Miksi ne yhdyssanat on niin vaikeita elämän_koululaisille?
Siis onko noilla kaikilla kaupungin vuokra-asuntolaisilla joku oppimisvaikeus? Eihän me muutkaan olla opeteltu ulkoa, että mitkä sanat on yhdyssanoja, sen vaan tietää. Eli kyse ei voi olla siitä, että eivät olisi käyneet kouluja.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sanojen väliin voi laittaa päätteen -KIN, se ei ole yhdyssana. Jos pääte ei sovi muualle kuin vain viimeisen sanan loppuun, on se yhdyssana.
PaloautoKIN (tässä on järkeä, eli tämä on yhdyssana)
PaloKIN auto (tässä ei ole järkeä, ei ole yhdyssana)
PunainenKIN auto (tässä on järkeä, ei ole yhdyssana)
Punainen autoKIN (tässä on järkeä, mutta koska KIN-pääte sopii myös toiseen sanaan, tämä ei ole yhdyssana)
KoiranKIN koppi on musta. Ihan normaalilta tuo minusta kuulostaa, vaikka koirankoppi on yhdyssana.
Siksi tämä on vaikeaa.
Koiran koppi ja koirankoppi ovat eri asioita:
(Peni-)koiran koppi ei ole tavallinen koirankoppi!Tuo kin-sääntö on ihan hyvä, mutta vaatii sekin vähän miettimistä välillä.
Toinen muistisääntö on 'nelijalkainen' - punavalkoinen, kaksikätinen, yksitotinen jne.Hyvänmakuinen? HyvänKIN makuinen marja saattaa olla myrkyllinen. Taas kuulostaa ihan normaalilta 🙄
Nyt en saata olla vähän viisastelematta ;)
Luonto Äiti on niin kaukaa viisas, että myrkylliset marjat useimmiten myös maistuvat pahoilta.
Tässä tapauksessa auttavat pelkät biologian tiedot.Mutta asiaan!
Kumpi kuulostaa korvissasi paremmalta:
HyvänKIN makuinen marja saattaa olla myrkyllinen.
vai
HyvänmakuinenKIN marja saattaa olla myrkyllinen.
???Makustele niitä sanoja. Korva kertoo kyllä.
Montako kertaa tämä nyt pitää sanoa?? Kun se korva EI KERRO kumpi on oikein! Kumpikin noista kuulostaa aivan yhtä oikealta minun korvissani. Se juuri on tämän ongelmani ydin.
Vierailija kirjoitti:
Asun kaupungin vuokra-asunnossa ja olen kielioppinatsi. En tiennyt että asuntoa hakiessa olisi pitänyt kirjoittaa yhdyssanat erikseen. Voi hitto.
"Voi hitto" ei ole virke, sillä siitä puuttuu verbi kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni en ole tyhmä, pilkkusäännöt olen joskus osannut, koska ne ovat selviä sääntöjä. Olen unohtanut ne, 30v ei ole tarvinnut kirjoittaa mitään virallista missä on väliä tuleeko pilkku vai ei.
Yhdyssanoja en todella näe tai kuule, vaikka kuinkakin lisäisin väliin -kin, sopii se tai sovi, mutta voi olla silti väärin.Kysynkin onko muka oikein kun luin presidentti Niinistön isyyslomasta, josta voi tulla pätkäisyysloma, jos hänet valitaan uudestaan? Iltasanomissa luki näin.
Jaa tuo pätkäisyyslomako sua mietityttää? Miten se sitten sun mielestä kuuluisi olla? Tuollainen vähän "keksittyhän" tuo on sanana, mutta silti yhdyssanana ihan oikein. Ei se nyt ainakaan mikään pätkä isyys loma ole. Eikä pätkä isyysloma. Eikä pätkäisyys loma.
Iltasanomissa sun muissa on välillä ihan kauheaa kieltä.
Just sellaista "Jaska on tuntenut Jaanan jo 21-vuotta. Heillä on 3 vuotias poika."
On se se vaan niin kertakaikkisen vaikeaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni en ole tyhmä, pilkkusäännöt olen joskus osannut, koska ne ovat selviä sääntöjä. Olen unohtanut ne, 30v ei ole tarvinnut kirjoittaa mitään virallista missä on väliä tuleeko pilkku vai ei.
Yhdyssanoja en todella näe tai kuule, vaikka kuinkakin lisäisin väliin -kin, sopii se tai sovi, mutta voi olla silti väärin.Kysynkin onko muka oikein kun luin presidentti Niinistön isyyslomasta, josta voi tulla pätkäisyysloma, jos hänet valitaan uudestaan? Iltasanomissa luki näin.
Jaa tuo pätkäisyyslomako sua mietityttää? Miten se sitten sun mielestä kuuluisi olla? Tuollainen vähän "keksittyhän" tuo on sanana, mutta silti yhdyssanana ihan oikein. Ei se nyt ainakaan mikään pätkä isyys loma ole. Eikä pätkä isyysloma. Eikä pätkäisyys loma.
Niin ja lisään vielä, että tuossa sanassa ongelmana on vähän se, että se on vähän tuollainen keksitty koko sana. Jos pätkän tilalla olisi sana lyhyt, niin silloin sen pitäisi olla "lyhyt isyysloma". Mutta tuossa jutussa on puhuttu ikään kuin "pätkälomasta", joka on olevinaan ihan oma terminsä.
Vierailija kirjoitti:
Iltasanomissa sun muissa on välillä ihan kauheaa kieltä.
Just sellaista "Jaska on tuntenut Jaanan jo 21-vuotta. Heillä on 3 vuotias poika."
On se se vaan niin kertakaikkisen vaikeaa!
"Jaanalla on usein pääkipeä. Pää on tänään kipeämpi, kuin eilen. "
Yhdyssanoja en todella näe tai kuule, vaikka kuinkakin lisäisin väliin -kin, sopii se tai sovi, mutta voi olla silti väärin.
Kysynkin onko muka oikein kun luin presidentti Niinistön isyyslomasta, josta voi tulla pätkäisyysloma, jos hänet valitaan uudestaan? Iltasanomissa luki näin.