Onko pesukonetta mikä ei haise?
Mulla on kuukauden vanha pyykinpesukone ja se haisee viemärille ja vaatteisiin jää myös samaa tuoksua. Etenkin, jos vähänkään hikoilee, niin vaatteet alkavat lemuamaan todella tärkeälle. Kiva sitten käydä kuntoilemassa ryhmätuneilla...
Olen pessyt koneen monin eri tavoin ja käytän nykyään zeoliititonta pesuainetta eikä mitään apua.
AEG:n asiakaspalvelussa kummastelivat ongelmaa, mutta google kertoi, että se on tosi yleinen ongelma uusissa koneissa.
Onko nykyään sellaista konemerkkiä mikä ei jättäisi vaatteita paskanhajuisiksi?
Kommentit (62)
Meillä vesipihi AEG, joka on kaksi vuotta vanha. 9 KG:n kone.
Ei haise pyykit eikä kone millekään.
Käytän hajusteetonta OMOa, Sertoa tai LV.tä pesuaineena (jauhe). + tarvittaessa mitallinen Vanishia.
Huuhteluaineena, silloin tuntuu että tarvitaan, tavallista väkiviinaetikkaa.
KOneesta löytyy pikaohjelma (20 minuuttia) sekä myös pesuajan lyhennys kaksiportaisena + lisähuuhtelut jne.
Kone punnitsee pyykin ja pesuaika määräytyy sen mukaan, mutta 9 kg.lle oletusaika 40 asteen ohjelmalla on 2 tuntia 45 minuuttia. Tuon saa nopeutettua tuntiin ja varttiin, jos haluaa. Useimmiten haluan.
Pyyhkeet, lakanat, eskarilaisen vaatteet sekä muu puuvillavaate (kalsarit, pikkuhousut, keittiöpyyhkeet jne.) pesen 60 asteessa, joskus jopa siinä 95 asteessa. Puuvilla pitää pestä kuumassa jotta se puhdistuu kunnolla + värien säilymisen takia.
AP:n koneen osalta veikkaan poistoletkun asennusvirhettä viaksi tai itse kone on viallinen.
Vierailija kirjoitti:
Käytän hajusteetonta OMOa, Sertoa tai LV.tä pesuaineena (jauhe). + tarvittaessa mitallinen Vanishia.
Huuhteluaineena, silloin tuntuu että tarvitaan, tavallista väkiviinaetikkaa.KOneesta löytyy pikaohjelma (20 minuuttia) sekä myös pesuajan lyhennys kaksiportaisena + lisähuuhtelut jne.
Kone punnitsee pyykin ja pesuaika määräytyy sen mukaan, mutta 9 kg.lle oletusaika 40 asteen ohjelmalla on 2 tuntia 45 minuuttia. Tuon saa nopeutettua tuntiin ja varttiin, jos haluaa. Useimmiten haluan.
Pyyhkeet, lakanat, eskarilaisen vaatteet sekä muu puuvillavaate (kalsarit, pikkuhousut, keittiöpyyhkeet jne.) pesen 60 asteessa, joskus jopa siinä 95 asteessa. Puuvilla pitää pestä kuumassa jotta se puhdistuu kunnolla + värien säilymisen takia.AP:n koneen osalta veikkaan poistoletkun asennusvirhettä viaksi tai itse kone on viallinen.
Huomautuksena vielä että ei käytetä siis perinteisiä huuhteluaineita laisinkaan. Yhden ainoan kerran olen koneen pessyt tyhjänä 95 asteen ohjelmalla ja etikkahuuhtelulla sen jälkeen kun unohtui muutaman päivän lomareissun ajaksi yksi lakanapyykki koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Huuhteluaineena, silloin tuntuu että tarvitaan, tavallista väkiviinaetikkaa.KOneesta löytyy pikaohjelma (20 minuuttia) sekä myös pesuajan lyhennys kaksiportaisena + lisähuuhtelut jne.
Pyyhkeet, lakanat, eskarilaisen vaatteet sekä muu puuvillavaate (kalsarit, pikkuhousut, keittiöpyyhkeet jne.) pesen 60 asteessa, joskus jopa siinä 95 asteessa. Puuvilla pitää pestä kuumassa jotta se puhdistuu kunnolla + värien säilymisen takia.AP:n koneen osalta veikkaan poistoletkun asennusvirhettä viaksi tai itse kone on viallinen.
Samaa veikkaan, tai sitten Ap ei ole kunnolla lukenut ohjelehtistä.
Taatusti se on hajulukko-ongelma.Ei kuulu haista pestyt pyykit.Onko joku ns tee se itse tyyppi asentanut koneen vai pesukonefirma.Pyydät ja VÄHÄN ÄKKIÄ lvi-asiantuntijan korjaamaan tilanteen.Siinä ei pesukoneen tai pesuaineen vaihto auta.Valmaan koko huone lemuaa hirveälle.
Omassa koneessani oli ainakin aivan kamala haju, kun se kotiini tuotiin. Sisään oli jäänyt vettä koepesusta ja kuulemma se on ihan normaalia. Kävin haistamassa toisessa kaupassa samaa konetta, joka oli näytillä ja siinäkin oli vastaava haju. Whirlpoolin kone. Aiempikin koneeni oli whirlpool, eikä ollut mitään hajuja, vaikka oli käytössä lähes 10 vuotta ennen kuin ohjauspiiri hajosi.
Kannattaa siis ainakin liikkeessä haistaa konetta jos tuota mallia säilötään miten sattuu. Jos haju tulee käytön myötä, niin silloin kannattaa pestä kuumalla sitruunahapon kanssa ja muuta vastaavaa. Täällä on varmasti jo vinkkejä siihen. Tietenkin myös pitää koneen kansi aina auki, kun se ei pyöri.
Onneksi tuosta koneestani paha haju on mielestäni ainakin pääosin kadonnut käytön myötä, eikä haju mielestäni missään vaiheessa ole tarttunut vaatteisiin.
Minulla on rivarissa 30v vanha Aeg,kuntoillaan pajon ja ukko peee usein 40 asteessa ,kun sais pestä 60 ast,eikä ole ikinä haissut mikään pyykki.Kakkoshuushollissa meillä on loistava BOSCH WAS32465sn,ostettu 3v sitten-nyt sitä juuri ei enää saa ,mutta varmasti vastaavia,,,,,pesen usein lyhyellä pesulla,koska voi valita-eikä ikinä ole ollut mitään hajuja.
Käytän tahallaan valkoisia aluslakanoita välillä,että voin pestä 90ast pesun ,siitä koneet tykkää,samoin kuin sitruunahappopuhdistukseta harvakseltaan.
Ei mitään ihmetemppuja ja pyykki on hajutonta.
Lakanat pesin ekan kerran 40 asteessa, kun niissä oli nukuttu vain pari yötä ja toin ne mökiltä ja ajattelin oikaista ja pestä samalla muuta pyykkiä. Joskus aiemmin, kun olen pessyt 40 asteessa lakanoita, niin hyvin ovat puhdistuneet. Normaalisti pesen ne 60 asteessa, kuten pyyhkeetkin, välillä 90 asteessa.
Seuraavien 60 asteen pesujen olis luullut puhdistaneen pyykin, mutta vasta 90 asteen pesu sai lakanan just ja just siedettäväksi.
Tässä koneessa normaali 40 asteen pesu kestää 3,30. Toki varmaan lyhentää sitä itse, jos koneessa ei ole paljon pyykkiä.
Pyykit siis haisee jo koneesta tullessa, kuivauksella ei ole väliä ja kuivuvat tilassa missä on kunnon lämmitys sekä käytän usein kuivausrumpua.
Välillä pyykit eivät haise pahalle, mutta ei niissä ole sellaista puhdasta tuoksuakaan. Yleensä siinä vaiheessa, kun kone lykkää vesiä viemäriin, alkaa koko asunnossa lemuamaan.
Todellakaan ei kannata ostaa uutta konetta, jos vanha vielä toimii ja jopa pesee pyykit!
Ap
Kone pitäis pestä välillä tyhjillään mahdollisimman kuumassa. Etikka poistaa hajuja ja sitäki jotkut laittaa esim huuhteluaine lokeroon pyykkejä pestessään. Mut konetta ei kyl tarvi pestä kovin montaa kertaa vuodessa tyhjillään.. eli sun koneessa on jotain vikaa tai sit et oo puhdistanu sun pyykkejä aiemmin.
Kai jätät pesukoneen luukun aina auki pesun jälkeen? Jos painat sen kiinni nii se jää muhimaan ja haisee vaikka kuinka uus kone.
Mun äidillä on semmonen kone joka jättää jotain ihmeellistä mönjää vaatteisiin. Se lika jää kai semmoseen paikkaan mistä sitä on vaikea puhdistaa.
Ite tekisin siis nyt niin että pesisin eka tyhjillään puuvillohjelmalla, laittaisin ehkä etikkaa siihen pesuohjelmaan 1rkl ja jättäisin luukun auki ja pesukoneen kuivumaan seuraavaan päivään.
Tämä osui ja upposi.
Ap, tiedän mitä käyt läpi. Meillä oli samanlainen helvetti uuden koneen kanssa vuosi sitten.
Ei auta nämä mitkään keinot mitä täällä esitetty, kaiken kokeilleina. Koetimme siis AIVAN kaiken. Ja tuo ongelma oli täysin uusi, ei koskaan ennen tullut eteen.
Ei sitä tiedä, jos ei ole kohdannut. Meillä paloi rahaa ihan hirveästi, ostimme kalliita pesuaineita, sitruunahapot, ihan kaikki! Tarkastimme kaikki mitä vaan voimme. Pyykinpesusta lähes 30v kokemus. Eri koneilla myös luonnollisesti. selvitimme zeoliitista ja hajuista kaiken mitä netistä löytyi. Ostimme usealla sadalla eurolla isolle perheelle uudet vaatteet, mutta haju tarttui koneesta niihin. Ja haju ei lähtenyt enää millään. Monta säkillistä uutta vaatetta meni roskiin.
Käytimme sitten ostonointia vaatteisiin ja saimme sillä pelastettua suurimman osan. Ja kone palautettiin, sillä olihan se perkeleen romu juuri ostettu. Samsungin helvetti oli sellainen, että panostimme sitten Mieleen ja siinä pysymme jatkossakin. Erittäin paljon suosittelen koneen heivaamista takas kauppaan ja ottaa suosiolla jonkin muun merkin. En kyllä muista tiedä, mutta Mieleä suosittelen nyt kokemuksesta.
Veikattiiin, että siitä koneen tiivisteestä olisi tarttunut joku voimakas homeenhaju/viemärinhaju, se vaihdettiinkin kertaalleen, mutta on tosiaan
Ongelma oli niin kauan, kuin tuo paska Samsung oli kylppärissä. Voimia Ap <3
Minä pesen aina pyyhkeet 95 ja lakanat 60. Käytän vain hajustamatonta pesuainetta. Pyykki tuoksuu puhtaalta ja kone pysyy puhtaana, kun maksimilämpöä käyttää pyyhkeisiin. Kädipyyhkeet vaihdan pari kolme kertaa viikossa ja urheilen päivittäin niin pyyhkeitä pesen paljon, käytössä LG kuivaava pesukone... ja edestä täytettävän koneen luukku jätetään raolleen pesun jälkeen.
Meillä haisi 4v vanha kone, 90C pesujen yms jälkeen haju ei lähtenyt. Avasin jonkun pienen letkun pään ja valutin rummun kautta vettä sankolla letkun läpi- sieltä tuli pikkukiveä, karvaa.. ja haju lähti :D
Minulla oli aluksi samaa ongelmaa uuden pesukoneen kanssa, mutta nyt olen päässyt ongelmasta eroon ja pyykki on ihanan raikasta. En tiedä mikä auttoi, mutta nämä asiat tein:
-vähemmän pesuainetta koska kone käyttää vähemmän vettä ja muuten kaikki pesuaine ei voi liueta veteen ajoissa. Vaatteeseen jäänyt pesuaine haisee.
-Teen melkein aina ylimääräisen huuhtelun jos ohjelma on lyhyt.
-mustat leggarikankaat pitää pestä erikseen väljässä vedessä tai tunkkastavat koko koneellisen. (bambukangas tms) Muutenkin suurin ongelma on musta pyykki.
-Pesuohjelmaa valitessa pitää huomioida painorajat, esim orgaaninen puuvilla - ohjelmaan voi laittaa vain 3kg vaikka kone on 8kg.
-Ne tukkaantuneet vaatteet on pestävä pitkässä ohjelmassa vähintään 60astetta ja mukaan voi laittaa etikkaa.
-tukkaantuneet vaatteet jotka ei kestä 60 astetta voi liottaa etikassa ennen pesua.
-Teen koneen puhdistuksen sitruunahapolla/dr beckmanilla 6kk välein.
-pesen välillä lakanat 90 asteessa.
-pyykit kaappiin vain rutikuivina. (jos ne tukkaantuvat kosteina kaapissa niin haju tulee pestä kuten edellä.
-pesuaineena paras on erisan color (hajuton)
Tuli kiire, mutta palaan vielä jos tulee mieleen jotain.
Maalaisjärkimukaan kirjoitti:
Taatusti se on hajulukko-ongelma.Ei kuulu haista pestyt pyykit.Onko joku ns tee se itse tyyppi asentanut koneen vai pesukonefirma.Pyydät ja VÄHÄN ÄKKIÄ lvi-asiantuntijan korjaamaan tilanteen.Siinä ei pesukoneen tai pesuaineen vaihto auta.Valmaan koko huone lemuaa hirveälle.
Koneen letkut on asennettu väärin päin - ei siinä muuta ole.
Vielä yksi juttu,
Putsaan ja kuivaan koneen kaulurin ja sen välin joka kerta kun lopetan pyykinpesun. Nukkasihdistä valutan vedet usein. Pesen usein 60 asteessa jos vain pystyy. Nämä ovat auttaneet.
Poistoputken liitäntä lavuaarissa väärinpäin? Mulla oli ja koneen pohjalla lillui aina vettä.
Lappoilmiö?
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli aluksi samaa ongelmaa uuden pesukoneen kanssa, mutta nyt olen päässyt ongelmasta eroon ja pyykki on ihanan raikasta. En tiedä mikä auttoi, mutta nämä asiat tein:
-vähemmän pesuainetta koska kone käyttää vähemmän vettä ja muuten kaikki pesuaine ei voi liueta veteen ajoissa. Vaatteeseen jäänyt pesuaine haisee.
-Teen melkein aina ylimääräisen huuhtelun jos ohjelma on lyhyt.
-mustat leggarikankaat pitää pestä erikseen väljässä vedessä tai tunkkastavat koko koneellisen. (bambukangas tms) Muutenkin suurin ongelma on musta pyykki.
-Pesuohjelmaa valitessa pitää huomioida painorajat, esim orgaaninen puuvilla - ohjelmaan voi laittaa vain 3kg vaikka kone on 8kg.
-Ne tukkaantuneet vaatteet on pestävä pitkässä ohjelmassa vähintään 60astetta ja mukaan voi laittaa etikkaa.
-tukkaantuneet vaatteet jotka ei kestä 60 astetta voi liottaa etikassa ennen pesua.
-Teen koneen puhdistuksen sitruunahapolla/dr beckmanilla 6kk välein.
-pesen välillä lakanat 90 asteessa.
-pyykit kaappiin vain rutikuivina. (jos ne tukkaantuvat kosteina kaapissa niin haju tulee pestä kuten edellä.
-pesuaineena paras on erisan color (hajuton)Tuli kiire, mutta palaan vielä jos tulee mieleen jotain.
Tarkoittaako tukkantunut tunkkaista hajua?
Vettä säästävissä koneissa yleinen ongelma. Askorbiinihappopesuja joudun tekemään miltei kerran kuussa :/
Päältä täytettävissä yleensä ei tuota ongelmaa ole, edestä täytettävissä kyllä.