Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka ei hanki omistusasuntoa, koska ei ole varaa hankkia kunnollista?

Lounais-Suomi
07.12.2017 |

Tuntuu ettei meillä ole varaa mihinkään mikä edes jotenkuten sopisi elämäntilanteeseen (2 lasta) JA olisi niin hyvässä kunnossa että uskaltaisi ostaa. Ollaan pienituloisia ja joku hometalo suistaisi meidät kyllä loppuelämän vaikeuksiin jos sellaiseen haksahtaisi. :/ Ihan hirveitä luukkuja myydään poskettomilla hinnoilla. Hintaero uuteen ei noissa vanhoissa edes ole suuri / suhteessa, uuden talon esim. saa täältä n. 250 000 eurolla, mutta se on kuitenkin hieman liikaa meidän lompakolle.

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Helsingin ydinkeskustassa ja vuokrani on kohtuullinen. Jos ostaisin täältä nykyistä kotiani vastaavan asunnon, joutuisin maksamaan siitä vähintään 400 000 euroa. Ei todellakaan kiinnosta ottaa niin isoa lainaa. En halua muuttaa mihinkään lähiöön, joten asun tyytyväisenä vuokralla. Omaisuutta kerään muilla tavoilla kuin omaa asuntoa maksamalla, omistan mm. osakkeita ja metsää.

Et varmaan edes saisi niin isoa lainaa.

Joka tapauksessa suurin osa vuokralla-asujista ei todellakaan kerää omaisuutta jollain muulla tavalla. Ne ei yksinkertaisesti pysty panemaan säästöön mitään, koska kaikki rahat menee sen vuokran maksamiseen.

Vuokra on paljon pienempi kuin vastike ja velan lyhennys yhteensä.

Vierailija
22/93 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko teidän tulot yhteensä on? Mekin aika pienituloisia, netto 4000, mutta ollaan ostamassa 250000€ asuntoa ja melkein samalla summalla otetaan lainaa.

Olette ennemminkin keskituloisia.

Nimenomaan. 4000 e netto ei ole pienituloinen perhe.

Ohis, mutta mistähän tää tulee että kaikki luulee olevansa pienituloisia? Todistin kerran sananvaihtoa, jossa A puhui nälän näkemisestä lapsena, ja B alkoi vakavissaan tilittää, että kyllä heilläkin oli köyhää, vaikka pelkästään isän kuukausipalkka olikin viisinumeroinen luku. Itkeäkö vai nauraako? Perspektiivi hukassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko teidän tulot yhteensä on? Mekin aika pienituloisia, netto 4000, mutta ollaan ostamassa 250000€ asuntoa ja melkein samalla summalla otetaan lainaa.

Olette ennemminkin keskituloisia.

Ei ole jos molempien palkka noin 2t.

Nettopalkka. Silloin brutto on noin 3000€, eli enemmän kuin mediaani-, mutta vähän vähemmän kuin keskipalkka.

Vierailija
24/93 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä on. Hän on maksanut nyt sitten vuokra-asunnostaan 100 000 euroa samaan aikaan kun minun asutoni arvo on noussut 70 000 euroa, olen säästänyt pääomaa lyhennyksinä 80 000 euroa - korot ja vastikkeet 50 000 euroa -> 100 000 euroa.

Eli kahdentoista vuoden aikana minun omaisuuteni on kasvanut asumalla 100 000 euroa ja hänen pienentynyt 100 000 euroa -> erotus 200 000 euroa. 

Vierailija
25/93 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muuttaa ulkomaille töihin, vaikka vain vuodeksi, eikä ole omistusasuntoa, voi siirtyä kys maan verotuksen piiriin eli säästää kymmeniä tuhansia jo siinä. Lisäsäästöä tulee, että jos kesken vuotta muuttaa, määräytyy sen vuoden veroprosentti vain Suomessa tehtyjen kuukausien mukaan.

Vierailija
26/93 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävä on. Hän on maksanut nyt sitten vuokra-asunnostaan 100 000 euroa samaan aikaan kun minun asutoni arvo on noussut 70 000 euroa, olen säästänyt pääomaa lyhennyksinä 80 000 euroa - korot ja vastikkeet 50 000 euroa -> 100 000 euroa.

Eli kahdentoista vuoden aikana minun omaisuuteni on kasvanut asumalla 100 000 euroa ja hänen pienentynyt 100 000 euroa -> erotus 200 000 euroa. 

Tuo edellyttää ainakin sen, ettei asu muuttotappiopaikkakunnalla.

Vierailija
27/93 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat valmiita elämään 25 neliön neukkukuutiossa Konalassa tai Kouvolassa ihan vaan sen takia että "aina on parempi maksaa omaa".

Minä asun Etu-Töölössä 60 neliön kaksiossa, jota minulla ei olisi varaa ostaa, mutta on hyvin varaa vuokrata. Nautin elämästä täällä ja kohta muutan taas ulkomaille.

Vierailija
28/93 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisätään nyt vielä se, että jos hän olisi laittanut asumiseen saman verran rahaa kuin minä, hänellä olisi säästöjä 30 000 euroa + sijoitusten hyvä tuotto -> arviolta yhteissumma 50 000 euroa, jolloin erotus olisi 150 000 euroa. 

Hän sanoi aikanaan, ettei halua aloittaa mistään pikkuisesta asunnosta kuten minä. 

Vierailija
29/93 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja samalla olet viettänyt 12 elämäsi parasta vuotta jossakin läävässä, jonka ostit vain sen takia että sinulla oli siihen varaa.

Vierailija
30/93 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettotulot 4t€ kahdella palkansaajalla (4) ja olette ottamassa lainaa 250t€??

Luoja miten ihmiset on hulluja ja tyhmiä, toiv pankit ei moiseen suostu. Jos suostui niin tervetuloa kituutus ja elämä taloudellisessa tiukkuudessa/kurjuudessa.

T. Nettotulot n.5t€, asuntolainaa jäljellä n.70t€ ja kaikki menee mitä tulee, varsinkin nyt kun esikoinen aloitti lukion ja mm pelkkiin kirjoihin mennyt n.600€ jo tässä syksyn aikana.

No ensinnäkin meillä on vain yksi lapsi eikä toista välttämättä edes tule. Lainan lyhennys on sovittu niin että se on noin tonni. eli kolme tonnia jää vielä sen jälkeen käyttöön. Sais olla elämänhallintaongelmia jos ei tämän jälkeen rahat riittäisi. Ja säästöönkin jää riittävästi. Ja korkojen nousuun ollaan varauduttu ja tarvittaessa luovutaan sijoituksista ja osakkeista. Harmi että teillä on noin tiukkaa. Kannattaa budjetoida paremmin ja laittaa ylös mihin ne rahat oikeasti menee. Esim viinaan ja tupakkaan menee yllättävän iso summa kuussa, me ei näitä harrasteta, eikä muitakaan heräteostoksia. Lukiokirjat täytyy tietysti aikanaan hankkia jos niille tulee tarvetta, mutta niihinkin voi säästää ennakkoon.

Vierailija
31/93 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo edellyttää ainakin sen, ettei asu muuttotappiopaikkakunnalla.

Muuttotappioaleella kannattaa asua vuokralla ja Muuttovoittoalueella omassa.

Vierailija
32/93 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samalla olet viettänyt 12 elämäsi parasta vuotta jossakin läävässä, jonka ostit vain sen takia että sinulla oli siihen varaa.

No ei todellakaan ole läävä vaan uutena ostettu rivari, johon sai itse valita haluamansa sisustusratkaisut. 

Vierailija
33/93 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun te omistusasujat kuolette erilaisiin kansantauteihin, ennen kuin pääsette "nauttimaan" siitä asunnostanne, jonka olette maksanut. Eli kannattiko kituuttaa ja säästää vai nauttia elämästä silloin kun voi?

Vierailija
34/93 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi asua jossain uudessa "rivarissa", jos voi asua maailmankuulun arkkitehdin 1890-luvulla suunnittelemassa jugend-kerrostalossa?

Vierailija
35/93 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myin vasta omani pois ja olen mielummin vuokralla kun omistan. Nyt voin muuttaa ja miettiä asioitaninrnrmmän pidemmälle kun olla sidoksissa asuntoon josta ei tullut muuta kuin harmia.

Vierailija
36/93 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun te omistusasujat kuolette erilaisiin kansantauteihin, ennen kuin pääsette "nauttimaan" siitä asunnostanne, jonka olette maksanut. Eli kannattiko kituuttaa ja säästää vai nauttia elämästä silloin kun voi?

No minulla on nyt oma suurin piirtein velaton asunto ja elämästä voin nauttia perimäni asunnon suomien varojen turvin. 

Vierailija
37/93 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän tarkoitus ei ole säästäminen. Ei edes omaisuuden kerryttäminen. Elämän tarkoitus on eläminen.

Vierailija
38/93 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi asua jossain uudessa "rivarissa", jos voi asua maailmankuulun arkkitehdin 1890-luvulla suunnittelemassa jugend-kerrostalossa?

Koska niitä on vain kaupunkikeskustoissa? 

Vierailija
39/93 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minulla on nyt oma suurin piirtein velaton asunto ja elämästä voin nauttia perimäni asunnon suomien varojen turvin. 

Silti sinulla on mennyt elämästäsi 12 vuotta siellä pienessä "omassa" rivarissa, johon sai valita haluamansa "sisustusratkaisut". hehe.

Vierailija
40/93 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai Herran tähden kukaan tuhlaa ainutkertaista elämäänsä jossain korvessa asumiseen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän