Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pesukonetta mikä ei haise?

Vierailija
04.12.2017 |

Mulla on kuukauden vanha pyykinpesukone ja se haisee viemärille ja vaatteisiin jää myös samaa tuoksua. Etenkin, jos vähänkään hikoilee, niin vaatteet alkavat lemuamaan todella tärkeälle. Kiva sitten käydä kuntoilemassa ryhmätuneilla...
Olen pessyt koneen monin eri tavoin ja käytän nykyään zeoliititonta pesuainetta eikä mitään apua.
AEG:n asiakaspalvelussa kummastelivat ongelmaa, mutta google kertoi, että se on tosi yleinen ongelma uusissa koneissa.

Onko nykyään sellaista konemerkkiä mikä ei jättäisi vaatteita paskanhajuisiksi?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese riittävän kuumalla vaatteesi (hiki ei lähde alle 60°) ja välillä pesukone 90° tyhjänä tai vaikka pyyhkeiden tai lakanoiden kanssa. Zeoliititon pesuaine.

Vierailija
2/62 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole huomannut tuollaista lainkaan. Millä ohjelmalla peset vaatteita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on päältä täytettävä Electrolux ja ollut jo nelisen vuotta, eikä ole koko aikana haissut miltään. en ole erityispuhdistuksia tehnyt vaan joskus pesen 90:ssä valkopyykkiä.

Käytän zeoliititöntä pulveria ja hajutonta huuhteluainetta, jos yleensä sitä käytän.

Vierailija
4/62 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun pesukone haise yhtään. Joku 8 vuotta vanha halpis Matsui.

Vierailija
5/62 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on pesukoneen viemäriliityntä väärin. Siellä ei ole hajulukkoa ja hajut puskee koneeseen.

Ei meillä ole koskaan koneet haisseet paskalle. Paitsi sitten jos unohtaa märät pyykit koneeseen päiväkausiksi, mutta ei ne silloinkaan viemäriltä haise. 90 asteen pesu kannattaa tehdä silloin tällöin, meillä pestään koirien pyyhkeitä välillä maksimilämmöllä, niin tulee pöpöille kyytiä.

Vierailija
6/62 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asennuksessa on se ongelma, ei koneessa

Vierailija
7/62 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tarkistaa myös se poistoputken rikkasihvilä. Jos se on tukossa ja likavesi ei pääse kunnolla valumaan pois koneesta. Voi jäädä likavettä koneeseen.

Vierailija
8/62 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tarkistettu eikä korkea lämpötila auta.

Jouduin pesemään esim. pojan lakanat moneen kertaan. Ensin pesin 40 asteessa normaalilla puuvillaapesuohjelmalla nopeutettuna versiona muiden pyykkien kanssa, joka kesti 2 ja puoli tuntia.

Vanha kone ei pessyt mitään yli kahta tuntia. Lakanat haisi pahemmalla kuin koneeseen mennessä. Laitoin ne yksinään samalla ohjelmalla 60 asteeseen. Edelleen haisivat. Kolmannella kerralla laitoin 60 ja pitkällä 4 tunnin ohjelmalla ja loppujen lopuksi pesin ne 90 asteessa, joka kesti yli 4 tuntia ja lopputulos oli se, että lakanat eivät haisseet, mutta niissä ei myöskään ollut sellaista puhdasta tuoksua kuin normaalisti puhtaassa pyykissä.

Koneella ei voi pestä mitään ohjelmilla, jotka kestää alle 3 tuntia, vaatteiden likaisuus ei vaikuta, haisevat kamalalle joka tapauksessa.

Edellinen kone oli yli 10 vuotta vanha Aeg, joten luonnollisesti päädyttiin samaan merkkiin. Harmittaa ja todella. Olen hajusteallerginen, joten koneessa ei voi käyttää hajusteellisia pesuaineita, siksi se viemärin haju tulee varmaan niin voimakkaana. Välillä koko huoneistossa haisee viemäri, kun kone käy.

Ap

Vierailija
9/62 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika ei voi olla koneessa, vaan jotenkin liitännässä kuten joku jo aiemmin mainitsti. Nyt varmaan viisainta olisi kutsua putkimies paikalle tarkistamaan asennuksen.

Vierailija
10/62 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyykkikonetta kiinni pesun jälkeen? Kannattaa jättää täyttöluukku ja pesuaineluukku aina vähän auki, niin kuivuu ja ilma kiertää. Kosteus tekee koneeseen hometta, eikä haju lähde enää mihinkään.

Vierailija
11/62 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla mitään pesukoneen käyttöönottoon liittyvää ohjetta.  Koneessa saattaa olla jotain "haisevia" rasvoja tai suoja-aineita.  Tuli mieleen kun meillä piti uuden lieden uuni kuumentaa tosi kuumaksi ja polttaminen kesti jotain 1,5h.  Aika hirveä katku tuli asuntoon sen kuumennuksen aikana. 

Yksi hyvä hajunsyöjä/puhdistusaine on sitruunahappo jota saa apteekista. Olen ostanut sellaisia 50g annospusseja ja kahta pussia suositellaan pyykkikoneelle.  Sitsuunahappot koneeseen, pesu kaikkein kuuminta ohjelmaa käyttäen.  Toista sama ohjelma huuhteluna.  Apteekista sain myös käyttöohjeen. 

Vierailija
12/62 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä haisi ennen kanssa pyykki tosi pahalle pesun jälkeen. Mutta tilanne korjaantui tosi helpolla kikalla. Lopetimme likaisten pyykkien säilyttämisen muovipusseissa. Nyt kun pyykit säilytetään ilmavassa punotussa korissa, niin ne eivät haise pesun jälkeen. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta käytössä on sama kone ja samat pesuaineet.

Vierailija
13/62 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin ensin lähtisin tarkistamaan ne liitännät, joku ei nyt täsmää jos löyhkää & levittää viemärin hajua

Koneen osalta: 

- tyhjennä ja pese nukkasiivilä

-pese kaikki lokerot ja tiivisteet käsin

- pese kone tyhjänä  kloriittiliuoksella (1/2dl kloriittia pesuainelokeroon ja korkillinen huuhteluainelokeroon) niin kuumalla ohjelmalla kuin koneesta löytyy

- pese sen jälkeen tyhjänä uudestaan

- pese vielä kerran samalla määrällä väkiviinaetikkaa

Toista tämä 3-6kuukauden välein niin pysyy kone puhtaana

Vierailija
14/62 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pessyt koneen kaikilla mahdollisilla tavoilla. Pesukoneen pesuaineella peseminen auttaa eniten, mutta ei poista ongelmaa kokonaan ja musta olisi todella typerää pestä säännöllisesti konetta monta kertaa viikossa tyhjillään. Olen sitä nyt jo tehnyt lukemattomia kertoa, kun olen yrittänyt päästä siitä kamalasta lemusta eroon ja kieltämättä tälläinen tuhlaaminen ärsyttää.

Säilytän pyykkejä elfan koreissa.

Edellisessä koneessa huomasin jo, että jos kannen jättää kiinni, niin kone alkaa haisemaan. Tilassa on myös lämpöä tarpeeksi sekä hyvä tuuletus.

Kone otettiin käyttöön pesemällä se 90 asteessa ilman pyykkiä, kuten ohjeessa sanotaan.

Tosiaan, olen käyttänyt usein korkeita lämpötiloja koneessa, ei mitään hyötyä.

Ap

Vierailija
15/62 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako se kone tarpeeksi vettä?

Tuntuu hassulta että uudessa koneessa olisi noita likaisuus ongelmia. Nykyisin koneet pesee niin taloudellisesti desillä vettä ja vatkaavat puoli päivää. Tämä yhdistettynä hajustamattomaan pyykinpesuaineeseen voi olla syy. Itse käytän *mainos* Allegro-merkkistä tuoksutonta pesuainetta ha se jättää pyykin puhtaan tuoksuisiksi.

Vierailija
16/62 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kloriitilla en olekaan konetta pessyt, mulla ei edes ole sitä siinä muodossa, että voisin laittaa pyykkikoneeseen, pitänee ostaa kaupasta. Etikkaa olen kokeillut sekä pessyt kaikki lokerot sun muut, vaikka se tuntui tyhmältä, koska kone alkoi haisemaan heti ekojen pesujen jälkeen.

Mä olisin todella tyytyväinen, jos koneesta saisi edes viikon verran puhtaalle tuoksuvia pyykkejä, saati sitten 3-6 kuuden ajan.

Ap

Vierailija
17/62 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat pitää pesukoneen luukkua kiinni.

Jätä luukku auki pyykin jälkeen ja anna koneen kuivua. Takaan ettei haise.

Vierailija
18/62 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha haju pesukoneissa voi johtua monesta asiasta. Koneen sisäpuoliset osat ovat usein RST:tä. Materiaali sinänsä ei aiheuta hajuhaittoja. Hajut koneen sisälle syntyvät, kun koneen sisäpintoihin ja letkujen mutkiin alkaa kertyä ainesosia, jotka mätänevät koneen sisällä. Matalat pesulämpötilat edesauttavat hajujen syntymistä, koska haalea vesi ei irrota pesuaine- ja likajäämiä koneen sisäosista. Myös biohajoavat pesuaineet aiheuttavat helposti hajuhaittoja, sillä biohajoavat tuotteethan niin sanotusti mädäntyvät. Eli jos biohajoavan pesuaineen jäämiä jää pesukoneeseen, ne alkavat aiheuttaa yhdessä vaatteista irtoavan lian kanssa mätänemisreaktiossa syntyviä hajuja.

Kodinkonekorjaajatuttuni on myös todennut, että nestemäiset pesuaineet limoittavat koneet kaikista pahimmin. Korjaajamme suosittelikin ajoittaisia 90 asteen pesuja fosfaattipitoisella  Serton jauhemaisella pesuaineella. Fosfaattipitoisia pesuaineita kannatta käyttää siis ainakin ajoittain koneen puhdistamiseen. Zeoliittia (=savea, joka sekin osaltaan tukkii koneen sisäosia) sisältäviä pesuaineita kannattaa välttää. Ja konetta siis kannattaa pestä korkeilla 90 asteen lämpötiloilla säännöllisin väliajoin, vaikka tyhjänä. Näin koneen sisäosat pysyvät puhtaina ja sen myötä hajuhaitatkin katoavat. Ja aina pesun päätyttyä kone jätetään luukku auki tuulettumaan!

Pesukoneen kytkennästä on hyvä tietää muutama seikka: Pesukoneen sisällä on poistovesipumppu, joka pumppaa veden vesilukon kautta viemäriverkostoon. Yleensä pesukoneen poistovesi pumpataan lattiakaivon tai käsienpesualtaan vesilukon kautta viemäriin. Pesukoneen letkun tulisi liittyä yläkautta viemäriliitokseen siten, että letkun yläpinta käy vähintään pesukoneen yläpinnan tasolla. Viemäriverkoston vesi ei pääse siirtymään pesukoneeseen, jos pesukone on kytketty viemäriin oikein. Ja jos vesilukossa on vettä, eivät pahat hajutkaan pääse siirtymään asuntoon tai pesukoneeseen.

Vierailija
19/62 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako se kone tarpeeksi vettä?

Tuntuu hassulta että uudessa koneessa olisi noita likaisuus ongelmia. Nykyisin koneet pesee niin taloudellisesti desillä vettä ja vatkaavat puoli päivää. Tämä yhdistettynä hajustamattomaan pyykinpesuaineeseen voi olla syy. Itse käytän *mainos* Allegro-merkkistä tuoksutonta pesuainetta ha se jättää pyykin puhtaan tuoksuisiksi.

Mä en tiedä saako tarpeeksi vettä, olen laittanut tuplahuuhtelun ja se helpotti ongelmaa hieman, mutta kone käy silloin puoli päivää.

Täytyy myöntää, että muakin ihmetyttää tämä! Jo se, että koneen quickia, joka kestää 2,20 h ei voi käyttää, vaan aina pitää pistää ohjelma mikä kestää vähintään sen kolme tuntia. Toki kone ”haistelee” aina kauanko pyykkejä pitää pestä, mutta aina pesee tosi kauan. Jos koneessa on vähän pyykkiä, jotain vajaa puolikasta, menee vähän vähennän aikaa.

Täytyy kokeilla Allergoa. Mulla on nyt Sertoa.

Ap

Vierailija
20/62 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö sun kysyä koneelle takuuhuoltoa.  Jo tuo aika jonka koneellisen peseminen kestää on ihan kohtuuton ja lopputuloksena saat haisevaa pyykkiä.  Koneesi on niin uusi, ettei kuukauden käyttö pitäisi vielä kerätä mitään haisevaa letkuihin tai nukkasihtiin.  Ja olethan jo yrittänyt puhdistaa konetta vaikka kuinka monelta kantilta.