Hei me supisuomalaiset, mitä olette ihmetelleet ulkomailla käydessänne, mitä asiaa tai ilmiötä meillä ei ole täällä yleisesti?
Kommentit (386)
New Yorkissa mäkkärissä oli vanhahko täti-ihminen (työntekijä) komentamassa nuoria myyjiä ja hamppareiden tekijöitä. Jos ei homma meinannut toimia, sätti yhdenkin nuoren neidon pahanpäiväisesti, että kaikki kuulivat. Ja homma toimi. Time Squaren mäkkäri kun on yleensä aika täynnä, ruuan sai silti nopeasti. Suomessa moinen toisi varmaan oikeusjutun ja kaikki pahoittaisivat mielensä.
Huutaminen lapsille. Olen asunut Englannissa useita vuosia, ja aina jotenkin yllättää kun saa kuunnella paikallisten haukkuvan lapsensa lyttyyn julmimpaan armeijatyyliin. Muutenkin britit huutavat todella kovaan ääneen ja ns. rauhallisetkin keskustelut ovat usein suomalaiseen makuun hyvin aggressiivisia, keskeyttäminen ja päälle huutaminen ovat jatkuvia, mutta hyvä henki säilyy silti. Britit saavat yhteen puolen tunnin keskusteluun mahtumaan varmaan kymmenen kertaa enemmän asiaa kuin suomalaiset, ja noin tuhat kertaa enemmän huumoria. Toisaalta keskustelu on usein ihan selvästi pelkkää viihdettä osallistujille, siinä kun Suomessa yritetään hirveästi päästä yhteisymmärrykseen ja pitää konsensusharhaa yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itä-Afrikassa työvoima on niin halpaa, että palvelua saa ihan käsittämättömän paljon. Ruokakaupassa saattaa joku latoa ostokseni hihnalle, yksi noutaa minulle vielä jonkin tuotteen, jota en löytänyt, kassa skannaa tuotteet ja rahastaa, pakkaaja pakkaa kassit ja joku auttaa kantamaan ne autoon.
Suomessa jengi on innoissaan itsepalvelukassoista! Kierrän kaukaa moiset. Muutenkin Suomessa saa jo itse tehdä (usein netissä) lähes kaiken, minkä ennen teki joku siihen palkattu ihminen. Vihaan tätä itsepalvelukulttuuria.
Mua taas ärsyttää, kun ihmiset valittaa Suomessa palvelun puutteesta. Ne itsepalvelukassat on olemassa siksi, että ne on halvempia pitää yllä. Ite asioin mieluummin sellaisella nopeasti kuin jonotan sille ainoalle auki olevalle normikassalle, kun kauppiaalla ei ollut varaa palkata enempää työntekijöitä istumaan siellä normikassan takana.
Jos osaat kertoa, kuinka tuon korkean palveluasteen toteuttaminen on näin vähilukuisessa korkean verotuksen maassa mahdollista, niin ole hyvä vain ja kerro. Mutta kun osataan vain valittaa palvelun puutteesta, eikä ratkaisua sen juurisyihin ole.
Tämä on pohjoismaa, jossa ihmiset asuvat pakkasen keskellä oikeissa taloissa ja asiat maksavat oikeaa rahaa. Täällä ei teetetä turhia töitä lähes ilmaiseksi, koska sillä ei kukaan tässä maassa elä. Ja toisaalta kulaan yrittäjä ei ole niin hölmö, että palkkaa työvoimaa huvikseen. Yrittäjä tekee bisnestä, ei hyväntekeväisyyttä.
Voithan itse mennä töihin ruokakauppaan 50 sentin tuntipalkalla. Varmaan suhteessa saman verran ne afrikkalaiset asiakaspalvelijat tienaavat työstään. Ne samat ihmiset eivät asioi siellä ruokakaupassa, koska heillä ei ole varaa. Ainiin, mutta kun halusit vaan itse olla se rikas palveltava ja unohdit, että jonkun pitää tosiaan tehdäkin ne orjatyöt. Ja että yrittäjän pitäisi maksaa vielä palkkaakin näille, mutta harmi kun Suomen lainsäädäntö ei noin pieniä palkkoja salli. Ja vaikka sallisi, niin hyvinvointivaltion periaatteisiin ei oikein sovi työn teettäminen orjapalkalla, jolla ei elä.
Muuta Afrikkaan, siellä saat sitä palvelua. Tai ole hyvä ja esitä ratkaisusi tähän työ/palkkaus/elinkustannukset -ongelmaan, jonka vaatimuksesi korkeasta palvelutasosta tällaisessa vähilukuisessa mutta kehittyneessä maassa aiheuttaa. Mutta älä vertaa Suomalaisen palvelun määrää johonkin kehitysmaahan, ellet samalla vertaa terveydenhuollon, koulutuksen, sivistyksen, ilmaston ja yleisen elintason tilaa.
Aikamoinen purkaus. Asun Afrikassa. Ja kyllä, olen palveltavana, koska niin täällä toimitaan. Muuten elämä on täynnä kehitysmaan haasteita ja ärsyttävyyksiä, mutta tuntuu ihan hyvältä, että edes jotkut asiat sujuvat helpommin.
En nyt ihan tiedä, mitä minun pitäisi asiassa tehdä, jotta olisit tyytyväinen. Varmaan kantaa ne ostokset itse autoon ja haukkua kaupan omistaja?
Suomessa ei olisi tarkoituksenmukaistakaan, että jokaisessa K-marketin hyllyvälissä nuokkuisi työntekijä riistopalkalla kuten täällä. Mutta ei se meno Suomessakaan nyt ihan nykyisen veroista ole ennen ollut! Esimerkiksi ABC-asemat olisivat hieno konsepti, jos koko pytinkiä ei pyörittäisi kolme työntekijää, jotka juoksevat kassalta toiselle, hyllyttäen ja purilaisia paistaen siinä matkalla.
Joskus Suomessakin on kahvilassa tarjoiltu pöytiin. Eikä niitä astioita ole itse tarvinnut korjata pöydästä. Matkat on varattu matkatoimistosta. Kelassa on voinut asioida oikean ihmisen avustuksella, eikä kaivella tietoa nettisivujen syövereistä. Maa ja toimintakulttuuri on muuttunut hirvittävästi. Myönnän, että esim. verkkopankki on aika jees. Mutta monessa muussa asiassa ottaa päähän sekä asiakasta että asiakaspalvelijaa. Mutta bisnes on toki bisnestä...
Kuule se ihan riippuu missä kahvilassa käyt. Jos sun käsityksesi ravintolasta/kahvilasta on ABC, niin eipä sitten mitään. Ymmärrän jos teollistumisen jälkeisen palveluyhteiskunnan kasvatille tämä tietoyhteiskunta voi olla ahdistava paikka, mutta valitettavasti maailma menee eteenpäin. Kysy keneltä tahansa alle 40-vuotiaalta ostavatko he mielummin lomamatkansa netistä, vai menevätkö mielummin Aurinkomatkojen tai Tjäreborgin toimistolle kyselemään että minkäslaisia Kanarian paketteja olisi tarjolla. Matkatoimistoja kyllä edelleen on (ainakin Forumissa oli joku), mutta kun niitä ei käytä kuin eläkeläiset, niin ei varmaan lyö leiville. Itsepalvelukassat on mielestäni ihan parhautta, mutta toisaalta minulla ei koskaan ollut erityistä tarvetta olla palveltavana. Jos sellaista haluan, valitsen ne ns. laadukkaammat (eli kalliimmat) paikat. Se taitaa olla se suurin ongelma. Halutaan palvelua, mutta siitä ei haluta maksaa. Parempi että pysyt siellä Afrikassa, missä ihmiset on halpoja.
Kun muutin Espanjaan nuorena, aluksi yllätti siestakulttuuri (ravintolat, museot, muut palvelut) kiinni tiettynä aikana päivästä (minkä vuoksi työpäivät päättyy myöhemmin). Sekä se, että illallinen syödään todella myöhään lapsiperhetalouksissakin (lapset hereillä vielä klo 00-01 kun perhe syö dinneriään ravintolassa). Itse iltavirkkuna tykkäsin heti siitä, että täällä on vilkasta elämää öisillä kaduillakin. Ja aina superturvallinen olo :)
Tsekissä on loistava terveydenhuolto. Lääkäriin pääsee heti ja käynti ei maksa mitään. Lääkkeet ovat halpoja ja osa reseptilääkkeistä ilmaisia. Erikoislääkäri sairaalassa: ilmainen. Yöpyminen sairaalassa: ilmainen. Ei ole ikävä Suomeen :).
Ei sellaista suomalaista kateutta ja katkeruutta, ei korosteta aina omaa jotain osaamista tai koulutusta aina muiden kustannuksella. Tähän heräsin ollessani taidepiireissä töissä sekä Suomessa että Kanadassa ja Iso-Britanniassa (Skotlanti enimmäkseen). Hämmennyin valtavasti, kun huomasin tämän. Ilmapiiri heti Suomeen tultaessa muuttuu heti.
Matkustaessani Euroopassa, olen yleisesti kiinnittänyt huomiota kahteen asiaan:
1) Monessa ns. "Suomen tasoisessa" maassa on semmoiset hanat, joista pitää erikseen vääntää kylmä ja kuuma vesi. Suomessa oli joskus nuoruudessani (90-luvun alussa) vielä tuommoisia, mutta nykyisin kyllä kaikkialla on hanat, joista ei tarvitse erikseen vääntää kylmän ja kuuman veden määrää.
2) Monessa maassa lukkosysteemit vaikuttavat kämäisiltä verrattuna Suomen abloy-lukkoihin. Avainta saa nitkutella avainreiässä kauan, että oven saa avattua tai lukittua. Avaimet ovat vanhanaikaisia.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa mua ihmetytti ikkunoiden avaamissysteemit.
Isotkin olkkarin ikkunat avautuivat sillai yläpuolelta luukutettavat eli koko ikkuna avautuu yläpuoleltaan sisään päin; vesisateellahan homma on tuhoon tuomittu, koska vesihän satelee helposti yläkautta sisään.
Pidätsä suomessa ikkunoita auki sateella?
Ei ne saksassakaan niitä pidä. Se on vain se tuuletusvaihtoehto niissä ikkunoissa.
Amerikassa (ainakin, saattaa muuallakin olla näin) käytetään ulkokenkiä kotona sisätiloissa. Mitä helkkaria? Mennään sänkyynkin kengät jalassa makoilemaan. Ihan kauheen ällöttävää.
Vierailija kirjoitti:
New Yorkissa mäkkärissä oli vanhahko täti-ihminen (työntekijä) komentamassa nuoria myyjiä ja hamppareiden tekijöitä. Jos ei homma meinannut toimia, sätti yhdenkin nuoren neidon pahanpäiväisesti, että kaikki kuulivat. Ja homma toimi. Time Squaren mäkkäri kun on yleensä aika täynnä, ruuan sai silti nopeasti. Suomessa moinen toisi varmaan oikeusjutun ja kaikki pahoittaisivat mielensä.
Niin suomessa työhönopastus tapahtuu työnantajan puolelta hieman inhimillisemmin. Järjetöntä laittaa osaamattomia halvalla hommiin ja huutaa heille perästä päin, kun ei ole perehdytetty alunperinkään.
Italiasta:
- Italiassa poliisi on autoilijaa pysäyttäessään kiinnostunut vakuutuksista, ei puhallutuksesta. Tämä huojensi itseä sillä olin ottanut ja poliisi pysäytti jolloin luulin käryn käyneen. En ollut humalassa mutta promilleja oli varmasti silti, kun viiniä tuli nautittua lähes päivittäin.
- Talousrikospoliisivoimat (guardia di finanza), joilla omat kulkuneuvot jne
- Suomen tiukkaa alkoholipolitiikkaa eläneenä kaikki tietää että lähes jokaisen maan anniskelutapa tuntuu liberaalilta, pohjoismaita lukuunottamatta. Italiassa pirtuakin marketissa kanistereissa, kun tekevät siitä likööriä.
- Pohjois-Italiassakin vielä julkisissa tiloissa kyykkyvessoja tuli nähtyä. Vaikka asento on ok, en tajua miten vanhat, vammaiset ja heikkokuntoiset pääsee tarpeilleen
- Kalterit ainakin alakerran ikkunoissa olisi tarpeelliset meilläkin, ei vain Etelä-Euroopassa missä on ryöstelykulttuuri pidemmällä.
- Vaikka ensi alkuun käytös tuntuu sydämelliseltä, se pidemmän päälle seurattuna vain teeskentelyä ja tulee puukkoa selkään tai selän takana arvostelua, pilkkaa ja vahingoniloa. Kukaan ei tarkoita sitä mita sanoo. Ystävällisyydessä käänteinen piikki: jos joku sanoo, että näytät hyvältä, tarkoittaa se, että olet esim. lihonut törkeästi. Miehet kehuu vain päästäkseen pukille.
- Itse arvostan halua olla rauhassa ja yksin, Italiassa sitä pidetään omituisena eikä anneta tilaa, ihmiset tunkee liika lähelle
- Nipotismi. Mitään ei saa hoidettua, jos ei ole tuttuja, tutuntuttuja tai sukulaisia virkakoneistossa tai palvelutehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Nou kirjoitti:
Tulin Thaimaasta juuri, muka hymyjen maasta.
Selitys sille hymylle (ei niitä enää kovin paljoa edes turistikohteessa näe) on se, että ne ei tajua englantia pätkääkään. Sanovat yesyes ja hymyilevät. Kysyt uudelleen harventaen ja selvemmin artikuloiden, yksinkertaisemmin. Vastaus on jonkinlainen hymy ja yesyes. Ei ne edes yritä! Jos pitää tosiaan selvittää jokin asia, niin tuo yesyes on todella perseestä.
Thaikuissa ollaan sitten solisoli (ei niillä ole r-kirjainta) ja aina hämmennyksissään tai töpätessään hymyillään tai jopa purskahdetaan nauruun. Mulla meni pinna yhdessä paikassa ja aloin tosiaan kiroilla suomeksi. Tuijotin hullun ilmeellä thaikkua silmiin pitkään ja löin nyrkin pöytään. Olen nainen, joka muutenkin tietysti siellä alinta kastia, joka luokittelu ei sisänsä minua häiritse. Sitten alkoi tapahtua. Alettiin pikkuhiljaa ymmärtää ja sain haluamani. On toi PERKELE vaan kumma taikasana!
Yks tuttu nainen kertoi, että Kiinassa olivat tietysti pitkän lennon jälkeen nälissään ja kysyivät muka paremman hotellin respasta ravintolaa. Vastaus oli yesyes. Aina vaan yesyes. Joutuivat itse seikkailemaan ja etsimään ruokapaikan. Selvisi, että lähin olisi ollut juuri siinä nurkan takana, mutta ei respa sitä heille osannut kertoa. Yesyes ja solisoli.
Aasialaiset ovat yesyes-kansaa. Näiden kanssa on oikein "ratkiriemukasta" tehdä duunia noissa maissa, kun vastavat "Yes yes" kysymyksiin "Oletko ymmärtänyt?" ja "Selostaisitko omin sanoin, mitä alat seuraavaksi tekemään?"
Ihan varmasti.
Mä en mistään hinnasta lähtisi niiden kanssa minkäänlaisiin tekemisiin, jos pitäisi saada jokin tulos aikaan.
Mulle kävi just tällä samalla reissulla äsken niin, että olin lähdössä toiseen kohteeseen. Siellähän on niitä matkakioskeja, josta tilataan matka ja ne noutaa hotellista ja matka jatkuu niiden voimin. Minulle ilmoitettiin että nouto on klo 10. Se luki saamassani lapussakin.
Mä olin neljän tähden hotellissa. Soitin edellisenä iltana vielä respaan, että lähettävät luggageboyn hakemaan mun matkalaukun (hirveä määrä portaita) klo 9. Yesyes. I know, sanoi respa. Sanoin että pls repeat my words to be sure. Hän toisti.
Laitoin aamulla laukun oven ulkopuolelle klo 8.50, en tarkistellut sen kohtaloa. Kello 9.30 puhelin soi ja respa höpöttämässä että nyt pitää lähteä, kyyti odottaa. Entä luggage? Kävin katsomassa. Siellähän se oli edelleen. Karjaisin että nyt nopeasti sitten. Joku kiikutti laukkuni ja minä juoksen perässä. Enpä hyvästellyt hotellin väkeä. Edellisenä iltana selvitin laskuni jo. Sitten pahoittelemaan muille matkalaisille, että solisoli, mulle ilmoitettiin että nouto on klo 10.
Noi on ihan oikeasti vetelää tyhjäpäistä löylynlyömää väkeä. Jos ei ymmärrä mitään eikä aio hoitaa mitään, niin nykyisin olisi esimerkiksi kännykät, joiden appeilla saa selkoa vaikka puhutusta englannista thaiksi.
Mua otti päähän aivan helkkaristi tuo hotelli muutenkin. Uima-allasbaarin poikia oli 4-5 kpl. Sinne kun menit tilaamaan juotavaa, niin kaikki vaan tuijottivat omia kännyköitään. Viimein sitten joku "palveli" vastahakoisesti. Kai siellä luullaan että kännyköitä kuuluu töissäkin tuijottaa koko ajan. Turistit ovat hieman eri juttu. Kerran olin tiskin toisessa päässä ja kysyin juomalistaa. Kundi heilutteli sitä että täällä se on, hae täältä. Sanoin että bring it to me. Kauhea juttu, kun ei saanutkaan juoksuttaa naisturistia ....
Ootko miettinyt, että he palvelisivat mieluummin hyvinkäyttäytyviä asiakkaita. Esim. itselle särähti pahasti korvaan tuo 'bring it to me'. Englantia puhuttaessa hyviä käytöksiä omaksuva ihminen yleensä lisää sanan 'please' loppuun. Tiedän, että nämä ovat näitä kulttuurillisia eroja Suomen välillä, mutta ulkomailla arvostetaan niitä hyviä tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Italiasta:
- Italiassa poliisi on autoilijaa pysäyttäessään kiinnostunut vakuutuksista, ei puhallutuksesta. Tämä huojensi itseä sillä olin ottanut ja poliisi pysäytti jolloin luulin käryn käyneen. En ollut humalassa mutta promilleja oli varmasti silti, kun viiniä tuli nautittua lähes päivittäin.
- Talousrikospoliisivoimat (guardia di finanza), joilla omat kulkuneuvot jne
- Suomen tiukkaa alkoholipolitiikkaa eläneenä kaikki tietää että lähes jokaisen maan anniskelutapa tuntuu liberaalilta, pohjoismaita lukuunottamatta. Italiassa pirtuakin marketissa kanistereissa, kun tekevät siitä likööriä.
- Pohjois-Italiassakin vielä julkisissa tiloissa kyykkyvessoja tuli nähtyä. Vaikka asento on ok, en tajua miten vanhat, vammaiset ja heikkokuntoiset pääsee tarpeilleen
- Kalterit ainakin alakerran ikkunoissa olisi tarpeelliset meilläkin, ei vain Etelä-Euroopassa missä on ryöstelykulttuuri pidemmällä.
- Vaikka ensi alkuun käytös tuntuu sydämelliseltä, se pidemmän päälle seurattuna vain teeskentelyä ja tulee puukkoa selkään tai selän takana arvostelua, pilkkaa ja vahingoniloa. Kukaan ei tarkoita sitä mita sanoo. Ystävällisyydessä käänteinen piikki: jos joku sanoo, että näytät hyvältä, tarkoittaa se, että olet esim. lihonut törkeästi. Miehet kehuu vain päästäkseen pukille.
- Itse arvostan halua olla rauhassa ja yksin, Italiassa sitä pidetään omituisena eikä anneta tilaa, ihmiset tunkee liika lähelle
- Nipotismi. Mitään ei saa hoidettua, jos ei ole tuttuja, tutuntuttuja tai sukulaisia virkakoneistossa tai palvelutehtävissä.
Suomessa taas nipotismin takia ainoastaan pahimmat nipot saavat töitä.
Mannermainen aamupala.
Muinoin luulin, että se olisi jotain ihmeellistä ja ihanaa - melkein kuin laivapöytä.
Ja sehän on se köykäisin mahdollinen aamiainen... :)
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin etelä-euroopassa tulee nopeasti ikävä toimivia abloy-lukkoja ja avaimia. Lähestulkoon joka ulko-ovessa on alkeellisen oloinen lukko ja siihen käy vuoden -75 Ford taunuksen avaimen näköinen kapistus, jota ensin kierretään kaksi kierrosta vastapäivään ja sen jälkeen puoli kierrosta myötäpäivään, lausutaan ave Maria, jonka jälkeen vielä kolme kierrosta vapaavalintaiseen suuntaan, ja sitten ovi aukeaa. Ehkä. Jos ei ole täysikuun aika.
Pelastit päiväni, kiitos ! :D
Parrakas nainen kirjoitti:
Etelä-Saksassa soittelivat kirkonkelloja aamulla ja illalla. Se hieman hämmensi ekalla kerralla.
Jossain pikkukylässä kirkonkellot soivat neljä kertaa tunnissa. Vartin yli kerran, puolelta kaksi, varttia vaille kolmesti, tasalta neljä kertaa & sen verran mitä kello on.
Ympäri vuorokauden.
Kyllä siihen tottuu ja se on jopa viehättävää.
Siis onko tän ketjun kirjoittajat ihan urpoja?
Ihmettelette ihan tavallisia asioita, joista ette ole muka tienneet mitään. Ei voi olla noin tyhmää sakkia.
Tuosta tavaran säilytyksestä rapussa.. Meillä on rappukäytävässä iso palmu ja monilla oven ulkopuolella pieni matto!
Meidän kerrostalon porraskäytävässä on taloyhtiön tuoma joulukuusi. Muina vuodenaikoina iso viherkasvi :)