Toinen näkemys siitä, miksi mammapiirit eivät aukea
Ongelmani kaikenlaisten mammapiirien pääsystä ei olekaan siinä, etten mahtuisi niihin, vaan siinä, etten jaksa sitä negatiivista lapsiin liittyvää ilmapiiriä niissä. En jaksa, kun kaikkea sanomaani muutellaan, vähätellään tai tarpeettomasti demonisoidaan mitä tulee lapsen hoitoon tai viime kädessä parisuhteeseen.
Olen siitä onnekkaassa asemassa, että itselläni ei ole lapsen kanssa mitään ongelmia joita valtaosalla tuntuu piisaavan. Raskausaikana kärsin pahoinvoinnista ja ajoittaisista kivuista, mutta ne eivät olleet mitään mainittavia. Synnytys meni niin kuin synnytys kuuluu mennä, hiukan kipuja mutta ei niin infernaalisia että niistä jaksaisi vuosikausia katkeroitua. Minua eivät myöskään haittaa yövalvomiset, univelka tai mikään tällainen yö jolloin itketään hampaita. pahoinvointi tuntui krapulalta ja siesin sitä ihan eri tavalla kuin ruotsinlaivalla aikoinaan ja olen ihminen joka valvoo muutenkin mielellään. Olen lisäksi elänyt sellaista elämää, että tämä on pientä pienen lapsen kanssa verrattuna siihen aiempaan helvettiin, joten todellakin nautin joka hetkestä mitä lapseni kanssa koen.
Aiempi valvottajani oli aikuinen mustasukkainen mies, nyt kyseessä pieni lapsi joka ei itke vittuillakseen. Suhteutan elämäni siis siihen, mitä minulla oli joskus vuosia sitten ja tämän vuoksi minua ymmärretään vielä vähemmän.
En myöskään kärsi mistään ongelmista, joista yleensä puhutaan. Miestä ei tarvitse ohjeistaa jos lapsi tarvitsee pukea, hän osaa myös ruokinnan, kylvetyksen ja ulkoilutuksen ilman ohjeitani ja joskus kiistelemme miten ne kuuluvat tehdä.
Silloin harvoin kun jotain ongelmia on, ne ovat ihan erilaisia kuin toisilla. En osaa sanoa mitään äkkiseltään lonkalta mitä olisi ollut, mutta jos otan näitä puheeksi porukassa niin kimppuuni hyökätään ihan joukolla tai asiasta puhutaan sävyyn "no etkö sä nyt tiennyt että se on sellaista lapsen kanssa vänkä dänkä". Periaatteessa kaikki menee näiden naisten känkkäröintiin ja vahingoniloon, mikä pilaa koko tunnelman. Jotkut ovat ystävällisä ja kohteliaita, mutta vihaan sitä keskustelukulttuuria mikä vallitsee lapsiin liittyen. Miksi mistään ei voi puhua nätisti ilman että se menee kettulun, pätemisen tai katkeroinnin puolelle?
Onko ketään ketä kokisi samoin? Edes hieman?
Kommentit (23)
Jaa a. Ehkä jos lasket tuon nokkasi pilvistä ensin niin saattaisit nähdäkin eteesi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sen ikäinen lapsi että olisi ajankohtaista aloittaa puistoilu (ennen kävin taloyhtiömme sisäpihalla missä oli leikkialue, nyt uudessa kodissa ei tätä ole vaan lähileikkipuisto) mutta suoraan sanottuna pelkään muita mammoja. Minua ei sen kummemmin kiinnosta toisten lapset mutta haluaisin omalle tietenkin seuraa. Ei kiinnosta myöskään toisten vaivat eikä perhe-elämät. On ystävät sitä varten. Onko näissä paikoissa normaalejakin äitejä mitkä vaihtavat muutaman sanan lapsista mutta voivat sitten keskustella vaikka tv-ohjelmista? Ahdistaa.
No kyllä varmaan ahdistaa, jos toisten ihmisten kohtaaminen on noin vaikeaa. Mene sinne puistoon, ole hiljaa tai jos puhut, niin puhu niistä tv-ohjelmista.
Ja normaaleja äitejä? Mikä on normaali äiti? Entä normaali isä? Käykö ne töissä? Mitä ne harrastavat? Miksi nykyään kaikesta pitää tehdä ongelma, tässä muista äideistä? Ilmeisesti jos puhuu lapsista enemmän kuin pari sanaa, ei ole normaali? Onko äidit heterogeeninen joukko ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita samoista asioista? Ota se pää pensaasta ja huomaat, että äitejäkin on erilaisia ja suurin osa on kiinnostunut myös jostain muusta kuin lapsistaan.
P.s. Minä olen käynyt puistossa monta kertaa siten, että en ole puhunut kuin lapselleni. Että ei se mitenkään pakollista ole, joten sinne puistoon vaan.
Meinaat että kun Irma valittaa, koskaan ei vahingossakaan mikään muiden antama neuvo tartu? Onko sulla joku Tiimarivihko johon merkitset kuka on tällä viikolla jäänyt kehittymättä missäkin asiassa?