Työtön!!! Miksi et mene ravintola alalle töihin??
Saa työpaikoja ilman koulutusta tai kokemusta kunhan vaan on motivaatiota saa työpaikan. Tällä hetkellä pula työntekijöistä ainakin täällä pk-seudulla.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hygieniapassi, anniskelupassi, työturvallisuuskortti, ravintola-alan turvallisuuspassi, ikärajapassi...need to say more? Nämä maksaa noin 100e kappale suorittaa.
Työttömät saavat suorittaa noita kortteja ilmaiseksi.
En ole Pirkanmaalla ainakaan huomannut ilmaisia kurseja?! Aikuiskoulutuskeskuksen kautta pääsisi, mutta ne ovat tosiaan satasen paikkeilla per kurssi/ kortti. Tuo työturvallisuuskortti olisi ainakin hyvä saada suoritettua, sitä kysytään monessa paikassa.
Kysy te toimistosta ne järjestää noita ilmais kurseja
Vierailija kirjoitti:
Ei työttömiä kiinnosta työt. Taas tulee selityksiä selitysten perään...
Olen kommentoinut ketjuun vaikken ole työtön. Sinä taas päättelit virheellisesti, että jokainen ketjuun vastannut on työttömänä työnhakijana.
Ei ole varaa muuttaa pääkaupunkiseudulle ja täällä ei ole yhtä helppoa. Vaaditaan koulutus, työkokemusta ja anniskelupassi. Tai sitten että on hyvännäköinen parikymppinen jos ei omista edellämainittuja.
Meillä tarvitaan vain hygieniapassi, ja on ihan normaalia ja helppoa suorittaa sellainen.
Palkalla tulee toimeen, jos ei maksa asuntolainaa tai ole sitoutunut mihinkään suuremmin. Perheellisestä ihmisestä en sano mitään. Meille pääsee surkeampikin töihin, ja kynnys saada lähtöpassit on aika matala, sillä pulaa todellakin on. Jostain syystä en löydä meidänkään työpaikkailmoitusta kuitenkaan nopeasti netistä.
Mitä itse ravintolatyöhön tulee, se on itselleni puhtaasti viimeinen keino saada rahaa. Työ on okei, jos sinulla ei ole koulutusta, on aikaa, hermoja, tarpeeksi hälläväliä-asennetta, sosiaalisuus ja positiivisuus paineen alla ei ole mikään ongelma, stressinsietokyky ja muisti on hyviä, ja osaat pitää puolesi hienovaraisesti hämmentävissäkin tilanteissa loukkaamatta asiakasta. Näitä vaaditaan sulta ihan luonnostaan, tai muuten työ alkaa salakavalasti vituttaa. Itse en sovi alalle, joten työpäivinä en ole oma itseni vaan joku ihan muu. Siksi haen kouluun. Palkalla kyllä pärjään näin nuorena, säästössä on kivoja summia tämän ikäiselle. On huonompipalkkaistakin työtä. Lisäksi tunteja saa hyvin ja lisiä tulee. Joustavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hygieniapassi, anniskelupassi, työturvallisuuskortti, ravintola-alan turvallisuuspassi, ikärajapassi...need to say more? Nämä maksaa noin 100e kappale suorittaa.
Eivät muuten saa.
Paitsi jos on jo se työpaikka mihin pääsee jos on passit suoritetuna - mutta joku kortti puuttuu, silloin työkkäri saattaa sen koulutuksen maksaa. Ei muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät muuten saa.
Paitsi jos on jo se työpaikka mihin pääsee jos on passit suoritetuna - mutta joku kortti puuttuu, silloin työkkäri saattaa sen koulutuksen maksaa. Ei muuten.
Olen saanut suorittaa kortteja ilmaiseksi, riitti kun perusteli työkkärille miksi niitä tarvitsee.
Perusteluksi riitti että hakemissani työpaikoissa vaaditaan kortit, muuten ei töitä saa.
Miksi työttömät menis kun saa ilmasta rahaa valtiolta
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömät menis kun saa ilmasta rahaa valtiolta
No onneksi kohta pääsevät tekemään töitä ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi vain "mennä." Hei hei, mä tulin nyt vaan tässä on mun verokortti.
Jos on hygieeniapassi sen verokortin lisäksi saatat päästä keittiöapulaiseksi, niistä on kova pula. Koska kukaan ei halua sitä työtä tehdä yleensä 3 kuukauden sisällä erotaan.
T.kokki
Millaista keittiöapulaisen työ käytännössä on? Millaisia ominaisuuksia toivoisit? Tarvitaanko vakituisia duunareita vai ekstraajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on hygieeniapassi sen verokortin lisäksi saatat päästä keittiöapulaiseksi, niistä on kova pula. Koska kukaan ei halua sitä työtä tehdä yleensä 3 kuukauden sisällä erotaan.
T.kokki
Saako keittiöapulaiset niin hyvää palkkaa, että sillä maksaa pk-seudulla yksiön vuokran ja muut menot?
Onko ravintolan keittiöissä samanlainen meno mitä Gordon Ramsayn ohjelmissa? Kokki huutaa ja karjuu, heittelee ruokia roskiin ja kohtelee työkavereitaan kuin saastaa? Jos on, niin ei ihme, että porukka ei pysy.
Kävin jokunen vuosi sitten työhaastattelussa vähän paremmassa ravintolassa Helsingin keskustassa. Tarjolla oli keittiöapulaisen paikka. Haastattelija kysyi toisena kysymyksenä että enhän pelkää jos kokit huutaa ja komentaa vihaisena keittiössä. Että taitaa se pitää paikkansa. Olisin saanut paikan, mutta kun ilmoittivat olin jo muissa hommissa. En tiedä olisiko hermo pidemmän päälle kestänyt.
Ensinnäkin, inhoan ruuanlaittoa ja siivousta yli kaiken (ja sitä joutuu kotona joka päivä tekemään). Olen huonokuntoinen 130 kiloinen, ja se homma oli raskasta jo silloin kun olin nuori ja hoikka 30 vuotta sitten. Fyysisesti en vaan pysyisi siihen vaikka ei koulutustakaan tarvittaisi.
Toiseksi, se hygieniapassi, siinähän pitää antaa salmonellan takia ulostenäyte, ja sitä en halua tehdä. Nuorena jouduin sen kerran tekemään liki 30 vuotta sitten ja vieläkin yököttää. Pelkään oksentamista enemmän kuin synnytystä ja hammaslääkäriä. Ja kun näen oman ulosteeni tai jonkun toisen ison ihmisen, alkaa oksettaa, jopa ajatus jälkeenpäin. Kissan ulosteet ja vauvan vaipassa olevat ulosteet ei haittaa, osaa olla haistelematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.kokki
Saako keittiöapulaiset niin hyvää palkkaa, että sillä maksaa pk-seudulla yksiön vuokran ja muut menot?
Onko ravintolan keittiöissä samanlainen meno mitä Gordon Ramsayn ohjelmissa? Kokki huutaa ja karjuu, heittelee ruokia roskiin ja kohtelee työkavereitaan kuin saastaa? Jos on, niin ei ihme, että porukka ei pysy.
Kävin jokunen vuosi sitten työhaastattelussa vähän paremmassa ravintolassa Helsingin keskustassa. Tarjolla oli keittiöapulaisen paikka. Haastattelija kysyi toisena kysymyksenä että enhän pelkää jos kokit huutaa ja komentaa vihaisena keittiössä. Että taitaa se pitää paikkansa. Olisin saanut paikan, mutta kun ilmoittivat olin jo muissa hommissa. En tiedä olisiko hermo pidemmän päälle kestänyt.
Ja palkka olisi ollut 10€/h. Ja oli mulla kokemusta ravintolatyöstä, vaikka nuori olinkin. Ei sillä taida Pk-seudun vuokria maksella.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä en löydä meidänkään työpaikkailmoitusta kuitenkaan nopeasti netistä.
Tässä voikin olla yksi syy, minkä takia en mene alalle töihin.
Jos työnantajilla oikeasti on pula tekijöistä niin opetelkaa rekrytoimaan! Onko päässyt lamavuosina unohtumaan se taito? Eli ilmoitusta esiin ja kerrotte rohkeasti ja suoraan, millaista tyyppiä etsitte. Eikä liikaa ylisanoja siitä millaista "näköalapaikkaa huipputiimissä" olette tarjoamassa, niillä ei erotu muista samaa paskaa jauhavista ilmoituksista. Myös liiat vaatimukset työntekijälle kannattaa unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.kokki
Ja palkka olisi ollut 10€/h. Ja oli mulla kokemusta ravintolatyöstä, vaikka nuori olinkin. Ei sillä taida Pk-seudun vuokria maksella.
On se silti enemmän kuin työttömyyskorvaus.
Minulla on kympin tuntipalkka ja lisäksi saan vielä asumistukea.
Ja nyt kun työttömille on varmasti koittamassa ankeat ajat, niin kyllä se työpaikka huonollakin palkalla on parempi kuin ei mitään. Saattaa olla että kohta teet niitä töitä pelkällä työttömyyskorvauksella.
Kumpi on rankempaa; olla keittiöapulainen koulun keittiössä vai keittiöapulainen ravintolan keittiössä?
Tuki ja liikuntaelinsairauteni vuoksi. Minä en voi myöskään tehdä työtä jossa täytyy koko ajan istua. Näin se vain menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankin passit ja kirjaimellisesti menin ravintola-alalle töihin. Elämään tuli rytmi ja tyhjä cv alkoi täyttyä. Työelämä kasvatti sen verran itsetuntoa, että aloin siinä ohessa opiskella taloushallinnon merkonomiksi ja vaihdoin baarin tilitoimistoon. Nyt, viisi vuotta myöhemmin saan ihan ok kk-palkkaa, lyhentelen asuntolainaa ja pääsen tekemään ainakin yhden ulkomaan reissun vuodessa. Mielestäni nuo passit ovat maksaneet itsensä ihan hyvin takaisin. Need to say more?
Need to say more? Tarve sanoa enemmän? :D Mitä ihmettä yrität sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, inhoan ruuanlaittoa ja siivousta yli kaiken (ja sitä joutuu kotona joka päivä tekemään). Olen huonokuntoinen 130 kiloinen, ja se homma oli raskasta jo silloin kun olin nuori ja hoikka 30 vuotta sitten. Fyysisesti en vaan pysyisi siihen vaikka ei koulutustakaan tarvittaisi.
Toiseksi, se hygieniapassi, siinähän pitää antaa salmonellan takia ulostenäyte, ja sitä en halua tehdä. Nuorena jouduin sen kerran tekemään liki 30 vuotta sitten ja vieläkin yököttää. Pelkään oksentamista enemmän kuin synnytystä ja hammaslääkäriä. Ja kun näen oman ulosteeni tai jonkun toisen ison ihmisen, alkaa oksettaa, jopa ajatus jälkeenpäin. Kissan ulosteet ja vauvan vaipassa olevat ulosteet ei haittaa, osaa olla haistelematta.
Hygieniapassin saa ilman ulostenäytteitä, mutta se näyte useimmiten vaaditaan jos meinaa ravintolapuolella työskennellä. Itseltäni löytyy hygieniapassi mutta paskaa en ala purkittamaan joten saa nuo työt jäädä...
Mun lähipiirissäni on aika monta työtöntä, joilla on 5-10 vuotta eläkeikään. En jotenkaan pysty kuvittelemaan, että kukaan heistä pääsisi noin vain ravintola-alalle töihin, saati että olisi varaa muuttaa pääkaupunkiseudulle työhön, joka on kuitenkin aika usein keikkaluontoista.
Itse suoritin pari kk sitten hygieniapassin ja työturvallisuuskortin.
Olin viikon työnhakukurssilla ja siihen sisältyi 2 korttisuoritusta ilmaiseksi.