Peitättekö synttärikorteista (yms.) kortin hinnan?
Itse olen jotenkin ajatellut, että onnittelukorteista se hinta pitäisi peittää, koska se kuuluu osaksi lahjaa, ja lahjoistahan aina poistetaan kaikki hintalaput yms. hintatiedot ennen paketointia. Tämä korttiongelma nyt koskee tämmöisiä vähemmän formaaleja juhlia, eli synttärit, tuparit yms.
Mutta. Kaikki tietävät, että kaupan kortit nyt maksavat sen 1-5 €, ja tuo hinta on lähes aina kortin yläkulmassa näkyvissä korttiin painettuna (ellei nyt kyseessä ole sellainen kallis, muovin sisään pakattu juhlakortti). Lieneekö siksi, että jos kortin postittaisi niin tuo hinta jäisi postimerkin alle, mutta kyllähän kortit nyt yleensä paketin kanssa annetaan paikan päällä.
Tähän asti olen korteista koettanut peittää hinnan joko jollain tarralla tai sitten jotenkin tussilla värittänyt päältä, mutta koen, että tämä rumentaa korttia ja kaikki kuitenkin tietävät että se parin euron hinta siellä alla kuitenkin on. Meillä on vaan perheessä toimittu näin, jos olen itse jotain lahjoja saanut, mutta lieneekö tämä jokin yleinen ilmiö, sitä en tiedä. En ole löytänyt tästä aiempaa keskustelua tai muuta ns. "etikettisääntöä", joten kysympä teiltä, miten toimitte? Onko hinnan peittäminen aivan turhaa, vai osoittaako hyvää makua vaikka kortin estetiikka kärsisi?
Kommentit (13)
Peitän - yleensä jollain kauniilla tarralla.
Vierailija kirjoitti:
On siinäkin ongelma.
Juuri tämän vuoksi tein aloituksen, minua kiinnostaa tietää onko tämä joillekin aivan "ihan sama" -asia vai mietinnän aihe. Ehkä nyt itsekin jatkossa jätän hinnan vaan sikseen :)
Ap
Yleensä laitan tarran. Mutta täytyy myöntää etten ole saamistani korteista kiinnittänyt edes huomiota miten niissä on hinnan kohta käsitelty.
Peitän tarralla tai sitten tylsästi mustalla tussilla.
Vierailija kirjoitti:
Peitän tarralla tai sitten tylsästi mustalla tussilla.
Jatkan vielä että kyllä muutenkin lahjan hinnan voi arvioida, mutta en siltikään jätä lahjaan hintalappua. Jotenkaan se kortin hinta ei sovi siihen juhlallisuuteen.
Koristelen aina korttien takapuolet tarroilla, joten peitän hinnan tarralla
Mä poistan aina lahjastakin hintalapun, joten peitän hinnan tarralla myös kortista.
Ei ole tullut mieleenkään moinen.
Jatkan vielä, että nyt kun ilmeisesti muutkin tekevät tätä hinnan peittämistä, niin eikös tämä kannattaisi korttien suunnittelussa jo huomioidakin? Miksei voisi käyttää esim. pokkareiden esillepanosta tuttua koodijärjestelmää, että kortissa lukisi vain jokin hintaluokka tyyliin E2, ja sitten taulukko olisi erikseen.
Ap
Meillä aina lapsena äiti peitti ja tein sitä sitten itsekin ennenkuin tulin siihen tulokseen, että hölmö tapa. Tussilla peittämällä hinta näkyy usein läpi, mustekynällä peittäminen sotkulta ja sopivia tarrojakaan ei ole aina saatavilla. Rehellisesti kyllä usein unohdan koko kortin.
Tuo hintaluokka ehdotus olisi loistava. Vaikka eipä sitä hintaa tule niistä korteista katsottua. Kaksiosaisissa korteissahan se hinta on painettu sinne kortin taakse, niin ettei sitä voi kivasti edes peittää.
Yleensä ei ole tuota ongelmaa, kun teen kortit itse. Jos jostain syystä on yksiosainen kortti, missä on hinta esillä, niin koristelen sen tarroilla.
en