kiinalainen valitsee reikävessan. Myös japanilainen ystäväni selitti, että yleisissä vessoissa se koetaan hygieenisempänä vaihtoehtona.
Jos on ainoastaan pönttövessoja tarjolla (kuten esim. Ikeassa), kiinalainen kiipeää siihen renkaan päälle seisomaan ja kyykkää siitä tarpeensa. Ja siivo sen mukainen. Ja haju.
Thank God, en nähnyt Tokiossa vilaustakaan reikäpöntöistä mutta sitäkin enemmän niitä ihania pönttöjä joista pystyi säätämään lämmöt ja kaikki.
Osa jopa pelkää koiria. Samoin on oikeasti allergisia ihmisiä noille. Yksi tuttu ei pysty olemaan imuroinnista ja siivouksesta huolimatta kylässä, vaikka koira olisi hoidossa. Puolessa tunnissa alkaa niistäminen, nenän tukkoisuus, silmien vuotaminen ja ties mitkä oireet, mitkä ovat ihan todellisia. Vaikka olisi ottanut allergialääkkeensä.
Yleisen hygienian vuoksi ei eläimiä elintarvikekauppaan kuin lihoiksi pistettynä. Mistä tietää, onko joku huoleton espanjalainen vaikka muistanut huolehtia rokotuksista ja antaa madotuskuurit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aseistetut vartijat keskustassa liikkeiden ja pankkien edessä näytti ensikertalaisen silmissä hurjalta. Varsinkin se iso ase, joka omasta mielestäni näytti lähinnä joltain rynnäkkökivääriltä, oli suorastaan pelottavaa. Onneksi täällä ei toistaiseksi ole ollut tarvetta sellaiseen.
Tämä siis väli-Amerikassa.Raskaasti aseistetut poliisit/vartijat kyllä pisti silmään myös Lontoossa juna-asemalla ja Pariisissa Eiffelin tornin luona.
Sama näkyi Nizzassa vuosi sitten. Raskaasti varustatuneet neljän hengen armeijapartiot konepistoilineen ja luotiliiveinen. Käsi kokoajan aseen kahvalla. Ja näitä liikkui paljon keskusta-alueella ja rantabulevardilla. Paljon betoniporsaita joilla estetty autolla ajo vilkkaille jalankulkukaduille ja rantabulevardille.
Toinen mikä hämmästytti oli kerjäläisten lapset ja vauvat. Siis ilmestyyhän kerjäläiset meilläkin keväällä, mutta eivät koskaan kerjää täällä lasten kanssa. Nizzassa oli paljon nuorehkoja naiskerjäläisiä ja kaikissa seurueissa pieniä lapsia tai sylivauvoja mukana kerjäämässä. Teki kyllä pahaa katsoa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Thank God, en nähnyt Tokiossa vilaustakaan reikäpöntöistä mutta sitäkin enemmän niitä ihania pönttöjä joista pystyi säätämään lämmöt ja kaikki.
Itse olen törmännyt kumpaankin malliin. Jopa pienemmillä lentokentillä ei ollut sitä western-mallia. Kaikkia kyykättäviä. Ei onnistuisi kovin helposti sairaalloisen ylipainoiselta ihmiseltä. Lisäksi aikoinaan oli vielä erilaisia lippuautomaatteja, joista ei voinut valita englannin kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aseistetut vartijat keskustassa liikkeiden ja pankkien edessä näytti ensikertalaisen silmissä hurjalta. Varsinkin se iso ase, joka omasta mielestäni näytti lähinnä joltain rynnäkkökivääriltä, oli suorastaan pelottavaa. Onneksi täällä ei toistaiseksi ole ollut tarvetta sellaiseen.
Tämä siis väli-Amerikassa.Raskaasti aseistetut poliisit/vartijat kyllä pisti silmään myös Lontoossa juna-asemalla ja Pariisissa Eiffelin tornin luona.
Sama näkyi Nizzassa vuosi sitten. Raskaasti varustatuneet neljän hengen armeijapartiot konepistoilineen ja luotiliiveinen. Käsi kokoajan aseen kahvalla. Ja näitä liikkui paljon keskusta-alueella ja rantabulevardilla. Paljon betoniporsaita joilla estetty autolla ajo vilkkaille jalankulkukaduille ja rantabulevardille.
Toinen mikä hämmästytti oli kerjäläisten lapset ja vauvat. Siis ilmestyyhän kerjäläiset meilläkin keväällä, mutta eivät koskaan kerjää täällä lasten kanssa. Nizzassa oli paljon nuorehkoja naiskerjäläisiä ja kaikissa seurueissa pieniä lapsia tai sylivauvoja mukana kerjäämässä. Teki kyllä pahaa katsoa niitä.
Kerjäläiset toivat saman ilmiön aluksi myös Suomeen. Heille kerrottiin, että siinä tapauksessa lastensuojelulain nojalla lapset huostaanotetaan. Ei näkynyt lapsia mukana sen jälkeen. Sen jälkeen kokeilivat koiria. Nekin uhattiin ottaa eläinsuojelain nojalla huostaan. Loppui sekin.
Kun saisivat vielä lain, että julkisella paikalla kerjääminen ylipäätään kielletty. Päästäisiin tuostakin katukuvan ongelmasta, mikä tuo rikollisuutta mukanaan ilmiönä. Mikäli ihmiset eivät antaisi yhtään rahaa, etsisivät jonkun toisen maan. Vaeltavaa sorttia kun tuntuvat olevan.
Vierailija kirjoitti:
Virossa ei ole kolminkertaisia ikkunoita asunnoissa kuten suomessa, vaan niissä on vain yksi lasi. Sää ei kuitenkaan ole yhtään lämpimämpi.
Aijaa? En tiennytkään. Ei tod ole. T: virolainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisellä kerralla tuolla kaukana maailmassa mulle tuli yllätyksenä se, ettei monessa hotellissa ollutkaan kuumaa vettä tarjolla, vaan sai tyytyä jääkylmään suihkuun :D.
Siis anteeksi missä? Itse olen kyllä reissannut paljon eri maanosissa ja aina ollut lämintä vettä... vai oliko tää joskus 1950-luvulla?
Ihan 2010-luvulla :). Maailmassa on paljon kaikenlaisia kolkkia, emme ole ilmeisesti samoihin paikkoihin eksyneet. Näihin kylmiin suihkuihin on tullut törmättyä molemmin puolin Atlanttia. Toki monissa hotelleissa oli kuumaa vettä, mutta ei kaikissa. Ilmeisesti tämä voisi yllättää monen muunkin nykypäivänä.
Öö, varmaan juu löytyy vaikka telttamajoitusta, mutta kerro mulle yksikin maa, jossa ei kunnon hotellissa olisi kuumaa vettä? Olen myöskin reissannut mm. Aasiat, Etelä-Amerikat... kyllä niissä ihan kaikki samat palvelut rahalla saa kuin Suomessakin.
Että Suomessa voi luottaa viranomaisiin ja asiakaspalveluun, muualla ei aina.
Bulgariassa taannoin hienon pankin neiti yritti huijata kun vaihdoin rahaa. Myöskään poliisiin ei voinut luottaa, ei heitä turistin ongelmat kiinnosta ellei siitä maksa vähän sivusta pimeänä. Jopa taksit ja bussit meni omia teitään.