Mitä teette jos olette koiran kanssa lenkillä, ja jonkun vapaana oleva koira juoksee kohti?
Eilen tuli tilanne, että jonkun saksanpaimenkoira oli vapaana ja lähti sitten tietysti juoksemaan meitä kohti. Ei kuunnellut omistajansa käskyjä tulla takaisin. Minulla pienehkö 10kg koira, joten mietin otanko syliin vai mitä tehdä. Päädyin sitten vain blokkaamaan jaloillani ettei pääse ottamaan kontaktia.
Mutta mistä olisin voinut tietää jos se koira olisikin ollut vihainen ja käynyt omani päälle?
Pitäisikö siinä tilanteessa nostaa koira varuilta dramaattisesti syliin? Voiko se toinen koira provosoitua tuollaisesta?
Tämä oli kiltti ja lähti onneksi melkein heti pois. Oma koiranikaan ei reagoinut tilanteeseen mitenkään. Pidän aina varalta sen kaukana muiden isoista koirista, kun eipä sitä voi tietää mitä ongelmatapauksia kenelläkin on. Naurettava tilanne joka tapauksessa, kuka pitää koiraa vapaana kaupungissa ilman että se edes tottelee...
Miten te toimitte?
Kommentit (93)
Entäs jos on lenkillä ihan ilman koiraa ja irtonainen koira juoksee päin? Mitä silloin pitäisi tehdä? Menen ihan paniikkiin ja jähmetyn sellaisesta. Onneksi tähän mennessä omistajat ovat tulleet ottamaan koiransa kiinni, kun olen huutanut niille, että voitko ottaa koirasi kiinni. Kerran yksi kyykki jossain polulla puhelin kädessään ja koira juoksi vapaana mua päin. Pidän kyllä koirista, mutta kun koskaan ei voi tietää, mitä eläin loppujen lopuksi aikoo.
Minulla on itselläni saksanpaimenkoira ja usein on juossut pienempi tai isompi koira vapaana kohti. Oma koirani yleensä istuu eikä reagoi sen kummemmin. Niitä vapaana juoksevia sen sijaan yritetään tuloksetta saada luokse, mikä on lähinnä huvittavaa.
Hyvin erikoista on lisäksi se, että kytkettyjen pienten koirien kanssa vastaantulevat nappaavat koiransa syliin ja kipittävät jonnekin piiloon. En ole tähän päivään mennessä tajunnut, miksi niin pitää toimia.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos on lenkillä ihan ilman koiraa ja irtonainen koira juoksee päin? Mitä silloin pitäisi tehdä? Menen ihan paniikkiin ja jähmetyn sellaisesta. Onneksi tähän mennessä omistajat ovat tulleet ottamaan koiransa kiinni, kun olen huutanut niille, että voitko ottaa koirasi kiinni. Kerran yksi kyykki jossain polulla puhelin kädessään ja koira juoksi vapaana mua päin. Pidän kyllä koirista, mutta kun koskaan ei voi tietää, mitä eläin loppujen lopuksi aikoo.
Käännä selkä koiraa kohti ja odota, kunnes omistaja ottaa sen kiinni. Päästään terve koira ei käy puremaan tai hyökkää, mutta jotkut saattaa "tervehtiä" nousemalla päälle, ja selän kääntäminen koiralle yleensä vie koiralta siihen mielenkiinnon.
Kun minulla oli vielä koira niin se tykkäsi yleensä muista koirista. Rodultaan dobermanni. Ei tapellut ikinä, vaikka olikin rodultaan ehkä sellaisen maineen omaava. Muutamia kertoja kohtasimme irrallaan olevan koiran. Tässä tapauksessa jos kyseessä oli pieni koira niin tiesin sen, ettei omani oli sille mikään uhka eli jos toinen koira oli rauhallinen niin pysähdyimme hetkeksi ja jatkoimme sitten matkaa. Tavallaan yritimme lähteä tilanteesta pois. Joskus pienikin koira silti näykkäisi omaani jalkaan ( omani niin pehmo, ettei suuttunut siitäkään), mutta silloinkin yritimme jatkaa vain matkaa. Erilainen tilanne oli se, kun isompi koira tuli kohti. Silloin pelkäsin vähän oman koirani puolesta. Yleensä nämä tilanteet silti menivät hyvin ja moni metsästyskoira varsinkin rauhallinen ja jatkoi matkaansa myöhemmin. Naapurissa asui joskus se ikävin koira jota pidettiin yleensä aika. Tämänkin piti olla rotunsa puolesta mukava, että ei kuitenkaan ollut vaan ikävä yksilö, joka aina rähisi, näykki ja purikin jos pääsi lähelle. Oli ehkä kiusattu jotenkin, kun ei sen rotuisin pitäisi käyttäytyä niin. Oli kooltaan myös lähes oman koirani kokoinen. Silloin en voinut muuta kuin huutaa sitä pois ja joskus ottaa esim toisen hihnan mukaan lenkille millä löydä koiraa jos tuli ihan omaani kiinni ja alkoi nälvimään. Mikään muu ei tehonnut ja monesti juostiin karkuunkin. Omani senverran kiltti etten tahtonut todellakaan, että se saa ikäviä kokemuksia ja että sen pitäisi tapella toisen kanssa. Oli kamala koira kyllä ja puri minua kahdesti jalkaan myös. Ainoa koira mitä olen inhonnut todella paljon. Teki elämästämme piinaa pariksi vuodeksi.
Edelliseen korjaus eli siis naapurissa koira mitä pidettiin yleensä aina irti.
don`t worry kirjoitti:
Odotan mastiffinini kanssa rauhassa ja tarvittaessa annan koiran hoitaa tilanteen,ellei irtokoira älyä
poistua tilanteesta.
Ja egon jatkeeksiko koira on? Se on aivan sama onko sinulla minkä kokoinen tai rotuinen koira. Omistajan pitää AINA suojella koiraansa. Olen tanskandogilleni opettanut taakse meno käskyn näitä tilanteita varten. Esim. Kapeilla poluilla minä kuljen ensin ja näen mitä on edessä ja koira kävelee takana.
Älkää laittako meitä muita lainkuuliaisia, tunnollisia koiranomistajia tilanteeseen, jossa joudutaan valitsemaan oman koiran hengen, vammautumisen, kalliin eläinlääkärilaskun, koiran traumatisoitumisen ja teidän vapaana juoksevan koiran satuttamisen väliltä!
Lain mukaan koirat tulee pitää hihnassa kaupungissa ja taajamassa. Metsässä koiraa saa pitää vapaana vain metsänomistajan luvalla. Monissa luonnonpuistossa on kielletty koirien vapaana pitäminen. Lintujen pesimäaikana on kokonaan lailla kiellettyä. Älkää ottako sitä koiraa, jos teillä ei ole omaa tonttia ja pihaa, tai halua mennä koirapuistoon, jossa koira saa olla vapaana. Mikäli hihnassa lenkittäminen on ihan mahdoton ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun oon kissan kanssa puistossa ja vapaana oleva koira juoksee kohti, potkaisen sitä. Se on joko prinsessani henki tai sen hurtan pääkuhmu. Valitsen jälkimmäisen.
Aika ilkeää kielenkäyttöä toisten koirasta. Oma kissasi on prinsessa mutta koira on joku paska hurtta? Toivottavasti joku repii vielä kissaltasi pään irti!
"Aika ilkeää kielenkäyttöä toisten koirista" ja samaan hengenvetoon "toivottavasti joku repii vielä kissaltasi pään irti". Ihanaa meininkiä palstalla <3
selität juttuja sillai et ihanku jotkut saatanan katit ois muka jotenki parempii ku kissat xd
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun oon kissan kanssa puistossa ja vapaana oleva koira juoksee kohti, potkaisen sitä. Se on joko prinsessani henki tai sen hurtan pääkuhmu. Valitsen jälkimmäisen.
Aika ilkeää kielenkäyttöä toisten koirasta. Oma kissasi on prinsessa mutta koira on joku paska hurtta? Toivottavasti joku repii vielä kissaltasi pään irti!
"Aika ilkeää kielenkäyttöä toisten koirista" ja samaan hengenvetoon "toivottavasti joku repii vielä kissaltasi pään irti". Ihanaa meininkiä palstalla <3
selität juttuja sillai et ihanku jotkut saatanan katit ois muka jotenki parempii ku kissat xd
KOIRAT SIIS KISSAT ON PASKOJA
Koiravihaaja kirjoitti:
Älkää ottako niitä saatanan rakkeja lemmikeiksenne. Kaikille parempi niin.
Iha näi btw kyllä muuten tasan otamme, ehkä sulle parempi niin muttei muille ja jos sul on ongelmii koiria kohtaa nii osta juna lippu kiinaa
Vierailija kirjoitti:
Nostan aina pienen koirani syliini varmuuden vuoksi. Koirani ei tule toimeen toisten koirien kanssa jos on itse hihnassa.
Ei suositella, että koiraa otettaisiin syliin. Jos on takki tms. jonka alle voi laittaa, niin silloin voi toimia. Inhalla koiralla on tapana repiä sylissä olevaa koiraa. Tosin ei ne yhtään vähempiä vammoja ole jos koira on alhaalla maassa. Vaikea tilanne. Hyökkäävää koiraa voi yrittää käskyttää, vaikka harvoin ne kuuntelevat. Silti voi yrittää. Pitäisi olla turvasumute, osua läppäsemään kuonolle tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käännä selkä koiraa kohti ja odota, kunnes omistaja ottaa sen kiinni. Päästään terve koira ei käy puremaan tai hyökkää, mutta jotkut saattaa "tervehtiä" nousemalla päälle, ja selän kääntäminen koiralle yleensä vie koiralta siihen mielenkiinnon.
Ne hyökkääjät EIVÄT ole päästään terveitä.
Meidän kylillä on nyt kauhea häly päällä, kun yksi koira ja kissa on kuollut rotanmyrkyyn.