Muutin landelta Helsinkiin ja tämä on parhain paikka ikinä!
Olen koko elämäni asunut muualla Suomessa. Muutin töiden perässä Helsinkiin enkä osannut edes kuvitella mitään näin hyvää. Täällä saa olla juuri sellainen kuin on, ketään ei kiinnosta. Ei ole kyräilyä selän takana, Koska kukaan ei tunne sinua. Kaikki palvelut vieressä ja julkiset kulkuyhteydet loistavat. Myin autoni pois.
Tämä on parhain paikka ikinä enkä enää koskaan muuta täältä pois!
Kommentit (497)
Odotapas kun huomaat, miten paskaista ja rumaa täällä on ympäri vuoden. Kyllä se ensiihastus siitä kaikkoaa.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on moneen junaan.Itse olen syntynyt,asunut aina Helsingissä.10v sitten muutin maalle,enkä ikinä muuttaisi Helsinkiin takaisin.Sukuni/vanhempani asuu Helsingissä ja aina siellä käydessäni voin lähes pahoin.
Asiaa ei ainakaan yhtään auta se,että kerjäläisiä joka nurkalla,ym.maahanmuuttajia.Sori vaan!
Maalaisjuntti sinä olet. Kerran pääsit melkein käymään linnanmäellä lapsena, mutta sekin reissu peruuntui, kun traktoristanne puhkesi rengas ja ei ollut varaa hankkia uutta.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Niin minäkin ajattelin nuorena flikkana.
Nyt 41 vuotiaana olen jo jokusen vuoden kaipaillut aika lailla täältä pois. Jo 21 vuotta täällä on vierähtänyt. Nyt ne asiat mistä nuorena pidin, ovatkin ne "häiritsevät" puolet. Voisin pakata vaikka heti kimpsut ja kampsut, pistää talon myyntiin ja muuttaa takaisin entelle kotiseudulle jos olisi mahdollista ( siellä ei ole töitä eikä oma perhe ikinä suostuisi)
Mutta aika aikansa kutakin. Ja nauti ihmeessä kaikesta "uudesta".
Täällä sama. Muutin aikoinani opiskelujan takia Helsinkiin 10 000 asukkaan paikkakunnalta. Helsinkin oli minusta aivan ihana: vaikka mitä tekemistä, baareja, ravintoloita, konsertteja, erilaisia kauppoja, näki uusia ihmisiä jatkuvasti eikä aina samat naamat liikenteessä. Ja tosiaan, sai olla vaikka vähän erikoisempikin ilman että "kylillä aletaan juoruamaan".
Nyt olen 43 ja haluaisin muuttaa mielelläni syrjemmälle. En käytä enää kaupungin palveluita juuri koskaan. Asun 8 km päässä keskustasta mutta on vuosia että olen siellä käynyt. Ostokset hoidan läpi-K-marketissa, lähi-Prismassa ja netissä. Kulttuuri- tai ravintolapalveluita en käytä. Sen sijaan kaipaisin luontoa ja omaa pihaa kovasti. Sinkkuna täältä ei ole varaa omakotitaloon kunnon pihalla. Mielelläni muuttaisin jonnekin pienemmälle paikkakunnalle, mutta it-alan työn löytäminen niiltä on haastavaa.
Muutin muutaman Vantaa-vuoden jälkeen takaisin stadiin ja olen niin onnellinen! Täällä voi tervehtiä ihan naamatuttuja tai jutella kaupan kassajonossa kenelle vaan. Merenranta on parin sadan metrin päässä ja ratikka kolistelee kulmilla. Ihanaa tulla himaan joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt 41 vuotiaana olen jo jokusen vuoden kaipaillut aika lailla täältä pois. Jo 21 vuotta täällä on vierähtänyt. Nyt ne asiat mistä nuorena pidin, ovatkin ne "häiritsevät" puolet. Voisin pakata vaikka heti kimpsut ja kampsut, pistää talon myyntiin ja muuttaa takaisin entelle kotiseudulle jos olisi mahdollista ( siellä ei ole töitä eikä oma perhe ikinä suostuisi)
Täällä sama. Muutin aikoinani opiskelujan takia Helsinkiin 10 000 asukkaan paikkakunnalta. Helsinkin oli minusta aivan ihana: vaikka mitä tekemistä, baareja, ravintoloita, konsertteja, erilaisia kauppoja, näki uusia ihmisiä jatkuvasti eikä aina samat naamat liikenteessä. Ja tosiaan, sai olla vaikka vähän erikoisempikin ilman että "kylillä aletaan juoruamaan".
Nyt olen 43 ja haluaisin muuttaa mielelläni syrjemmälle. En käytä enää kaupungin palveluita juuri koskaan. Asun 8 km päässä keskustasta mutta on vuosia että olen siellä käynyt. Ostokset hoidan läpi-K-marketissa, lähi-Prismassa ja netissä. Kulttuuri- tai ravintolapalveluita en käytä. Sen sijaan kaipaisin luontoa ja omaa pihaa kovasti. Sinkkuna täältä ei ole varaa omakotitaloon kunnon pihalla. Mielelläni muuttaisin jonnekin pienemmälle paikkakunnalle, mutta it-alan työn löytäminen niiltä on haastavaa.
Etätyö?
Vierailija kirjoitti:
Muutin muutaman Vantaa-vuoden jälkeen takaisin stadiin ja olen niin onnellinen! Täällä voi tervehtiä ihan naamatuttuja tai jutella kaupan kassajonossa kenelle vaan. Merenranta on parin sadan metrin päässä ja ratikka kolistelee kulmilla. Ihanaa tulla himaan joka päivä.
Kuulostaa siltä, että omat asenteet vaikuttavat enemmän kuin itse kaupunki. Eivät ihmiset niin erilaisia voi olla muutaman kilometrin säteellä. Kemissäkin on merenranta ja voi puhua kenelle vain. ☺
täällä on paljon ruoka-apuja, joita voi kiertää ihan harrastukseksi esim korsossakin 3 kerta viikossa hellarissa, hurstilla pari kertaa, siinä on hyvä harrastus työttömälle sano
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, olen päälle kolmekymppinen enkä voisi kuvitellakaan asuvani Helsingissä. Haluan omaa rauhaa ja oman pihan. Onneksi löysimme Vantaalta kivankokoisen rivitalon rauhalliselta ok-alueelta omalla pihalla, Hgissä ei olisi keskituloisella varaa sellaiseen, täällä on myös hyvät liikenneyhteydet ja pääsee Hgin keskustaan 40 minuutissa. Työpaikkakin on keskustassa, joten kauemmas ei voi muuttaa vaikka haluaisi.
Mikesprogedboogie kirjoitti:
täällä on paljon ruoka-apuja, joita voi kiertää ihan harrastukseksi esim korsossakin 3 kerta viikossa hellarissa, hurstilla pari kertaa, siinä on hyvä harrastus työttömälle sano
Kuulostaa todella hyvältä 🙂 pääseekö tollaseen ruoka-apuun helposti vapaaehtoistöihin vai pitääkö ensin käydä joku kurssi?
Kukin tyylillään. Itse viihdyn pienellä paikkakunnalla luonnon helmassa. On ihanaa, kun tuntee esim ihmiset, joiden kanssa asioi kylällä. On mukava kasvattaa lapsiakin, kun tuntee oman kylän. Ei kuitenkaan ole niin pieni paikka, että ihan jokaisen tuntisi, joten ei ala se ahdistamaan;) Palveluitakin on mukavasti. Helsinkiin alle tunnin matka ja siellä tulee käytyä joskus kulttuuririennoissa ja lintsillä tietty. Viimeksi, kun ajettiin keskustan läpi, niin alkoi kyllä ihan ahdistaa se ihmismäärä. Oli kyllä loma-aika, että lieneekö enemmän väkeä liikkeellä. Ajatus siitä, että en tuntisi ketään tai kukaan ei tuntisi minua ei houkuta lainkaan. Mutta pääasiahan on, että jokainen löytää sen itselleen sopivan paikan.
Niinpä. Turha on kepulaisten itkeä, miten epistä on, kun ihmisparkojen on _pakko_ muuttaa maalta kaupunkiin. Kyllä sieltä maalta ajaa usein pois se, että kaupungissa on vaan niin paljon kivempaa. Ja mitä isompi kaupunki, sen parempi. Kaikki eivät tosiaankaan haluaisi asua pikkupaikassa, vaikka siellä kuinka olisikin työpaikkoja.
Tuttuni asuu eräässä Lapin pikkukunnassa. Kylänmiehet soittelevat hänen puolisolleen, jos hänet on nähty jossain tai auto on muualla parkissa kuin tavallisessa paikassa! Työpaikalla on klikit sen mukaan, kuka on syntyperäinen ja kuka muualta. Aivan sama, oletko asunut siellä 3 vai 30 vuotta, ulkopuolinen olet aina. Aivan karmeaa, en kestäisi hetkeäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi et muuta johonkin radanvarren pienempään kuntaan? Esimerkiksi Keravalta on hyvät liikenneyhteydet. Ihmisiä käy Stadissa töissä ihan pilvin pimein myös Järvenpäästä ja Tuusulasta, jotkut jopa Hyvinkäältä. Ihan hullua maksaa Helsingin hintoja, jos ei edes kaupungilla käy.
Itse asun Järvenpäässä ja käyn Helsingin keskustassa ainakin pari kertaa kuussa. Kuulostaa ihan hullulta, että helsinkiläinen ei käy vuosiin...
I feel you! Mulla sama, olen pikkukaupungissa syntynyt ja kasvanut, mutta kun muutin opiskelujen perässä Helsinkiin 80-luvulla, päätin, että tänne jään. Pois en ole kaivannut, ja tekee melkein pahaa käydä vanhassa kotikaupungissa - se tuntuu niin nurkkakuntaiselta ja ahdistavalta...
Vierailija kirjoitti:
I feel you! Mulla sama, olen pikkukaupungissa syntynyt ja kasvanut, mutta kun muutin opiskelujen perässä Helsinkiin 80-luvulla, päätin, että tänne jään. Pois en ole kaivannut, ja tekee melkein pahaa käydä vanhassa kotikaupungissa - se tuntuu niin nurkkakuntaiselta ja ahdistavalta...
Jeps, muutin itse Lapista vuosia sitten ensin Helsinkiin ja sitten ulkomaille, pääkaupungista toiseen ja seuraavaksi edessä Lontoo. Lapissa on (nykyään jo) todella mukavaa käydä ja miksei joskus voisi vähän aikaa taas pidempäänkin ulkomaalaisen avokin kanssa asuakin vaikka etätöitä tehden jos se joskus on mahdollista. Kesti pitkään päästä yli suoranaisesta vihasta paikkakunnan ihmisiä kohtaan. Luonto ym. on kaunista toki mutta puistattaa paikallisten pienimielisyys ja ilkeä, kyräilevä leimaamisen halu.
Vielä kun oppisit siellä kirjoittamaan suomeksi... ehkä kun tulet joskus aikuiseksi.
Kun muutin Helsinkiin viime vuonna, ja olin edellisen kerran käynyt Helsingin keskustassa 5 vuotta sitten, niin luulin tällä kertaa tulleeni jonnekin Bagdadin torille! Kesti varmaan 15 minuuttia ennenkuin kuulin jonkun puhuvan suomen kieltä ja näyttävän minun lisäkseni ihan basic suomalaiselta! :o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on moneen junaan.Itse olen syntynyt,asunut aina Helsingissä.10v sitten muutin maalle,enkä ikinä muuttaisi Helsinkiin takaisin.Sukuni/vanhempani asuu Helsingissä ja aina siellä käydessäni voin lähes pahoin.
Asiaa ei ainakaan yhtään auta se,että kerjäläisiä joka nurkalla,ym.maahanmuuttajia.Sori vaan!Maalaisjuntti sinä olet. Kerran pääsit melkein käymään linnanmäellä lapsena, mutta sekin reissu peruuntui, kun traktoristanne puhkesi rengas ja ei ollut varaa hankkia uutta.
Sinkkumies
No niin nykään olenkin ja helvetin ylpeä siitä!:)
Ei ole mitään väliä mistä olet, koska ketään ei oikeasti kiinnosta puhua kun liikkuvat kaupungilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään väliä mistä olet, koska ketään ei oikeasti kiinnosta puhua kun liikkuvat kaupungilla.
Ja muuallako sitten mennään tosta vaan tuntemattomille juttelemaan?
Asiaa ei ainakaan yhtään auta se,että kerjäläisiä joka nurkalla,ym.maahanmuuttajia.Sori vaan!