Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisen lapsen voisit jättää viikoksi kotiin, kun vanhemmat lähtevät matkalle?

Vierailija
03.12.2017 |

Itse olen jättänyt 14-vuotiaan.

Kommentit (216)

Vierailija
21/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin 16-vuotiaan voi, koska vanhempani jättivät tuon ikäisenä minut kun en mukaan halunnut. Äiti tosin teki pakastimeen ruoat valmiiksi.

Muistakaa lasun huutelijaholhokit, että entisaikaan lapset lähtivät jo 13-v ikäisinä kotoaan töihinkin. Kyllä teini pärjää, kunhan ei kutsu kavereitaan kotibileisiin.

Milloin tämä entisaika oli? Ei minun aikanani

N50

Ei ollutkaan sinun, eikä minun aikana, koska sattumoisin olemme samanikäisiä.

Tiedät varsin hyvin milloin se entisaika oli. Ei tarvitse kysellä.

En tiedä. Enkä tiedä miksi pitäisi verrata tämän päivän tilannetta johonkin historialliseen hetkeen. Tiedätkö sinä?

Vierailija
22/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet lukiolaiset tai keskiasteen opiskelijat asuvat yksin jo 16v, useimmat asuntoloissa mutta jotkut yksiöissäkin. Opettajana olen heitä nähnyt ja ovat olleet vastuun arvoisia. Riippuu siis hyvin paljon nuoresta itsestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan kotiini en jättäisi minkään ikäistä lastani yksin tai edes kaksin viikoksi! Bileet ja sotkut hoidetaan ihan jossain muualla kuin minun kodissani. Ja nyt joku älähtää, että on se myös minun lasteni koti.. Juu, kyllä, mutta minun säännöissä.

Vierailija
24/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin lapsesta. Jos ei järki päätä pakota niin ei koskaan ja toisiin voi luottaa kuin kirveen silmään. Kasvatuskysymys myös. Onko annettu ottaa vastuuta itsestään vai ovatko vanhemmat passanneet pilalle.

Vaikka olisi miten kasvatettu, voi sattua mitä tahansa. Vaikka onnettomuus. Mukava saada tieto matkalle. Syyllisyys ja huoli. Ja tässä tapauksessa voisi lastensuojelu taas kiinnostua. Jätetty 14-v, seiskaluokkalainen heitteille.

Ihan yksiselitteisesti väärin

Tuohan nyt olisi joku luokalle jäänyt häröilijä yksilö joten en minäkään antaisi yksin olla.

Vierailija
25/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet 16 vuotiaat muuttavat kotoa toiselle paikkakunnalle asumaan yksin, kun menevät opiskelemaan peruskoulun jälkeen. Varsinkaan pienillä maaseutupaikkakunnilla ei ole jatko-opiskelumahdollisuuksia. Nykyään ei ole tarjolla koulujen asuntoloita, kuten joskus aikaisemmin. Mitäs te lasun huutelijat tähän sanotte? Pitäisikö näistä nuorista ammatikoululaisista ja lukiolaisista tehdä lasu?

Vierailija
26/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin 16-vuotiaan voi, koska vanhempani jättivät tuon ikäisenä minut kun en mukaan halunnut. Äiti tosin teki pakastimeen ruoat valmiiksi.

Muistakaa lasun huutelijaholhokit, että entisaikaan lapset lähtivät jo 13-v ikäisinä kotoaan töihinkin. Kyllä teini pärjää, kunhan ei kutsu kavereitaan kotibileisiin.

N50

En tiedä. Enkä tiedä miksi pitäisi verrata tämän päivän tilannetta johonkin historialliseen hetkeen. Tiedätkö sinä?

Minun ikäisekseni henkilöksi olet harvinaisen tietämätön maasi lähihistoriasta. Ehkä se selittääkin toisessa virkkeessä ilmaisemasi hämmennyksen. Tyypillistä historiataidottomalle henkilölle.

Vierailija
27/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jätettiin 17-vuotias 3-4 päiväksi kesällä kun oli kesätöissä ja me muut lähdimme mökille 200km päähän. En nuorempaa jättäisi. En jättäisi 17-18-vuotiastakaan jos on 'pilettävää sorttia' ja painelisi ryyppäämään tai pitäisi kivat kotipileet kun vanhemmat eivät ole paikalla. Mitä vaan voi sellaisessa tilanteessa sattua.

Nuoruudessani 80-luvulla yh-äiti oli jättänyt 14-vuotiaan lapsensa yksin kotiin kahden viikon ulkomaantyömatkan ajaksi. Yläasteen luokanvalvoja teki siitä lasun, en tiedä oliko silloin nykyisen kaltaista lasua, mutta siis viranomaisille ilmoitus ja siinä tehtiin joitain hoitojärjestelyitä lapselle.

Vierailija
28/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 15-vuotiaana viikon yksin kotona, kun vanhemmat olivat lomareissulla. Tämä tosin tapahtui 80-luvulla. Hyvin meni.

Vierailija
29/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisen lapsen voi jättää.

14-vuotiaan jättäminen on lasun paikka!

Jos 80-luvulla olisi ollut samanlainen systeemi kuin nykyään, niin meidän ala-asteen luokalta olis ollu varmaan joka toinen lastensuojelun asiakas. Eräänkin kaverin vanhemmat lähtivät viikoksi työmatkalle ja kotiin jäivät 12-, 10- ja 8-vuotiaat keskenään. Silloin vanhemmat kasvattivat lapsistaan itsenäisiä ja pärjääviä.

Vierailija
30/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lasu paukahtaisi jos 14-vuotias jätettäisiin viikoksi yksin kotiin.

Vierailija
31/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 vuotiaan.

Vierailija
32/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

14v:n voisin jättää mikäli hänellä on järkeä päässä. Toki parin päivän välein joku voisi käydä vilkasemassa miten sujuu. Itse muutin ollessani vielä 15v 300km päähän koulun asuntolaan ja 14v:nä olin juurikin tuon viikon yksin, kun sain suostuteltua porukat jättämään yksin. Teki hyvää vaan itsetunnolle, kun osas sulakkeet liesille laittaa takaisin, mitkä porukat oli irroittanut varmuuden vuoksi ja tehdä hyvää ruokaa ja katsoa telkusta just sitä mitä huvittaa. Ei jääny traumoja, päinvastoin. Hyvää harjoittelua itsenäiseen elämään.

Vierailija
33/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N50

Minun ikäisekseni henkilöksi olet harvinaisen tietämätön maasi lähihistoriasta. Ehkä se selittääkin toisessa virkkeessä ilmaisemasi hämmennyksen. Tyypillistä historiataidottomalle henkilölle.

Kiitos kommenteista

Vstaa vielä mihin historialliseen hetkeen on asiallista verrata tämän hetken toimintaa?

Esim. 30-luvulla mentiin piiaksi ja siksi nytkin lapset voi jättää yksin viikoksi kotiin. Vai mitä tarkoitat?

Vierailija
34/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minkään ikäistä. Puolet lapsistani on jo aikuisia ja asuvat omillaan. Silti aina, kun olen reissuun lähdössä, kysyn haluaisivatko lähteä mukaan. Pidän lasteni seurasta ja heidän kanssa on ollut kiva reissata, ovatpa olleet minkä ikäisiä tahansa!

Vierailija
35/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lasu paukahtaisi jos 14-vuotias jätettäisiin viikoksi yksin kotiin.

Eipä paljoa auta sinun vastauksesi, kun kysymys otsikossa on "minkä ikäisen...". Luepa kysymys tarkemmin ensi kerralla.

Vierailija
36/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 3 viikkoa yksin 16-vuotiaana. Vanhemmat luotti muhun, ja kaikki meni ihan hyvin.

Vierailija
37/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N50

Kiitos kommenteista

Vstaa vielä mihin historialliseen hetkeen on asiallista verrata tämän hetken toimintaa?

Esim. 30-luvulla mentiin piiaksi ja siksi nytkin lapset voi jättää yksin viikoksi kotiin. Vai mitä tarkoitat?

Ei "tämä hetki" aseta mitään rajoitteita siihen mihin historiassa voi verrata. Totta kai aina voidaan verrata, eikä se varsinaisesti ole mikään asiallisuuskysymys. Vaikea keksiä mitä se "epäasiallinen" vertaaminen ylipäätään voisi olla. :-) Täytyy olla melkoinen kukkahattu, jos vertaamisen aikoo kieltää. Mutta jos vastattaisiin sinun ehdoillasi:

70-80 -lukuun on täysin asiallista verrata. Iso osa suomalaisia muistaa tuon ajan ihan hyvin.

20-30 lukuun on asiallista verrata, kun puhutaan siitä mihin nuoret ihmiset pystyvät.

Vierailija
38/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsi pitäisi jättää yksin? Itse olin aina siskon kanssa mukana matkoilla ja mökkireissuilla, vaikkei aina olisi huvittanut. Perheen kanssa vietetty aika on arvokasta ja nykyisinkin olen läheinen perheeni kanssa.

Vierailija
39/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi-ikäisenä ja silloinkin mummot ym lähellä

Vierailija
40/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsi pitäisi jättää yksin? Itse olin aina siskon kanssa mukana matkoilla ja mökkireissuilla, vaikkei aina olisi huvittanut. Perheen kanssa vietetty aika on arvokasta ja nykyisinkin olen läheinen perheeni kanssa.

Kysymys onkin miksei saisi, jos lapsi itsekin sitä haluaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi