Kaveri lyttää, loukkaantuisitteko te?
Viime vuodet ovat olleet aika rankkoja itselleni ja sitä myöden opiskelutkin ovat takkuilleet ja valmistuminen siirtynyt. Tässä jo jonkun aikaa olen kuitenkin saanut elämääni järjestykseen ja edennyt opiskeluissakin aika huimaa vauhtia. Valmistun maisteriksi näillä näkymin n. 31-32- vuotiaana, johon on vielä muutama vuosi aikaa. Tämä on toki valmistuneiden keskiarvoa korkeampi. Mutta itselläni sillä ei ole juurikaan merkitystä. Voi olla, että työnantaja ajattelee eri tavoin mutta sille en sitten mahda mitään.
Olen kuitenkin aloittanut opiskelutkin vasta 24-vuotiaana ettei nyt sentään mitään kymmeniä vuosia ole opinnot venyneet. Mikä on kuitenkin yllättänyt niin joidenkin läheisten asenne ja käyttäytyminen itseäni ja omia opiskelujani kohtaan nyt, kun itselläni sujuu paremmin.
Esim. juttelin tässä taannoin erään kaverini kanssa. Ei nyt hyvästä ystävästä voida puhua mutta kuitenkin kaverista, jonka kanssa juttelen aika usein henkilökohtaisistakin asioista.
Hän kyseli miten opinnot sujuvat ja vastasin, että todella hyvin ja kerroin parhaillaan lukevani seuraavien viikkojen tentteihin. Kaveri sitten vastasi naureskellen, että kuinka olen varmasti yli 40- vuotias ennen kuin viimein valmistun ja kuinka en varmasti ehdi työelämäänkään ennen kuin pitääkin jo ilmoittautua vanhainkotiin. Normaalisti tämän tyyppiset kommentit ohitan tai naureskelen mukana. Mutta mikä teki kommentin törkeäksi niin hän useasti ennenkin laukonut täysin saman kommentin, joten se tuntuu jo ivaamiselta. Ensimmäisellä kerralla ohitin kommentin, vaikka sisältä kiehuin mutta viime kerrallakin sanoin jo suoraan, että kyseinen kommentti tuntui aika pahalta. Mutta silti taas sama kommentti!
Mietin jo, että voiko jollakin oikeasti olla noin huono muisti vai ihan tahallaan haluaa provosoida ja ilkeillä? En yleensä monistikaan loukkaannu muiden sanomisista, ainakaan siis niin, että suoranaisesti pahoittaisin mieleni niistä. Johtuen ehkä siitä etten hirveästi kerro henkilökohtaisista asioistani muille kuin läheisilleni ja pinnallisista asioista vitsailu ei nyt niinkään loukkaa. Mutta mikä itseäni tässä loukkasi oli se, että olen tällä kyseiselle kaverille avautunut näistä vaikeuksistani, jotka ovat luonnollisesti vaikeuttaneet ja pitkittäneet opiskelujanikin, ja silti hänellä on pokkaa kommentoida noin.
Vieläpä kun en itse alkanut avautumaan nykykyisestä elämäntilanteestani, vaan hän ihan itse kyseli opinnoistani. Ja vieläpä kun vastaus oli, että hyvin menee niin alkoikin pilkka hänen puoleltaan.
Olen kyllä tyytyväinen nykytilanteeseeni ja siihen mihin suuntaan esim. opiskeluni ovat tällä hetkellä menossa mutta silti ehkä tietyllä tavalla poden jonkinlaista ikäkriisiä ja ehkä vähän suruakin siitä, että vuosia on mennyt ”hukkaan” vaikeuksieni takia. Sen takia tämän tyylinen kommentti tuntui aikamoiselta iskulta vyön alle ja loppupäivän nämä kaverini sanat olivatkin mielessä aiheuttaen huonon fiiliksen.
Tämä kaveri ei varsinaisesti ole mikään vitsiniekka, joten tuntuu oudolta, että se vitsailun tarve olisi juuri itselleni ns. arasta aiheesta. Sikäli siis kommentti tuntuu enemmän ilkeilyltä. Paljastuuko kenties oman elämäntilanteen muuttuessa millaisia ihmisiä sitä lähellä on, vai olenko jotenkin liian herkkis itseni suhteen? Loukkaantuisitteko te?
Kommentit (123)
Minulla oli myös aikoinaan tällainen "ystävä". Meni monta vuotta tajuta, että hän tosiaankin heitti lyttääviä kommenttejaan TARKOITUKSELLA, ei vahingossa. Sitä kutsutaan kiusaamiseksi! Ap vaikuttaa liian kiltiltä, ja tällainen on helppo kohde näille persoonallisuushäiriöisille. He alkavat systemaattisesti kiusaamaan, ja kokevat itse mielihyvää, kun saavat pienilläkin kommenteilla toiselle pahan mielen. Varo tällaisia ihmisiä ap! Ihan aikuisten oikeasti. Tuo ystävä kannattaisi vähitellen häivyttää kokonaan pois elämästäsi, hän ei tuo sinulle mitään positiivista, eikä myöskään toivo sinulle mitään hyvää. Miksi haluaisit olla sellaisen henkilön seurassa? Jos et usko, niin katso miltä tuntuu joka kerta kun tapaat hänet?
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli myös aikoinaan tällainen "ystävä". Meni monta vuotta tajuta, että hän tosiaankin heitti lyttääviä kommenttejaan TARKOITUKSELLA, ei vahingossa. Sitä kutsutaan kiusaamiseksi! Ap vaikuttaa liian kiltiltä, ja tällainen on helppo kohde näille persoonallisuushäiriöisille. He alkavat systemaattisesti kiusaamaan, ja kokevat itse mielihyvää, kun saavat pienilläkin kommenteilla toiselle pahan mielen. Varo tällaisia ihmisiä ap! Ihan aikuisten oikeasti. Tuo ystävä kannattaisi vähitellen häivyttää kokonaan pois elämästäsi, hän ei tuo sinulle mitään positiivista, eikä myöskään toivo sinulle mitään hyvää. Miksi haluaisit olla sellaisen henkilön seurassa? Jos et usko, niin katso miltä tuntuu joka kerta kun tapaat hänet?
Miksi alapeukku tästä? Oliko jollain kiusaajalla jotain parempia näkökulmia tästä aiheesta?
Miksi haaskaat aikaasi kusipäiden seurassa?
Ääliöiden jutuista ei kannata ottaa itseensä