Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin monessa perheessä on niin että isomman lapsen pitää antaa kaikki kädestään karjuvalle pikkusisarelle

Vierailija
11.04.2006 |

isomman lapsen pitää antaa kaikki kädestään karjuvalle pikkusisarelle

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei olla niin orjallisia ja tiukkapipoja. Pienimmän pitää vähitellen oppia, ettei toisten kädestä viedä, isompien että joskus voi vähän joustaa ja antaa pikkusisarusten hetken tutkia tavaraa, ei se niin vaarallista ole.

Vierailija
22/40 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäjohdonmukaisuus kostautuu, muistakaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset


Minusta noissa tilanteissa kannattaa harjoitella neuvottelutaitoja ja yrittää löytää ratkaisu, johon kaikki ovat tyytyväisiä. Löytää toinen, vastaava lelu joka kelpaisi joko pienemmälle tai isommalle, kannustaa yhteiseen leikkiin, jossa molemmilla on leluja, vuorotteluun, jne. Siinähän oppivat, ja ehkä pikkuhiljaa tilanteita on vähemmän ja leikit sujuvat yhdessä paremmin. Jos pienempi saa aina tahtonsa läpi tai sitten viedään aina pois tilanteesta, niin se ei auta yhteisten leikkien opettelussa.

Meilläkin vanhempi vasta viisi, mutta aika hyvin lapset jo keskenäänkin neuvottelevat. Laiskuuttani saatan johonkin pikkukinaan huutaakin, että "neuvotelkaa!!!", kun en viitsi mennä erotuomariksi. On toiminut. :)

Vierailija
24/40 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihenkin voi vaikuttaa, alkavatko lapset kiljua kitarisat punaisina joka asiasta, vai onko heille pienestä saakka opetettu, että yhteiset pelisäännöt ja kaunis käytös on tärkeää, joustaminen ja soveltaminen ihan yhtä tärkeää. Esim. 2v joka ei vielä ole oppinut ymmärtämään, että toisen tavaroita ei viedä koska se kuuluu normaalina tuohon ikään vetäisee siskon kädestä pikkulelun, kun ollaan kirkossa häissä. Jos sisko on sen ikäinen, että voisi olla hyvä oppia vähän jakamaan, olemaan empaattinen ja tilannetajua, odottamista jne voi aivan hyvin hetkeksi antaa tuon lelunsa. Mutta vaikutat aika tiukalta äidiltä, teillä varmaan lapset osaavat syntymästään saakka toimia kaikissa tilanteissa oikein eikä lapsilla ole kirkossa pikkulelua mukana. Siinäkin kasvatuksessa on pulmansa, voi päästä poru, kun kohtaa maailman, joka ei olekaan ihan täydellinen. Kannattaa opetella joustamaan.

Vierailija
25/40 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää lapsiaan kasvattaa ja neuvoa, ettei kädestä oteta eikä leikkejä sotketa. Kotonahan lapset toisen kunnioittamisen, reilun pelin ja säännöt oppivat. Röyhkeä pärjää aina JOTENKIN, mutta haluatko oman lapsesi olevan se röyhkeä ja itsekeskeinen pomo, joksi lapsi väistämättä kasvaa, jos häntä ei opeteta ottamaan muita huomioon.

Vierailija
26/40 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/40 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärtää ... ?

Vierailija
28/40 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta aina kun tulen paikalle...isoveli (4v) sanoo annetaan sen ottaa se! Minä annoin sen veikalle! Isoveli ei halua riitaa asiasta? Olen vain tokaissut, että sitten saat ottaa..jos isoveli antoi luvan...mutta silti mietin oppiiko pienempi nyt väärän tavan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/40 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka leikki ja juttu on tehtävä niin, että pienimmätkin pääsee ja osaa olla mukana. Eli ei koskaan mitään isojen juttuja tai omanikäisten asioita, vaan aina pienempien tahdissa.

Vierailija
30/40 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus tuntuu, että jos on itse lapsena ollut pikkusisarus, niin ei edes aikuisena ymmärrä, että isompikin on kuitenkin lapsi, ja isommallakin pitäisi olla oikeutensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/40 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös pienempi antaa kaiken periksi isommalle kovaluonteiselle lapselle.

Vierailija
32/40 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen itse pikkusisko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/40 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ainakaan enkä muista nähneeni omassa kaveripiirissänikään tällaista. Taas herää kysymys, minkälaista porukkaa täällä käy, kun niin paljon on taas tutuilla vähän outoja kasvatustapoja....

Vierailija
34/40 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Ei meillä ainakaan enkä muista nähneeni omassa kaveripiirissänikään tällaista. Taas herää kysymys, minkälaista porukkaa täällä käy, kun niin paljon on taas tutuilla vähän outoja kasvatustapoja....

Olen ihan tavallinen pulliainen.. ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/40 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tajuntaan. Pienempi on kovempi tyyppi, eikä varmasti anna vahingossakaan kädestään tai jos toinen väkisin ottaa niin varmasti huutaa kuin sumusireeni. Huutaa muutenkin koko ajan jos ei saa tahtoaan läpi... Mut siis ei anneta pienemmän ottaa isommalta kädestä, mut minkäs teet kun isompi ensin antaa lelun itse pienelle ja sitten isompi alkaa ulvoa?

Vierailija
36/40 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pääsääntöisesti siis meillä ei toisen kädestä oteta mitään!

sitten odotetaan vuoroa jos halutaan samalla lelulla leikkiä...

meillä kyllä tuo isompi on tottunut jo pienemmän kiljuntaan ja antaa välillä ihan itse " että älä huuda siinä" !

Vierailija
37/40 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mun mielestä aika harvoin törmää tollaseen, onneksi. Meilläkin kolme lasta eikä tulisi kyllä kuuloonkaan...

Vierailija
38/40 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

no joskus ei vaa jaksa kuunnella sitä huutoo. Mut yleensä ei toisten kädestä revitä.:)

Vierailija
39/40 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka on vielä niin pieni, ettei kovin hyvin tietenkään ymmärrä. AJattelen, että se onkin sille isommalle tärkeää, että äiti sanoo sille pienemmälle samalla tavalla kuin hänelle.



Ehkä tästä johtuen meillä on näiden 3- ja 1-vuotiaiden välit tosi hellät ja rakastavat, ja isoveli usein antaa pienemmälle periksi ihan omasta tahdostaan, kun tietää, ettei ole pakko.

Vierailija
40/40 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista lapsista tiedän, että vanhin ei koskaan anna ja nuorin taas antaa vaikka paidan päältään. Olen tämän laskenut ison ikäeron piikkiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi