Miten teet lanttu-ja porkkanalaatikkosi?
Itse käytän Kasvisgallerian porkkana-ja lanttusosetta, niitä 1kg tuoresoseita joihin sitten sekoitan muut ainekset, esim.porkkanaan teen riisipuuron+muskotit ym mausteet ja kerma.
Kommentit (35)
Minä ostan kaupan valmista riisipuuroa. En ole enää vuosiin keittänyt sitä itse. Myös porkkanalaatikkoon käytän tuota valmista puuroa. Helpottaa ja nopeuttaa porkkanalaatikon tekemistä. Mies ei syö mitään puuroja, joten ostan itselleni valmista riisipuuroa.
Minä teen lanttulaatikon ja naurislaatikon imellettynä. Imeltäminen sopivasti pehmentää makua ja makeuttaa, mutta ei peitä luonnollisia makuja.
Lanttu ja nauris imeltyy samoin kuin perunakin. Valmistetaan sose lisätään tilkka kuumaa vettä. Sose jäähdytetään 74-76 asteiseksi ja jauho lisätään jäähdytettyyn soseeseen. Noin 75 asteiseksi jäähdytetty sose laitetaan imeltymään 66-72 asteiseen uuniin 2-3(4) tunniksi. Pitempi imeltymisaika huonontaa imeltymistulosta oleellisesti.
Vierailija kirjoitti:
1kg Lanttusosetta (Suvi?), siirappia 2 rkl, suolaa 1tl, pari desiä korppujauhoja, 1,5dl kermaa ja 1,5dl maitoa.
Päälle ripottelen korppujauhoja ja lusikalla teen perinteisen kuvion pintaan, ja voinokareita.
1kg Porkkanasosetta (Suvi?), 3/4 dl mannasuurimoita, suolaa 1 tl, siirappia 1 rkl, 1,5dl kermaa, 1dl maitoa.
Päälle ripottelen korppujauhoja ja vähän kanelia, lusikalla teen perinteisen kuvion pintaan ja voinokareita.
Tunniksi 200 asteeseen uuniin.
Helppo tehdä ja erittäin hyvää. Kyllä on hyvä että on tullut kauppoihin nuo valmiit soseet.
Pitääkin kokeilla mannasuurimoita. En ole tuollaista reseptiä ennen nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Teen ihan alusta loppuun itse. Lanttulaatikkoon laitan siirappia vähemmän kuin ohjeet sanoo. Olen huomannut että kaupan lanttulaatikko ei ole hyvää mm. liian siirapin takia, koska siitä tulee kitkerä jäkitunne kitalakeen.
Nauratti kun kaupassa oli myynnissä valmista riisipuuroa. Olisi kiva nähdä ihminen joka ostaa sitä ;)
Teen lanttulaatikon imeltämällä. Nesteen suhteen täytyy olla tarkkana ettei tule liian notkeaa lirua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1kg Lanttusosetta (Suvi?), siirappia 2 rkl, suolaa 1tl, pari desiä korppujauhoja, 1,5dl kermaa ja 1,5dl maitoa.
Päälle ripottelen korppujauhoja ja lusikalla teen perinteisen kuvion pintaan, ja voinokareita.
1kg Porkkanasosetta (Suvi?), 3/4 dl mannasuurimoita, suolaa 1 tl, siirappia 1 rkl, 1,5dl kermaa, 1dl maitoa.
Päälle ripottelen korppujauhoja ja vähän kanelia, lusikalla teen perinteisen kuvion pintaan ja voinokareita.
Tunniksi 200 asteeseen uuniin.
Helppo tehdä ja erittäin hyvää. Kyllä on hyvä että on tullut kauppoihin nuo valmiit soseet.
Pitääkin kokeilla mannasuurimoita. En ole tuollaista reseptiä ennen nähnyt.
Mannasuurimoista tulee tosi ihana laatikko. Teen myös tuon ohjeen mukaan. Soseen teen kyllä itse kun eläkeläisellä on tuota aikaa.
En tykkää lanttulaatikosta, mutta opettelin joku vuosi takaperin tekemään porkkanalaatikon Yhteishyvän netistä löytyvällä reseptillä. Toimi hienosti.
Ostan Kokkikartanon laatikot ja laitan ne nättiin vuokiin ja suku aina ihmettelee, miten hyviälaatikoita M osaa tehdä.
Reseptiä pyytävät, mutta en ole antanut.
Laatikot on niin helppo tehdä. Sekottaa muutaman aineen. Ja silti osa tekee ne etukäteen pakkaseen.
Teen aatonaattona uunivalmiiksi ja paistan aattona. Saa tuoreena pöytään. Koitan tehdä mahdollisimman vähän.
Vierailija kirjoitti:
Ostan Kokkikartanon laatikot ja laitan ne nättiin vuokiin ja suku aina ihmettelee, miten hyviälaatikoita M osaa tehdä.
Reseptiä pyytävät, mutta en ole antanut.
Samalla vaivalla tekisit ne itse.
Teen itse n kilosta porkkanoita soseen. Sekaan kermaa, voita, suolaa, mannaryynejä ja pähkinärouhetta.
Lanttulaatikkoa ei tehdä eikä osteta.
Imelletty perunalaatikko oli lapsena huippuhyvää. En ole onnistunut sitä tekemään joten laitan yhden bataatin ja kilon perunoita. Soseeseen suolaa, kermaa, maitoa ja voita. On ihan ok.
Maksalaatikkoon keitän riisit (samalla enemmän aaton puuroa varten), maksaa, sipulia, voita, kermaa, suolaa ja muna.
Joskus teen myös aurajuustopunajuurilaatikkoa. Nyt en taida viitsiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan kaupan valmista riisipuuroa. En ole enää vuosiin keittänyt sitä itse. Myös porkkanalaatikkoon käytän tuota valmista puuroa. Helpottaa ja nopeuttaa porkkanalaatikon tekemistä. Mies ei syö mitään puuroja, joten ostan itselleni valmista riisipuuroa.
Jos tarvitaan pitkän valmistusajan vaativaa ruokaa vain pieni erä, niin kaupan valmiste on hyvä vaihtoehto vaikka muuten olisikin helppo valmistaa itse.
Ostan silloin täällöin kaupasta Kokkikartanon porkkana laatikkoa.Yksin asuvana ei huvita mitään ruokaa tehdä itse.
Lanttulaatikko ja naurislaatikko kirjoitti:
Minä teen lanttulaatikon ja naurislaatikon imellettynä. Imeltäminen sopivasti pehmentää makua ja makeuttaa, mutta ei peitä luonnollisia makuja.
Lanttu ja nauris imeltyy samoin kuin perunakin. Valmistetaan sose lisätään tilkka kuumaa vettä. Sose jäähdytetään 74-76 asteiseksi ja jauho lisätään jäähdytettyyn soseeseen. Noin 75 asteiseksi jäähdytetty sose laitetaan imeltymään 66-72 asteiseen uuniin 2-3(4) tunniksi. Pitempi imeltymisaika huonontaa imeltymistulosta oleellisesti.
Muutama keskikokoinen peruna soseeseen, niin imeltyminen varmistuu.
Minä tuunan kaupan lastikot Äityliinin reseptin mukaan. Muutenkin meillä on aika lailla siirrytty käyttämään näitä Äityliinin jouluruokareseptejä. Hyvää ja vahvaa vanhan ajan jouluruokaa.
https://www.vauva.fi/comment/28012372