Miten teet lanttu-ja porkkanalaatikkosi?
Itse käytän Kasvisgallerian porkkana-ja lanttusosetta, niitä 1kg tuoresoseita joihin sitten sekoitan muut ainekset, esim.porkkanaan teen riisipuuron+muskotit ym mausteet ja kerma.
Kommentit (35)
Maustan molemmat juustokuminalla ja hyvää tulee. NAM!
Sama juttu, imelletty perunalaatikko on iha must ja jos pitäisi vain yksi ruoka valita joka tehtävä alusta asti itse jouluna niin se olisi juuri se, ollut lempparini lapsesta saakka, voi kun vielä saiskin mummon superrrrherkullista perunalaatikkoa...
ap
1kg Lanttusosetta (Suvi?), siirappia 2 rkl, suolaa 1tl, pari desiä korppujauhoja, 1,5dl kermaa ja 1,5dl maitoa.
Päälle ripottelen korppujauhoja ja lusikalla teen perinteisen kuvion pintaan, ja voinokareita.
1kg Porkkanasosetta (Suvi?), 3/4 dl mannasuurimoita, suolaa 1 tl, siirappia 1 rkl, 1,5dl kermaa, 1dl maitoa.
Päälle ripottelen korppujauhoja ja vähän kanelia, lusikalla teen perinteisen kuvion pintaan ja voinokareita.
Tunniksi 200 asteeseen uuniin.
Helppo tehdä ja erittäin hyvää. Kyllä on hyvä että on tullut kauppoihin nuo valmiit soseet.
Teen ihan alusta loppuun itse. Lanttulaatikkoon laitan siirappia vähemmän kuin ohjeet sanoo. Olen huomannut että kaupan lanttulaatikko ei ole hyvää mm. liian siirapin takia, koska siitä tulee kitkerä jäkitunne kitalakeen.
Nauratti kun kaupassa oli myynnissä valmista riisipuuroa. Olisi kiva nähdä ihminen joka ostaa sitä ;)
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu, imelletty perunalaatikko on iha must ja jos pitäisi vain yksi ruoka valita joka tehtävä alusta asti itse jouluna niin se olisi juuri se, ollut lempparini lapsesta saakka, voi kun vielä saiskin mummon superrrrherkullista perunalaatikkoa...
ap
Minä taas en voi sietää imellettyä perunalaatikkoa, se on lähinnä pilaantunutta perunamuusia. Minä teen kuten mummanikin aikoinaan teki, eli siirapilla makeutettua perunalaatikkoa, erittäin löysää perunamuusia ja reilusti siirappia. Osaan tehdä ihan hyvää, samoin äitini, mutta harvoin kummallakaan tulee niin hyvää kuin mumman tekemä, se oli uunista tulleena notkeaa ja kiiltävän ruskeaa sisältä, en tiedä oliko silloin perunat parempia vai mistä se johtui.
Teen jouluisin myös maksalaatikkoa itse, yhtä helppo tehdä kuin nuo muutkin laatikot, ja paljon parempaa kuin kaupan.
4
Vierailija kirjoitti:
Teen ihan alusta loppuun itse. Lanttulaatikkoon laitan siirappia vähemmän kuin ohjeet sanoo. Olen huomannut että kaupan lanttulaatikko ei ole hyvää mm. liian siirapin takia, koska siitä tulee kitkerä jäkitunne kitalakeen.
Nauratti kun kaupassa oli myynnissä valmista riisipuuroa. Olisi kiva nähdä ihminen joka ostaa sitä ;)
Siirappi on makeaa, ja se kitkeryys on juuri siitä ettei siirappia ole maltettu laittaa tarpeeksi.
http://vegaaniliitto.fi/www/fi/arki/ruoka/reseptit/lanttulaatikko
http://www.vegaaniliitto.fi/www/fi/arki/ruoka/reseptit/porkkanalaatikko
ja bataattilaatikko suunnilleen samaan malliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Minä taas en voi sietää imellettyä perunalaatikkoa, se on lähinnä pilaantunutta perunamuusia. Minä teen kuten mummanikin aikoinaan teki, eli siirapilla makeutettua perunalaatikkoa, erittäin löysää perunamuusia ja reilusti siirappia. Osaan tehdä ihan hyvää, samoin äitini, mutta harvoin kummallakaan tulee niin hyvää kuin mumman tekemä, se oli uunista tulleena notkeaa ja kiiltävän ruskeaa sisältä, en tiedä oliko silloin perunat parempia vai mistä se johtui.
Teen jouluisin myös maksalaatikkoa itse, yhtä helppo tehdä kuin nuo muutkin laatikot, ja paljon parempaa kuin kaupan.
4
Siirappilla tehty perunalaatikko on tietysti oikean perunalatikon korvike. En tuomitse. Tuulipuvut saavat nopeasti suolentäytettä että voivat jatkaa töitään ja että pääoman omistaja saa tuottoa rahalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirappi on makeaa, ja se kitkeryys on juuri siitä ettei siirappia ole maltettu laittaa tarpeeksi.
Lantut on joinain vuosina kitkerämpiä kuin toisina. Samoin jos ei ole kuorittu kunnolla. Tänä vuonna tuskin on pelkoa kitkeristä lantuista kun oletan että tulevat kitkeriksi liian kuivassa kasvaessaan.
Lanttulaatikko:
Kuoritaan kolme kiloa lanttuja, pilkotaan paloiksi ja keitetään vedessä pehmeäksi. Kipataan ylimääräinen vesi pois. Soseutetaan lantut ja maustetaan suolalla, voilla (150-200g) ja valkopippurilla. Kipataan sose vuokaan tai vuokiin. Paistetaan uunissa 50-80 asteessa 8, 10, 12 miksei jopa 16 tuntia. Mun uunissa hyvä lämpö on vähän alle 80 astetta ja silloin paistoaika on noin 12 tuntia.
Porkkanalaatikko:
Pilkotaan kilon verran kuorittuja porkkanoita, keitetään pehmeäksi, soseutetaan. lisätään soseeseen voita (3rkl tai enemmän), kermaa (3dl ainakin), kanelia, suolaa ja sitruunamehua. Kipataan vuokaan. Paistetaan uunissa 150-180 asteessa tunti tai enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
4
Siirappilla tehty perunalaatikko on tietysti oikean perunalatikon korvike. En tuomitse. Tuulipuvut saavat nopeasti suolentäytettä että voivat jatkaa töitään ja että pääoman omistaja saa tuottoa rahalleen.
Mitä se imellyttäminen on? Sitä että jätetään perunamuusi lämpimään käymään, eli pilaantumaan ja sitten se paistetaan ja syödään herkkuna, koska muulloin edes uskalletaan jättää perunamuusia lämpimään ja sitten syödään sitä seuraavana päivänä? Hyi helvetti. Kyllä perunalaatikon paistamiseen joka tapauksessa menee monta tuntia, en tiedä miten se liittyy tuulipukuihin, ei mummallanikaan ollut tuulipukua eläissään, käytti aina mekkoja, omisti tasan yhdet toppahousut mutta ei tainnut niitä koskaan käyttää.
4
Asun ulkomailla, niin on pakko tehdä kaikki itse alusta loppuun asti. Mitään ei saa valmiina. Minulla on joku vanha suomalainen keittokirja jossa on ohjeet. Niillä ohjeilla tulee todella hyvänmakuiset laatikot.
Vierailija kirjoitti:
Lanttulaatikko:
Kuoritaan kolme kiloa lanttuja, pilkotaan paloiksi ja keitetään vedessä pehmeäksi. Kipataan ylimääräinen vesi pois. Soseutetaan lantut ja maustetaan suolalla, voilla (150-200g) ja valkopippurilla. Kipataan sose vuokaan tai vuokiin. Paistetaan uunissa 50-80 asteessa 8, 10, 12 miksei jopa 16 tuntia. Mun uunissa hyvä lämpö on vähän alle 80 astetta ja silloin paistoaika on noin 12 tuntia.
Porkkanalaatikko:
Pilkotaan kilon verran kuorittuja porkkanoita, keitetään pehmeäksi, soseutetaan. lisätään soseeseen voita (3rkl tai enemmän), kermaa (3dl ainakin), kanelia, suolaa ja sitruunamehua. Kipataan vuokaan. Paistetaan uunissa 150-180 asteessa tunti tai enemmän.
Miksi lanttuja 3kg mutta porkkanoita vain kilo? En ole koskaan kuullut että lanttulaatikoita tehtäisiin noin, enkä sitä että porkkanalaatikkoon laitettaisiin sitruunamehua.
Heitän lantun uuniin ja viskon voita ja kermaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lanttulaatikko:
Porkkanalaatikko:
Miksi lanttuja 3kg mutta porkkanoita vain kilo? En ole koskaan kuullut että lanttulaatikoita tehtäisiin noin, enkä sitä että porkkanalaatikkoon laitettaisiin sitruunamehua.
Saahan niitä porkkanoitakin laittaa sen kolme kiloa. Meillä ei muut syö porkkanalaatikkoa kuin minä, joten se on mun oma annos. Siksi laitoin noin.
En tee kuin lanttulaatikkoa, muista en tykkää. Keitän lanttuja kunnes pehmenevät, soseutan ne, sekoitan soseen joukkoon voisulaa, suolaa ja vähän pippuria. Sitten lantut voideltuun uunivuokaan ja mietoon uuniin koko yöksi. Ei voi parempaa olla!
Ostan valmista sosetta ja teen valion ohjeen mukaan räätikkälooran. Kolme kertaa jo tehnyt tänä syksynä.
Ostan kaupasta sen yhden lanttulaatikon. Muita meillä ei mene.
Pikkujoulun puuronloppuun sekoitan itse keittämäni porkkanasoseen, mausteet ja munan. Vuokaan ja pakastimeen.
Itse keitän myös lanttusoseen, korppujauho, kerma, munat ja mausteet sekaan. Vuokaan ja pakkaseen.
Vuo'at aatonaattona sulamaan. Aattona uuniin noin tunniksi.
Ostan kaupasta. Menee niin vähän. Panostan kiellettyyn perunalaatikkoon joka on joulupöydän kruunu. Sen teen tottakai itse.