Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teette jos olette koiran kanssa lenkillä, ja jonkun vapaana oleva koira juoksee kohti?

Vierailija
05.12.2017 |

Eilen tuli tilanne, että jonkun saksanpaimenkoira oli vapaana ja lähti sitten tietysti juoksemaan meitä kohti. Ei kuunnellut omistajansa käskyjä tulla takaisin. Minulla pienehkö 10kg koira, joten mietin otanko syliin vai mitä tehdä. Päädyin sitten vain blokkaamaan jaloillani ettei pääse ottamaan kontaktia.

Mutta mistä olisin voinut tietää jos se koira olisikin ollut vihainen ja käynyt omani päälle?
Pitäisikö siinä tilanteessa nostaa koira varuilta dramaattisesti syliin? Voiko se toinen koira provosoitua tuollaisesta?
Tämä oli kiltti ja lähti onneksi melkein heti pois. Oma koiranikaan ei reagoinut tilanteeseen mitenkään. Pidän aina varalta sen kaukana muiden isoista koirista, kun eipä sitä voi tietää mitä ongelmatapauksia kenelläkin on. Naurettava tilanne joka tapauksessa, kuka pitää koiraa vapaana kaupungissa ilman että se edes tottelee...

Miten te toimitte?

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä isojen koirien omistajat sanovat, mutta minä en päästä pientä koiraani irti, jos jonkun iso koira meinaa käydä kiinni tai "tulee tutustumaan". Nostan tietysti syliini ja suojelen kuin leijonaemo. Pitäkää ne rakkinne kiinni.

Vierailija
42/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähdetään koiran kanssa juoksemaan poispäin. Koirani osaa "juoksee"-käskyn ja pinkoo hemmetin lujaa. Jos muutaman korttelin jälkeenkin irtokoira jahtaisi niin yrittäisin johonkin kauppaan sisään tai sitten tömistelyä, karjuntaa ja viimeisenä keinona oma koira irti.

-pitbullin omistaja

Just just, että saaliiksi hyökkäävälle koiralle? :D

Kaikille sitä koiria annetaankin.

Perustele.

Olisiko parempi antaa koirien ottaa yhteen? Mitä itse ehdottaisit?

Ja sinäkö luulet, että ehditte oikeasti juosta kovempaa karkuun, kuin se vapaana oleva - nyt teidän karkuun pinkomisen takia saalistusviettinen - koira juoksee? 

Veikkaan että se on sen 5 metriä ja tappelu on pystyssä. 

Toistaiseksi se irtokoira on jäänyt jälkeen kun omistaja katoaa näkyvistä.

Ei voi kuin toivoa että seuraavalla kerralla se on sinun koirasi joka tulee haastamaan. Jos hihnassa oleva koirani tappaa irtokoiran, se on täysin irtokoiran omistajan syy. En ole koiralleni halunnut ollenkaan tappelukokemusta ja sen vuoksi ollaan juostu pois potentiaalisista tappelutilanteista jo 5v ajan.

En vaan pysty ymmärtämään kuka käskee pitbullia ottamaan haasteen vastaan irtokoiralta, miksette vain voi pitää koirianne kytkettynä?

Kiitos vaan toiveista, onneksi omani kyllä pysyy hyvin irti vierelläni ja vielä totteleekin kun käsken tulla. Jos olet nopeampi kuin koira, niin hyvä. Onko monesti joutunut testaamaan juoksulujuutta? 

Minä taas toivon, että sinun koirasi ei kenenkään kimppuun hyökkää, vaikka tilannetta omalla toiminnallasi provosoit. Monissa kaupungeissa on tarjolla myös luentoja koiran käytösmalleista, ohjaamisesta ja palkkaamisesta/rankaisusta. Uskon, että voisit hyötyä tämmöisestä. 

Ymmärrän myös, että irtokoiran vika on, jos tulee iholle ja pääsee hengestään. Kuitenkin, jos itselläni olisi koira, jonka TIETÄISIN käyvän tosissaan kovaa kiinni, jos mahdollisesti koiraa provosoi, niin jo ihan lasten turvallisuuden vuoksi käyttäisin koiralla ulkona ollessaan kuonokoppaa.

Kiitos huolenpidosta, koirani ei ole ikinä käynyt yhteenkään koiraan kiinni vaikka useampikin irtokoira on sen niskaan hypännyt. Uskon kuitenkin että mikäli irtokoira päättäisi käyttää hampaita, ei jälki olisi kaunista eikä se olisi millään mittapuulla koirani syy, sillä on täysi oikeus puolustaa itseään.

Ja koska koirallani on oikeus puolustaa itseään, en ikinä laita sille kuonokoppaa lenkkien ajaksi. Koirani ei ikinä ole ollut hyökkääjän roolissa 7-vuotisen elämänsä aikana.

Ikinä ei ole käynyt kiinni, vaikka on niskaan hypänny, silti olette jo 5 vuotta pinkoneet irtokoiria karkuun siinä onnistuen ja hyvin ehtien, koiran 7 vuotisen elämän aikana? 

Jep, melkoiset rähinät tuli noista niskaan hyppimisistä, voin sanoa ettei ole kivaa touhua yrittää erottaa kahta koiraa joiden kuola roiskuu ja hampaat louskuu eikä tiedä ovatko jo toistensa kurkkussa kiinni vai eivät. Sittemmin ollaan suosiolla paettu tilanteesta.

Koira on rescue.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen tuli tilanne, että jonkun saksanpaimenkoira oli vapaana ja lähti sitten tietysti juoksemaan meitä kohti. Ei kuunnellut omistajansa käskyjä tulla takaisin. Minulla pienehkö 10kg koira, joten mietin otanko syliin vai mitä tehdä. Päädyin sitten vain blokkaamaan jaloillani ettei pääse ottamaan kontaktia.

Mutta mistä olisin voinut tietää jos se koira olisikin ollut vihainen ja käynyt omani päälle?

Pitäisikö siinä tilanteessa nostaa koira varuilta dramaattisesti syliin? Voiko se toinen koira provosoitua tuollaisesta?

Tämä oli kiltti ja lähti onneksi melkein heti pois. Oma koiranikaan ei reagoinut tilanteeseen mitenkään. Pidän aina varalta sen kaukana muiden isoista koirista, kun eipä sitä voi tietää mitä ongelmatapauksia kenelläkin on. Naurettava tilanne joka tapauksessa, kuka pitää koiraa vapaana kaupungissa ilman että se edes tottelee...

Miten te toimitte?

Älä ainakaan toisilleen rähisevien koirien väliin mee blokkaa jalalla tai älä mee edes seisomaan niiden väliin. Mua puri koira sellaisesa tilanteessa, luuli kai purevansa koiraa, päästi heti irti kun huomasi että puraisikin ihmistä, mut se oli pitkään kipeä, vaik se oli paremminkin näykkäisy kun purema.

Ootko tosissas? Olisiko ollut esim. parempi että koirasi olis menettänyt tapellessa henkensä?

Valitettavasti on idiootteja jotka päästää koiransa vapaaksi ja mun koiran kimppuun on hyökätty parikin kertaa, mulla koira ollu aina kiinni.

Tietty jos kyseessä pikkukoira ja iso koira niin asia on eri, tai molemmat pieniä koiria, mut unohdin sanoa että täs oli kaksi isoa koiraa kyseessä. Ja vaikka kyseessä ei ollu kunnon purema, vaan näykkäsy, niin pari hammasta meni silti mun ihosta läpi, paksuista vaatteista huolimatta.

Pelottaa joskus kävellä koiran kans nykyään, ei niinkään toisten koirien takia, vaan niiden omistajien, jotka ei pidä koiriaan kiinni tai päästää liian lähelle, vaikka se niitten koira räyhää.

"Jostain syystä" kierrän nykyisin isommat koirat vähän kauempaa jos vaan mahdollista.

Vierailija
44/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te toimitte?

Älä ainakaan toisilleen rähisevien koirien väliin mee blokkaa jalalla tai älä mee edes seisomaan niiden väliin. Mua puri koira sellaisesa tilanteessa, luuli kai purevansa koiraa, päästi heti irti kun huomasi että puraisikin ihmistä, mut se oli pitkään kipeä, vaik se oli paremminkin näykkäisy kun purema.

Ootko tosissas? Olisiko ollut esim. parempi että koirasi olis menettänyt tapellessa henkensä?

Valitettavasti on idiootteja jotka päästää koiransa vapaaksi ja mun koiran kimppuun on hyökätty parikin kertaa, mulla koira ollu aina kiinni.

Tietty jos kyseessä pikkukoira ja iso koira niin asia on eri, tai molemmat pieniä koiria, mut unohdin sanoa että täs oli kaksi isoa koiraa kyseessä. Ja vaikka kyseessä ei ollu kunnon purema, vaan näykkäsy, niin pari hammasta meni silti mun ihosta läpi, paksuista vaatteista huolimatta.

Pelottaa joskus kävellä koiran kans nykyään, ei niinkään toisten koirien takia, vaan niiden omistajien, jotka ei pidä koiriaan kiinni tai päästää liian lähelle, vaikka se niitten koira räyhää.

"Jostain syystä" kierrän nykyisin isommat koirat vähän kauempaa jos vaan mahdollista.

No joo, alotuksessa oli siis 10kg koira ja saksanpaimenkoira, en tiedä pitäskö tuossa nostaa koira syliin vai mitä, mut tosiaankaan ei kyllä kannata antaa noin ison ja pienen koiran tapella, sanomattakin selvää kumpi niistä on vahvempi.

Joku muu on parempi vastaamaan miten tuossa pitää toimia, mut kerroin vaan mun kokemuksen kahden ison koiran tappelusta. Joka siis selvästikin meni ihan ohi aiheen.

Mut isojenkin koirien kävelyttäjät saa pelätä (ei pelkästään pienempien koirien omistajat) isoja irti olevia koiria.

Vaik se koira ois yleensä kuinka kiltti niin se voi jostain syystä provosoitua toisesta samaa sukupuolta olevasta koirasta. Esim koira pitää aluetta omana reviirinään tms ja siksi alkaa räyhätä sille toiselle koiralle.

Vierailija
45/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun oon kissan kanssa puistossa ja vapaana oleva koira juoksee kohti, potkaisen sitä. Se on joko prinsessani henki tai sen hurtan pääkuhmu. Valitsen jälkimmäisen.

Aika ilkeää kielenkäyttöä toisten koirasta. Oma kissasi on prinsessa mutta koira on joku paska hurtta? Toivottavasti joku repii vielä kissaltasi pään irti!

Vierailija
46/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en viitsi enää tänne mitään kirjoittaa, kun kaikki tuntuu olevan eri mieltä ja saadaan tästäkin oikein tappelu aikaiseksi. Ja en ole se koiraani vapaana pitävä idiootti jos joku niin luulee.

Vierailija
47/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirapuistot on vapaanajuoksemiseen. Taajamassa koirat kiinni.

Mikä siinä on niin vaikeata ymmärtää?

Umpiluupäät.

Näitä luupäitä vaan tuntuu löytyvän.

Vierailija
48/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat on pidettävä kiinni! Uskokaa jo!

Vierailija
49/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiraa ei todellakaan pidä nostaa syliin! Ensinnäkin koira ei pysty millään puolustautumaan. Toiseksi omatkin kätesi ovat käyttämättömissä. Ja syliin nostaminen vain provosoi toista koiraa.

Itse katsoisin vähän millä mielellä koira tulossa luokse (jos tähän aikaa). Muuten laittaisin oman koirani selän taakse ja puolustaisin sitä. Heittelisin kiviä vierasta koiraa päin ja huutaisin yms. pelottelisin sitä pois. Ihan vihon viimeinen keino olisi päästää oma koira puolustamaan itseään.

Tämmöset tilanteet jännittää. Entäs jos tosiaan vieras irtokoira tulee aggressiivisesti päälle? Voiko minua syyttää, jos oma koira tekisi sille (puolustaessaan itseään ja minua) pahaa jälkeä? :( Ja koirani siis on koirasosiaalinen ja rakastaa kaikkia, mutta jos tulisi puolustautua ei varmasti pelkäisi sitä tehdä.

Vierailija
50/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästän sen toisessa narussa olevan karhun irti.

t. Sulo.

Vierailija
51/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun oon kissan kanssa puistossa ja vapaana oleva koira juoksee kohti, potkaisen sitä. Se on joko prinsessani henki tai sen hurtan pääkuhmu. Valitsen jälkimmäisen.

Aika ilkeää kielenkäyttöä toisten koirasta. Oma kissasi on prinsessa mutta koira on joku paska hurtta? Toivottavasti joku repii vielä kissaltasi pään irti!

"Aika ilkeää kielenkäyttöä toisten koirista" ja samaan hengenvetoon "toivottavasti joku repii vielä kissaltasi pään irti". Ihanaa meininkiä palstalla <3

Vierailija
52/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minähän huudan falsettia ja koikku puolustaa itseään. Paniikissa voin tehdä aivan mitä vain.

Ehkä minun ei pitäisi olla vapaana?

Vierailija
53/93 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähdetään koiran kanssa juoksemaan poispäin. Koirani osaa "juoksee"-käskyn ja pinkoo hemmetin lujaa. Jos muutaman korttelin jälkeenkin irtokoira jahtaisi niin yrittäisin johonkin kauppaan sisään tai sitten tömistelyä, karjuntaa ja viimeisenä keinona oma koira irti.

-pitbullin omistaja

Just just, että saaliiksi hyökkäävälle koiralle? :D

Kaikille sitä koiria annetaankin.

Perustele.

Olisiko parempi antaa koirien ottaa yhteen? Mitä itse ehdottaisit?

Ja sinäkö luulet, että ehditte oikeasti juosta kovempaa karkuun, kuin se vapaana oleva - nyt teidän karkuun pinkomisen takia saalistusviettinen - koira juoksee? 

Veikkaan että se on sen 5 metriä ja tappelu on pystyssä. 

Toistaiseksi se irtokoira on jäänyt jälkeen kun omistaja katoaa näkyvistä.

Ei voi kuin toivoa että seuraavalla kerralla se on sinun koirasi joka tulee haastamaan. Jos hihnassa oleva koirani tappaa irtokoiran, se on täysin irtokoiran omistajan syy. En ole koiralleni halunnut ollenkaan tappelukokemusta ja sen vuoksi ollaan juostu pois potentiaalisista tappelutilanteista jo 5v ajan.

En vaan pysty ymmärtämään kuka käskee pitbullia ottamaan haasteen vastaan irtokoiralta, miksette vain voi pitää koirianne kytkettynä?

Mulla on inasen isompi koira kuin sulla (60+ kg), ja rotujensa (kahden rodun mix) puolesta myöskin ns. taistelu/suojelukoira. Koskaan ei olla juostu pois tilanteesta, sillä juokseminen laukaisee hyökkäävän koiran metsästysvaiston, ja antaa sun omalle koiralle vähän kummallisen, omasta laumatoiminnasta poikkeavan käyttäytymismallin. 

Mutta ihmettelen kyllä myös, miten jotkut koiranomistajat ei voi pitää pikkukultujansa hihnassa, jos näkevät että vastaan tulee semmoinen kolossi, joka saisi tarvittaessa hengen ihmiseltäkin pois. (Kyllä, olen erittäin tietoinen siitä, että jos omalla koiralla päättää naksahtaa päässä, jopa mulla laumanjohtajana on nirri pois.)

Mun koiran rotuominaisuuksiin kuuluu tosiaan se oman lauman suojelukin, ja jos sieltä joku tulee hyökkäysmoodissa niin saattaa ihan minua puolustaakseen napata kurkusta kiinni, jos luulee että minuun kohdistuu uhka. (Tämä rotu ottaa kanssa kurkusta kiinni eikä päästä irti ennen kuin toinen on tukehtunut kuoliaaksi.) 

Vierailija
54/93 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon sanonut vieraille koirille, että mee kotios siitä. Ihmeen hyvin ovat totelleet. Ihan ku lapset tottelee vieraita aikuisia, kun napakasti sanoo.

Toivottavasti toimii jatkossakin.

Vierailija
55/93 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisin nelinkontin, housut alas. Jos kyseinen koira on uros.

Ookkonä kiimane narttu?

Kiimainen urosnarttu joka tykkää alistumisesta ;)

Vierailija
56/93 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran elekielestä kyllä huomaa jos se on aggressiivinen. En ala panikoimaan turhaan vaikka joku irtolainen tuleekin vastaan.

Vierailija
57/93 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just niin luja potku kun itseltäni lähtee 46-numeron maihinnousukengästä sille hyökkäävälle koiralle ja jos ei auta niin hyppäisin armotta sen selän päälle jaloillani ja koko kehoni painolla.

Vähääkään en antaisi armoa, tuollaisilta koiranomistajien kuuluukin menettää koiransa.

Tuollaisella koiranomistajalla ei kuulu olla koiraa.

Vierailija
58/93 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mielellään syliin, se on sen lähestyvän koiran mielestä isotteleva ele ja saattaa laukaista aggression, ja sitten se koira hyökkää sinunkin päälle kun koittaa nirhata sylissäsi olevan koiran.

Itsellä on vähän isompi koira, muutama pikkuräksy on päässyt irti ja tullut uhoamaan ja olen nostanut oman koiran rinnan alta ilmaan ettei se ylety tekemään niille pienille mitään.

Isoista ei onneksi ole kokemusta mutta varmaan koittaisin potkia pois, mutta tulis pahaa jälkeä jos joutuisin kahden ison koiran tappelun väliin. Eli jos potkiminen ei auta, olisi kai pakko antaa niiden ottaa yhteen.

Vierailija
59/93 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittää koirat, joiden omistajat eivät päästä koiriaan minkäänlaiseen kanssakäymiseen toisten koirien kanssa. Vievät vain koiran heti pois kun pelkäävät tappelua vaikka todennäköisesti koirat vain leikkisivät.

Vierailija
60/93 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä onkin paljon koiranomistajia, hieno juttu.

Kysyisin teiltä, että miks te sekoatte kun teille sanoo sanoo ihan nätisti, että laita koira kiinni (kun se on vapaana)?