Työtön!!! Miksi et mene ravintola alalle töihin??
Saa työpaikoja ilman koulutusta tai kokemusta kunhan vaan on motivaatiota saa työpaikan. Tällä hetkellä pula työntekijöistä ainakin täällä pk-seudulla.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hygieniapassi, anniskelupassi, työturvallisuuskortti, ravintola-alan turvallisuuspassi, ikärajapassi...need to say more? Nämä maksaa noin 100e kappale suorittaa.
Hankin passit ja kirjaimellisesti menin ravintola-alalle töihin. Elämään tuli rytmi ja tyhjä cv alkoi täyttyä. Työelämä kasvatti sen verran itsetuntoa, että aloin siinä ohessa opiskella taloushallinnon merkonomiksi ja vaihdoin baarin tilitoimistoon. Nyt, viisi vuotta myöhemmin saan ihan ok kk-palkkaa, lyhentelen asuntolainaa ja pääsen tekemään ainakin yhden ulkomaan reissun vuodessa. Mielestäni nuo passit ovat maksaneet itsensä ihan hyvin takaisin. Need to say more?
Kiva kuulla, että sinulla menee nyt hyvin. Veikkaan kuitenkin, että ajattelisit toisin, jos tarinasi olisikin mennyt näin:
Pääsit heti lukion jälkeen opiskelemaan taloushallinnon merkonomiksi ja teit baareissa töitä vain satunnaisesti koulun ohella. Opintojen jälkeen pääsit kesätöiden jälkeen vakituiseksi ja etenit urallasi seuraavan viidentoista vuoden jälkeen. Ostit asunnon ja lyhensit sen lainaa. Matkustelit vuosittain. Elämässäsi oli rytmiä ja kivoja elämyksiä.
Sitten alkoikin YT:t viuhua ja parin kierroksen jälkeen huomasit olevasi työtön nelikymppinen. Yritit etsiä itsellesi uuden työn, mutta et päässyt edes haastatteluihin. Keskustelupalstoilla sinua haukuttiin loiseksi. No, reippaana ajattelit, että menenpä sitten taas ravintolatöihin, kun niistä sinulla oli jonkinlaista kokemusta vuosien takaa.
Mutta kas kummaa, ravintolatkaan eivät huolineet sinua. Olit liian koulutettu. Sinulle sanottiin, että sinä kuitenkin etsisit koko ajan parempaa työtä eikä muutenkaan noin vanha enää soveltunut kenenkään mielestä ihan erilaiseen ravintolamaailmaan, kuin mitä se oli ollut sinun nuoruudessasi.
Mitäs nyt? Sinulla on lainaa ja jo se merkonomin tutkintokin. Kaikkiin töihin hakee lukuisia sinua nuorempia ja pätevämpiäkin. Varmasti kokisit pilkkana, jos joku tulisi sinulle sanomaan, että älä ole tylsä työtön. Mene ravintolaan tiskaamaan ja hanki rytmi elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hygieniapassi, anniskelupassi, työturvallisuuskortti, ravintola-alan turvallisuuspassi, ikärajapassi...need to say more? Nämä maksaa noin 100e kappale suorittaa.
Hankin passit ja kirjaimellisesti menin ravintola-alalle töihin. Elämään tuli rytmi ja tyhjä cv alkoi täyttyä. Työelämä kasvatti sen verran itsetuntoa, että aloin siinä ohessa opiskella taloushallinnon merkonomiksi ja vaihdoin baarin tilitoimistoon. Nyt, viisi vuotta myöhemmin saan ihan ok kk-palkkaa, lyhentelen asuntolainaa ja pääsen tekemään ainakin yhden ulkomaan reissun vuodessa. Mielestäni nuo passit ovat maksaneet itsensä ihan hyvin takaisin. Need to say more?
Kiva kuulla, että sinulla menee nyt hyvin. Veikkaan kuitenkin, että ajattelisit toisin, jos tarinasi olisikin mennyt näin:
Pääsit heti lukion jälkeen opiskelemaan taloushallinnon merkonomiksi ja teit baareissa töitä vain satunnaisesti koulun ohella. Opintojen jälkeen pääsit kesätöiden jälkeen vakituiseksi ja etenit urallasi seuraavan viidentoista vuoden jälkeen. Ostit asunnon ja lyhensit sen lainaa. Matkustelit vuosittain. Elämässäsi oli rytmiä ja kivoja elämyksiä.
Sitten alkoikin YT:t viuhua ja parin kierroksen jälkeen huomasit olevasi työtön nelikymppinen. Yritit etsiä itsellesi uuden työn, mutta et päässyt edes haastatteluihin. Keskustelupalstoilla sinua haukuttiin loiseksi. No, reippaana ajattelit, että menenpä sitten taas ravintolatöihin, kun niistä sinulla oli jonkinlaista kokemusta vuosien takaa.
Mutta kas kummaa, ravintolatkaan eivät huolineet sinua. Olit liian koulutettu. Sinulle sanottiin, että sinä kuitenkin etsisit koko ajan parempaa työtä eikä muutenkaan noin vanha enää soveltunut kenenkään mielestä ihan erilaiseen ravintolamaailmaan, kuin mitä se oli ollut sinun nuoruudessasi.
Mitäs nyt? Sinulla on lainaa ja jo se merkonomin tutkintokin. Kaikkiin töihin hakee lukuisia sinua nuorempia ja pätevämpiäkin. Varmasti kokisit pilkkana, jos joku tulisi sinulle sanomaan, että älä ole tylsä työtön. Mene ravintolaan tiskaamaan ja hanki rytmi elämääsi.
Kyllä nelikymppinen hyvän työkokemuksen omaava saa töitä, ainakin meille talousyksikköön on palkattu useampia 40-50 vuotiaita, useammassa paikassa työkokemusta arvostetaan, älä luovuta!
Teen työtä vain, jos se auttaa minua taloudellisesti. Joten siksi en mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nelikymppinen hyvän työkokemuksen omaava saa töitä, ainakin meille talousyksikköön on palkattu useampia 40-50 vuotiaita, useammassa paikassa työkokemusta arvostetaan, älä luovuta!
Oletkohan minun entisestä työpaikasta? Meitä kyllä on palkattu, mutta aina yt:issä meitä on sitten irtisanottu. En itsekään saanut olla kuin muutaman vuoden, vaikka minulla on hyvä koulutus ja työkokemus, lisäksi sain kiitosta kehityskeskusteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan minun entisestä työpaikasta? Meitä kyllä on palkattu, mutta aina yt:issä meitä on sitten irtisanottu. En itsekään saanut olla kuin muutaman vuoden, vaikka minulla on hyvä koulutus ja työkokemus, lisäksi sain kiitosta kehityskeskusteluissa.
En ole, meillä ei ole ollut yt:tä eikä tule, porukkaa on vähennetty eläköitymisen kautta. Tällä hetkellä meitä on vaan 1 vähemmän eli 8 työntekijää, kun alunperin kun aloitin reilu 4v sitten oli 9. Tulevaisuudesta ei voi toki koskaan tietää.
Olen ollut nuorena likkana. Työkaverini ahdistelun vuoksi jouduin lopettamaan töissä ja karenssia siitä kiitokseksi vai tuli,kun shokissani en tajunnut tehdä työsuojeliittoon tästä henkilöstä ilmoitusta. Nuori ja tyhmä kun olin. Sen jälkeen meni maku koko ravintola-alasta. Eihän saisi tietenkään ajetalla että näin voisi käydä uudestaan, mutta ei kiitos enää. Enää ei raha ole sen arvoista että haluaisin edes työskennellä alalla jossa voi joutua ahdistelun kohteeksi. Sekoaisin varmaan lopullisesti jos näin kävisi.
Vierailija kirjoitti:
Ja taas riittää tekosyitä... Kannatan Tanskan mallia, eli jos työtön kieltäytyy mistään työpaikasta, tuki loppuu siihen paikkaan. Kyllä olisi sitten ravintola-alallekin tunkua.
Niin, ja sitten taas esimerkiksi sairaslomat ja sairauspäivärahat lisääntyisivät.
Työttömänä saa enemmän rahaa. Ei kannata.
Terveisin: ennen ravintola-alalla, nykyään työtön.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa muuttaa pääkaupunkiseudulle ja täällä ei ole yhtä helppoa. Vaaditaan koulutus, työkokemusta ja anniskelupassi. Tai sitten että on hyvännäköinen parikymppinen jos ei omista edellämainittuja.
Ja pääkaupunkiseudulla sinulla ei olisi varaa asua niillä tunneilla ja palkoilla mitä on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi vain "mennä." Hei hei, mä tulin nyt vaan tässä on mun verokortti.
Jos on hygieeniapassi sen verokortin lisäksi saatat päästä keittiöapulaiseksi, niistä on kova pula. Koska kukaan ei halua sitä työtä tehdä yleensä 3 kuukauden sisällä erotaan.
T.kokki
Saako keittiöapulaiset niin hyvää palkkaa, että sillä maksaa pk-seudulla yksiön vuokran ja muut menot?
Onko ravintolan keittiöissä samanlainen meno mitä Gordon Ramsayn ohjelmissa? Kokki huutaa ja karjuu, heittelee ruokia roskiin ja kohtelee työkavereitaan kuin saastaa? Jos on, niin ei ihme, että porukka ei pysy.
Saako työtön niin hyvät tuet ja muut rahansiirrot veronmaksajilta itselleen, että täytyy oikeasti kyseenalaistaa keittiöapulaisen kuukausipalkka? Jos saa, niin systeemissä on pahasti vikaa. Kotona löhöömisen ei koskaan, missään tilanteessa pidä olla kannattavampaa. Eli tuet alemmas sitten vaan, jos niillä löhöää liian mukavasti ja vetoaa vaan paniikkihäiriöön, vähän huonoon selkään ja pikkuisen pahaan mieleenkin, ettei tarvi vaan töihin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Tuki ja liikuntaelinsairauteni vuoksi. Minä en voi myöskään tehdä työtä jossa täytyy koko ajan istua. Näin se vain menee.
Oi, monen työttömän märkä päiväuni. Ei voi tehdä työtä, jossa seistään, liikutaan tai istutaan paikoillaan. Ja tuki juoksee tilille.
Kun viestin otsikko on "Työtön!! Miksi et..." niin jo ketjua avaamatta tietää kyseessä olevan väsynyttä provoilua loppuun kalutusta aiheesta.
Kela maksaa yli puolet vuokrastani eikä päivähoidosta tule laskuja. Valtio siis maksaa elämiseni vaikka olen ko alla töissä.
Koska se ei ole sen arvoista, millään mittarilla.
Täysillä tunneilla 40h/viikko saa bruttona 1760e/kk. Siitä verot, monessa paikassa automaattisesti päivittäin vähennettävä ruokaraha ja muut maksut pois, niin sellaiset ~1500 jää käteen, jos sitäkään.
Ja tuon rahan eteen pitää tehdä töitä niska limassa. Päivät kiireisiä ja rankkoja, vuorot venyvät aina ja sanomista tilee jos ei suostu venymään aina. Tästä syystä oman elämän suunnittelu ja esim. harrastukset käytännössä mahdottomia ajatuksia.
Kotiin tullessa ei jaksa kuin kaatua sohvalle. Normaaleja 7-8 tunnin päiviä harvoin on, usein joko 4-6h ja lisäksi 10-12h päiviä. Joutuu työskentelemään ikävän epäsäännöllisiin aikoihin ja myöhään yöhön, viikonloput myös luonnollisesti aina töissä.
Koko ajan selkä tai joku muu paikka kipeä. Meluisa ja stressaava ympäristö takaa kuulovaurion, vitutuksen ja ennen pitkää uupumuksen. Ja lisäksi vielä se, että työntekijät ja ennen kaikkea esimiehet ovat monesti pahoja suustaan ja esittävät asiansa vittuilemalla ja huutamalla. Sivistyneestä käytöksestä ei tietoakaan.
Mulle riitti nuo hommat, salin puolella työskentelin ja nykyään vihaan syvästi koko alaa. Töitä olisi tarjolla niin paljon kuin jaksaisin tehdä, mutta olen niin loppu, että olen mieluummin työttömänä, vain muutaman satasen enemmän saisin kokopäivätyöläisenä. Valitsen mieluummin hyvinvoinnin, normaslin vuorokausirytmin ja terveyden. Tällä hetkellä vielä ansiosidonnaisella. Sen jälkeen pitää miettiä opiskelua tai jotain muuta.
Aloitusviestin luin, muita en.
No en perkele mene enää uudestaan. Täyttä paskaa ja paska palkka. Vitun MaRa ja sen paskat sopimukset. Siivoaminen on akkojen hommaa. Ja selkä ei olisi kestänyt enää pitemmän päälle, sen verran monta vuotta sitä tuli tehtyä. Koko touhu on muutenkin mennyt liiallisuuksiin täysin naurettavien hygieniavaatimusten vuoksi. Evira voi painua v'ttuun ja kaiken maailman Oivat ja muut siihen samaan paskakasaan. Ennen oli pesuaine ruokasalin pöydille, toinen keittiölle ja kolmas esim. viemäreille tai vastaaville likaisemmille kohteille. Nykyään pitää olla oikeassa sekoitussuhteessa palttiarallaa 20+ erilaista pesunestettä. Oiva-raportin tarkistuskirjasessa on 108 (!!!) sivua. Ei helvetti, oikeasti. Sivuakaan en koskaan lukenut, kun se paska tuli taloon. Esimiehenäkin kokeilin jonkin aikaa, täysin älyvapaata touhua ja palkka naurettavan vähän suurempi kuin perusduunarilla. Esimiehenä on ties mitä työturvallisuuskurssia ja muita koulutuksia. Mä tulin sinne aikoinaan tekemään töitä enkä mitään koulua käymään!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on hygieeniapassi sen verokortin lisäksi saatat päästä keittiöapulaiseksi, niistä on kova pula. Koska kukaan ei halua sitä työtä tehdä yleensä 3 kuukauden sisällä erotaan.
T.kokki
Saako keittiöapulaiset niin hyvää palkkaa, että sillä maksaa pk-seudulla yksiön vuokran ja muut menot?
Onko ravintolan keittiöissä samanlainen meno mitä Gordon Ramsayn ohjelmissa? Kokki huutaa ja karjuu, heittelee ruokia roskiin ja kohtelee työkavereitaan kuin saastaa? Jos on, niin ei ihme, että porukka ei pysy.
Kävin jokunen vuosi sitten työhaastattelussa vähän paremmassa ravintolassa Helsingin keskustassa. Tarjolla oli keittiöapulaisen paikka. Haastattelija kysyi toisena kysymyksenä että enhän pelkää jos kokit huutaa ja komentaa vihaisena keittiössä. Että taitaa se pitää paikkansa. Olisin saanut paikan, mutta kun ilmoittivat olin jo muissa hommissa. En tiedä olisiko hermo pidemmän päälle kestänyt.
Ja palkka olisi ollut 10€/h. Ja oli mulla kokemusta ravintolatyöstä, vaikka nuori olinkin. Ei sillä taida Pk-seudun vuokria maksella.
On se silti enemmän kuin työttömyyskorvaus.
Minulla on kympin tuntipalkka ja lisäksi saan vielä asumistukea.Ja nyt kun työttömille on varmasti koittamassa ankeat ajat, niin kyllä se työpaikka huonollakin palkalla on parempi kuin ei mitään. Saattaa olla että kohta teet niitä töitä pelkällä työttömyyskorvauksella.
Ensinnäkin, mistä saat nykypäivänä edes sen ns. huonosti palkatun työn kun yritykset kierrättää näitä ilmais/orjatekijöitä hallituksen(lue pipilä) siunauksella aikomustakaan palkata ketään ja voisit kyllä miettiä omaakin tilannettasi siellä ylemmyydentunnoissasi. Veikkaisin kyllä että pää tulee vetävän käteen sielläkin jossain vaiheessa vai luuletko olevasi korvaamaton omassa työssäsi? Nauti siitä niin kauan kun voit, se on todellakin mahdollista että jatkossa joku muu korvaa sinut tai sitten teet itsekin töitä sillä halveksimallasi työttömyyskorvauksella..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.kokki
Jotain 1300-1400 käteen. Ei se ole yleistä, mutta itse olin paikassa, jossa kokki todella sai käsittämättömiä raivareita ilman syytä - tosin onneksi jää nyt eläkkeelle.
Onko Suomessa yhtään pyttipannuravintolaa? Olen kokannut niitä amatöörinä 20 vuotta itselleni, ja ne alkaa oikeesti olla jo ihan helvetin hyviä, vaikka itse kehunkin.