Miksi ne yhdyssanat on niin vaikeita elämän_koululaisille?
Siis onko noilla kaikilla kaupungin vuokra-asuntolaisilla joku oppimisvaikeus? Eihän me muutkaan olla opeteltu ulkoa, että mitkä sanat on yhdyssanoja, sen vaan tietää. Eli kyse ei voi olla siitä, että eivät olisi käyneet kouluja.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sanojen väliin voi laittaa päätteen -KIN, se ei ole yhdyssana. Jos pääte ei sovi muualle kuin vain viimeisen sanan loppuun, on se yhdyssana.
PaloautoKIN (tässä on järkeä, eli tämä on yhdyssana)
PaloKIN auto (tässä ei ole järkeä, ei ole yhdyssana)
PunainenKIN auto (tässä on järkeä, ei ole yhdyssana)
Punainen autoKIN (tässä on järkeä, mutta koska KIN-pääte sopii myös toiseen sanaan, tämä ei ole yhdyssana)
KoiranKIN koppi on musta. Ihan normaalilta tuo minusta kuulostaa, vaikka koirankoppi on yhdyssana.
Siksi tämä on vaikeaa.
Koiran koppi ja koirankoppi ovat eri asioita:
(Peni-)koiran koppi ei ole tavallinen koirankoppi!
Tuo kin-sääntö on ihan hyvä, mutta vaatii sekin vähän miettimistä välillä.
Toinen muistisääntö on 'nelijalkainen' - punavalkoinen, kaksikätinen, yksitotinen jne.
Piittaamattomuutta koulusta. Ei olla käyty edes peruskoulua hyväksytysti. Jo koululaiset kirjoittavat yleensä oikein. Nämä yhdyssanaongelmaiset kirjoittavat aikuisina kuin kaksitoistavuotiaat, joilla on huono koulumenestys ja joista pitää olla huolissaan. Yhdyssanavirheiden tekeminen on anteeksiantamatonta ja heidän tekeleensä pitäisi moderoinnin poistaa netistä aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko noilla kaikilla kaupungin vuokra-asuntolaisilla joku oppimisvaikeus? Eihän me muutkaan olla opeteltu ulkoa, että mitkä sanat on yhdyssanoja, sen vaan tietää. Eli kyse ei voi olla siitä, että eivät olisi käyneet kouluja.
Tämä oikein kirjoitettuna:
"Onko noilla kaikilla kaupungin vuokra-asunnossa asuvilla jokin oppimisvaikeus? Emmehän me muutkaan ole opetelleet ulkoa, mitkä sanat ovat yhdyssanoja, sen vain tietää. Kyse ei voi olla siitä, etteivät he olisi käyneet kouluja."
Miksi oikeinkirjoitussäännöt eivät koskisi myös sinua?Tällaisella palstalla ei todellakaan ole tarpeen kirjoittaa kirjakieltä. Puhekieli ym. on ihan eri asia kuin virheet.
Jos osaat oikeasti kieltä niin miten ihmeessä sormesi hakeutuisi välilyönnille yhdyssanojen kohdalla "koska tällaisella palstalla ei ole tarpeen kirjoittaa kirjakieltä"?
Tuolla perusteella virheitä tekevä ei ole omaksunut kieltä oikein ja joutuu miettimään sitä koko ajan että tuleeko sanat yhteen vai erikseen jne. Vähän kuin alkuvaiheessa oleva vieraan kielen opiskelija. Oikeasti osaava joutuu erikseen tekemään tarkoituksella virheitä jos haluaa niitä tehdä.
Lukeminen melkein pakottaa oppimaan oikeinkirjoitusta, näkömuisti tallentaa sanat jotka on lukenut tuhansia kertoja. Mutta jos ei ole tottunut lukemaan paljon, ei saa samanlaista harjoitusta.
Veikkaan tässä olevan yhden syyn siihen, miksi yhdyssanavirheet assosioituvat ihmisiin joilla on muutenkin ehkä matalampi "sivistystaso" jos näin voi sanoa. Eräs kaverini on oikein fiksu, asioista tietävä ihminen joka ei ole koulun jälkeen lukenut yhtään kirjaa (!). Hän on pahasti yhdyssanavammainen. En tiedä kummin päin asia menee, aiheuttaako lukemisen puute tuota ongelmaa vai onko pohjalla ongelma joka aiheuttaa lukuhaluttomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sanojen väliin voi laittaa päätteen -KIN, se ei ole yhdyssana. Jos pääte ei sovi muualle kuin vain viimeisen sanan loppuun, on se yhdyssana.
Punainen autoKIN (tässä on järkeä, mutta koska KIN-pääte sopii myös toiseen sanaan, tämä ei ole yhdyssana)
KoiranKIN koppi on musta. Ihan normaalilta tuo minusta kuulostaa, vaikka koirankoppi on yhdyssana.
Siksi tämä on vaikeaa.
(Peni-)koiran koppi ei ole tavallinen koirankoppi!Tuo kin-sääntö on ihan hyvä, mutta vaatii sekin vähän miettimistä välillä.
Toinen muistisääntö on 'nelijalkainen' - punavalkoinen, kaksikätinen, yksitotinen jne.
Hyvänmakuinen? HyvänKIN makuinen marja saattaa olla myrkyllinen. Taas kuulostaa ihan normaalilta 🙄
Ja ikävä pilata tuota jonkun esittämää teoriaa siitä, että paljon lukevat osaavat yhdyssanat. Luen pari kirjaa viikossa (viimeisen 35 vuoden ajan) mutta en kiinnitä huomiota yhdyssanoihin vaan tarinaan. Joskus kun pysähdyn ajattelemaan yksittäisiä sanoja yleensä hämmästyin että ai tuokin kirjoitetaan yhteen... kun se kielikorva ei sano minulle yhtikäs mitään noissa vaikeammissa tapauksissa (joku lähihoitaja tietty selkeästi yhdyssana).
Olen itse korjannut professoritason ihmisen tekstistä yhdyssanavirheitä, ei ole aina kiinni koulutustasosta.
Vierailija kirjoitti:
Asun kaupungin vuokra-asunnossa ja olen kielioppinatsi. En tiennyt että asuntoa hakiessa olisi pitänyt kirjoittaa yhdyssanat erikseen. Voi hitto.
Kommentoin omaa viestiäni:
Miten voit olla kielioppinatsi kun et osaa edes pilkuttaa?!
Mulle on opetettu pääsääntö: jos väliin ei voi laittaa adjektiivia kyseessä on yhdyssana.
Esim. "Mustavalkoinen TV" -> "Musta kaunis valkoinen TV" ei toimi
Tästä on tietenkin poikkeuksia, kuten aiemmin mainittu koirankoppi tai vaikkapa puunkuori. Voi olla puun kaunis kuori, vaikka yleisesti ottaen puunkuori olisikin yhdyssana. Nämä ovatkin poikkeussanoja, koska jos puhutaan tietyn puun kuoresta sanat kirjotietaan erikseen, mutta jos viitataan puunkuoreen yleisesti kyseessä on yhdyssana.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse korjannut professoritason ihmisen tekstistä yhdyssanavirheitä, ei ole aina kiinni koulutustasosta.
Jep. Työskentelen korkeasti koulutettujen, älykkäiden ihmisten kanssa, ja porukkaan mahtuu useita, joille ei yhdyssanat hahmotu ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi tämä on vaikeaa.
Olet varsinainen änkyrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Onko noilla kaikilla kaupungin vuokra-asunnossa asuvilla jokin oppimisvaikeus? Emmehän me muutkaan ole opetelleet ulkoa, mitkä sanat ovat yhdyssanoja, sen vain tietää. Kyse ei voi olla siitä, etteivät he olisi käyneet kouluja."
Miksi oikeinkirjoitussäännöt eivät koskisi myös sinua?Tällaisella palstalla ei todellakaan ole tarpeen kirjoittaa kirjakieltä. Puhekieli ym. on ihan eri asia kuin virheet.
Kyllä ne yhdyssanat puhekielessäkin - ja varsinkin puhutussa kielessä! - ovat yhdyssanoja.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää kans. Ja tätä näkee ihan joka paikassa, tuntuu että tää on joku trendi kirjottaa yhdyssanat väärin. Mun on tosi vaikea uskoa, että kaikki ne jotka tekee kirjotusvirheitä on lukihäiriöisiä koska niitä on oikeasti paljon. Olen itse vähän reilu parinkymmenen ja törmään joka päivä näihin yhdyssanavirheisiin esim. Facebookissa ja porukka on sellaista mun ikäistä, vähän vanhempaa ja vähän nuorempaa. Missä nää ihmiset on ollut äikäntunneilla?
Jos huomaa että kirjoituksessa on virhe, niin silloin ymmärtää lukemansa tekstin, ja näin kirjoitus hoitaa tehtävänsä.
Se että väärin kirjoitettu ärsyttää on tämän ärsyyntyneen oma murhe. Hänen kannattaa miettiä, että miksi näinkin pieni asia ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi oikeinkirjoitussäännöt eivät koskisi myös sinua?......Emme me muutkaan ole jne.....
"Miksi ne yhdyssanat ovat niin vaikeita..."
Osalle kaikki sanat on vaikeita. Mulla on kollega, joka ei saa yhtä ainutta lausetta kirjoitettua niin, ettei siinä olis useita virheitä.
Pahinta on, että ollaan asiakaspalvelussa ja päivittäin pitää kirjoittaa asiakkaille meilejä, kääntää tekstejä suomeksi, päivittää nettisivuja jne.
Ja kyse ei ole näppäilyvirheistä, vaan lauserakenteetkin on päin peetä.
Puhekieli on erikseen ja nää keskustelupalstat sun muut. Töissä pitää kyllä osata kirjoittaa mun mielestäni hyvää suomen kieltä etenkin, jos ne tekstit tulee firman nettisivuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi tämä on vaikeaa.
Olet varsinainen änkyrä.
Ai koska yritän selittää, miksi yhdyssanat ovat minulle vaikeita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi tämä on vaikeaa.
(Peni-)koiran koppi ei ole tavallinen koirankoppi!Tuo kin-sääntö on ihan hyvä, mutta vaatii sekin vähän miettimistä välillä.
Toinen muistisääntö on 'nelijalkainen' - punavalkoinen, kaksikätinen, yksitotinen jne.Hyvänmakuinen? HyvänKIN makuinen marja saattaa olla myrkyllinen. Taas kuulostaa ihan normaalilta 🙄
Nyt en saata olla vähän viisastelematta ;)
Luonto Äiti on niin kaukaa viisas, että myrkylliset marjat useimmiten myös maistuvat pahoilta.
Tässä tapauksessa auttavat pelkät biologian tiedot.
Mutta asiaan!
Kumpi kuulostaa korvissasi paremmalta:
HyvänKIN makuinen marja saattaa olla myrkyllinen.
vai
HyvänmakuinenKIN marja saattaa olla myrkyllinen.
???
Makustele niitä sanoja. Korva kertoo kyllä.
Ehkäsyynä on se ettei yhdys sana virheitä tekevät lue omaa tekstiään ollenkaan siksi eivät huomaa virheitäänkoska onhan se nyt tosi vaikea lukea tämänkaltaista tekstiä.
Silkkaa tyhmyyttä. Kehitysvammainenkin osaa yhdyssanat.
Tähän olen törmännyt eniten nuorten parissa (huolestuttavaa...), että ilmaus "jonkun kanssa" kirjoitetaan yhteen, esimerkiksi Tiinankaa. Siis onko tuo kanssa-sanan lyhenne kaa muuttunut samanlaiseksi päätteksi kuin -kin, -ko jne, ettei sitä enää tunnisteta itsenäiseksi sanaksi vai onko kyseessä vain silkka laiskuus? Pahaa tekee joka tapauksessa.