Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei me supisuomalaiset, mitä olette ihmetelleet ulkomailla käydessänne, mitä asiaa tai ilmiötä meillä ei ole täällä yleisesti?

Vierailija
07.12.2017 |

?

Kommentit (386)

Vierailija
241/386 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen varsin järkyttynyt täällä avautuneen Thaimaan matkaajan käytöksestä! Nyrkkiä pöytään, kiroilua ja huutamista? Kaakkois-Aasiassa???!!! Ei. Kuten moni on todennut, siellä päin vallitsee ärsyttävä kasvojen säilyttämisen kulttuuri. Ärsyttävyydestään huolimatta se nyt vain on se, miten siellä käyttäydytään. Tuollainen mesoaminen on todella epäkunnioittavaa.

Niinpä. Tuo mesoaja ja karjuva juntti nyt vaikuttaa siltä ettei saa asioitaan hoidettua missään kun ei osaa tulla ihmisten kanssa toimeen. Heti vaan karjutaan ja nyrkkiä pöytään joka asiasta. Pysyisi himassaan.

Vierailija
242/386 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisten vessojen siisteys yllätti ainakin Koreassa ja Jenkeissä. Suomessa ei tulisi mieleenkään edes yrittää mennä metroaseman vessaan ja muissakin julkisissa vessoissa on hyvä varautua edes omaan nenäliinapaperiin siltä varalta, että wc-paperi on loppu. Sen sijaan Koreassa kaikissa metroasemien vessoissa oli aina siistiä, saippuaa ja paperia oli aina saatavilla mihin vuorokauden aikaan tahansa. Jenkeissä Disney Worldin vessoissa oli siivooja koko ajan, joten sielläkin oli hyvin siistiä. Yleensäkin siisteystaso noissa maissa todella korkea Suomeen verrattuna.

Toinen mikä ihmetytti Koreassa oli Garbage day. Roskat viedään kadulle odottamaan noutoa. Kaiken lisäksi roskat piti lajitella erillisiin, tietynlaisiin, erikseen ostettaviin pusseihin. En ihan päässyt tarkalleen sisälle kyseiseen konseptiin ja mitä mihinkin pussiin kuului laittaa, mutta ainakin oli erikseen garbage, recycling ja bio waiste. Jos halusi jättää esim. huonekalun kierrätettävksi, piti ostaa jonkin näköinen jätteen kuljetusmaksu ja liimata tällainen maksettu tarra tavaraan ja sitten kadulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/386 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa maissa ollaan ystävällisiä ja kohteliaita tuntemattomille turisteille, mutta samalla vastaan tulee paljon enemmän epärehellisiä ihmisiä joiden sanaan ei voi luottaa tai jotka yrittävät suoranaisesti kusettaa. Siis enemmän ääripäitä, Suomessa ihmisjoukot ovat enemmän tasaista massaa.

Jenkeissä se tyyli keskustella, että joku puolituttu sanoo "olisi kiva joskus tehdä jotain yhdessä" , mutta oikeasti ei todellakaan ole tarkoitus olla missään tekemisissä tulevaisuudessa. Ärsyttävää esittämistä.

Vierailija
244/386 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa maissa ollaan ystävällisiä ja kohteliaita tuntemattomille turisteille, mutta samalla vastaan tulee paljon enemmän epärehellisiä ihmisiä joiden sanaan ei voi luottaa tai jotka yrittävät suoranaisesti kusettaa. Siis enemmän ääripäitä, Suomessa ihmisjoukot ovat enemmän tasaista massaa.

Jenkeissä se tyyli keskustella, että joku puolituttu sanoo "olisi kiva joskus tehdä jotain yhdessä" , mutta oikeasti ei todellakaan ole tarkoitus olla missään tekemisissä tulevaisuudessa. Ärsyttävää esittämistä.

Suomalaiset pääsääntöisesti elävät melko hyvin järjestäytyneissä yhteisöissä ja meillä vallitsee vahva luottamuskulttuuri ja luottamusyhteiskunta. Omaan, toisten ja viranomaisten sanaan luotetaan. (toki mätämunia on täälläkin ja huijareita esim. netin myyntipalstoilla kuten tori.fi ja huuto.net jne nettikirpparit - mutta ovat marginaalissa onneksi).

Moni ulkomaalainen on ihastellut kuinka ystävällisiä ja rehellisiä keskimäärin kaikki Suomalaiset ovat olleet heitä kohtaan, neuvoa on yritetty aina jos kysyvät reittiohjeita kaupungin sisällä tai julkisen liikenteen suhteen vaihtelevalla Englannin kielen tasolla. Parhaimmat tapaukset olleet, että on pyydetty hyppäämään kyytiin ja ajettu tämä turisti oikeaan paikkaan omalla autolla tai pyydetty heidän seurata autollaan tätä neuvojan autoa. Pudonneet esineet, kuten lompakot - penkille unohtuneet käsilaukut jne on aina joku Suomalainen huikannut perään ja tullut antamaan jos on tilanteen huomannut.

Nämä ovat seikkoja joista itsekkin pidän Suomessa. Tästähän oli readers digestin tekemä testikin jokunen vuosi sitten Suomi voitti "kadonneen lompakon" -testin. Trendi oli mitä etelämmäksi siirryttiin euroopan kartassakin niin sitä epärehellisempiä nämä lompakon löytäjät olivat.  (lompakossa oli n. 35€ suuruinen summa käteistä, muistaakseni valokuva tyttölapsesta tms perhekuva ja "omistajan" puhelinnumero - testi tehtiin myös eri kulttuureissa kuten Aasian maissa).

Vierailija
245/386 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatusten tonava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset pääsääntöisesti elävät melko hyvin järjestäytyneissä yhteisöissä ja meillä vallitsee vahva luottamuskulttuuri ja luottamusyhteiskunta. Omaan, toisten ja viranomaisten sanaan luotetaan. (toki mätämunia on täälläkin ja huijareita esim. netin myyntipalstoilla kuten tori.fi ja huuto.net jne nettikirpparit - mutta ovat marginaalissa onneksi).

Moni ulkomaalainen on ihastellut kuinka ystävällisiä ja rehellisiä keskimäärin kaikki Suomalaiset ovat olleet heitä kohtaan, neuvoa on yritetty aina jos kysyvät reittiohjeita kaupungin sisällä tai julkisen liikenteen suhteen vaihtelevalla Englannin kielen tasolla. Parhaimmat tapaukset olleet, että on pyydetty hyppäämään kyytiin ja ajettu tämä turisti oikeaan paikkaan omalla autolla tai pyydetty heidän seurata autollaan tätä neuvojan autoa. Pudonneet esineet, kuten lompakot - penkille unohtuneet käsilaukut jne on aina joku Suomalainen huikannut perään ja tullut antamaan jos on tilanteen huomannut.

Nämä ovat seikkoja joista itsekkin pidän Suomessa. Tästähän oli readers digestin tekemä testikin jokunen vuosi sitten Suomi voitti "kadonneen lompakon" -testin. Trendi oli mitä etelämmäksi siirryttiin euroopan kartassakin niin sitä epärehellisempiä nämä lompakon löytäjät olivat.  (lompakossa oli n. 35€ suuruinen summa käteistä, muistaakseni valokuva tyttölapsesta tms perhekuva ja "omistajan" puhelinnumero - testi tehtiin myös eri kulttuureissa kuten Aasian maissa).

Niin ja se piti vielä lisätä, että juurikin tuo jenkkien small talk -kulttuuri on siitä typerä että jutellaan vain lämpimikseen. Kyllä Suomessa ja Suomalaisissa arvostan ehdottomasti sitä rehellisyyttä, jos ei ole asiaa niin ei ainakaan väkinäisesti koiteta täyttää tilaa ja aikaa turhanpäiväisellä jauhannalla ja tehdä lupauksia ja toivomuksia joita kumpikaan ei aio toteuttaa ja pitää. Jos Suomalainen sanoo, että olisi mukava mennä kahville hän myös todella tarkoittaa sitä.

Tästä olen itsekkin saanut omakohtaisesti ulkomailla kehuja mm. Briteissä reissatessa, että olen rehellinen. Erään noin 35-40 vuotiaan pariskunnan kanssa vietin kerran Hullissa mukavan illan kotoisassa pubissa ja ystävystyin - tämä perheen mies ihan tosissaan yritti houkutella, että muuttaisin heidän luokseen asumaan ja hän voisi järjestää minulle töitä tutuiltaan. Heidän oma teini-ikäinen poika oli kuulemma jo muuttanut opiskelemaan jonnekkin ja huone olisi vapaana. Tuo oli ihan mukava ilta ja jotenkin meillä klikkasi hyvin huumori ja jutut yhteen heidän kanssaan - tarjous oli melko erikoinen mutta en siihen tarttunut, oma elämä ja kaverit on kuitenkin täällä Suomessa.

Vierailija
246/386 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen varsin järkyttynyt täällä avautuneen Thaimaan matkaajan käytöksestä! Nyrkkiä pöytään, kiroilua ja huutamista? Kaakkois-Aasiassa???!!! Ei. Kuten moni on todennut, siellä päin vallitsee ärsyttävä kasvojen säilyttämisen kulttuuri. Ärsyttävyydestään huolimatta se nyt vain on se, miten siellä käyttäydytään. Tuollainen mesoaminen on todella epäkunnioittavaa.

Olin sen epäkunnioittavaksi tarkoittanutkin. Tiedän kyllä tämän kasvojen säilyttämisen. Oppikoot, laiskiaiset!

MInulla ei ole mitään hävettävää tässä asiassa. Minä olin hotellivieras, he olivat palvelemassa. Taivastele kaikessa rauhassa.

Kuulenhan, en ollut ensimmäistä kertaa Thaimaassa.

On toisenlaisiakin kokemuksia ja etiketin tiedän. Kiinalaisista Suomessa vastaavat kokemukset.

Yritäpäs itse hymyillä tyytyväisenä NELJÄN TÄHDEN hotellissa, jossa joudut juoksemaan respaan NELJÄ eri kertaa saadaksesi hotellin DeLuxe-huoneeseen kuuluvan wi-fin toimimaan. Et saa muuta ohjetta kuin YESYES. En millään pysty arvaamaan, miten wi-fin saa toimimaan koska ohjeessa neuvotaan englanniksi, että tähän nimi ja tähän huoneen numero. Se vain ei toimi. Jokin vanha ohje. Vihdoin saatiin yhteys sitten johonkin henkilöön, joka antoi aivan uudet ohjeet, joilla wi-fin sai toimimaan.

Minä hoidin työasioitani myös siellä samalla lomaillessani. Olisi siis pitänyt tyytyä siihen, että esim illalla (Thaimaan aikahan on 5 tuntia edellä eli jos kello on Suomessa 15, se on Thaimaassa 20) pitää vaan muuttaa lobbyyn tietskoineen ja papereineen tuntikausiksi, vaikka hotellin kaikissa muissa, huonommissakin huoneissa on wi-fi? DeLuxe-huoneeseen on tietenkin kalliimpikin.

Eräs belgialaispariskunta kyseli minulta samaa asiaa. Annoin ohjeet. Saivat vihaisuudellaan myös vihdoin respasta hotellin wi-fin käyttöönsä. Sanoin vielä, etten olisi uskonut että täällä toimiikin huutaminen. Olivat samaa mieltä, mutta saivat sitten haluamansa vihdoin.

Allasbaarin poikien wi-fit toimivat liiankin hyvin. Olisiko pitänyt asettua sinne ja rukoilla poikien salasanoja? Norkoilla vaikka siellä?

Tuo töppääminen matkalaukun haun kanssa pisti oikein pisteen Iin päälle.

Kun ei ymmärretä. Kun ei edes yritetä selvittää, mistä puhutaan ja sanotaan vain YESYES! Se on välinpitämättömyyttä, ammattitaidottomuutta ja surkeaa palvelua. Thaimaa elää turismista. Ei ehkä pitkään.

Tuo on asia, joka ei todellakaan käy Suomessa tai suomalaiselle. Pitää osata myös vaatia eikä pokkuroida.

Vierailija
247/386 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisellä kerralla tuolla kaukana maailmassa mulle tuli yllätyksenä se, ettei monessa hotellissa ollutkaan kuumaa vettä tarjolla, vaan sai tyytyä jääkylmään suihkuun :D.

Siis anteeksi missä? Itse olen kyllä reissannut paljon eri maanosissa ja aina ollut lämintä vettä... vai oliko tää joskus 1950-luvulla?

Ihan 2010-luvulla :). Maailmassa on paljon kaikenlaisia kolkkia, emme ole ilmeisesti samoihin paikkoihin eksyneet. Näihin kylmiin suihkuihin on tullut törmättyä molemmin puolin Atlanttia. Toki monissa hotelleissa oli kuumaa vettä, mutta ei kaikissa. Ilmeisesti tämä voisi yllättää monen muunkin nykypäivänä.

Enpä ole minäkään kylmiin suihkuihin törmännyt missään, niihin kyllä useinkin joissa boileriin pitää itse laittaa virrat päälle huoneeseen mennessään...

Vierailija
248/386 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun tällä hetkellä Briteissä ja seurustelen brittimiehen kanssa. Kaveripiiri täällä on myös vain pelkästään brittiläisiä.

-Viestien lopussa käytetään aina suukkoja "xx"

-Kettuja näkee kaikkialla kun kadut hiljenevät ruuhkasta. Tarkoitan tällä lähiöalueilla. Meillä Suomessa näkee rusakoita ja oravia, Lontoossa kettuja.

-Papuja. Kaikkialla. Leivän päällä. Tortillojen välissä. Aamiaiseksi. Illalliseksi.

-Ei kermaviiliä!? Paikallinen sour cream ei aja samaa asiaa. Yksi niistä asioista joita kaipaan. :D

- Sipsien megapussien sijasta myydään 50p maksavia minipusseja. Salt and vinegarii löytyy kaikkialta sekä kaikenlaisia muita eksoottisia kombinaatioita.. :D

-Kettle löytyy kaikista englantilaiskodeista. Eli vedenkeitin, mutta suunniteltu juurikin teeveden keittämiseen..

-Asuntojen myynti-ilmoituksissa mainitaan erikseen jos asunnossa on double-glazing. Eräänlainen myyntivaltti siis.

-Pesukone löytyy yleensä keittiöstä. Alunperin varmaan jäänyt tavaksi käytännön syistä. Esim. vesiliitännät löytyy jo valmiiksi eikä tilaa olisi muuallakaan. Suomalainen käytäntö pitää pesukonetta vessassa aiheutti ihmetystä.

-Kysyin mieheltäni miksei Briteissä voisi olla sähköistä järjestelmää kansalaisille, ettei tarvitsisi todistella asuinpaikkaansa vanhanaikaisesti esim. kaasulaskuilla. Ilmeisesti tälläkin pyritään ehkäisemään rahanpesua. Lähinnä kai pankkitiliä avatessa?

-Käytän suomalaisen pankin yhdistelmäkorttia (debit/credit), joka herättää ihmetystä joka ikinen kerta asioidessani ravintoloissa. Ensin maksupääte kysyy F1 Debit tai F2 Credit, johon brittiläinen kysymättä painaa F2 ja veloittaa sen luotolta. Jotta lounas/illallinen tulisi vielä enemmän tappiolliseksi, he oma-aloitteisesti veloittavat ostokseni euroissa vaikka haluaisin tähän kysymykseen vastata EI. Kerran yritin olla oma-aloitteinen ja sanoin hoitavani asian. Työntekijä ei ollut uskoa että maksu meni läpi, koska panoin euro-kysymykseen ei. Kävi vielä tarkistamassa kassapäätteeltä. :D Briteissä siis erikseen debit- ja credit-kortit.

Tällä hetkellä olen Thaimaassa reissussa, joten muutama huomio täältä.

-Hotellien aamiaisella on tarjolla aasialaiseen makuun riisiä ja nuudelia paistettujen vihanneksien kera. Tähän seikkailuun en ole vielä aamiaisella ryhtynyt. Itse kaipailen juustoa leivän päälle, jota täällä ei juurikaan tarjota.

-Likavedet johdatetaan suoraan turistirantojen meriveteen. Näin tehdään esim. Phuketin Kata Beachilla ja Krabin Ao nang beachilla. Harmillista. :(

-Ruokahygienista ei tietoakaan. Ruoka tehdään käsiä pesemättä samalla kun vastaanotetaan rahat. Ruoka säilytetään kuumassa tropiikissa ilman kunnollista jäähdytystä. Turistina saa olla tarkkana. Astiat pestään usein ravintolan keittiön lattialla likaisissa vadeissa.

-Omaa miestäni tervehditään kunnolla kättelemällä ja katsomalla silmiin. Minua ei tarvitse edes vilkaista saati kysellä mitään. Ollessani se maksava osapuoli, kiitos sanotaan silti vain miehelleni.. :D Selkeästi huomattavissa ettei naisia arvosteta samalla tavalla.

-Monet aasialaiset, kuten korelaiset, rakastavat matkustaa ryhmissä. Mielellään ryhmähenkeä vahvistavissa vaatteissa. Pariskunnat kulkevat samaten mätsäävissä outfiteissa, eli siis vaatteet kuvio/kuosi on sama, mutta malli eri. Mahdollisesti teettävät vaatteensa?

-Kovassa huudossa on myös lapsenomaiset vaatteet. Paikallisessa kauppakeskuksessa myydään Disney-paitoja ihan aikuisille.

-Valokuvaaminen on iso osa matkustamista. Selfieitä otetaan kepin avulla. Jokaikisessä kuvassa näytetään "peace"-merkkiä sormilla. Rannalla poseerataan avoimesti, siksihän rannalle on tultu alunperinkin. Saamaan hienoja kuvia. Haha. :)

Vierailija
249/386 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Lisää näitä juttujanne, on viihdyttävää lukemista.

Kinailijoille vaan tiedoksi, että sehän on suomalainen perusilmiö jos mikä, koska "periksi ei anneta" mottona:  ""Miun sana mitätön siun sana ei tiiä mittään""

Vierailija
250/386 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmonen paskaviemärin haju joka leijuu yhtäkkiä nenään. Ihan sama missä maassa on käppäillyt niin aina on jossain kohtaa lehahtanut. Suomessa en ole haistanut.

Helteisenä kesänä, jossain pikkukaupungissa tyhjennettiin likakaivoa kun kuljettiin ohi. Lapset kiljuivat innoissaan, äiti, äiti täällä haisee etelä.

Useammin kyse on ravintolan viemäristä, jossa haisee pilaantunut härski rasva ja ruoantähteet. Paskakaivot eivät haise samalle. 

Vierailija
251/386 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksalaisten kohteliaisuus on tervehtiessä vallan huippukohteliasta, ja vaikka täällä Suomessakin kättelemme toisiamme tavatessamme monissakin eri tilanteissa, mutta saksalaisten keskuudessa kätteleminen on todellakin yleisempää jopa perheenjäsenten kesken.

Miehen suutelua naisen kämmenselälle en ole kovin monia kertoja nähnyt ihan tavallisissa kohtaamisissa juhlissa tai muulloinkaan täällä Suomessa, mutta missä valtioissa se sitten on kovin yleistä, mutta ei kyllä täällä meillä suomalaisten kesken; halaaminen on kylläkin jonkin verran yleistynyt tapa suomalaistenkin tavatessa ja etenkin onnittelemisen yhteydessä.

Vierailija
252/386 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin viihdyttävä ketju. Mulla muutama juttu lisää:

Asuin aikoinani useamman vuoden Saksassa. Äiti oli opettanut, että kun ruokapöydästä noustaan, täytyy aina sanoa kiitos. Saksalaiset eivät kiittäneet.

Saksassa ei ollut tiskipöydän päällä kuivauskaappeja.

Koira kulkivat vapaina omistajiensa vieressä. Ei ollut remmirähjäämistä.

Wc-pöntössä oli usein kummallinen ikäänkuin tarjotin, johon tarpeet tehtiin.

Ruokakupoissa sai maistaa esim palan juustoa ennen ostosta.

Silloinen poikaystäväni kieltäyi menemästä naishammaslääkärille. (Naiset ei osaa ja plaa plaa plaa, äijä saikin aika vilkkaasti lähdön). Olin silloin 25-vuotias, enkä ollut Suomessa ollut koskaan mieshammaslääkärillä.

Vierailija
253/386 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen kaipaan ruokailukulttuuria, tapaksia, pöytiintarjoilua.

Sekä vähän meteliä arkeen (tuntemattomille voi ja kannattaa jutella, bussissa on omituista kun vieruskaverille ei jutella) ja maalaisjärkeä sääntöjen ja rajoitusten suhteen (jos joku kävelee punaisilla, parkkeeraa väärin tai polttaa tupakan bussin vessassa ei se ole maailmanloppu)

Eniten kaipaan kuitenkin suomalaisille kykyä elää hetkessä. Jos tapaaminen on sovittu klo jotakin, suomalainen odottaa kengät jalassa hermostuneena tunti ennen tapaamisaikaa. Tätä en käsitä.

Suomesta kaipaan nopeita kassoja, suht siistejä vessoja, toimivia putkistoja ja jätehuoltoa.

Vierailija
254/386 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itä-Afrikassa työvoima on niin halpaa, että palvelua saa ihan käsittämättömän paljon. Ruokakaupassa saattaa joku latoa ostokseni hihnalle, yksi noutaa minulle vielä jonkin tuotteen, jota en löytänyt, kassa skannaa tuotteet ja rahastaa, pakkaaja pakkaa kassit ja joku auttaa kantamaan ne autoon.

Suomessa jengi on innoissaan itsepalvelukassoista! Kierrän kaukaa moiset. Muutenkin Suomessa saa jo itse tehdä (usein netissä) lähes kaiken, minkä ennen teki joku siihen palkattu ihminen. Vihaan tätä itsepalvelukulttuuria.

Mua taas ärsyttää, kun ihmiset valittaa Suomessa palvelun puutteesta. Ne itsepalvelukassat on olemassa siksi, että ne on halvempia pitää yllä. Ite asioin mieluummin sellaisella nopeasti kuin jonotan sille ainoalle auki olevalle normikassalle, kun kauppiaalla ei ollut varaa palkata enempää työntekijöitä istumaan siellä normikassan takana.

Jos osaat kertoa, kuinka tuon korkean palveluasteen toteuttaminen on näin vähilukuisessa korkean verotuksen maassa mahdollista, niin ole hyvä vain ja kerro. Mutta kun osataan vain valittaa palvelun puutteesta, eikä ratkaisua sen juurisyihin ole.

Tämä on pohjoismaa, jossa ihmiset asuvat pakkasen keskellä oikeissa taloissa ja asiat maksavat oikeaa rahaa. Täällä ei teetetä turhia töitä lähes ilmaiseksi, koska sillä ei kukaan tässä maassa elä. Ja toisaalta kulaan yrittäjä ei ole niin hölmö, että palkkaa työvoimaa huvikseen. Yrittäjä tekee bisnestä, ei hyväntekeväisyyttä.

Voithan itse mennä töihin ruokakauppaan 50 sentin tuntipalkalla. Varmaan suhteessa saman verran ne afrikkalaiset asiakaspalvelijat tienaavat työstään. Ne samat ihmiset eivät asioi siellä ruokakaupassa, koska heillä ei ole varaa. Ainiin, mutta kun halusit vaan itse olla se rikas palveltava ja unohdit, että jonkun pitää tosiaan tehdäkin ne orjatyöt. Ja että yrittäjän pitäisi maksaa vielä palkkaakin näille, mutta harmi kun Suomen lainsäädäntö ei noin pieniä palkkoja salli. Ja vaikka sallisi, niin hyvinvointivaltion periaatteisiin ei oikein sovi työn teettäminen orjapalkalla, jolla ei elä.

Muuta Afrikkaan, siellä saat sitä palvelua. Tai ole hyvä ja esitä ratkaisusi tähän työ/palkkaus/elinkustannukset -ongelmaan, jonka vaatimuksesi korkeasta palvelutasosta tällaisessa vähilukuisessa mutta kehittyneessä maassa aiheuttaa. Mutta älä vertaa Suomalaisen palvelun määrää johonkin kehitysmaahan, ellet samalla vertaa terveydenhuollon, koulutuksen, sivistyksen, ilmaston ja yleisen elintason tilaa.

Vierailija
255/386 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Ja joo tiedän että suomalainen kirjoitetaan pienellä. Puhelin näköjään kuvitteli, että kyseessä on sukunimi.)

265

Vierailija
256/386 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat saivat tulla kauppoihin yms, jopa ravintoloihin sisälle. En tykännyt yhtään, sillä en pidä koirista.

Vasta vaihdossa ollessa tajusin, että astioiden kuivauskaappi on suomalainen keksintö. Muualla piti käsin tiskatessa kuivata pyyhkeellä tai hankkia erillinen kuivausteline pöydälle.

Vierailija
257/386 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aggressiiviset kaupustelijat tai ravintoloiden sisäänheittäjät kaduilla. Käyvät hermoille, vaikka vaan kävelee ohi ignoraten niin huutelu ja kalkatus jatkuu vaan.

Vierailija
258/386 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen joka ei pidä eläimistä esim. koirista, olisiko itsetutkistelun paikka. Minusta oli kiva, että Saksassa asuessani siellä juurikin koirat olivat tervetulleita ravintolaan kuten kauppoinkin.

Vierailija
259/386 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvalloissa tuntemattomat ihmiset kadulla saattavat esim. toivottaa hyvää joulua ohi mennessään. Tavalliset ihmiset siellä saattavat joulun aikoihin käyttää tonttuhattua (vuorillista) hattuna ollessaan ostoksilla yms. Suomessa tonttuhattu päässään kulkevaa ihmistä pidettäisiin pikkujouluvieraana, joka on vähän huppelissa.

Vierailija
260/386 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ja lastenvaunujen kanssa paljon reissanneena olen huomannut että esteettömyys on Suomessa kyllä omaa luokkaansa, ihan joka paikkaan on laitettu hissit ja rampit. Ulkomailla, esimerkiksi keski- ja etelä-euroopassa ei ole toivoakaan päästä esimerkiksi metroon ilman melkoista kantamisoperaatiota. Me selvittiin kantamalla mutta en voinut olla ajattelematta että Suomessa pyörätuolilla liikkuvien ihmisten elämä on kyllä paljon helpompaa ja vapaampaa kuin eurooppalaisten kanssasiskojensa -ja veljiensä.