Työtön!!! Miksi et mene ravintola alalle töihin??
Saa työpaikoja ilman koulutusta tai kokemusta kunhan vaan on motivaatiota saa työpaikan. Tällä hetkellä pula työntekijöistä ainakin täällä pk-seudulla.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hygieniapassi, anniskelupassi, työturvallisuuskortti, ravintola-alan turvallisuuspassi, ikärajapassi...need to say more? Nämä maksaa noin 100e kappale suorittaa.
Hankin passit ja kirjaimellisesti menin ravintola-alalle töihin. Elämään tuli rytmi ja tyhjä cv alkoi täyttyä. Työelämä kasvatti sen verran itsetuntoa, että aloin siinä ohessa opiskella taloushallinnon merkonomiksi ja vaihdoin baarin tilitoimistoon. Nyt, viisi vuotta myöhemmin saan ihan ok kk-palkkaa, lyhentelen asuntolainaa ja pääsen tekemään ainakin yhden ulkomaan reissun vuodessa. Mielestäni nuo passit ovat maksaneet itsensä ihan hyvin takaisin. Need to say more?
Mulla kävi samoin, opiskelin työn ohella ensin asiakaspalvelun ja markkinoinnin merkonomiksi oppisopimuksella ja samalla suoritin sen hygieniapassin, en kyllä ollut töissä Prisman kassalla eikä sekään todellakaan mitään herkkua ollut. Vaihdoin sen jälkeen vielä taloushallinnon puolelle ja kävin sitä vuoden minkä jälkeen pääsin töihin tilitoimistoihin. Silloin myös ulkomaan matkat ja asuntolainat tuli elämääni. 3 eri tilitoimiston jälkeen pääsin isoon firmaan kirjanpitäjäksu ja palkka parempi kuin kavereilla jotka on käynyt amk tutkinnon, eli hyvin siinä kävi vaikka hanttihommista aloitinkin. Nyt juuri ostamassa 3. omaa asuntoa.
Ööh siis oon ollut töissä Prisman kassalla piti kirjoittaa, en ravintola-alalla. Kova kiire, töykeät asiakkaat ja huono palkka, kun en saanut kuin korkeintaan 30h viikossa. Mulle riitti se reilu 2v minkä jälkeen onneks pääsin vaihtamaan taloushallinnon puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Liian huono liksa
Ei ole riittävä peruste jos saat tukia.
Vierailija kirjoitti:
Saa työpaikoja ilman koulutusta tai kokemusta kunhan vaan on motivaatiota saa työpaikan. Tällä hetkellä pula työntekijöistä ainakin täällä pk-seudulla.
No, sinä itse kerroit syyn kysymyksessäsi.
Ei ole motivaatiota, ja sinä sanot että jos olisi, mutta kun ei ole.
Motivaatiotakin voidaan kasvattaa, se on loppujenlopuksi hyvin helppoa. Isoilla rahasummilla minua on aiemminkin motivoitu tekemään sellaisia hommia joissa en muutoin kovin pitkään viihtyisi. Kyllä se aikansa ihan hyvin kannattavaa on, mutta siihenpä se päättyy kun riittävä määrä rahaa on tienattu.
Ehkä jollakulla toisella on sitten enemmän motivaatiota, mistäpä minä tietäisin, jokainen kuitenkin tekee ammatinvalintansa itse, minulla ammatillinen suuntautuminen ihan toisenlaisiin tehtäviin.
Moraalisilla patistelupuheilla pyyhin ns. värisilmää, samoin kuin millä tahansa hallinnollisilla toimilla joilla yritetään hankaloittaa tai hidastaa minun asemoitumistani nykyiselle ammattiuralleni.
Ja taas riittää tekosyitä... Kannatan Tanskan mallia, eli jos työtön kieltäytyy mistään työpaikasta, tuki loppuu siihen paikkaan. Kyllä olisi sitten ravintola-alallekin tunkua.
Niin joo tosiaan eipä ole pienintäkään aikomusta mennä kuuntelemaan mitään Gordon Ramsayn räyskyttämisiä.
Lähtökohtaisesti jos minä teen sopparin ravintola-alalle, siihen soppariin laitetaan sitten erinäisiä tekstejä myös käytöstavoista, ts. minä veloitan työstäni lisää joka ikinen kerta jos alkaa työnantajan puolelta käytöstavat tai äänen käyttö tuntumaan epämiellyttävältä. Se voisi olla esim. jonkinlaisen "huomautusmaksun" nimikkeellä sopimuksessa, joka kaksinkertaistuisi joka kerta kun minä joudun huomauttamaan. Eka kerralla esim. 500 euroa, ja siitä sitten aina isompiin summiin, niin monta kertaa kuin tarvitaan että työnantajan suhtautuminen minuun on lopulta asiallista.
On sanomattakin selvää että en tule olemaan tuollaisissa hommissa jo vaatimustenikin osalta, mutta siis jos ihan ihan ihan pakko pakko olisi saada aikaan joku tarjous ja jokin ravintola ehdottomasti väkipakolla tarvitsisi juuri nimenomaan minua, niin kai mä kuitenkin jonkinlaisilla itselleni mukavilla ehdoilla voisin kuitenkin olla käytettävissä. Ja omistajan mersuakin käyttelen sitten, en sinällään tarvii autoa koska soppariin kirjotetaan että omistaja piffaa mulle mersuajelut aina silloin kun minä tarviin.
Ravintola-alalla ei monet pärjää..
Voisin mennäkin, mutta laajat ruoka-aineallergiat rajoittaa niin paljon, että voisin olla vain baarissa töissä. Allergiat on myös ko. alalle kouluttautumisen esteenä.
Vierailija kirjoitti:
Ja taas riittää tekosyitä... Kannatan Tanskan mallia, eli jos työtön kieltäytyy mistään työpaikasta, tuki loppuu siihen paikkaan. Kyllä olisi sitten ravintola-alallekin tunkua.
Ei tuokaan oikeastaan huono ajatus sinällään, mutta pitää myös ymmärtää että valtio ja lainsäädäntö on kokonaisuus, josta ei voida poimia yksittäisiä lakeja kuin rusinoita pullasta.
Eli tuet pois ihan ok, mutta sitten sen vaikutukset korjataan muualla lainsäädännössä, koska kyllähän tuo johtaisi aika vaaralliseen tilanteeseen valtion osakkeenomistajan (eli äänestäjän) kannalta. Valtiota ei voida alkaa jakamaan kahtia tämmöisillä pelisäännöillä, kansalla on kuitenkin valta.
Itse kannattaisin pikemminkin sellaista systeemiä, että työttömyys poistettaisiin kokonaan. Eli joko ihmiset on töissä, tai sitten he ovat eläkkeellä. Ei ole työttömiä lainkaan.
Ihmisten asemaa ja elämistä tässä maassa ei tietenkään heikennetä yhtään millään lailla, vaan pikemminkin motivoidaan mm. viennin alojen kasvattamista, kustannuskuria kotimarkkinoilla, ja avokätisempää suhtautumista ihmisten palkkaamiseen. Ja EHDOTTOMASTI kaikki asuntokuplat yms. kotimarkkinan sisällä tapahtuva kuppaaminen pois.
Lopputulos on jotain sellaista että avoin sektori on laaja-alaisempi, ja julkinen sektori ja kotimarkkina niihin suhteutettuna hieman pienempi, mutta kokonaisuutena Suomi hakisi suuremman osan rahastaan maailmalta, ja kustannuskurin kera talous pysyisi sopivassa tasapainossa ja ihmisillä töitä.
Mutta kuten sanoin, asiassa on niin paljon vaikuttavia tekijöitä, ja kokkeja sopassa erittäin monia, että edes ylivaltias diktaattori ei kykenisi näitä muutoksia yksinään tekemään kovinkaan nopeasti ilman että olisi jo maassa sisällissota.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet noin huonosti kärryillä, ei ehkä kannattaisi kommentoida lainkaan. Teet vain itsesi naurettavaksi.
Ota nyt ensiksi selvää, mitkä ovat Suomessa syyt työttömyyskorvauksen eväämiselle ennen kuin alat kannattamaan yhtään mitään.
Työttömyyskorvaus kun evätään, tilalle tulee toimeentulotuki.
Toimeentulotuen evääminen taas ei onnistu ihan yhtä mielivaltaisesti kuin työttömyysturvan evääminen.
Syynä tähän pitkälti se, että valtiolla on vastuu huolehtia siitä että kansaa ei aleta tappamaan heidän taloushölmöilyjensä seurauksena. Mitä useampi kansalainen joutuu toimeentulotuelle, sitä isompi todistuspaino siinä on valtion epäonnistuneesta taloudenpidosta.
Suosittelen itse rakenteellisten korjaustoimien käyttöä, mieluiten melko ripeästi jo. Tästä on sanottu jo lähes 10 vuotta sitten, mutta tuolloin päätti sixpack-hallitus alkaa elelemään velalla. Velka sinällään ei ollut se iso synti, vaan se, miten rahat käytettiin (= palkankorotuksiin kotimarkkinoilla ja asuntokuplan kasvatus). Asuntokuplan kasvatus alkoi suurin piirtein siitä hetkestä kun 2008 loppupuolella alkanut asuntojen hintatason korjautuminen kääntyikin yhtäkkiseen nousuun joka on jatkunut siitä lähtien.
Ja joka tilanteen tajuaa, ymmärtää myös sen että esim. Nokian alasajot ja lukuisat muut suomalaisen työn kysynnän tyrehtymiseen johtaneet ratkaisut ovat paljolti seurausta juuri tästä ajattelusta, kun ainoastaan asuntokuplat kiinnostaa mutta suomalaisen työn kysyntä ja kannattavuus ei kiinnosta.
Sanomattakin selvää että mitään alehintatyö-kulttuuria et tule tähän maahan saamaan sisään helpolla, koska täällä on pohjakustannuksetkin jo niin valtavat että niilläkään ei voida kilpailla halpatyömaita vastaan.
Jättäkää jo ne moraalipatistelusaarnanne pois, kyllä asia on niin että kansa on näissä asioissa ylin valtias, ja tekee markkinoilla sopimuksensa kuten parhaaksi näkee, ja näin on asia tarkoitettukin. Valtion hallituksen tehtävä on puolestaan sopeutua tilanteeseen ja säätää taloutta ja lakeja niin, että kansan tahto toteutuu. Tämä on talouden ohjaamista.
Kansan patistelut ja painostamiset ja pakottamistoimet ne taas EIVÄT ole talouden ohjaamista, ne on kansalaisiin kohdistuva rikos.
Mulla on keinonivel polvessa, joka ei kestä jatkuvaa seisoskelua. Olin kuitenkin valmis edes yrittämään. Sain tietää olevani liian vanha (52v), haluttiin nuorempia.
En ole työtön, vaan jaan satunnaisesti lehtiä pari kertaa viikossa. Tämä ansio ei kuitenkaan riitä vuokraan, ruokaa, puhelinta (ai niin, köyhä ei puhelinta tarvitse, sori siitä).
Koulutusta on vaikka muille jakaa, olen vaan liian vanha lähestulkoon kaikkeen.
terv. lässytykseen ja kaikkeen muuhunkin väsynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi vain "mennä." Hei hei, mä tulin nyt vaan tässä on mun verokortti.
Jos on hygieeniapassi sen verokortin lisäksi saatat päästä keittiöapulaiseksi, niistä on kova pula. Koska kukaan ei halua sitä työtä tehdä yleensä 3 kuukauden sisällä erotaan.
T.kokki
mulla on hygieniapassi ja elintarvikealan perustutkinto suoritettuna, pääsisinkö minä ravintolaan töihin? Valmistuin 3v sitten ja sen jälkeen olin vuoden kaupassa töissä kunnes työt loppui ja työttömänä siitä lähtien.
Taloustohtori kirjoitti:
Työttömyyskorvaus kun evätään, tilalle tulee toimeentulotuki.
Toimeentulotuen evääminen taas ei onnistu ihan yhtä mielivaltaisesti kuin työttömyysturvan evääminen.
Syynä tähän pitkälti se, että valtiolla on vastuu huolehtia siitä että kansaa ei aleta tappamaan heidän taloushölmöilyjensä seurauksena. Mitä useampi kansalainen joutuu toimeentulotuelle, sitä isompi todistuspaino siinä on valtion epäonnistuneesta taloudenpidosta.
Suosittelen itse rakenteellisten korjaustoimien käyttöä, mieluiten melko ripeästi jo. Tästä on sanottu jo lähes 10 vuotta sitten, mutta tuolloin päätti sixpack-hallitus alkaa elelemään velalla. Velka sinällään ei ollut se iso synti, vaan se, miten rahat käytettiin (= palkankorotuksiin kotimarkkinoilla ja asuntokuplan kasvatus). Asuntokuplan kasvatus alkoi suurin piirtein siitä hetkestä kun 2008 loppupuolella alkanut asuntojen hintatason korjautuminen kääntyikin yhtäkkiseen nousuun joka on jatkunut siitä lähtien.
Ja joka tilanteen tajuaa, ymmärtää myös sen että esim. Nokian alasajot ja lukuisat muut suomalaisen työn kysynnän tyrehtymiseen johtaneet ratkaisut ovat paljolti seurausta juuri tästä ajattelusta, kun ainoastaan asuntokuplat kiinnostaa mutta suomalaisen työn kysyntä ja kannattavuus ei kiinnosta.
Sanomattakin selvää että mitään alehintatyö-kulttuuria et tule tähän maahan saamaan sisään helpolla, koska täällä on pohjakustannuksetkin jo niin valtavat että niilläkään ei voida kilpailla halpatyömaita vastaan.
Jättäkää jo ne moraalipatistelusaarnanne pois, kyllä asia on niin että kansa on näissä asioissa ylin valtias, ja tekee markkinoilla sopimuksensa kuten parhaaksi näkee, ja näin on asia tarkoitettukin. Valtion hallituksen tehtävä on puolestaan sopeutua tilanteeseen ja säätää taloutta ja lakeja niin, että kansan tahto toteutuu. Tämä on talouden ohjaamista.
Kansan patistelut ja painostamiset ja pakottamistoimet ne taas EIVÄT ole talouden ohjaamista, ne on kansalaisiin kohdistuva rikos.
Tämän päivän, ellei koko vuoden paras kirjoitus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi vain "mennä." Hei hei, mä tulin nyt vaan tässä on mun verokortti.
Jos on hygieeniapassi sen verokortin lisäksi saatat päästä keittiöapulaiseksi, niistä on kova pula. Koska kukaan ei halua sitä työtä tehdä yleensä 3 kuukauden sisällä erotaan.
T.kokki
mulla on hygieniapassi ja elintarvikealan perustutkinto suoritettuna, pääsisinkö minä ravintolaan töihin? Valmistuin 3v sitten ja sen jälkeen olin vuoden kaupassa töissä kunnes työt loppui ja työttömänä siitä lähtien.
Jos et ole vätys pääset.
T:alalla töissä
PK-seudulla eläminen on liian kallista kokille. Suomessa ei arvosteta gastronomiaa, ja niistä einespaskoista mistä pitäis yrittää Ramsayta vääntää... Ei onnistu monesta eri syystä ja niiden yhteisvaikutuksesta.
Kerrotko, miten minä teknillis-luonnontieteellisellä koulutuksella menen ravintolaan gourmet-aterioita kokkaamaan? Hyvä, että osaan edes kaurapuuroa itselleni keittää.
En osaa kuin lämmittää ruokaa mikrossa. Niin no, kait ne mut ABC:lle ottais.
Voisin olla läski ja juoppo kokki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hygieniapassi, anniskelupassi, työturvallisuuskortti, ravintola-alan turvallisuuspassi, ikärajapassi...need to say more? Nämä maksaa noin 100e kappale suorittaa.
Hankin passit ja kirjaimellisesti menin ravintola-alalle töihin. Elämään tuli rytmi ja tyhjä cv alkoi täyttyä. Työelämä kasvatti sen verran itsetuntoa, että aloin siinä ohessa opiskella taloushallinnon merkonomiksi ja vaihdoin baarin tilitoimistoon. Nyt, viisi vuotta myöhemmin saan ihan ok kk-palkkaa, lyhentelen asuntolainaa ja pääsen tekemään ainakin yhden ulkomaan reissun vuodessa. Mielestäni nuo passit ovat maksaneet itsensä ihan hyvin takaisin. Need to say more?
Need to say more? Tarve sanoa enemmän? :D Mitä ihmettä yrität sanoa?
Kannattaa varmaan lukea lainaus mihin kommentoimasi kirjoittaja viittaa. Alkuperäisessä tekstissä on tuo mäntti kielikukkanen, johon lainaaja heittää piikin. Hienoa, että osaat englantia, mutta tutustu kontekstiin.
Mulla kävi samoin, opiskelin työn ohella ensin asiakaspalvelun ja markkinoinnin merkonomiksi oppisopimuksella ja samalla suoritin sen hygieniapassin, en kyllä ollut töissä Prisman kassalla eikä sekään todellakaan mitään herkkua ollut. Vaihdoin sen jälkeen vielä taloushallinnon puolelle ja kävin sitä vuoden minkä jälkeen pääsin töihin tilitoimistoihin. Silloin myös ulkomaan matkat ja asuntolainat tuli elämääni. 3 eri tilitoimiston jälkeen pääsin isoon firmaan kirjanpitäjäksu ja palkka parempi kuin kavereilla jotka on käynyt amk tutkinnon, eli hyvin siinä kävi vaikka hanttihommista aloitinkin. Nyt juuri ostamassa 3. omaa asuntoa.