Onko kukaan toivonut "toisenlaista lahjaa", esimerkiksi kehitysmaahan ostettua vuohea?
Miten toiveeseesi suhtauduttiin ja mitä rahalla lopulta ostettiin, kun onhan noita muitakin vaihtoehtoja kuin vuohia. Kaikki kokemukset ovat tervetulleita!
T. Joulukulutukseen kyllästynyt (joka aikoo kyllä ostaa muille heidän toivomansa tavaralahjat)
Kommentit (67)
Olen pyytänyt ja saanut. En ole aikuisena koskaan kaivannut lahjoja, ja minusta nuo ovat erinomainen idea. Olen pyytänyt vain ihmisiltä, jotka eivät siitä hyvästä revi pelihousujaan, kuten palstalaiset tekevät tästä aiheesta joka joulu 😅
Minä nyt en mitään lahjoja saa (olen varmaan tuhma), mutta paljon mieluummin vuohi kehitysmaahan kuin hyllyyni vielä yksi kirja lisää pölyttymään, tai suklaata vyötärölle kertymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei noita vuohia ole halunnut eikä halua. Typerää jeesustelua vaan lahjan antajata itseltään. Ei siinä saajaa ajatella vaan oman paremmuuden ja hyväosaisuuden pönkittämistä.
Ja toisaalta, mitään vuohia ei ole edes olemassa näille kehitysmaiden köyhille, vaan lahjoituksillanne ostetaan lihaa järjestöjen johtajien koreina notkuviin joulupöytiin.Olet väärässä. Jos sinä et halua toisenlaisia lahjoja, niin sinun ei tarvitse silti kuvitella, että kukaan muukaan ei halua. Ainakin minä haluan näitä paljon ennemmin kuin jotain koriste-esineitä tai vaatteita, joille minulla ei ole mitään käyttöä.
Ja tuo, että vuohia ei olisi olemassa, on täysi vale. Minulla on tuttava, joka on käynyt Afrikassa ostamassa näitä lahjoitettuja vuohia perheille.
Ei tainnut tuttusi enää jäädä katsomaan miten sille vuohelle kävi.
Mitä oikein kuvittelet, että sille käy? Totta kai se jossakin vaiheessa teurastetaan ja syödään, kuinkas muuten! Sitä ennen sitä lypsetään (jos se on naaraspuolinen) ja kun se teurastetaan, siitä käytetään hyödyksi kaikki mahdollinen nahasta luihin saakka.
Ennen teurastusta siihen yhdytään, porukalla jos mahdollista.
Sulla noita fantasioita riittää.... toivottavasti sinulla ei ole lemmikkejä. Tai lapsia.
Tää on kuule ihan todellisuutta siellä päin. Internetistä löytyy ihan tarpeeksi materiaalia etsimättäkin. Kuuluu paikalliseen elämäntyyliin.
Vastakysymys: miksi vihaat eläimiä?
No kovasti puolustat pienten kuttujen asiaa!
Et vaan taida olla yhtä huolissaan siitä millä joku köyhä leski lapsineen elää, ellei heillä ole vuohta. Miksi vihaat köyhiä ihmisiä?
Eipä näytä vaikuttavan väestönkasvun suuntaukseen, joten voidaan päätellä, että kyllä ihmiset aina selviävät auttamattakin. Toisekseen, he eivät opi koskaan auttamaan itseään, jos vuohet tulevat tarjottimella. Kolmanneksi, tarinasi köyhä leski lapsineen ei tule sitä vuohta koskaan näkemään.
Niin, se on helpompi olla ottamatta selvää asioista ja vaan jauhaa jostain "netistä näin" juttuja. Ei tarvitse miettiä sitä, mitä itse tekee maailman ongelmien hyväksi, kun typerillä perusteilla torppaa kaikki muiden yritykset. Tosiasiassa kehitysyhteistyö on nykyisin jo vuosikymmeniä vanhaa toimintaa, jota säätelee lait ja toimijoiden säännöt.
Joten kyllä ne vuohet menevät niitä tarvitseville.
Eivätkä ne vuohet tule kuin tarjottimella, usein anojan pitää lähteä kotikylästään ja kävellä jalkaisin (kenties kantaen lasta) jonnekin isommalle paikkakunnalle ja rekisteröityä apuohjelmiin jne... Aktiivisuutta sekin vaatii.
Lisäksi kun sen vuohen saa, sitä pitää hoitaa ja syöttää. Saaja joutuu myös opettelemaan miten estää ympäristötuhot, joita vuohi voisi aiheuttaa. Vuohi pitää myös lypsää että sitä maitoa saa, jne... Vuohen kakat myös kerätään lannoiteeksi maanviljelykseen. Eli ei se ole kuin rahaa taskussa, jota voi lähteä tuhlaamaan, vaan todellakin ihminen joutuu sitoutumaan asiaan. Yleensä tästä syystä vuohet annetaan naisille. Vuohia annetaan kerralla useampi kuttu ja yksi pukki. Siitä saa äkkiä vuohilauman.
Lisäksi vuohiprojekteissa huolehditaan myös vuohien terveydestä, terveys tarkistetaan ja eläin rokotetaan ennen luovutusta. Siten estetään alueen vuohikannan kunto.
Vuohi on kaikkiruokainen, sitkeä eläin. Siksi vuohet menevät suureksi osaksi alueille, joissa kärsitään kuivuudesta. Aavikoituminen on ongelma suuressa osassa Afrikkaa. Menee siis paikkoihin, joissa maanviljelys on muuttunut hankalammaksi veden vähenemisen takia.
Kun vuohet luovutetaan naisille, taataan myös se, että siitä todella pian saadaan lauma, joten vuohenmaitoa riittää lapsille ravinnoksi. Se, että vuohista tulee naisten omaisuutta, parantaa myös naisten asemaa ja roolia yhteisöissä.
Sun puheet ovat pelkkää puppua eivätkä tue ketään, vuohta tahi naista tai lasta missään.
Jos apu olisi tähän mennessä tepsinyt, olisi sen tarve vähentynyt. Näin ei kuitenkaan ole käynyt kymmenien vuosien rahanlappamisesta huolimatta.
Toinen juttu on sanktioiden täydellinen puute. Mitä hyötyä on raportissa kertoa, että rahat menivätkin kalashnikoveihin, kun sitä ei uskalleta suurelle yleisölle kertoa (keräysten tuotto ja näin ollen avustusjärjestöjen tulot vähenisivät), ja siitä ei pystytä sanktioimaan mitenkään (tulkaapa hakemaan pois ne kalashnikovit, jos uskallatte).
Syy kehityksen huonouteen on aina jossain muualla kuin itsessä, vaikkapa sodissa, kuivuudessa ja taudeissa. Valitettavasti näen tämän hössötyksen läpi.
Kyllä sä olet pihalla kuin lumiukko! Sivistä nyt ihminen itseäsi, hävettää ihan sun puolesta.
Laita linkki jos teidät yhtään asiallisesti tukittua tapausta jossa noin olisi käynyt, muuten suu suppuun.
No kun ei niitä asiallisesti tutkita. Se on osa ongelmaa. Asianosaiset taas eivät tietenkään myönnä mitään. Lisää rahaa tarvitaan sen sijaan.
Voit itse sivistää itseäsi vaikka näillä numeroilla ja miettiä, mikä merkitys on suomalaisen maksamalla vuohella ja miten tehokasta se on: https://euaidexplorer.ec.europa.eu/
Samalla voit miettiä, miksi näissä maissa ei tällaisista euromääristä huolimatta riitä vuohia kaikille.
Ahaa. Kun sä et löytänytkään sopivaa todistetta höpöllesi, niin nyt laitat yleisen linkin, jonka takaa mun pitäis itse etsiä jotain tietoja.
Todella "vakuuttavaa". Eli et sitten voikaan perustella väitteitäsi. Oh well...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sitä tietoa ei sitten löydykään mistään että vuohifyrkat olis menny aseisiin?
Eipä ollut "ullatus".
Et ole myöskään esittänyt mitään, mikä estäisi vuohifyrkkien menon aseisiin.
Takana on tyypillinen suomalainen usko ihmisten hyväntahtoisuuteen ja rehellisyyteen, sekä siihen, että hierarkiassa ylöspäin menevä tieto olisi aina luotettavaa.
Sun yritys analysoida mua ja näitä asioita on kuin leikkaisit vuohenlihaa tylsällä veitsellä :)
Tuohon voisi heittää samalla "logiikalla" takaisin, että sinä olet tyypillinen pessimisti, joka ei hanki asiallista tietoa, ei löydä väitteilleen perusteita, ei ymmärrä mitään, mutta on aina sitä mieltä että mikään ei toimi, ei mene oikein eikä mikään ole totta.
Sinähän tässä esitit poikkeavan väitteen, joten sinun pitäisi esittää sille todisteet. Mutta niitähän sulta ei löytynytkään. Just just.
Palstapersu taas nolaa itsensä yleissivistyksen puutteellaan.
En varmaan saa lahjoja, tai ainakaan melkein mitään, mutta aion itse lahjoittaa pentti linkolan säätiölle ja oikeutta eläimille.
Et ole myöskään esittänyt mitään, mikä estäisi vuohifyrkkien menon aseisiin.
Takana on tyypillinen suomalainen usko ihmisten hyväntahtoisuuteen ja rehellisyyteen, sekä siihen, että hierarkiassa ylöspäin menevä tieto olisi aina luotettavaa.